Gå til innhold

Ikke la ditt X100 dø


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At Fuji er kjapt ute med feilretting er en dum ting fordi? :roll:

 

Vel, hvor mange tror du som har kjøpt et kamera sjekker ofte om det er kommet en firmwareoppgradering? Neppe mange prosent av totalen tipper jeg.

 

For min del virker X100 mer og mer som et halvferdig produkt som ville tjent på å bli mer utprøvd og så forbedret før det ble sluppet på markedet.

 

Tor

Lenke til kommentar

Klart det hadde vært bedre om alt dette hadde vært fikset før kameraet ble sluppet, men det var høye forventninger til X100, og det var allerede litt forsinket, så det skulle ikke forundre meg om Fujifilm var under ikke så rent lite press om å få det ut og unngå enda en forsinkelse. Nå valgte jordskorpen å innføre enda en forsinkelse, men det kunne ikke Fujifilm vite da.

 

Hva anbefalingen angår så ble den som nevnt gitt med forbehold. Problemene med menysystemet i X100 er så til de grader i utakt med den designmessige omtanken som finnes andre steder i kameraet at vi anser det som en selvfølge at det MÅ rettes opp i. Dette er noe ganske mange andre sider også har påpekt, og i følge ryktene har også Fujifilm uttalt at de skal se på problemene senere, men rykter er nettopp det og må selvsagt tas med en klype salt. Hvis det derimot ikke er like innlysende for Fujifilm som for oss at noe må gjøres, tar vi bort anbefalingen igjen (mye på samme måte som Amobil gjorde med iPhone 4). Noen deadline vil vi ikke gi for dette, men heller ta det opp til løpende vurdering. Dersom vi på et punkt anser det for sannsynlig at toget er gått for en oppretting av problemene, uten at en slik foreligger, vil anbefalingen trekkes.

Lenke til kommentar

Kanskje dere kan trekke anbefalingen og love å anbefale kameraet når Fuji fikser firmware? Jeg ble selv rammet av buggy firmware med Samsung Galaxy S - som var laggehelvete i et halvt år før Samsung omsider kom med 2.2.1-firmware som fikser laggehelvete. Tilsvarende synes jeg det skal gjelde for alle produkter. Hvorfor skal man igrunn anbefale noe som er uferdig? Er det ikke muligens mer realt mot leserne å legge ut en egen artikkel om at firmware er fiksa og produktet anbefalt, enn å anbefale folk å kjøpe et litt dårlig produkt under en forhåpning om at produsenten skal fikse firmware etterhvert?

Lenke til kommentar

At Fuji er kjapt ute med feilretting er en dum ting fordi? :roll:

 

Vel, hvor mange tror du som har kjøpt et kamera sjekker ofte om det er kommet en firmwareoppgradering? Neppe mange prosent av totalen tipper jeg.

 

For min del virker X100 mer og mer som et halvferdig produkt som ville tjent på å bli mer utprøvd og så forbedret før det ble sluppet på markedet.

 

Tor

 

Leverer man kamera til rens/sjekk blir som også FW versjon sjekket og oppgradert. Jeg tror også at siden kamera hovedsaklig mitet på entusiaster så er det ingen big deal.

Lenke til kommentar

At Fuji er kjapt ute med feilretting er en dum ting fordi? :roll:

 

Vel, hvor mange tror du som har kjøpt et kamera sjekker ofte om det er kommet en firmwareoppgradering? Neppe mange prosent av totalen tipper jeg.

 

For min del virker X100 mer og mer som et halvferdig produkt som ville tjent på å bli mer utprøvd og så forbedret før det ble sluppet på markedet.

 

Tor

 

Leverer man kamera til rens/sjekk blir som også FW versjon sjekket og oppgradert. Jeg tror også at siden kamera hovedsaklig mitet på entusiaster så er det ingen big deal.

Hvor ofte renser en kamera vanligvis med fastoptikk?

Lenke til kommentar

Akams erfaring var at X100 var en veldig blandet opplevelse. Akam ga en anbefaling under forbehold om en vesentlig firmware-oppdatering og lovet å trekke anbefalingen dersom det ikke kom. Men de ga ingen tidsfrist for når de trekker anbefalingen.

 

Jeg synes ikke man bør gi anbefalinger med tanke på at det kanskje en gang i framtiden vil skje noe som forbedrer produktet. Det blir feil. Produktet bør vurderes ut i fra den måten det fungerer på når dere har det tilgjengelig og ikke med tanke på hva det skulle ha vært.

Lenke til kommentar

Klart det hadde vært bedre om alt dette hadde vært fikset før kameraet ble sluppet, men det var høye forventninger til X100, og det var allerede litt forsinket, så det skulle ikke forundre meg om Fujifilm var under ikke så rent lite press om å få det ut og unngå enda en forsinkelse. Nå valgte jordskorpen å innføre enda en forsinkelse, men det kunne ikke Fujifilm vite da.

 

Hva anbefalingen angår så ble den som nevnt gitt med forbehold. Problemene med menysystemet i X100 er så til de grader i utakt med den designmessige omtanken som finnes andre steder i kameraet at vi anser det som en selvfølge at det MÅ rettes opp i. Dette er noe ganske mange andre sider også har påpekt, og i følge ryktene har også Fujifilm uttalt at de skal se på problemene senere, men rykter er nettopp det og må selvsagt tas med en klype salt. Hvis det derimot ikke er like innlysende for Fujifilm som for oss at noe må gjøres, tar vi bort anbefalingen igjen (mye på samme måte som Amobil gjorde med iPhone 4). Noen deadline vil vi ikke gi for dette, men heller ta det opp til løpende vurdering. Dersom vi på et punkt anser det for sannsynlig at toget er gått for en oppretting av problemene, uten at en slik foreligger, vil anbefalingen trekkes.

 

Dere har begått en feil. Jeg forstår ikke hvordan dere kan resonere slik dere gjør her? Det er rett og slett uforståelig.

Lenke til kommentar

Er det virkelig mange som kjøper basert på stempelet "Akam anbefaler" (eller "X anbefaler" for den saks skyld), helt uten å lese verken testen eller oppsummeringen av testen? De som gjør det har problemer vi ikke kan løse, for de andre er ikke dette et problem.

 

Jeg synes det er helt greit å gjøre det sånn Akam gjør. Det ville vært helt greit å gjøre det motsatt også.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Jeg synes det er helt greit å gjøre det sånn Akam gjør.

 

Jeg synes det er mest seriøst å ha en fast linje, og ikke minst behandle alle kameratestene etter samme mal angående sluttvuderingen. F.eks ble kameraet som ble testet etter X100 (Panasonic FX77) ikke anbefalt - og stort sett pga at man ikke var fornøyd med menyene: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1337630 Som kjent har akam vurdert menysystemet til X100 å være nær en katastrofe, men allikevel anbefalte kameraet med begrunnelsen i at man regnet med at dette ble fikset, noe som er en høyst merkverdig konklusjon. Man bør i tester forholde seg til hva kameraet er når det testes (med siste firmware), og ikke hva man ønsker det skal være, eller tror det vil kunne bli.

 

Så får man heller revurdere konklusjonene senere dersom produsenten virkelig gjør noe med påpekte minuser, noe som man ikke kan ta som en selvfølge på forskudd at vil bli gjort (uansett produsent).

 

Tor

Lenke til kommentar

Til den prisen synes jeg denne oppdateringen er for lite for sent.

Meh. Dette er en kritisk feil de ville få rettet så fort som mulig før de andre, større oppdateringene senere.

 

"For sent"? Er du morsom, eller? Kameraet har nesten ikke kommet i butikken!

 

Bah.

Endret av Trondster
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...