Gå til innhold

– Ingen spilling etter midnatt! (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Folk står ikke fritt til å velge i samfunnet du skisserer heller.

 

Spørsmålet er rett og slett om det å gi hvert individ så mye frihet som mulig er et verdig mål i seg selv. Om ikke så er det ikke mangel på ting staten kan regulere. Men dersom det anses som et mål så burde vel staten blande seg så lite opp i sakene til hvert individ som mulig?

 

Jeg mener også at utgangspunktet bør være at alle kan gjøre som de vil, og at man så må bestemme seg for hvilke reguleringer man må ha for å gjøre samfunnet bedre. Min konklusjon er at for å gjøre det best mulig må staten ta seg av mer enn politi og forsvar. Husk at individets frihet i praksis er bestemt av langt mer enn bare lovene.

 

AtW

Lenke til kommentar

I slike tilfeller som Sør-Korea der det er så ekstremt så kan det vel være greit å begrense det litt, men mulig at de burde sende foreldre på en slags "skole" for å lære dem om at spille for mye er dumt. Spiller veldig mye selv, men man klarer fint å begrense det til å dra på jobb, eller skole for den saks skyld. Jeg synes at spilling skal forbli en hobby og ikke en "jobb" som en annen forklarer Starcraft er i Sør-Korea.

Lenke til kommentar

Det vil allikevel være langt over grensen at staten skal fortelle foreldre hvordan barna deres skal bruke fritiden, eller enda verre; forby voksne mennesker å kjøpe alkohol på visse tidspunkt.

Langt ifra. Dette reduserer ulykker relatert til alkoholinntak i stor grad, som igjen sparer samfunnet for mange penger.

Lenke til kommentar

Det vil allikevel være langt over grensen at staten skal fortelle foreldre hvordan barna deres skal bruke fritiden, eller enda verre; forby voksne mennesker å kjøpe alkohol på visse tidspunkt.

Langt ifra. Dette reduserer ulykker relatert til alkoholinntak i stor grad, som igjen sparer samfunnet for mange penger.

Hvor mange penger? 1000 penger?

Lenke til kommentar

Jeg synes det er hypermorsomt med alle "jævla sosialister" kommentarene :D

 

Hadde FRP og Høyre bestemt på 70 tallet så hadde olja vår vært solgt for èn milliard og ferdig med den saken.

 

http://www.dn.no/valg/article1726279.ece

 

Det er sosialistenes skyld at vi er ett av verdens beste land- for middelklassen å bo i :) At staten tar en del avgjørelser på vegne av folk som ikke er i stand til å tenke selv er en del av denne ordningen. Å være i eliteklassen for 95% av innbyggerne å bo i. Dersom man ikke tjener over en million i året, bør man stemme på sosialistene. Kapitalistene på blå side er ihvertfall uinteressert i dèg. De jobber på vegne av toppsjefer, næringsdrivende og styreledere i AS Norge.

 

16 åringer har ingenting å gjøre oppe på natta uansett, og ett slikt forbud ville i Norge sannsynligvis reddet ett par ungdomsliv fra å bli ødelagt med 2,5 i snitt både på ungdomskole og videregående.

Endret av Aspiranten
Lenke til kommentar

At staten tar en del avgjørelser på vegne av folk som ikke er i stand til å tenke selv er en del av denne ordningen.

Problemet oppstår når de ønsker å ta avgjørelser for folk som kan tenke selv også.

 

Er spilleforbud nattestid for barn som skulle vært på skolen en slik avgjørelse for folk som lissom kan tenke selv?

 

I think not.

Lenke til kommentar
Langt ifra. Dette reduserer ulykker relatert til alkoholinntak i stor grad, som igjen sparer samfunnet for mange penger.

 

Nå ville jeg uansett si at friheten er verdt mer enn noen sikkerhet og noen utgift, men det er heller ingen garanti for at det faktisk reduserer ulykker. Min påstand er at de eneste som rammes av alkoholpolitikken er de som forbruker moderate til små mengder alkohol. Folk som er virkelig harde drankere går ikke på polet og kjøper et par flasker vin som de så drikker opp og må være avholds til polet åpner igjen. De vet at de er avhengige av alkohol og de kan åpningstidene til polet bedre enn noen andre, og de sørger alltid for å hamstre slik at de ikke går tom midt på søndagskvelden. I min erfaring har disse menneskene til enhver tid drikkevarer til flere ukers forbruk i huset.

Lenke til kommentar
Langt ifra. Dette reduserer ulykker relatert til alkoholinntak i stor grad, som igjen sparer samfunnet for mange penger.

 

Nå ville jeg uansett si at friheten er verdt mer enn noen sikkerhet og noen utgift, men det er heller ingen garanti for at det faktisk reduserer ulykker. Min påstand er at de eneste som rammes av alkoholpolitikken er de som forbruker moderate til små mengder alkohol. Folk som er virkelig harde drankere går ikke på polet og kjøper et par flasker vin som de så drikker opp og må være avholds til polet åpner igjen. De vet at de er avhengige av alkohol og de kan åpningstidene til polet bedre enn noen andre, og de sørger alltid for å hamstre slik at de ikke går tom midt på søndagskvelden. I min erfaring har disse menneskene til enhver tid drikkevarer til flere ukers forbruk i huset.

Du ville vel sagt at friheten til å skyte folk hvis man føler for det er verdt mer enn noen sikkerhet og noen utgift.

Lenke til kommentar

At staten tar en del avgjørelser på vegne av folk som ikke er i stand til å tenke selv er en del av denne ordningen.

Problemet oppstår når de ønsker å ta avgjørelser for folk som kan tenke selv også.

 

Er spilleforbud nattestid for barn som skulle vært på skolen en slik avgjørelse for folk som lissom kan tenke selv?

 

I think not.

Det var ment som en generell kommentar mot staten som moralist. Hva svaret blir i dette tilfellet kan diskuteres.

 

Du ville vel sagt at friheten til å skyte folk hvis man føler for det er verdt mer enn noen sikkerhet og noen utgift.

Friheten din stopper hvor min begynner. Skyter du andre, bryter du deres frihet. Et relevant sitat fra Ronald Reagan: Government exists to protect us from each other. Where government has gone beyond its limits is in deciding to protect us from ourselves.

Lenke til kommentar

Debatten om privat voldsutøvelse i forhold til statsmakten er litt mer komplisert, fordi det avgjør hvorvidt man skal ha en stat eller ikke. Jeg er av flere grunner tilhenger av å ha en stat, som nødvendigvis må være en organisasjon som har monopol på legitim voldsutøvelse, og da kan man ikke la folk ta livet av hverandre etter eget forgodtbefinnende uten konsekvenser.

Lenke til kommentar

Syns dette er helt greit.

Virkelig, synes du staten skal regulere når tenåringer spiller dataspill?

 

Når det blir et problem som går utover den normale helse til mange så er det et mulig tiltak.

I Sør Korea er Online spilling et stort sosialt problem.

I Norge burde man også fokusere mer på de som sitter for mye klistret til PCn og PS3 o.l.

 

I en undersøkelse var 40% av de mannlige elevene spillavhengig. Artikkel

 

ISPene kan spærre det de vil. Ikke noe teknisk vanskelig.

Kun via sattelitt link du vil kunne logge deg på en utenforstående ISP som ikke følger Sør Koreanske myndigheters retningslinjer. Sammme som i Norge.

Tror du alt som finnes på Internett i hele verden er åpent for oss i Norge ?

 

Man burde studere hvorfor barn i det hele tatt blir til i en så stor grad spillavhengige, jeg tror det handler om dårlige jobb fra foreldrene sin side; at de ikke har tid, de jobber mye, de bryr seg ikke. Hvis nå det er noe sant i dette: skal vi virkelig la staten blande seg inn i hvordan vi oppdrar våre barn? Det er en oppgave foreldrene burde håndtere, ikke staten. Isteden for spillregulering påtvunget av staten, burde foreldrene heller gått på kurs for å lære å håndtere dette problemet.

Lenke til kommentar

Det er i grunn en selvfølge at spillavhengighet blir et generelt samfunnsproblem hvis spill ikke brukes kun som underholdning og rekreasjon men som en erstatning for samvær med barna. Samtidig er det uunngåelig at det skjer hvis begge foreldrene skal jobbe 100% samtidig som de både skal selvrealiseres og ha et rikt sosialt liv. Spill fyller det tomrommet i barndommen som er blitt skapt av jakten på karriere, rikdom og likestilling. Det sier seg selv at barn får mindre oppmerksomhet fra foreldrene i et samfunn og en tid der det er lavstatus å ta seg av sine egne barn.

 

Men det blir et mer norsk perspektiv. I koreanske sammenheng tror jeg ikke det er så mye samværet med foreldrene som mangler, men heller det enorme konkurransepresset man er utsatt for på skole og jobb, som gjør at eskapisme blir som en smertestillende pille som det er lett å bli avhengig av. Å innføre restriksjoner på selve spillingen fremfor å arbeide for dyperegående samfunnsmessige endringer, blir som å gå løs på plasteret i stedet for såret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...