Gå til innhold

Ikke la ditt X100 dø


Anbefalte innlegg

Som kjent har akam vurdert menysystemet til X100 å være nær en katastrofe, men allikevel anbefalte kameraet med begrunnelsen i at man regnet med at dette ble fikset, noe som er en høyst merkverdig konklusjon.

Kanskje .. kanskje kameraet hadde noe mer for seg enn bare menyen - kanskje det også var noen andre ting ved kameraet som kanskje var litt gode, da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til den prisen synes jeg denne oppdateringen er for lite for sent.

Meh. Dette er en kritisk feil de ville få rettet så fort som mulig før de andre, større oppdateringene senere.

 

"For sent"? Er du morsom, eller? Kameraet har nesten ikke kommet i butikken!

 

Bah.

 

Til den prisen skulle ikke kameraet vært i butikken med en så alvorlig feil. Det er rett og slett ikke holdbart. Kameraet ble vel også lansert i oktober. Det er et halvt år siden allerede.

Lenke til kommentar

F.eks ble kameraet som ble testet etter X100 (Panasonic FX77) ikke anbefalt - og stort sett pga at man ikke var fornøyd med menyene: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1337630 Som kjent har akam vurdert menysystemet til X100 å være nær en katastrofe, men allikevel anbefalte kameraet

Det ene kameraet utmerker seg på alle måter unntatt menyene i et lite, temmelig sært segment. Det andre plasserer seg greit i et kjempedigert segment, untatt menyene. Det er en totalvurdering til slutt. At det tipper ulikt i de to tilfellene finner jeg helt naturlig. Ikke minst fordi det i tillegg er stor forskjell på sannsynligheten for at menyene fikses mellom de to kameraene.

Lenke til kommentar

Som kjent har akam vurdert menysystemet til X100 å være nær en katastrofe, men allikevel anbefalte kameraet med begrunnelsen i at man regnet med at dette ble fikset, noe som er en høyst merkverdig konklusjon.

Kanskje .. kanskje kameraet hadde noe mer for seg enn bare menyen - kanskje det også var noen andre ting ved kameraet som kanskje var litt gode, da?

 

Selvsagt - men det hadde og neste testkamera som jeg linket til, dvs sine plusser, men som nevnt ble dette ikke godkjent pga menyene. Merkelig at du ikke oppfatter poenget med likhet over hele fjøla angående testkonklusjonene/sluttvurderingen?

 

(X100 kan sikkert bli et ok kamera for de som føler for et produkt i den nisjen når det en eller annen gang er fri for barnesykdommer osv, men slik jeg ser det er det ikke der enda. Om det noen gang kommer dit vet ingen pr i dag - og man kan ikke basere testvurderingen på et håp om at det kommer dit med det første. X100 er i tillegg et rimelig overpriset/høypriset produkt og bør absolutt ikke vurderes etter slakkere rammer enn andre kamera)

 

Tor

Lenke til kommentar

Til den prisen skulle ikke kameraet vært i butikken med en så alvorlig feil. Det er rett og slett ikke holdbart. Kameraet ble vel også lansert i oktober. Det er et halvt år siden allerede.

Alvorlig feil? Det er snakk om en meget elendig "easter egg" som gjør kameraet om til en murstein ved å velge tilfeldige innstillinger. Har opplevd værre feil enn dette med andre merker.

 

X100 har nesten ikke vært innom norske butikker. De få kamerane som har kommet hit har gått rett ut til de heldige som har forhåndsbestilt. Snakket med en kar som jobber på JP som har sett eska, men pga forhåndsbestillingene har ingen rukket å fått åpnet en av de få eskene.

 

X100 har kommet i svært små kvoter til fotobutikker her i Norge. Disse kvotene er fortsatt meget begrenset, så begrenset at de ikke har fått kameraet ut i butikken ennå. Mulig det har skjedd i større butikker/byer.

 

X100 ble vist fram like før Photokina 2010. Kameraet kom ikke ut i salg før mars 2011 i Asia, disse kameraene gikk for 2-3 ganger nyprisen på ebay.

Lenke til kommentar

Ikke minst fordi det i tillegg er stor forskjell på sannsynligheten for at menyene fikses mellom de to kameraene.

 

Hva konkret baserer du den sannsynlighetsvurdering ut ifra? Selv de 2 store, Nikon og Canon, kan være trege med å fikse opplagte feil i f.eks firmwaren. Poenget mitt er at pr i dag er det ingen ny firmware som fikser de sakene akam har påpekt, ei heller (slik jeg har forstått det) er det kommet en bekreftelse og dato for en slik fiks, eller hva den vil omfatte.

 

Om den kommer en eller annen gang er lite relevant så lenge den ikke er kommet, det blir bare synsing - og synsing bør ikke dras inn som et moment i en testvurdering samme hva kameraprodusent man tester produkter fra.

 

Tor

Lenke til kommentar

Om den kommer en eller annen gang er lite relevant så lenge den ikke er kommet, det blir bare synsing - og synsing bør ikke dras inn som et moment i en testvurdering samme hva kameraprodusent man tester produkter fra.

 

Dette er jeg helt enig i. Det minner litt om når søstersiden her gav iPhone 4 terningkast seks basert på at det skulle komme en oppdatering. Fire måneder senere justerte de ned terningkastet til fire og fjernet anbefalt stemplet.

 

Generelt bør testere være mest mulig objektive og gi terningkast etter produktet de tester. De må ikke gi terningkast etter hva de ønsker det skulle vært, håper det vil bli ved en eventuell oppdatering eller i henhold til et hypen.

 

Forresten så mener jeg på dette på et generelt grunnlag. Den aktuelle saken med kamera her har jeg ikke satt meg godt nok inn i.

Lenke til kommentar

Til den prisen skulle ikke kameraet vært i butikken med en så alvorlig feil. Det er rett og slett ikke holdbart. Kameraet ble vel også lansert i oktober. Det er et halvt år siden allerede.

Det ble lansert/annonsert i oktober siste år, men først i handelen i mars/april i år. Det er bare såvidt ute av døra. Dropp sutringa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sannsynligheten for at firmwaren blir oppdatert har vell så mye med kameraet å gjøre som hvilken leverandør det kommer fra. Produkter rettet mot konsumentmarkedet har hyppige utskiftninger og nye modeller kommer på rekke og rad. Produkter rettet mot prosumer og pro-markedet har lenger salgstid, og det gir mer mening å rette opp software-problemer som det klages mye over. Se f.eks. Sony (http://www.dyxum.com/gear/camera/index.asp). a700 fikk firmware versjon 4.0, mens de fleste rimelige kameraene aldri fikk noe mer enn 1.0. Betyr det at a700 hadde dårlig progamvare sammenlignet med alle de rimeligere kameraene?

Lenke til kommentar

Problemet er at high-tech corp inc & co er så full av ingeniører og oppblåst ledelse som TROR de vet hva verden vil ha. Ingen som stopper opp og spør brukerne.

 

Har sittet å bæla med en Roland Fantom G6 en stor del av påska, og på papiret er dette blandt markedes 3 råeste workstation/synthesizer/samplere tilgjengelig og allikevel så har den brukermessig/logiske oppbygging i menyer m.m. på noen områder som til de grader har tryna at det er til å grine av.

 

Hadde vært interessant om noen en gang hadde klart å kopiere Apple sin brukervennlighet i tillegg til å kopiere designen, men det ville vel være for meget å be om.

Lenke til kommentar

Hadde vært interessant om noen en gang hadde klart å kopiere Apple sin brukervennlighet i tillegg til å kopiere designen, men det ville vel være for meget å be om.

Tviler på at Apple hadde likt det noe særlig ..

 

Fullt forståelig, er vel kun geeks som ser forskjell på iPhone 3G og Samsung Galaxy S ved første øyekast.

Lenke til kommentar

Det ene kameraet utmerker seg på alle måter unntatt menyene i et lite, temmelig sært segment. Det andre plasserer seg greit i et kjempedigert segment, untatt menyene. Det er en totalvurdering til slutt. At det tipper ulikt i de to tilfellene finner jeg helt naturlig. Ikke minst fordi det i tillegg er stor forskjell på sannsynligheten for at menyene fikses mellom de to kameraene.

Samtidig er det kanskje slik at det er i entusiast-segmentet at menyene er viktigst. Mitt inntrykk av fotovanene til mindre entusiastiske fotografer, er at de ikke bruker menyene. Kameraene står på full auto, og de eneste funksjonene som brukes er zoom, play (for å se på bildene) og blitz.

Lenke til kommentar

Til den prisen skulle ikke kameraet vært i butikken med en så alvorlig feil. Det er rett og slett ikke holdbart. Kameraet ble vel også lansert i oktober. Det er et halvt år siden allerede.

Det ble lansert/annonsert i oktober siste år, men først i handelen i mars/april i år. Det er bare såvidt ute av døra. Dropp sutringa.

 

Det er godt det finnes mennesker der ute som er villige til å droppe alminnelig høflighet og påpeke sutring når de tror de kommer over det. Argumentet ditt har en viss gyldighet. Fremførelsen har det ikke.

Lenke til kommentar

Å gi en anbetaling under forbehold om eventuelle fremtidige forbedringer er etter min mening helt absurd. Jeg kan også gi min varmeste anbefaling til Ruter under forbehold om at de noen gang i fremtiden klarer å kjøre T-banen i henhold til tidtabell, klarer å kjøpe trikker som ikke faller fra hverandre etter 2 år osv., osv. Når man omtaler et produkt, må man ta utgangspunkt i hvordan produktet fungerer her og nå. Blir produktet forbedret vha. en firmware-oppdatering, får man tilpasse/endre omtalen deretter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da blir det oppdatering i dag:) fy søren å fornøyd jeg er med det kamera!!!

Godt å høre. Lykke til med et flott kamera. Det er ellers nok av folk her som er i overkant kritiske til et produkt de ikke kjenner. Noen ser ut til å ha startet sitt eget personlige korstog.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...