Gå til innhold

Bordplates treningslogg - Fallskjermjegeropptaket


Anbefalte innlegg

Velkommen til Bordplates treningslogg!

 

post-226603-0-51961800-1307990611_thumb.jpg

 

Har lyst til å søke fallskjermjeger i førstegangstjenesten. Er klar over at det er beinhardt i opptaksfasen så jeg vil begynne å trene tidlig.

 

Alder: 17

Vekt: 78 kg

Høyde: Ca 1,84

 

Flere av minstekravene er jeg sikker på at jeg klarer. Andre er jeg litt usikre på eller ikke har prøvd enda.

Oppdatert 29. februar 2012

 

5 hang ups (opptrekk) 7 stk

35 situps (festede bein)

20 ryggups (ryggrulle)

30 armhevinger (pushups) 46 stykker!

• 5000m landeveisløp - tidskrav: 26 minutter - Usikker.

• 7 km speedmarsj med 22 kg sekk og våpen - tidskrav: 52 minutter - Usikker.

Kunne svømme 200 meter 400m på 9 min!

 

Har nå målt en hvilepuls på 65!

 

La oss bare håpe at det forblir slik og at jeg ikke går nedover! :!:

 

Denne treningsloggen vil ikke være noen bildetråd for å vise hvor stor biceps jeg har fått etter hver treningsøkt. Hovedsaklig lager jeg denne loggen for å holde oversikten over turer/fremgang i kondisjon da jeg vil satse hardest på gåing/løping med sekk.

Sålangt planlegger jeg å benytte meg av forsvarets eget treningsprogram slik det ser ut, men det er desverre dårlig med svømmemuligheter i området og jeg er usikker på om jeg ønsker å fortsette på et treningsstudio når abbonementet går ut i slutten av august. Derfor vil det bli noen modifikasjoner og som sagt ønsker jeg å fokusere på å gå med sekk så blir vel noen svømme/styrkeøkter som blir erstattet med dette. Håper forøvrig å få stiftet årsmedlemmskap på lokale svømmehallen etter hvert.

 

Har skaffet meg et par marsjstøvler jeg så smått har begynt å gå i og en feltsekk som Forsvaret benytter seg av. Håper derfor at treningen vil bli så "realistisk" som mulig om det er riktig ordvalg. Er ufattelig motivert for tjenesten og gleder meg til jeg skal prøve!

 

Vel, det er vår og det er fint vær ute! Håper jeg kan begynne treningen i morgen. Har noen blemmer og fortsatt legende gnagsår etter forrige tur med støvlene så vi får se om det blir noe av. :w00t:

 

Takk for meg!

 

Lurer du på andre ting om fallskjermjegertroppen? Sjekk den andre tråden min.

Treningsmål:

I løpet av vinteren:

1) Gjøre 2-mils skituren til hverdagskost. Det vil si være fysisk skikket til å kunne fullføre enda en mil eller med overskudd. Tidligere turer har endt med slapp kropp og tåkete hode.

 

2) Gå så mye med sekken at den nærmest blir en del av meg. I løpet av vinteren skal jeg klare å gå med 15kg's sekk som jeg går med 0kg i dag.

 

3) Utføre en 25-meter lengde under vann med enkelthet. Fullført!

Endret av Bordplate
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med stålvilje og beinhard trening kan du klare dette. Motivasjon er det viktigste som jeg nevnte i den andre tråden din.

Men er du sikker på at det er 7km pakningsløp og ikke 8km?

Fjernoppklareringstroppen til etteretningsbataljonen har nemlig samme krav som du har opplyst her, men 8km på 52min og ikke 7km på 52min

http://forsvaret.no/utdanning-karriere/velg-utdanning/spesialstyrker-spesielle-tjenester/etterretningsbataljonen/Sider/Tjeneste.aspx

Lenke til kommentar

Nei yrkessoldat er ikke noe for meg...tror jeg. Har lyst til å søke Luftforsvarets Flygerskole og bli helikopterpilot etter førstegangstjenesten, men vi får se hvordan det går.

 

Kravene er som sagt hentet rett fra siden til Fallskjermjeger.no så de skal være ganske korrekte. Mener å huske at de kravene du lister er for spessialjegeropptaket ;)

 

Håper på en tur i morra også!

Lenke til kommentar

Herlig. Kommer til å følge denne tråden. Har samme ambisjoner som deg, har lyst til å gå fallskjermjeger i førstegangs tjenesten deretter gå over til spesialjeger, har du tenkt noe på det?

 

Er ikke kravene 8 hang ups og 45 pushups?

Det har jeg også tenkt på. Hvor gammel er du?

 

edit: Manglet et ord.

Endret av Skrujernet
Lenke til kommentar

Herlig. Kommer til å følge denne tråden. Har samme ambisjoner som deg, har lyst til å gå fallskjermjeger i førstegangs tjenesten deretter gå over til spesialjeger, har du tenkt noe på det?

 

Er ikke kravene 8 hang ups og 45 pushups?

Det har jeg tenkt på. Hvor gammel er du?

Er bare 17 år enda, så blir en stund til hvertfall. Men har allerede begynt å tenkt på det, tror det er noe som kunne passet meg bra.

 

Du da?

Lenke til kommentar

Jeg er hardcore...!

 

Wow! I dag må jeg si jeg virkelig har vært aktiv. Dagen begynte ganske daff, stod opp sent, spiste lite osv osv...

 

15.30 bestemte jeg meg for å ta på meg støvlene og gå i skogen. Jeg var livredd for at det skulle bli ødelagt/helvette fordi jeg nettopp rev opp en blemme under foten og har dessuten gnagsår på begge helene. Men det gikk fint!

Gikk den "vanlige" runden min på rundt ca 1 mil. Sekken veide 12kg. Har allerede 3-4 turer med 10~12kg og jeg kjenner nå at sekken stadig blir lettere og lettere, deilig! Skal forøvrig bli godt når skoene er ordentlig inngåtte... :whistle:

Gikk i rundt 1t 40 min. Når jeg kom hjem hadde jeg avtalt med en veninne å jogge med henne i byen og omegn så jeg rakk såvidt å dytte i meg 3 havrekjeks før jeg kjørte ned til byen. Her løp vi ca 8km på asfalt (og med vanlige sko) med moderat intensitet.

 

Nå føler jeg meg sliten, men samtidig tøff som gikk rett fra lang tur i skogen til lang tur i byen! :!:

Lenke til kommentar

Småskader og prøver.

 

Hei! Vil bare komme med en liten oppdatering om at jeg har en del prøver fremover og masse småskader (blemmer og gnagsår) etter forrige tur så jeg vil ta det rolig fremover. Blir nok ikke mer gåing/løping før neste uke, vil la dette gro ordentlig før jeg drar på meg de støvla igjen!

Lenke til kommentar

Da har jeg vært ute og jogga en liten tur igjen! Gikk ca 1t 40 min og småløp ganske intenst i intervaller med et langdrag på 20-25 min på slutten ca.

-Merker muskulaturen i ankler og legger får kjørt seg godt! Løping på mølle og asfalt er en luksus, det er skogen som er den beste treningen! :D Mens vi snakker om legger...ca halveis i løypa merket jeg en skummel følelse krype sakte frem på forsiden av leggen. Jeg ble redd med en gang, men den avtok så fort jeg gikk på litt mykere underlag. Må virkelig passe meg nå så jeg ikke pådrar jeg beinhinnebettennelse igjen.

 

Avsluttet med litt hjemmetrening med følgende øvelser:

 

Armhevninger 16x3 (Noen som ser jeg har økt litt fra forrige gang? Hehe)

Situps 30x3

Hangups 5x3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...