Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ny scooter: Trimmet uten at jeg visste det


kallepetrus

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kjøprt scooter. Når vi kjøpte den i høst ble det ikke sagt noenting om at den er trimmet. Jeg har ikke kjørt scooteren før på tirsdag siden jeg ikke har hatt lappen. Uansett har jeg nå merket at den nærmer seg 70km/t hvis jeg vil. Så jeg har kjøpt en trimmet scooter, uten selv å vite det. Dette høres kanskje dumt ut, men det er nå sånn. Uansett, det er vanlig at scootermotoren tar sakde av å være trimmet, kan jeg kreve noe av pengene tilbake? Den er fra 2003, hvis den ble trimmet da kan skadene være store på enkelte deler. Jeg vet ikke når den ble trimmet, hva som er fikset på den, eller hvor langt den er kjørt etterpå. Kan jeg kreve at de fikser scooteren så den blir orginal igjen? Utrolig kjedelig hvis jeg blir stoppet av politiet og må betale bot osv. Det som er dumt er at hvis de vil fikse scooteren nå, kan den fortsatt ha skader på deler i motoren. Innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

trenger ikke å ha sperre nei, scooter og mopeder er laget for å gå fortere en 45, men staten Norge sier at de ikke skal gå fortere..

 

Trenger ikke å være at scooteren er trimmet, hadde en moped som var ordentlig innkjørt og den gikk i 70 på maks helt kliss orginalt..

 

Du kan sjekke om evt plomberingen er fjernet(hvis det er noen?)

 

Hvilken scooter har du?

Lenke til kommentar

Og isåfall er det bedre å ha den original (slik de er ment å være) enn med plomberinger på.

 

Jeg ville heller tatt sjansen på å bli stoppet av politiet og få en bot enn å risikere å bli påkjørt bakfra i 70-80 eller bli presset ut av veien av hissige bilister.

 

Gjør alle bilister en tjeneste og hold scooteren i en slik stand at du kan holde følge med trafikken :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Loven om 45 kom da for flere tiår siden?

 

Uansett trenger du neppe å frykte motorskade.

Motorene er bygd for å kjøre i 70, og så plombet ned til det europeiske markedet.

Hvordan plomben virker, varierer. Noen har elektronisk turtallssperre, andre har en innsnevring i eksosanlegget.

 

Hvis motoren tar skade, så er det fordi lovverket tvinger den til å gå på tomgang hele tiden.

Motoren trenger å strekke på beina, ellers soter den i hjæl.

Du trenger altså ikke frykte motorskade som følge av høy hastighet. Det er plomba som dreper motoren.

Lenke til kommentar

Det er mulig forrige eier har tatt av sperren, i så fall bør du be vedkommende om å sette den på igjen eller fikse det på et verksted. Det nytter dessverre ikke å skylde på at den var sånn da du kjøpte den hvis onkel vifter med pekefingeren.

Det tror ikke jeg heller. Får kanskje ta en tur på et verksted ellernoe å få de til å se over, for så å kreve at det blir fikset. Men hvis det er sånn at den er helt orginal, hva kan politiet gjøre da? Er det min feil at den er produsert slik at den går fortere?

Det med plombering vet jeg ikke, kan jeg sjekke det selv på noen måte?

Lenke til kommentar

Hvis mopeden er kjøpt av en butikk så gjelder forbrukerkjøpsloven, hvis mopeden er kjøpt av en privatperson gjelder kjøpsloven. I begge tilfeller vil "mopeden" ha en mangel hvis den kan kjøre fortere enn 45 km/t siden den da ikke lenger er å regne som en moped. Kjører du en "moped" som ikke er en moped, så kjører du strengt tatt en motorsykkel, som du sannsynligvis ikke har førekort til å kjøre lovlig.

 

Se nedenfor for aktuelle paragrafer du kan bruke mot selger.

 

Forbrukerkjøpsloven: (hvis det var en butikk som solgte)

 

"§ 15. Tingens egenskaper

 

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell

e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen

f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning

g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet.

 

§ 16. Mangel

 

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen. [...]"

 

Kjøpsloven: (Hvis det var en privat person som solgte)

 

"§ 17. Varens egenskaper.

 

(1) Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

(2) Dersom annet ikke følger av avtalen, skal tingen:

(a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til;

(b) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, unntatt når forholdene viser at kjøperen for så vidt ikke bygde på selgerens sakkunnskap og vurdering eller ikke hadde rimelig grunn til å gjøre det;

© ha egenskaper som selger har vist til ved å legge fram prøve eller modell;

(d) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen.

 

(3) Tingen har mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene i paragrafen her.

 

Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 34 (ikr. 1 juli 2002).

 

§ 18. Opplysning om egenskaper eller bruk.

 

(1) Reglene om mangler gjelder også når tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet.

 

(2) Reglene i første ledd gjelder tilsvarende når tingen ikke svarer til opplysning som noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd. Dette gjelder ikke om selgeren verken visste eller burde ha visst at opplysningen var gitt.

 

(3) Reglene i første og andre ledd gjelder ikke når opplysningen i tide er rettet på en tydelig måte. "

 

Kjøretøyforskriften:

 

"§ 2-3. Definisjoner av to- og trehjulede motorvogner (mopeder og motorsykler)

 

[...]

 

a) Moped: Motorvogn med to hjul (motorvogn gruppe L1e) eller tre hjul (motorvogn gruppe L2e) som har en høyeste konstruksjonshastighet som ikke overstiger 45 km/t og som har motor som oppfyller vilkårene angitt i annet eller tredje avsnitt.

Motorvogn med to hjul som har motor med slagvolum som ikke overstiger 50 cm3 dersom den har forbrenningsmotor, eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW hvis den har elektrisk motor.

Motorvogn med tre hjul som har motor med slagvolum som ikke overstiger 50 cm3 dersom den har elektrisk tenning, eller maksimal nettoeffekt på høyst 4 kW hvis den har en annen forbrenningsmotor eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW hvis den har en elektrisk motor.

Som moped regnes også firehjuls motorsykkel med en egenmasse på under 350 kg (motorvogn gruppe L6e), ikke medregnet batterienes masse for elektrisk drevne motorvogner, hvis høyeste konstruksjonshastighet ikke overstiger 45 km/t, som har motor med slagvolum på 50 cm3 eller mindre for motorer med elektrisk tenning (eller største netto effekt på 4 kW eller mindre for andre forbrenningsmotortyper eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW for elektrisk motor).

Alternativt kan definisjonen av moped i forskrift om krav til kjøretøy anvendes for nasjonale typegodkjenninger før 1. oktober 1996.

 

b) Motorsykkel: Motorvogn med to hjul, med sidevogn (motorvogn gruppe L4e) eller uten sidevogn (motorvogn gruppe L3e), som har motor med slagvolum på mer enn 50 cm3 , dersom den har forbrenningsmotor, og/eller en høyeste konstruksjonshastighet på mer enn 45 km/t. [...]"

 

 

Se:

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke en rask moped automatisk blir regnet som motorsykkel.

 

Konsekvensen av å bli tatt er såvidt jeg husker en bot, og at du må plombere den.

Deretter må mopeden fremvises for å sjekke at den er plombert.

Etter fremvisningen kan man fjerne plomba igjen, og håpe at det er lenge til neste gang man blir tatt.

 

Du mister ikke lappen eller noe.

 

 

(...fritt etter hukommelsen min)

Lenke til kommentar

Jeg ville heller tatt sjansen på å bli stoppet av politiet og få en bot enn å risikere å bli påkjørt bakfra i 70-80 eller bli presset ut av veien av hissige bilister.

 

Straffe er berre eit forenkla forelegg på 3200 kroner og eit bruksforbud opp til tre måneder. Men, den største ulempen med eit ulovlig modifisert kjøyretøy er at forsikringsselskapet kan nekte å utbetale forsikring eller halde deg økonomisk ansvarlig for skader som scooteren påfører andre.

Lenke til kommentar

Jeg ville heller tatt sjansen på å bli stoppet av politiet og få en bot enn å risikere å bli påkjørt bakfra i 70-80 eller bli presset ut av veien av hissige bilister.

 

Straffe er berre eit forenkla forelegg på 3200 kroner og eit bruksforbud opp til tre måneder. Men, den største ulempen med eit ulovlig modifisert kjøyretøy er at forsikringsselskapet kan nekte å utbetale forsikring eller halde deg økonomisk ansvarlig for skader som scooteren påfører andre.

 

Feil, bota for å bli stoppet med trim er 4200kr og at du må vise mopeden i orginal stand til Statsen Vegvesen for å få skiltene tilbake.

Lenke til kommentar

Jeg ville heller tatt sjansen på å bli stoppet av politiet og få en bot enn å risikere å bli påkjørt bakfra i 70-80 eller bli presset ut av veien av hissige bilister.

 

Straffe er berre eit forenkla forelegg på 3200 kroner og eit bruksforbud opp til tre måneder. Men, den største ulempen med eit ulovlig modifisert kjøyretøy er at forsikringsselskapet kan nekte å utbetale forsikring eller halde deg økonomisk ansvarlig for skader som scooteren påfører andre.

 

Feil, bota for å bli stoppet med trim er 4200kr og at du må vise mopeden i orginal stand til Statsen Vegvesen for å få skiltene tilbake.

 

Ja stemmer visst det, ser at bøtesattsen blei auka frå 3200 til 4200 i 2005. kilde

 

Synest uansett ikkje at bota er spesielt høg, då den potensielle kostnaden av å kjøyre eit kjøyretøy med modifisert motorytelse er mykje høgare.

 

Dersom forsikringsselskapet ikkje vil dekke eventuelle skader så går jo alt du betaler i ansvarsforsikring direkte i forsikringsselskapet si lomme utan at du får når noke igjen dersom du skulle trenge det.

Lenke til kommentar

Sunnere for den å være i "original" stand (kalt trimmet i Norge), altså ikke plombert. Kan samle seg dritt og sot i potta med plombert sykkel, og scooteren blir daukjørt.

 

Konsekvensene for å bli stoppet for trim er nok en relativt stor bot. Men sjansen for å bli stoppet med en scooter som går i 70km/t (ca. 60 km/t egentlig grunnet speedometeravvik), er superminimal.

 

Om du skulle skade noen eller noe, så er ikke forsikringsselskapet såpass drøye at de stiller deg ansvarlig for alt. Her må de også veie sine fordeler opp mot din situasjon og dine ufordeler. Et norsk forsikringsselskap vil aldri gi deg gjeld resten av livet, om du har forsikring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen! Dere kan mye. :) Har nå fått problemer med el-starten også. Tror det er batteriet som er dårlig. Virker som det er noen her som kan litt om scooter osv, så spør her før jeg lager en ny tråd.

 

I det jeg parkerer scooteren og går fra den igjen vil den ikke starte med el-start. Jeg må bruke kick-starten, det er jo tungvindt. HVis jeg så kjører i 5 min, stopper i 5 min for så å starte å kjøre igjen virker el-starten. Jeg tror det er batteriet som sliter med å lagre strøm, siden den ikke virker etter en time+. Den starter fort på kicken, ett til to spark. Leste at det kunne være at det ikke kommer gnist, men da ville den vel ikke funket på kicken heller, eller? :roll: Når jeg starter den med el-start etter den har stått en stund går motoren, men den starter liksom ikke. Akkurat som biler kan gjøre hvis de ikke starter med en gang på vinteren. Den ''hveser''. Tror dere det er batteriet også, eller kan det være noe annet?

Endret av kallepetrus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...