Gå til innhold

Norsk presses overdrevne fokus på utenlandske fotballspillere i den norske tippeligaen.


Anbefalte innlegg

Tviler ikke på at Bakenga er en god fotballspiller, men det er ikke saken her. Saken er den at media overdriver fokuset på utlendinger på grunn av politisk korrekthet.

 

Hva er det politiske korrekte, og hvordan er fokuset overdrevent når Bakenga scorer etter 6 minutter for norges mest profilerte fotballag? Hvordan er det overdrevent når Bakenga ikke vil skrive ny kontrakt og det skaper mye kontrovers? Problemet med det overdrevne fokuset du snakker om er nettopp at det er utlendinger som har dominert i sesongåpningen, derfor får de det fokuset som tilhører de prestasjonene.

Dette er kun din forenklede forståelse av realiteten. Greit Bakenga er en god fotballspiller i likhet med mange av de andre som media elsker over alt på jord, men saken er den at dette er på dagbladets hovedside og nesten alle artiklene de setter der er av utlendinger pga en agenda. Agendaen er da denne "anti-rasismen" og fremmingen av utlendinger på bekostning av etniske nordmenn.

 

Med andre ord rasisme mot det folk som har gjort dette landet til hva det er.

 

Hvilke etniske nordmenn mener du fortjener mer oppslag etter denne sesongstarten? Bakenga er forøvrig nesten aldri i media, fordi han er en veldig fersk spiller som fikk noen få innhopp ifjor og da var det stort når han scorte mål, han er tross alt 18 år og har scoret ytterst få mål, så når han scorer, og scorer så raskt, så fortjener det oppslag. Ja eller nei? Når to nigerianske spillere scorer 2 hver i en kamp hvor det blir scoret 5 mål, fortjener det oppslag? Ja eller nei?

 

Hvis du ser på sakene i seg selv så er det ingenting merkelig ved hva som blir fokusert og hvis du mener fokuset er for mye på ikke-etnisk norske, så er det rett og slett fordi de ikke har prestert i sesongåpninga. Det er noen saker som har større interesse enn andre, når Ondo går ut og sier at han filmet som Drogba så er det klart at han havner i fokus. Når Bakenga (en unggutt) scorer etter 6 min for norges mest profilerte lag så havner det i fokus.

 

"Knutsen regner med 2 uker til han er tilbake fra fingerskade" -> ikke særlig profilert sak. Det er ingen rasisme involvert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke påstå jeg har lagt merke til en overveldende overrepresentasjon av utlendinger/fremmedetniske fotballspillere (og andre idrettsutøvere) i norske medier, men det er nok en liten tendens ute og går...

 

Denne artikkelen kunne like så godt vært forsidestoff som artikkelen angående Bakengas skåring;

Fredrik (18) matchvinner for Aafk i siste spilleminutt.

 

978x.jpg

Endret av 793
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forøvrig litt snodig at norske/europeiske/hvite spillere aldri blir hedret for å være fullstendig overlegne som målvakter (hvilket de helt tydelig er), mens Dagbladet.no (om jeg ikke husker feil) satt opp en avstemning øverst på forsiden sin her om dagen, som stilte spørsmålet; "Er norske spisser for dårlige?", i samsvar med at flesteparten av målene i Tippeligaen blir skåret av utlendinger/svarte/fremmedetniske...

 

[...] ser heller at utlendinger og Norske som ikke er nordmenn (dine ord) får spalteplass på grunn av dyktighet enn at vi får nyheter som "Tore andre flo spilte helt ok."
Hehe...Når du nevner det;

Carew benket igjen da Stoke herjet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forøvrig litt snodig at norske/europeiske/hvite spillere aldri blir hedret for å være fullstendig overlegne som målvakter (hvilket de helt tydelig er), mens Dagbladet.no (om jeg ikke husker feil) satt opp en avstemning øverst på forsiden sin her om dagen, som stilte spørsmålet; "Er norske spisser for dårlige?", i samsvar med at flesteparten av målene i Tippeligaen blir skåret av utlendinger/svarte/fremmedetniske...

 

[...] ser heller at utlendinger og Norske som ikke er nordmenn (dine ord) får spalteplass på grunn av dyktighet enn at vi får nyheter som "Tore andre flo spilte helt ok."
Hehe...Når du nevner det;

Carew benket igjen da Stoke herjet

 

Ja, merkelig det der OH WAIT. Det skal selvfølgelig nevnes at keepere, på lik linje med forsvarsspillere ofte får utrolig mye mindre oppmerksomhet enn de i den andre enden av banen, og det gjelder uansett hvilken etnisitet de har.

 

Ja, situasjonen er selvfølgelig noe helt annet når det gjelder norske spillere i utlandet, særlig PL. Der vinkles det alltid mot hvilken rolle de hadde, slik som at db har "Hangeland scoret da Fulham knuste Bolton".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

De er nordmenn uansett hva du måtte mene.

 

 

Feil. De er norske statsborgere, men nordmenn er en nordeuropeisk etnisitet av overveiende germansk avstamning som tilhører den hvite europoide/kaukasoide grenen av menneskeheten.

Man må fødes inn i denne genpolen for å være nordmann, akkurat som at etniske somaliere tilhører den svarte rasen.

 

Jeg skal ikke ha noe av at politisk korrekte folk fornekter at mitt folk eksisterer. Er du kanskje en nordmannbenekter?

Lenke til kommentar

Nei, derimot er jeg uenig med deg i definisjonen av nordmenn.

 

Er du uenig i definisjonen av en inuitt også?

 

I følge Wikipedia ser de omtrent slik ut:

 

800px-Qamutik_1_1999-04-01.jpg

 

791px-Edward_S._Curtis_Collection_People_005.jpg

 

Og her er det en samling nordmenn (i følge Wikipedia).

 

Norwegians_(ethnicgroup)b.png

Endret av Wyrd
Lenke til kommentar

Genforskjellen mellom "nordmenn" og "inuitter" er mindre enn det man kan finne innad i gruppene. Så ja en inuitt kan godt være en nordmann.

 

Genforskjellen er minimal mellom ikke bare forskjellige menneskeraser, men også mellom mennesker og aper. Du må se på hvordan genene er arrangert, SNP's og slikt. Dette avgjør vårt rasemessige utseende og mye annet. En etnisk nordmann vil alltid klynge sammen med andre nord-europeere på et genetisk kart. En inuitt vil klynge sammen med andre inuitter, og deretter havne nærmest andre mongoloide folkeslag.

Mener du at en datter ikke har mer til felles med sin mor og far arvemessig enn med et hvilket som helst annet menneske?

Saken er at det har hun, og det samme gjelder innad i folkegrupper.

 

Helt intil nylig har nordmann vært navnet på en hovedsakelig germansk-ætted, nord-eurupeisk etnisitet tilhørende den europoide/kaukasoide grenen av menneskeheten, så hvorfor skal plutselig navnet tas i fra oss på den måten at det skal gjelde alle som flytter til Norge, uansett hva slags annen etnisk bakgrunn de har?

Hva skal vi nordmenn da kalle oss isteden, om vi ønsker å ha et eget navn siden vi faktisk skiller oss ut ifra norske statsborgere fra Nigeria eller Pakistan?

Blir jeg araber om jeg flytter til Saudi-Arabia?

Dette blir for dumt...

Lenke til kommentar

Vi er mennesker, det får holde. Mennesker har alltid vært på flyttefot og parret seg med folk fra forskjellige steder og dermed fått ett sterkere genbase. Så klassifiseringen nordmenn med folk med likt genbase ser jeg ingen grunn til å ha. Nordmenn er heller ett kulturelt uttrykk/fenomen, som menes med folk som deler samme kultur/levemåte/leveverdi og derfor kan en inuitt være en nordmann.

Lenke til kommentar

Ser virkelig ikke noe problem med det. Vi lever i en tid der innvandring og utvandring skjer hele tiden, og for å være enkel med det så ser jeg ikke noe problem med at folk som er født og oppvokst i norge blir stemplet som nordmenn. Kan dog være enig med at førstegenerasjonsinnvandrere er litt i gråsonen, men når de er født og oppvokst i norge så er de da vel ikke Indere? I så fall er vel ikke kongen nordmann heller? (Regner med at han glir under siden han er hvit).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...