Gå til innhold

Bygge budsjett spill-pc


Anbefalte innlegg

Jeg lenket tidligere til et XFX-demokort nesten 200 kr billigere. Der står det 765 MHz i "ingressen", mens det står 725 MHz under speccs. Sapphire-kortet har oppgitt 725 MHz.

 

Det er mer eller mindre samme kortet, jeg tror jeg ville spart nesten 200 kr og gått for demokortet (drivere laster du ned fra nettet uansett). Begge kortene er fremdeles gode kjøp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Chieftec Nitro skal visstnok være en anstendisg PSU-serie. At PSU er modulær er også et greit fortrinn. Ikke-modulære PSUer har en tendens til å ha altfor mange molex-kontakter for min smak, og det er greit å slippe å dandere ubrukte kabler i kabinettet.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har penger til et ordentlig, nytt skjermkort, ville jeg beholdt det gamle inntil du får råd. Eller du kan prioritere å kjøpe nytt skjermkort nå, og oppgradere resten senere, avhengig av hvordan resten av ditt nåværende oppsett ser ut. AMD kommer med Bulldozer (AM3+) forhåpentligvis om ikke lenge, så kanskje det kan være verdt å vente litt med oppgradering av CPU og RAM? En reinstallasjon av OS gjør også ofte underverker, da du kvitter deg med endel bloatware, evt. malware som kan ha hopet seg opp etterhvert.

 

Post gjerne en mer komplett speccs-liste av ditt nåværende oppsett samt en maks budsjettgrense så vi kan komme med gode tips til prioriteringer.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Ok, dette er det jeg sitter med nå, budsjettet er minst mulig - altså mest mulig value. Jeg har ikke noe enormt behov for maaad maskin, men en oppgradering er definitivt på sin plass, spesielt nå som ting begynner å falle fra hverandre...

 

 

Asus M3N78-CM hovedkort

XFX GF9400GT skjermkort

Phenom 8450 x3 prosessor

1 x 500gb harddisk

1 x 2tb harddisk

1 x DVD-brenner

1 x DVD-spiller

350w strømforsyning

3 x 1gb RAM

Vista Home Premium 32-bit

MIDI ATX tower

 

Så denne ble kjøpt desember 2008, så strengt tatt har den gjort jobben sin, men siden jeg ikke nødvendigvis skal spille de heteste spillene har jeg ikke sett behovet for å kjøpe ny. Men så stoppet viften på strømforsyningen og det begynte å lukte plastikk her, så det var vel gjerne et tegn i tiden.

 

Oppgraderingen bør gjøre meg "klar" for å i hvertfall kunne spille de nyeste spillene, selv om jeg ikke kan makse grafikk osv. Det jeg planlegger å oppgradere er i og for seg hele systemet, men det innebærer også å måtte kjøpe en fullversjon av windows vista. Problemet er at jeg ikke har råd til å handle alt samtidig, og dermed ønsker jeg å kjøpe deler underveis som jeg kan benytte meg av videre. Ergo er en prosessor jeg kan bruke på det nåværende og det nye (vet ikke hvilket) hovedkortet viktig, og det samme gjelder skjermkort. I utgangspunktet kunne jeg med fordel også kjøpt Vista før jeg kjøper hovedkort og minne, slik at jeg slipper å måtte ut med 3-4000 kroner samtidig. En SSD-disk er også i emning, men jeg vil gjerne vente litt til diskene blir større og billigere da det ser ut som om det skjer mye på den fronten om dagen.

 

Og da blir prioriteringslisten omtrent sånn:

 

1. Strømforsyning (bestilt)

2. Skjermkort

3. Prosessor

4. Vista

5. SSD-disk (120gb+)

6a. Hovedkort

6b. 4-6gb minne

7. Kabinett (fordi jeg er lei av å se på det jeg har :p)

Endret av fredpheonix
Lenke til kommentar

Tror nok jeg ville byttet skjermkort og PSU nå, dersom budsjettet ikke tillater en fullstendig oppgradering for øyeblikket, og så byttet HK, CPU og RAM ved en senere anledning.

I tillegg til en reinstallasjon av OS, som tidligere nevnt.

 

Du vil forøvrig ikke kjøpe Vista i dag, du vil kjøpe 7.

Prosessor til AM2(+) er ikke på markedet i dag. Du vil kanskje få tak i noe bukt, men du kan vel så gjerne holde på den du har inntil du bytter hovedkort. I samme slengen må du da åpenbart bytte RAM, og jeg ville nok ventet litt på AM3+ skal du først utsette dette.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt strømforsyning, fant et tilbud på komplett på denne Chieftec-forsyningen. Så får vi bare håpe at Chieftec er et greit merke som ikke er like usikkert som ryktet ;)

 

Chieftec Nitro-serien er basert på samme plattformen som f.eks en del av forsyningene i Corsair TX V1 serie (men ikke V2), altså modeller fra Channel Well Tech. Men regner med Corsair setter litt strengere grunnregler for konstruksjonen enn Chieftec. (Derav forskjell i pris)

Lenke til kommentar

 

Og da blir prioriteringslisten omtrent sånn:

 

1. Strømforsyning (bestilt)

2. Skjermkort

3. Prosessor

4. Vista

5. SSD-disk (120gb+)

6a. Hovedkort

6b. 4-6gb minne

7. Kabinett (fordi jeg er lei av å se på det jeg har :p)

 

Prioriteringslisten din må jo bli slik som dette:

 

1. PSU

2. Skjermkort

3. Hovedkort, CPU, RAM

4. Windows 7

5. SSD

6. Kabinett

 

1. PSU har du kjøpt..

2. Ny og bedre GPU er mest viktig med tanke på spill og nåværende ytelse i forhold til det du har..

3. HK, CPU og RAM ,burde kjøpes samtidig, du får ikke brukt en ny prosessor med det hovedkortet du har nå.. Som sagt så burde du vente til Bulldozer kommer.. Ram er dritt billig så det er jo bare å kjøpe samtidig med CPU og HK..

4. Vista er crap i forhold til Win 7.. Og hvorfor har du tenkt til å kjøpe OS før du har en pc du kan installere OS på ????

5. SSD er ikke nødvendig, så dette kommer jo selvfølgelig langt ned på lista..

6. Nytt kabinett er heller ikke nødvendig, da du har fra før.. Men er jo greit med et kabinett som det er lett å bygge i og samtidig ser bra ut..

Lenke til kommentar

Jeg mente naturligvis Win7, ikke Vista...

 

Jeg trodde vi hadde funnet frem prosessor jeg kunne bruke på både AM2 og AM3 hoved kort i Phenom II X4 955 BE?

 

Jeg tenkte at hvis jeg kjøpte SSD og Win7, kunne jeg kjøre install og så bytte deler senere, men jeg ser at det virker bortkastet. Kabinett er bare for å kanskje få inn en vifte ekstra osv, pluss som sagt er jeg drittlei av det jeg har - ny innmat = ny utmat ;)

 

Når er antatt ankomst på Bulldozer? (Og hva er det egentlig?)

Lenke til kommentar

Ja, tanken var jo å lage budsjett-pc / -oppgradering, og med det nyeste høres det jo ut som om jeg ender opp med å betale en hel haug mer enn "nødvendig". Hvis jeg kjøper Phenom II x4 955 kommer jeg vel forholdsvis greit ut av det med tanke på det jeg har nå, og samtidig kan jeg bytte til et AM3 hovedkort og flytte prosessoren.

 

Samtidig er det vel ikke utenkelig at når Bulldozer slippes, så stuper prisene på alt av AM3-stash?

 

Men - hvis jeg nå kjøper meg en 955, da kan jeg vel bruke den på det hovedkortet jeg sitter med nå, og et "Bulldozer"-hovekort? Så kan jeg kjøpe hovedkort og ram når jeg finner et BD-kort som er passe greit og flytte 955-prosessoren over? Og skjermkortet (vurderer fortsatt 5850 til enten 1000 eller 1200 kr, såfremt kortet er SÅ bra) kan jeg vel etter alt å dømme flytte over uansett?

 

Mulig jeg misser noe her, men hvis jeg kan bruke 955-prosessoren på et AM3+ hovedkort, ser jeg ikke helt grunnen til ikke å kjøpe den?

Lenke til kommentar

Du kan bruke en eventuel Phenom II x4 955 BE på et nytt am3+ kort når det kommer. Men poenget her er om du behøver å kjøpe en ny prosessor enda, eller om du kan klare deg med en ny GPU og PSU, og heller vente med å kjøpe prosessor og hovedkort til am3+ kommer.

 

Du bør, som bl.a kaasa92 har nevnt, prioritere GPU før CPU i ditt tilfelle, da dette vil bedre ytelsen i spill betraktelig.

 

Hvis du merker at prosessoren henger etter er det bedre å kjøpe det på etterskudd, så slipper du å gå glipp av et eventuelt bedre pris/ytelse oppsett i sommer.

 

Du får større frihet mtp. nytt oppsett hvis du kjøper HK og CPU + RAM i samme slengen, da slipper du å binde deg til en bestemt platform allerede i dag

 

5850 er et ålreit kort om tygger unna det meste på greie innstillinger. Et annet skjermkort som kan være aktuelt for deg er HD 6870, koster ca 1300 spenn, og yter litt bedre enn 5850, nesten opp mot 5870 i enkelte tilfeller ;)

 

edit: leif

 

6870 direct cu til 1229,- hos Dustin

Endret av Lambern
Lenke til kommentar

Skal vi se :)

 

Ettersom jeg må (les: vil) kjøpe en fullversjon av Win7, siden jeg før eller siden kommer til å kjøpe nytt hovedkort (og da ikke lenger kan bruke OEM-vistaen jeg har nå) tenker jeg at det er smartere å kjøpe Win7 før hovedkort, prosessor og ram for å minimere utgiftene der og da. Med to unger og kone er det ikke lett å ha sparepengene lenge på konto ;) Men hvis jeg allikevel skal innstallere ny windows tenker jeg at jeg like gjerne kan gjøre det på en SSD-disk med en gang. Ergo setter jeg SSD opp på lista. Så lar jeg Hovedkort, Prosessor og RAM komme hakket under, slik at alt er good to go når det er snekret sammen.

 

Dette ble jo ikke akkurat en budsjett-plan, men allikevel spiser det ikke enorme summer på samme tid. Og til slutt vil jeg jo sitte igjen med en kliss ny pc som burde takle mine behov strålende. I hvertfall ser listen slik ut akkurat nå (og kom gjerne med flere kommentarer ;):

 

1. Strømforsyning (bestilt) (600 kr)

2. Skjermkort (1400 kr)

3. SSD og Win7 (SSD max 1500 kr, Win7 1500 kr)

4. Hovedkort + prosessor + 4-6gb ram (HK ca 1000 kr, Prosessor ca 1000 kr, RAM ca 500 kr)

5. Kabinett (ca 500 kr)

 

 

Alternativt:

1. Strømforsyning

2. Skjermkort

3. Hovedkort, prosessor, ram og win7 OEM

4. SSD

5. kabinett

 

Jeg regner med at jeg kan reinnstallere Win7 på SSD-disken senere, ettersom det låser seg til hovedkortet? Slik jeg ser det prøver jeg å unngå de store utgiftene samtidig. Men tiden vil jo vise hvordan det blir. Uansett vanskelig å spekulere i potensielle tilbud og priser i fremtiden.

 

Totalsummen på denne "budsjett-oppgraderingen" (dvs - det er jo en helt ny maskin til slutt) blir da 8000 kr. Mistenker at jeg da bør ha en maskin som er BRA. Eventuelt kunne man kanskje spart over tid og kjøpt en maskin til 8000 kr, men jeg vet ikke helt om det vil gi mer eller mindre verdi. I tillegg vil jeg jo nå sitte med en fullversjon av Vista som jeg etter alt og dømme kommer til å bruke i fremtiden. Har ikke fulgt med på M$ sine prosjekter, men har de et opplegg for nytt OS på gang?

Endret av fredpheonix
Lenke til kommentar

Windows 8 er vel på vei etterhvert, spekulasjonene sier høsten 2012.

 

Begge de budsjett-planene ser jo iogforseg greie ut. Hvorvidt du prioriterter SSD før HK+CPU+RAM bør du se an etter innkjøp av PSU og GPU. Hvis du merker at CPU henger etter ville jeg kjøpt CPU+++ før SSD.

 

Win 7 kan du alltids installere på nytt ved innkjøp av SSD ved en senere anledning, så jeg ville ikke hengt meg opp i at SSD og OS må kjøpes samtidig.

Lenke til kommentar

Windows 8 er vel på vei etterhvert, spekulasjonene sier høsten 2012.

 

Begge de budsjett-planene ser jo iogforseg greie ut. Hvorvidt du prioriterter SSD før HK+CPU+RAM bør du se an etter innkjøp av PSU og GPU. Hvis du merker at CPU henger etter ville jeg kjøpt CPU+++ før SSD.

 

Win 7 kan du alltids installere på nytt ved innkjøp av SSD ved en senere anledning, så jeg ville ikke hengt meg opp i at SSD og OS må kjøpes samtidig.

 

Forskjellen på å kjøpe SSD+OS før HK+CPU+RAM blir jo om jeg velger å kjøpe fullversjon eller OEM. Prioriterer jeg HK-pakken først, må jeg ha OS samtidig, men da kan jeg kjøpe OEM. Kjøper jeg SSD+OS først, må jeg kjøpe Fullversjon ettersom jeg kommer til å bytte hovedkort på et tidspunkt og dermed vil ha brukt opp OEM-lisensen.

 

Men poenget ditt er bra, jeg skal sjekke hvordan maskinen ruller og går etter GPU og ta en avgjørelse da :)

Lenke til kommentar

AM3-prosessorer er visst bakoverkompatible med AM2+ CPUer, men ikke omvendt (my bad). Likevel tror jeg ikke det er prosessoren det skal stå på heeelt enda.

 

Og det er riktig som arni90 sier, at Phenom X3 vil bli flaskehals, men alle systemer har nødvendigvis en flaskehals. Det viktige er hvor tynn denne flaskehalsen blir ift. resten av systemet, og i spill er det nok definitivt ditt nåværende skjermkort som flaskehalser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...