Gå til innhold

Generell diskusjon rundt forholdet mellom elever og lærere samt skolesystemet i sin helhet


Forhold mellom elever og lærere samt skolesystemet i sin helhet  

157 stemmer

  1. 1. Synes du forholdet/forskjellene mellom elever og lærere er bra som det er i dag?

  2. 2. Synes du skolesystemet fungerer bra som det er i dag?



Anbefalte innlegg

Glimti, her ser du selv problemet:

 

– Lav lærerlønn gjør at de mest intelligente velger andre yrker

 

Altså er forslaget ditt om at lærere burde få mindre betalt idiotisk, da det ville føre til enda dårligere lærere. Jeg skjønner veldig godt hvorfor det er sånn. Det er klart at det er få som vil bli lærere her til lands slik det er i dag; lav lønn, respektløse elever, dårlige skoleforhold er noen av tingene jeg kan nevne.

 

En del av grunnen til at mange ikke liker seg på skolen er nettopp dårlige lærere. Hvis en lærer ikke er i stand til å lære bort på en måte som gjør det lett for elevene å forstå, blir det selvfølgelig vanskelig for elever å følge med, noe som igjen fører til kjedsomhet og mistrivsel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skolen i norge er Ok. Den er egentlig ganske lett. (Nå snakker jeg om videregående)

Problemet jeg ser, er at kunn 20% av tiden jeg er på skolen, bruker jeg konkret på skole- og jeg klarer meg. Problemet er lærerne. Enkelte er sosialt tilbakestående og bruker 20 minutter på å forklare at vi ikke må kaste vekk tid!

 

Verste jeg vet med skolen er oppmøterplikten. Er latterlig at en person med snitt på 4.5+ ikke skal få stå pga fravær (at han da har deltatt på prøver).

 

Nei ganske kort sagt vil jeg si at den norske skole sløser sykt mye tid. Jeg kunne donert 20% av den tiden jeg bruker på skole til å være akkurat like god på skolen som jeg er nå. (jeg er en 4'er) som er greit med tanken på hva jeg gjør på skolen.

Lenke til kommentar

Skolen i norge er Ok. Den er egentlig ganske lett. (Nå snakker jeg om videregående)

Problemet jeg ser, er at kunn 20% av tiden jeg er på skolen, bruker jeg konkret på skole- og jeg klarer meg. Problemet er lærerne. Enkelte er sosialt tilbakestående og bruker 20 minutter på å forklare at vi ikke må kaste vekk tid!

 

Verste jeg vet med skolen er oppmøterplikten. Er latterlig at en person med snitt på 4.5+ ikke skal få stå pga fravær (at han da har deltatt på prøver).

 

Nei ganske kort sagt vil jeg si at den norske skole sløser sykt mye tid. Jeg kunne donert 20% av den tiden jeg bruker på skole til å være akkurat like god på skolen som jeg er nå. (jeg er en 4'er) som er greit med tanken på hva jeg gjør på skolen.

 

Noe sier meg at du ikke har realfag....

Lenke til kommentar

Skolen i norge er Ok. Den er egentlig ganske lett. (Nå snakker jeg om videregående)

Problemet jeg ser, er at kunn 20% av tiden jeg er på skolen, bruker jeg konkret på skole- og jeg klarer meg. Problemet er lærerne. Enkelte er sosialt tilbakestående og bruker 20 minutter på å forklare at vi ikke må kaste vekk tid!

 

Verste jeg vet med skolen er oppmøterplikten. Er latterlig at en person med snitt på 4.5+ ikke skal få stå pga fravær (at han da har deltatt på prøver).

 

Nei ganske kort sagt vil jeg si at den norske skole sløser sykt mye tid. Jeg kunne donert 20% av den tiden jeg bruker på skole til å være akkurat like god på skolen som jeg er nå. (jeg er en 4'er) som er greit med tanken på hva jeg gjør på skolen.

 

Noe sier meg at du ikke har realfag....

 

hahaha, jepp. Stemmer det! Elr i fjor gikk jeg 2 realfag og 2 samfunnsfag, mens i år måtte jeg velge. Om en går realfag vil ting forandre seg- ja. Men jeg snakker da om slik ting er tilrettelagt for meg...

Lenke til kommentar

Skolen i norge er Ok. Den er egentlig ganske lett. (Nå snakker jeg om videregående)

Problemet jeg ser, er at kunn 20% av tiden jeg er på skolen, bruker jeg konkret på skole- og jeg klarer meg. Problemet er lærerne. Enkelte er sosialt tilbakestående og bruker 20 minutter på å forklare at vi ikke må kaste vekk tid!

 

Verste jeg vet med skolen er oppmøterplikten. Er latterlig at en person med snitt på 4.5+ ikke skal få stå pga fravær (at han da har deltatt på prøver).

 

Nei ganske kort sagt vil jeg si at den norske skole sløser sykt mye tid. Jeg kunne donert 20% av den tiden jeg bruker på skole til å være akkurat like god på skolen som jeg er nå. (jeg er en 4'er) som er greit med tanken på hva jeg gjør på skolen.

 

Noe sier meg at du ikke har realfag....

 

hahaha, jepp. Stemmer det! Elr i fjor gikk jeg 2 realfag og 2 samfunnsfag, mens i år måtte jeg velge. Om en går realfag vil ting forandre seg- ja. Men jeg snakker da om slik ting er tilrettelagt for meg...

 

VG3 realfag selv, tror jeg bruker kanskje 30-40% av skoletiden på skole, så vel, ikke store forskjellen.

Lenke til kommentar

Å uff... Jeg som skal ta utdannelse i å bli førskolelærer da blir jjeg mindre inntelligent enn det jeg er nå ergo.. Nå er jeg forbanna smart men setter jeg meg på skolebenken er jeg stein stokk dum...

 

Kan godt være at det fungerer sånn. Ingen har påstått at lærerer er noe intelligent å satse på...

 

Det blir bare for dumt. Lærerne har utdannelsen sin å dem bruker den så godt dem kan. En kan ikke forlange mer enn at en gjør sitt beste!

Lenke til kommentar

Læreryrket må gjøres mer attraktivt. For 20 år tilbake i tid var det å komme inn på lærerhøyskolen omtrent like vanskelig som det i dag er å komme inn på f.eks. sivilingeniørutdanningen på NTNU. Litt satt på spissen, så kan man i dag bli lærer bare man har et vitnemål.

 

I utgangspunktet har jeg egentlig et positivt inntrykk av det norske utdanningssystemet etter å ha gått ut av videregående. Men det er ikke dermed sagt at det ikke kan bli bedre. Vi vil nok kunne tjene på et mer fleksibelt utdanningssystem, der man i større grad gir hver enkelt elev muligheten til selvrealisering. For å legge til rette for dette må man satse på en bedre lærerstand. Ikke bare at lærerne skal bli faglig flinkere, men at de skal bli flere!

 

Jeg har gjennom 13 år med grunnskole opplevd å ha mange svært kompetente lærere, og selvfølgelig noen som aldri skulle fått være lærer for en stor gruppe med ungdom. Jeg har også selv prøvd meg som vikarlærer på ungdomsskolenivå. Det å holde kontroll på 25 elever der motivasjon og ferdighetsnivå er så ekstremt spredt er vanskelig i for eksempel en mattetime. For noen er stoffet for lett, for en stor andel er det passe, og noen forstår rett og slett ingenting.

 

Men i den grad vi har et problem, så er det ikke på grunn av lærerene. Det er på grunn av politikk, ressursmangel og de restriksjoner lærerne er underlagt. Jeg må si at jeg har stor respekt for de som velger å utdanne seg innen læreryrket. I dagens Norge er det et av de mest samfunnsnyttige valgene man kan gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Glimti, her ser du selv problemet:

 

– Lav lærerlønn gjør at de mest intelligente velger andre yrker

 

Niks, det der er langt ifra hele problemet! Problemet er at lærerne forventer automatisk respekt og autoritet av elevene bare fordi en idiotisk lov sier at man skal gå på skolen! Og når elevene heller snakker seg imellom, skriver lapper, tegner eller går rundt i rommet setter lærerne i gang med å brøle "Kan alle være stille" eller "Sett dere ned". De tar seg ikke tid til å tenke over at elevene er tvunget dit og at dersom de vil ha elevenes respekt får de først gjøre seg FORTJENT til den! Og da er det flere av dem som etter hvert slutter. Har opplevd flere av dem. Men problemet er altså lærerne og deres oppførsel. Samt det at det tydeligvis burde innføres en svært streng IQ-test for hvem som kan jobbe som lærere! Lærere er enkelt og greit blant det mest patetiske du kan støte på!

 

Og en ting til: Om elevene ikke følger med i timene er det fordi de ikke gidder pga. måten lærerne underviser på!

 

Nå er det forsåvidt et interessangt tema hvilke yrker som burde få høyere lønn. Selv er jeg for en minimumslønn på landsbasis slik at alle mindre betalte yrker fikk hevet lønnen. Mange viktige jobber lønnes mye mindre enn de burde. Husker det var en tråd om dette i denne kategorien for lange tider siden. Den ble startet av brukeren "Schnell", men jeg var aldri noe aktiv i den selv.

 

Men hele problemet er det definitivt ikke. Du har lærere som brenner for å lære fra seg og som tar jobben selvom den kansje er for dårlig betalt.

 

Altså er forslaget ditt om at lærere burde få mindre betalt idiotisk, da det ville føre til enda dårligere lærere. Jeg skjønner veldig godt hvorfor det er sånn. Det er klart at det er få som vil bli lærere her til lands slik det er i dag; lav lønn, respektløse elever, dårlige skoleforhold er noen av tingene jeg kan nevne.

 

Det finnes ikke idiotisk da lærerne ikke gjør noe særlig til jobb! Dem som gjør en virkelig jobb på skolene er elevene og de får ikke betalt i det hele tatt. Lærere feks. krever å få betalt bare for å gå i toget på 17 mai, hvilket er så latterlig som det kan få blitt!

 

Når det gjelder elevene har jeg for lengst sagt hva jeg mener om deres syn på lærere og respekt! At det er dårlige forhold på skolen er helt klart. Jeg har selv lagt ut flere linker om det her i tråden. Vet ikke om du har sett igjennom den eller ikke.

 

En del av grunnen til at mange ikke liker seg på skolen er nettopp dårlige lærere. Hvis en lærer ikke er i stand til å lære bort på en måte som gjør det lett for elevene å forstå, blir det selvfølgelig vanskelig for elever å følge med, noe som igjen fører til kjedsomhet og mistrivsel.

 

Det har ikke bare å gjøre med om lærerne er gode i faget eller ikke. Det har også med å gjøre hvorvidt de er gode til å lære fra seg eller ikke samt hvordan de andre elevene er. mange misstrives feks. pga. mobbing.

Lenke til kommentar

 

Glimti, her ser du selv problemet:

 

– Lav lærerlønn gjør at de mest intelligente velger andre yrker

 

Niks, det der er langt ifra hele problemet! Problemet er at lærerne forventer automatisk respekt og autoritet av elevene bare fordi en idiotisk lov sier at man skal gå på skolen! Og når elevene heller snakker seg imellom, skriver lapper, tegner eller går rundt i rommet setter lærerne i gang med å brøle "Kan alle være stille" eller "Sett dere ned". De tar seg ikke tid til å tenke over at elevene er tvunget dit og at dersom de vil ha elevenes respekt får de først gjøre seg FORTJENT til den! Og da er det flere av dem som etter hvert slutter. Har opplevd flere av dem. Men problemet er altså lærerne og deres oppførsel. Samt det at det tydeligvis burde innføres en svært streng IQ-test for hvem som kan jobbe som lærere! Lærere er enkelt og greit blant det mest patetiske du kan støte på!

Som mange andre har påpekt her i tråden, så har lærerene en veldig viktig jobb. De sørger nemlig for at unger og ungdommer utstyres med den kunnskapen som generelt trengs for å kunne fungere i samfunnet. Dette innebærer bl.a. hvordan man skal oppføre seg i sosiale situasjoner, jobbe sammen med andre mennesker og få det til å fungere, kunnskap som gjør det lettere for dem å kunne velge fag og deretter yrke senere som man er interessert i, og ikke minst generell kunnskap som man kommer til å trenge, som mattematikk eller engelsk, for å ta noen eksempler. Elever burde være takknemlige for at de får dette gratis. Og de fleste innser nok dette når de er blitt voksne nok. Uten lærere ville unger blitt villstyrlige og dumme. På skolen lærer man også punktlighet fra tidlig alder, og det sier seg selv at dette er viktig senere når man har jobb. Det er også viktig å lære å akseptere og respektere autoritetsmennesker, noe lærere er. Så lenge en lærer er dannet og oppfører seg bra mot eleven er det ingen grunn til at de ikke skal respektere personen. Dessuten, så virker det som du tror at absolutt ingen barn vil gå på skole. Dette er langt fra riktig. Det trenger jeg ikke noen slags bevis på, det er rett og slett logisk. Det finnes jo dem som ikke vil, men det er da naturlig. Hadde man gitt dem et valg hadde sikkert mange valgt å bli hjemme. Det er fordi barn ikke har ansvarsfølelse. Dette er også noe som blir lært på skolen. De fleste barn vil nok heller leke eller se på tegnefilmer istedenfor å være på skolen. Hva lærer de av det? Svært lite, skal jeg si deg.

 

Og en ting til: Om elevene ikke følger med i timene er det fordi de ikke gidder pga. måten lærerne underviser på!

Ikke nødvendigvis. Enkelte elever er rett og slett pøbelunger. Jeg har hatt en del å gjøre med slike i klassen opp gjennom årene. Selvfølgelig finnes det tilfeller hvor det blir vanskelig å følge med for elevene fordi læreren ikke gjør en god nok jobb. Slike finnes det nok av, og dette ville løse seg med strengere opptakskrav for å bli lærer, bedre utdannelse, og høyere lønn til læreryrket som motivasjon. Og naturligvis bedre forhold i skolene.

 

Men hele problemet er det definitivt ikke. Du har lærere som brenner for å lære fra seg og som tar jobben selvom den kansje er for dårlig betalt.

Ja, det finnes såklart, men poenget er at lav lønn definitivt gjør læreryrket lite attraktivt.

 

 

Altså er forslaget ditt om at lærere burde få mindre betalt idiotisk, da det ville føre til enda dårligere lærere. Jeg skjønner veldig godt hvorfor det er sånn. Det er klart at det er få som vil bli lærere her til lands slik det er i dag; lav lønn, respektløse elever, dårlige skoleforhold er noen av tingene jeg kan nevne.

 

Det finnes ikke idiotisk da lærerne ikke gjør noe særlig til jobb! Dem som gjør en virkelig jobb på skolene er elevene og de får ikke betalt i det hele tatt. Lærere feks. krever å få betalt bare for å gå i toget på 17 mai, hvilket er så latterlig som det kan få blitt!

Det er tull å si at lærerene ikke jobber. Dette sier seg da selv. Elevene får oppgaver som de må løse ja, men hvor vanskelig er det egentlig å sitte og regne 3.-klasse-mstte eller gjøre diktat eller tegne? Lærere har langt flere arbeidsoppgaver enn bare lage oppgaver til elevene. De må for eksempel arrangere møter, rette prøver, lage lekser og lekseplaner, osv. For ikke å nevne at de må holde styr på hele klasser med unger, som innebærer å hjelpe dem med oppgavene, sørge for at de jobber i timene, snakke med dem når noe er galt, snakke til dem hvis de er ulydige, osv.

 

 

En del av grunnen til at mange ikke liker seg på skolen er nettopp dårlige lærere. Hvis en lærer ikke er i stand til å lære bort på en måte som gjør det lett for elevene å forstå, blir det selvfølgelig vanskelig for elever å følge med, noe som igjen fører til kjedsomhet og mistrivsel.

 

Det har ikke bare å gjøre med om lærerne er gode i faget eller ikke. Det har også med å gjøre hvorvidt de er gode til å lære fra seg eller ikke samt hvordan de andre elevene er. mange misstrives feks. pga. mobbing.

Jeg sa "en del av grunnen". Når det er mobbing, har altså lærerene ansvar for å sette en stopper for det. Der har du enda en arbeidsoppgave. En del av grunnen til at det er mye mobbing er at det er mange som er redd for å si fra. Dette har jeg selv erfaring med. Men uansett er det de voksnes ansvar å passe på at slikt ikke skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir bare for dumt. Lærerne har utdannelsen sin å dem bruker den så godt dem kan. En kan ikke forlange mer enn at en gjør sitt beste!

 

Er de for dårlige bør de ganske enkelt sparkes!

 

Virker som at ingenting er bra nok for deg.

 

Hva er galt med å forlange det som er rett og rimelig? "Rimelig" kan defineres til at du får 2 nye forsøk, noe som vil si at vis du har klart å feile elevene dine hele 3 ganger har du gjordt det dårlig.

Hva er bra med at vi lar dårlige lærere ødelegge elevenes skolemoral?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At man må ha gode gymkarakterer for å bli matematikkprofessor sier sitt om hva den Bavariske skolemodellen handler om og det er ikke kunnskap.

 

Skolen er ikke der for å produsere intelligente mennesker men for å forme "gode borgere" som følger linja.

 

Svært godt sagt! Bare man passer inn i systemet helt fra barneskolen av så er folk fornøyde. Det er ingen som gidder å faktisk tenke over om systemet er dårlig slik det er i dag...

Lenke til kommentar

Forsker: Håndskrift skaper skoletapere

 

Forsker og tidligere førsteamanuensis Arne Trageton mener ingen barn vil lære håndskrift om ti år.

 

- Hvorfor skulle de det? De blir flinkere til å lese og skrive av å bruke PC, så hvorfor skal de kaste bort tiden på å lære håndskrift, sier han til VG Nett.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=10014987

 

Dette var en virkelig interessang artikkel. Hva mener dere om saken?

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke selve konklusjonen, men selve forskningen er riktig: Du blir bedre til å lese og skrive vis du leser og skriver, og intet mer.

Fordelen med PC er at du får tilgang til en form for fri lesing i stede for å være undermatet på en kjedelig lærebok læreren misbruker tempoet på. Selv lære jeg ikke å lese på skolen, men med et ton med Donaldblad, andre lærer å lese før de begynner på skolen fordi noen gir dem en ledetråd og en lett bok.

Men vi bør fortsatt lære de unge til å skrive, og vi bær lære dem håndskrift, men ikke med dagens læremetoder. Selv syntes jeg at håndskrift var noe tull intill jeg skulle skrive litt mer enn vanelig, og fant ut at å løfte hånden mellom hver bokstav var noe jeg ikke gadd, så jeg satte meg ned og endelig lærte meg håndskrift.

Og du vil finne mange historien som min i skoleverket. Jeg mener: De fleste av oss leste og skrev kun på skolen før vi fant oss bøker og spill til PC og konsoll.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...