Gå til innhold

Bordplates treningslogg - Fallskjermjegeropptaket


Anbefalte innlegg

Takk for tips igjen Sno! Jeg løper ikke noe annet enn i skog. Asfalt og tredemøller er en luskus for folk som ikke gidder trene ankler og leggmuskulatur! :p

 

Men i dusjen, så fort salven var vasket av kjente jeg en lignende smerte komme tilbake i leggen? Som om den hadde sluttet å virke eller at den reagerte med vannet på noe vis! Vært borti det Sno?

 

Uansett, merker den løpeturen tok på så skal legge meg allerede! Gym i morra med intervall/kondisjonstrening igjen...ikke bra :(

Endret av Bordplate
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tips igjen Sno! Jeg løper ikke noe annet enn i skog. Asfalt og tredemøller er en luskus for folk som ikke gidder trene ankler og leggmuskulatur! :p

 

Men i dusjen, så fort salven var vasket av kjente jeg en lignende smerte komme tilbake i leggen? Som om den hadde sluttet å virke eller at den reagerte med vannet på noe vis! Vært borti det Sno?

 

Uansett, merker den løpeturen tok på så skal legge meg allerede! Gym i morra med intervall/kondisjonstrening igjen...ikke bra :(

 

Hmm, har ikke merket noen smerter etter løpinga. Dog jeg pleier å tøye leggene skikkelig ut med engang jeg er ferdig, samt jogge ned i 10 - 15 min. Forslaget mitt er at du går til legen å får en lapp som sier at du ikke skal ha gym i 2 - 3 uker pga betennelsen. Og når du har tatt 2 - 3 uker fri fra jogging, så starter du veldig rolig med et program som gir god progresjon.

Kan linke deg et som jeg kjørte istarten helt i år, for å ikke gå på samme smellen som jeg har gjorde før jeg ikke lyttet til leggene mine.

 

4 min rask gange

2 min rolig jogging

 

også kjører du dette rundt 6 sett i 2 uker;

etter 2 uker så kjører du

 

4 min rolig jogging

2 min rask gange

 

Varm skikkelig godt opp start å gå i 10 - 15 min og deretter så starter du med jogging/gåinga. Når du kommer til nedoverbakker så går du.

 

Jeg kan love deg at du ikke kommer til å kjenne det i pusten, men for å vende leggene til belastinga så anbefaler jeg deg dette. For å trene kondisjonen så må du svømme intervaller eller sykle ved siden av.

Lenke til kommentar

En god regel er at all idrett som ikke gjør vondt, kan du fortsette med. Men viss du kjenner antydning til smerte, så stopper du med engang. Som du skrev, så løp du i skogen, det er kjempe bra trening for beina osv, men personlig hadde jeg tatt 2 - 3 uker fri fra jogging og bare fokusert på å gå med sekk, svømme eller sykle istede for. Og etter de 3 ukene hadde jeg jobbet med å bygge et treningsgrunnlag for beina.

Lenke til kommentar

leg-pain1.jpg

 

 

Ok, her kommer en liten nyhetsoppdatering angående leggene. Vi hadde intervalltrening i gymtimen i går, vi skulle løpe 2x4 runder på vanlig løpebane (dvs 800m à 4 runder). Det gikk stort sett greit, brukte tigerbalsam, men timene etterpå og i dag har vært helt jævlige! Jeg vet ikke hva det er, men er en slags sykelig stølhet på baksiden av leggen, men nærmere mot beinet. Jeg håper virkelig at det er en "vanlig" stølhet i og med at jeg har løpt på bane og ikke betennelsen som på et eller annet vis har flyttet seg rundt. Det gjør så grønnjævlig vondt bare jeg går vanlig! :cry:

 

Så jeg tar den avgjørelsen at jeg på stedet fryser treningsprogrammet og heller fortsetter med styrkeøkter. Nå ønsker jeg å ta noen uker fri for å se om det blir bedre. Skal i tillegg skaffe meg spessialstøpte såler som passer foten perfekt.

 

EDIT:

 

Takk for svar Benjamin (nedenfor). Skulle akkurat til å poste på nytt. Tittet rundt på forskjellige videoer og artikler på nettet om hvordan man blir kvitt beinhinnebetennelsen eller "shin splints" som de kaller det. Det alle har til felles er at de anbefaler å styrke muskulaturen på forsiden av leggen! For dette var visst roten til alt vondt, nemlig at forside musklene ikke var sterke nok til å ta i mot støtet eller noe slikt piss.

Så jeg skal prøve det da :new_woot: Blir lite aktivitet nå fremover, bare drit at vi har coopertest på skolen 18 mai. Blir nok en 3-4 ukers hvileperiode også og når den er over skal jeg begynne roooooolig!

Endret av Bordplate
Lenke til kommentar

Slik støhet i leggene kommer lett når du sjokkerer musklaturen med for mye belastning den ikke er vant til.

 

Selv fikk eg det for noen uker siden (helt unædvendig og dumt! Det hindrer fremgang!)

Eg trente sittende leggpress/tåhev med vekter. 20x3 i forksjellige vinkler med minimal pause. Deretter 2x12 med en tyngre belastning. Dette er en god rutine, men å gå for hardt ut i starten er ikke bra uansett.

 

Eg hadde store problemer med å gå oppreist i 4 dager.

 

Eg vil anbefale deg å forsette med tigebalsam og forsette å gå. Når du går strekker du ut musklaturen. Strekk også ut skikkelig flere ganger daglig. Til slutt vil du ha løst opp den knuten som har kommet.

 

Eneste du kan gjøre er å ta tiden til hjelp. Ikke tren leggene eller bedriv løping før stølheten er vekke.

 

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar

Kjæææære treningsdagbok!

 

I dag har vi løpt coopertesten på skolen og jeg kan medele den gledelige nyheten at beinhinnebetennelsen har allerede etter knappe en uke blitt betydelig bedre. Surra rundt med tigerbalsam og kjørte på. Merket det selvsagt litt i begynnelsen og før jeg ble ordentlig varm, men eller hadde jeg det bare fint! ;)

 

Hvis dere lurer på resultatet løp jeg 7 runder + 300 meter, dvs 3100 meter ca på 12 minutter. Ikke så aller verst for å kun ha trent kondisjon noen få ganger og en ordentlig daff uke + fyllekule! :dribble:

 

Men hovedsaklig er jeg mest opptatt av beinhinnebetennelsen. Gymlæreren mener jeg burde innvistere i støpte såler, men jeg veitta fa'n om det hjelper så jævlig :p Er kanskje verdt et forsøk, kan uansett bruke de i marsjstøvlene kanskje.

Liten oppdatering:

Vært på butikken i dag og kjøpt meg formstøpte såler + helt nye joggesko faktisk. Vet ikke hvordan disse skoene er dempemessig, men mamma mente jeg burde bruke dem til vanlig med de nye sålene.

Skal prøve det. Ellers har jeg fortsatt treningshvile, men får se hvordan det blir med de nye skoene utover og sånt.

Endret av Bordplate
Lenke til kommentar

 

Men hovedsaklig er jeg mest opptatt av beinhinnebetennelsen. Gymlæreren mener jeg burde innvistere i støpte såler, men jeg veitta fa'n om det hjelper så jævlig :p Er kanskje verdt et forsøk, kan uansett bruke de i marsjstøvlene kanskje.

 

Det burde du! verdt alle pengene du legger i dem. Det er hjelper ikke så særlig på å få fjernet selve betennelsen, for det viktigste er å ta det med ro nå å venter til den gir seg fullstendig, men det når det er snakk om forebygging så er det noe av den beste jeg personlig har invistert i. Koster en drøy tusenlapp, men jeg synes det var verdt hver eneste krone :)

 

Forresten; knall bra resultater på coppertesten! mtp at du ikke skal inn før om 2 år, så tror jeg du får bygd opp et forbanna solid treningsgrunnlag og utholdenhet før opptaket. Stå på :thumbup: bare husk at det er grunnlag du skal bygge opp. BLir litt som rocky sier det, det handler ikke om hvor hardt du kan slå, men hvor mange ganger du kan bli slått for å så fortsette

Endret av Sno
Lenke til kommentar

Tenkte at i denne tiden fremover skulle jeg kjøre noen benstyrkende øvelser på studioet fremover mens jeg venter på at beinhinnebetennelsen skal gå over. Har dere noen tips her?

 

 

Jeg tenker først og fremst på apparatøvelser som knepress (er det det man kaller det?) for muskulatur i og rundt kneområdet.

aging-and-exercise-picture.jpg

 

Øvelser for hamstringen, for generell styrke i bakre lår.

fsm22_hamstringcurl.jpg

 

Tåhev, både sittende og stående i følge denne artikkelen for generelt bedre støtte til anklene.

legger-11.jpg

legger-2.jpg

 

I tillegg til de helt essensielle øvelsene som knebøy og muligens markløft!

 

Hva syns dere? Er det greit å trene disse musklene eller er det bare piss det jeg har satt opp?

 

Endret av Bordplate
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er en fisk...!

 

Har vært å svømt i dag for første gang på veldig lenge. Bare engangstilfelle dette, men merker hvor godt det er for den allsidige styrken i hele kroppen samt noe kondisjonstrening. Hjertet slo ufattelig hardt/fort på de kun 500 meterne jeg svømte i dag.

 

Skal bli godt å få stifta medlemmskap hos den lokale svømmehallen, ja! :!:

Lenke til kommentar

Regnet pøste ned!

 

Gikk den vanlige ruten på 1 mil ca i dag. Gikk hele greien, livredd for at en viss ting skal komme tilbake. Det regnet som bare faen her i Hønefoss i tillegg, var gjennomvåt før jeg hadde nådd skogen. Men fikk testet motivasjonen og greien er at man bare tenke positivt under hele turen, det funket for meg! :new_woot:

Status på beinhinnebetennelsen.

Som sagt gikk jeg hele turen i dag, men våget å løpe noen ytterst få meter bare for å se hvordan det gikk. Den venstre benet er helt perfekt nå! Merker virkelig ingenting, men på det høyre benet ante jeg småtendenser til at det ikke hadde gått helt over. Jeg vil fortsette å ta det rolig med kun gåturer fremover slik at vevet får bygd seg opp.

Endret av Bordplate
Lenke til kommentar

Motivasjon og fint vær!

 

Gått den vanlige ruten i dag. Brukte ca 1t 40 min. Fine forhold, lagt ved et bilde i førsteposten av hvordan det er å ferdes i marka her for tiden når det er pent vær! Kjenner meg ordentlig motivert for tjeneste nå.

Status på beinhinnebetennelsen.

Gikk i dag hele igjen for å ikke provosere frem noe etter så lang treningspause. Det er i dag 4 dager siden forrige tur og snart 4 uker siden forrige løping med betennelse. Jeg lot meg småjogge meget forsiktig for å kjenne på forholdene. Jeg kjente absolutt ingenting i dag og skal snart begynne å trappe opp løpingen forsiktig. Beina er løpekåte nå så håper jeg snart kan begynne å trene ordentlig igjen!

Endret av Bordplate
Lenke til kommentar

Første smakebit på telttur!

 

Hadde avslutning med klassen på stranda i dag/natt hvor vi sov i telt. Hadde med mitt eget turtelt og fikk virkelig smake på friluftsliv og telting ute selv om det bare var nede på stranda her :innocent:

Virkelig fin tur, men var litt alkohol i bildet. Selvfølgelig måtte jeg løpe og nå kjenner jeg at beinhinnebetennelsen i høyre beinet kryper sakte tilbake. Ikke mye, men litt!

Tar fri til helgen før jeg begynner å gå igjen.

Lenke til kommentar

Brokeback Mountain!

 

Var ute og gikk tur med en kompis i dag (derav tittelen, høhø :cool: ). Fint tur på ca 15km. Gikk kun med joggesko og uten sekk, prøver å få muskelvevet til å bedre seg. Sliten og sulten på slutten, man merker at motivasjonen synker automatisk når kroppen begynner å bli trøtt og sulten. Men man må bare holde hodet oppe og tankene positive så kjemper man det av seg! :D

Lenke til kommentar

Svart himmel.

 

Gikk turen min på 1 mil i dag. Gikk i omtrent 2 timer, noe lengre enn vanlig grunnet utforskning av andre løyper her.

Må nevne at være var dass i det jeg begynte å gå! Før jeg i det hele tatt hadde nådd skoglinjen begynte det å hagle som verst! Fikk absolutt testet motivasjonen i dag da regnet regjerte store deler av turen også etter at haglet hadde gitt seg.

Status på beinhinnebetennelsen.

Jogget smått og forsiktig i etapper på begynnelsen. Etterhvert våget jeg meg ut på lengre distanser og kan med stor glede meddele at jeg ikke merket noe som helst under joggingen! Om et par uker håper jeg å være fult tilbake med løpingne! :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei bloggen! :*

 

Var ute og gikk en liten fjelltur med familien i går. Til tross for at det ikke var lange turen (kan tenke meg rundt 8km) følte jeg den var treningslogg-verdig. Var meget varmt og fint ute. Følte meg serdeles lite motivert for tur ved foten av fjellet, men det tok av og tilslutt var jeg ernergisk i gang med å småjogge foran de andre. Alt i alt en grei tur!

 

Merket heller ingenting til beinhinnebetennelsen. Jeg er sikker på at om jeg bare tar det rolig fremover, er nøye med oppvarming og ikke braser rett ut i noe kan jeg gå ut med sterke, betennelsesfrie ben i løpet av sommeren!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...