Gå til innhold

Bordplates treningslogg - Fallskjermjegeropptaket


Anbefalte innlegg

Den siste friluftslivturen

 

Jeg er hjemme etter en tre dager lang tur med friluftsklassen. Den aller siste vi kommer til å ha faktisk. Fryktelig trist, men sånn er nå livet i blant.

 

Det var ikke så voldsomme til treningsturen å skryte av i forhold til opptaket. Første dagen var noe sånn som 3km (i oppoverbakke) før vi slo leir. Fikk testet bålskill'za i én av flere konkuranser lærerne avholdt. Selv om mitt lag tapte denne var det langt i fra en dårlig tid vi fikk fyr på det.

post-226603-0-50526800-1339179234_thumb.jpg

 

Dag 2 begynte med litt ruskevær og tåkelag på Norefjell. Avmarsjen ble utsatt noen minutter. Her var det omtrent 4km, men i flatt terreng. Slo leir og koste oss. I motsetning til de andre turene har denne turen vært korte avstander, men mengder konkurranser i grupper på dagen etter oppslått leir slik at det ikke var rom for kjedsomhet.

 

post-226603-0-08177800-1339179277_thumb.jpg

 

Meget fin tur, kommer virkelig til å savne friluftsliv til neste år, men samtidig må jeg love meg selv at jeg går ofte til skogs i forveien av opptaket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intervalltrening på flat mark

 

Ser det er alt for lenge mellom hver gang jeg får trent. Nå er det over en uke siden jeg løp sist lizm! Alt av prøver er over og jeg er praktisk talt ferdig på skolen så nå skal jeg få lagt meg inn i et stramt treningsmønster gjennom sommeren.

 

Intervalltrening; 4x4 (RYP) som rett og slett gjorde VONDT i hjertet til tider, har jo ikke fått trent noe sånn veldig på en stund. Men klarte å holde koken oppe og motivere meg selv til å dra den sukkersøte og råtne skrotten min ut. Ingen orgasmeaktig følelse etterpå, men det kommer seg vel når jeg får trent.

Push-ups, hang-ups og æbb-hjulet mitt når jeg kom hjem ;)

 

Meg:

abwheel.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjøsatte ubåten igjen

Hjuus, fikk plaska litt i går. Ikke noe konsekvent trening, men kan tenke meg jeg svømte rundt 800-1000 meter i halvannen time. Deilig å få rørt seg litt i vann igjen. :)

Tok en 25-meter under vann også, var ikke så ukontrollert som jeg trodde jeg skulle være.

Endret av Bordplate
Lenke til kommentar

Intervalltrening på DJI! 4x4 som vanlig. Var ikke like "lett" som forrige gang, men jeg hadde større trykk/hastighet nå enn sist.

 

Bærer ut i skogen i morgen: 2 dagers tur i villmarken til en av klodens mest avsidesliggende steder. Gleder meg, da blir vi en hel gjeng på 4stk med overnatting!

Lenke til kommentar

En laaaang tur...!

 

Tre fallskjermjegere og en minedykker bega seg ut på noe jeg tror ikke var helt klar over. Vi slo på stortromma i går og kjørte på med 50km tur, på EN DAG! Dette suisidale vågestykke var ærlig talt ikke min idé, desverre var jeg kanskje den mest pesimistiske av alle på gruppen, men omsider fant vi ut at vi skulle droppe rasteplass og overnatting etter 30km og kjøre på til hytta til kameraten vår.

 

Jeg er nesten målløs når jeg skriver dette. Turen kan summeres opp som dette: uutholdelige smerter i føttene og stygglange distanser.

Vi fikk virkelig testet motivasjon og viljestyrke på denne. Tror den sviktet for de fleste, men det er forstålig. Jeg kan ikke tenke meg mange 17-åringer i Norges land som går 5 mil som trening i forveien av militæret. Utfattelig godt var det i alle fall å komme seg frem :)

 

Underveis møtte vi en gammel kar, midt i grønneste skævven, som spanderte en liten øl på oss. Utrolig hva man kan støte på bare man kommer langt nok vekk fra tettstedene. Etter 30km tok vi oss en solid pause på en times tid og spiste godt, vi var såpass utkjørte at vi nesten sovnet. Så å da stavre seg opp på bena, med 20km forann deg var ikke spessielt motiverende, det skal jeg ærlig innrømme.

Til slutt gikk vi ned en bratt nedover-bakke som var no' så grønnjævli lang at den nesten tok knekken på knærne mine. Når jeg satte meg ned i pausene for å slappe av gav blodtilstrømningene ned i bena en orgasmisk følelse.

Når vi kom frem til hytta var vi temmelig kjørte og potetgull, brus og sjokolade har aldri smakt så godt! Sloknet tvert med en gang vi la oss på deilige madrasser... :love:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forkjølelse

Motivert til å trosse ild og vann la jeg ut på en joggetur i regnet. Ikke sånn pjuskeregn, men sånn du sier "Å fy faen som det regner" når du titter ut. Hadde en uke i syden og en forkjølelse på samvittigheten også så jeg måtte stoppe og gå flere kilometer i etapper pga pusten.

Avsluttet med litt lett styrke.

 

Egentlig ikke loggverdig, men jeg fikk da bevegd meg, styrket motivasjonen og startet opp igjen :)

Lenke til kommentar

Hadde meg en finfin løpetur i går etter jobb. Følte meg fortsatt som en potetsekk, men det går lettere enn forrige gang :)

 

Tok en styrkeøkt på slutten med push-ups og hangups. Trente hardt mage med æbb-hjulet mitt og noen balanseøvelser så var ganske kjørt i midt-regionen kan du si.

Lenke til kommentar

Åssen ligger du an med kravene om dagen?

 

Selv så klarer jeg kravene, men må si jeg misliker push ups... Om morgenen eller om jeg ikke har hatt nok hvile fra sist jeg trente push ups føler jeg meg som en murstein. 20 stk blir småtungt liksom...

 

Og jeg har startet med på rygghev og push ups å kjøre enten mange sett og få reps, eller få sett og flere reps med vekter. Hater å trene til failure på disse to... Vet ikke hvorfor :p

Endret av beastieboy
Lenke til kommentar

Er ikke sikker på minstekravene, men jeg prøver å trene jevnt nå. Tar 10-15 push-ups i blant for å holde det ved like.

 

Kjørte intervalltrening i går. Mitt elskede RYP 4x4. Forholdsvis tungt for å ikke ha vært intervall på en stund, men gleder meg til neste trening.

Lenke til kommentar

Singin' in da rain

 

Tok en 4x4 intervalltreningsøkt i dag. I øsregnet. Særdeles lite motivert når jeg stakk ut, men måtte bare presse meg. Forholdsvis slitsomt.

"Washington is Next" av Megadeth hjalp meg gjennom siste settet. Jeg sier dere: Den riktige sangen på det riktige tidspunkt er verdt mer enn en adrennalinsprøyte rett i hjertet. Det er uante mengder energi og motivasjon med riktig musikk.

Lenke til kommentar

Woho! Enda en intervalløkt! Var egentlig ikke veldig motivert for løping i dag, det er late dager med sene leggetider og haner som ikke galer før om ettermiddagen. Men kom meg da ut. Litt sår i halsen, men følte meg i fin form. Etter første 4x4-settet var jeg "on fire"!!! WOOHO YEAH! :devil:

 

Treningen er ikke så sjelden som den virker. Er flere løpeøkter jeg har glemt å loggføre så treningen er godt i gang!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Ja da er det på tide at jeg gir dere som følger med en liten oppdatering.

 

Det har vært fryktelig lite blogging i høst, men det er ikke uten grunn. Jeg har bestemt meg for å søke Luftforsvarets Flyverskole fremfor en fgtj som fallskjermjeger. Årsakene er så mangt, men i bunn og grunn fant jeg ut etter litt konsulering og dyp selvrefleksjon at det var lurt å satse nå, mens jeg fortsatt er skolefersk og smart. Det er pilot-drømmen jeg setter høyest og jeg vil ikke risikere å råtne 18 måneder på Rena eller Skjold eller hvor jeg måtte havne før jeg kommer inn på opptaket til LSK.

 

Jeg har fortsatt lyst til å søke fallskjermjeger. Men akkurat nå må jeg nesten prioritere. Dersom jeg skulle ryke ut allerede etter fase 1 i februar kommer jeg til å søke Fallskjermjeger.

 

 

Takk for at dere fulgte med :)

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Hei hei, alle barn!

Tenkte jeg skulle gi dere som fulgte med en liten oppdatering på hvordan det har gått med meg samt noen tips til de som ønsker å søke militær utdanning. Husker jo selv frustrasjonen og usikkerheten rundt lukkede opptak og hvor kjedelig det var å aldri høre fra de som planla å forsøke.

Som skrevet litt tidligere her valgte jeg altså å droppe fallskjermjeger-drømmen for å satse på Flygerskolen. Det var en tung vurdering og jeg brukte lang tid på å komme frem til at det var det rette. Jeg var i midlertidig fullt innstilt på drømmen som var å fly helikopter!

Rett etter skoleavslutningingen, dvs ca 20. juni dro jeg ned til Rygge med sommerfugler i magen for del 2 av opptakene. Etter ca 2 dager satt jeg i midertidig på toget hjem til byen min igjen; en datatest som baserte seg på innformasjonsprossesering holdt meg igjen blandt massene og nåløyet var for godt lukket.

Det var likevel ikke med tungt sinn at jeg dro hjem. Jeg hadde møtt mange flotte mennesker jeg gjerne unnet en flygerutdanning samtidig som det hadde vært morsomt å få være del av prøvene i stedetfor å grue seg på bakgrunn av rykter (heard it from a friend who heard it from a friend).En annen utdannelse jeg hadde søkt meg til var Ingeniørlinja på Krigsskolen, Linderud i Oslo. Jeg klatret nedover prioriteringslista og vips var jeg topp motivert for FOS!

Etter 2 uker med prøvelser og en 5-dagers feltuke var jeg så nervøs at jeg nesten kastet opp på oppstillingsplassen når de skulle lese opp hvem som ble tilbydt plass. 900 stykker sto samlet og hørte én og én gå frem og takke pent ja til studietilbudet. Jeg var lettet da mitt navn endelig ble lest opp! Jeg har for øyeblikket ferie, men starter den gjennomgående offisersutdannelsen på Terningmoen nå i august og er igjen motivert for å studere og gå på skole. Kjenner dog at det skal bli godt med et lite "herje-år" i Elverum med skyting, øvelse og natur!

 

Selv om FOS aldri var i nærheten av det et fallskermjegeropptak er, fikk jeg riktig nok en liten pekepinne på hvor hardt et opptak inne spesialstyrkene må være. FOS var på ingen måte en dans på roser, men jeg kjenner at mentaliteten, treningsmetodene og gjennomføringsviljen jeg opparbeidet i løpet av denne "treningsloggen" hjalp meg godt på vei. Derfor er mine tips til deg som er motivert for Forsvaret og ønsker en morsom og utfordrende utdanning å trene hardt. Det var ikke vanskelig å se at jo bedre trent du er, jo lettere er opptak - helt enkelt. Det at jeg alltid var innstilt på det jævligste overmaktene kunne kaste over meg, det minimale av mat og de mest stressende situasjonene gjorde at FOS - som er et "lite" hakk ned fra SF-opptak - nærmest var lekende lett. Ikke for å bli misforstått, det var momenter og øvelser der jeg nesten var på gråten av utmattelse og demotivasjon, men jeg kan ikke se tilbake i dag på det opptaket og si at det var "umulig", "drittungt", eller et annet adjektiv som skremmer folk fra å søke.

 

Så jeg anbefaler å trene hardt. Tren og forbered deg mentalt på det verste du kan forestille deg. Vær sikker på minstekravene. Det holder ikke å prestere minimum hvis du skal inn. Karakterene fra hver enkelt øvelse (1-6) blir tatt med i beregningen av selektørene som gir deg en poengsum og rangerer deg på en liste. Derfra blir de beste plukket fra toppen og nedover.

 

Vær sikker på at du kan gå med sekk over lengre tid. Du bør klare en dag med 20kg selv om 25 er det optimale. Ta deg gjerne en dag i uken der du trener alt. 6-7 timer med sekkegåing etterfulgt av en forholdsvis tung styrkeøkt på en times tid. Dette bør virkelig gjøre deg solid bygget til opptaket, blunk-blunk :cool: Unngå å drepe deg i apeburet med vekter og apparater. Bruk kroppsvekta di!

 

Til slutt bør du også være i kondisjonsmessig god form, selv om dette kanskje sier seg selv. En kombinasjon av helkroppslig og allsidig muskelstyrke samt evnen til å løpe/prestere over én times tid etter at man er sliten, nedbrutt og utkjørt tør jeg påstå er modellen det norske Forsvaret sikter etter i sine soldater.

 

Lær deg å hate litt, prøv å kjenn på hvordan det er gå lei. Har du vært gjennom noen jævlig før (som jeg har) så kommer ikke ting som en overraskelse på opptaket. Og husk, uansett hvor demotivert og sliten du blir, ting varer aldri evig! Så ikke gi deg fordi du i den lille stunden var sliten.

 

http://www.youtube.com/watch?v=ZSS5dEeMX64

Endret av Bordplate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...