Gå til innhold

Sony enige med hacker (PS3)


Anbefalte innlegg

For noe vås. Det eneste han gjorde var å "hacke" sin egen konsoll for å kunne gjøre det han ville med den. I tillegg til det sørget han til en viss grad for at andre kunne gjøre det samme, ved å legge ut oppskriften på nett. Den oppskriften inkluderte ingenting som gjorde det mulig å f.eks. kjøre piratkopierte spill.

Det er vel heller aldri det han har fått kjeft for? Stort sett så er det at andre har brukt det han fant for å lage kvalm på multiplayer spill. Dette er hverken HANS eller SONY sin feil. Hadde han laget et system for å juske eller å kopiere PS3 spill over en lav sko, så hadde pipa hatt en annen lyd, men det er ikke tilfelle.

 

De spillene som har fått mest oppmerksomhet er ikke laget av Sony, og det er dårlig programering fra utvikleren sin side at spillene deres blir en cheater's paradise, selv om denne åpnings hack'en ikke akkurat gjorde saken bedre. Godeste GeoHotz må være ganske blåst i hodet for å legge ut denne info'en på nettet og si "plz, d0n't use 2 cheat, k?" og håpe at det er nok. Selvfølgelig vil diverse mindre ærlige sjeler bruke denne infoen for det det er verd.

Det store spørsmålet i hele denne saken er om du har lov til å gjøre som du vil med din egen boks. Per def. - slik ståa er nå, kan Sony nekte deg å gjøre så godt som hva som helst med den - det er ingen vesensforskjell mellom å modifisere programvaren på din egen boks, som står i ditt eget hus og å f.eks. spraylakkere den blå.

I beg the differ. Koden som ble lagt ut (eventuelt oppskriften for hvordan en graver frem denne koden) var aldri ment for offentligheten. Det var et av flere sikkerhetstiltak for å gjøre PS3 trygg både med tanke på piratkopiering og juksing i spill. Personlig er jeg usikker på hvor grensen går på hvor mye Sony eier av PS3 og du som kjøper gjør. PS3 er en del av en større helhet; PlaystationNetwork. Så hvor stopper PS3 og hvor begynner PSN?

 

En må vel forstå at hvis en vil være del av en større helhet, så er det regler og lover en må innrette seg etter? Det betyr ikke automatisk at en skal rulle over og finne seg i alt, men at en går gjennom de rette kanaler for å gi beskjed om at ting kunne vært anderledes/bedre. GeoHotz tok loven i egne hender (i det minste i mine øyne) og det er lite populært. Han kunne spart seg dette maset og muligens fått otherOS tilbake hadde han brukt andre metoder.

 

Det største tapet i hele denne saken var at den ikke ble kjørt gjennom rettssystemet. Sony ville aldri gitt seg om de trodde de hadde en sak - noe de selvsagt ikke hadde. Rettssystemet (eller en eller annen lovendring nylig) i statene har allerede slått fast at du kan gjøre tilsvarende med f.eks. mobiltelefoner, så med overveiende sannsynlighet hadde utfallet kunnet bli at dette også skulle gjelde konsoller. GeoHotz her har nok heller ikke fått noe oppgjør av Sony, så de eneste pengene han evt. sitter igjen med er de han fikk inn via donasjoner fra de som håpet han skulle ha tid og krefter til å kjøre saken hele veien til topps.

Tja, ikke vet jeg hvem som ga etter for hva. Skal ikke se vekk i fra at Sony slengete inn håndkleet pga at de ikke hadde en god sak, men jeg ville heller ikke utelukke at GeoHotz knelte under det sirkuset dette utviklet seg til å bli. Kanskje, kanskje ikke - vondt å si, siden ingen av partene er villige til å innrømme hverken det ene eller det andre.

Du burde egentlig få en straff.

Hæ? Straff for hva da? Fordi han mener at folk som lager hacks skulle fått seg en smekk? Muligens litt trangsynt å ta alle under en kam, men avhengig av sammenheng så kan jeg si meg både uenig og enig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

haha..greit nok at Sony kanskje ikke hadde noen sak, men at GeoHot er knekkeren av systemet tviler jeg litt på.. Hva annet har han hacket tidligere?? Jeg ser for meg at han kom over hvordan man gjør det og skyntet seg ut med det til folket. Kun for fame eller dumhet!

En smart hacker ville lekket det forsiktig og uten spor tilbake til seg selv. And in came GeoHot :whistle:

 

Når det er sagt er jeg enig i at Sony stormet fram som en panservogn uten tilstrekkelig grunn. Som Aebriol nevner driver de jo å selecterer for oss på alt av media, da de vet best :rolleyes:

 

Jeg mener det er meningsløst å ha PSN Store for regioner. Hva kan gå galt dersom det kun var en Store?

Lenke til kommentar

Jøss, her var det flere idioter som ikke vet sitt eget beste. Jeg antar at de som støtter Sony er veldig unge menn som enten er hovedmedlem i SDF eller som har blitt drept en gang for mye i CoD. Mitt håp er at de blir mer bevisst på sine forbrukerrettigheter når de blir eldre.

 

La oss gjøre en ting klinkende klart: Når jeg har betalt mange surt opptjente tusenlapper på en spillekonsoll så skal pokker meg ikke hverken Sony eller Microsoft eller Nintendo eller noen andre fortelle meg hva jeg kan gjøre med den. Den er MIN eiendom og om jeg vil bruke den som frisbee, linuxbox, bokstøtte eller spillekonsoll så har ingen firmaer på planeten rett til å nekte meg det! De som er uenige i det bør aldri uttale seg i forbrukersaker og jeg håper inderlig at de holder seg langt langt unna organisasjoner som datatilsynet, forbrukerrådet og forbrukertvistutvalget, for holdningene som framvises her, at Sony fortsatt skal bestemme hva du gjør med et produkt du har kjøpt, er skremmende.

 

Sidenote om EULA: Du sier kanskje ja til at Sony kan voldta deg ukentlig om du kjøper den i USA. Her i Norge kan ingen sluttbrukeravtale gi deg dårligere rettigheter enn de du har i forbrukerkjøpsloven. Vi har sterke rettigheter som forbrukere i Norge. Det har mange kjempet hardt for over mange år og det bør vi alle være svært glade for!

Lenke til kommentar

her er fra den europeiske EULA-en til ps3:

 

"2. BEGRENSNINGER

 

Du kan ikke leie, leie ut, underlisensiere, publisere, modifisere, tilpasse eller oversette noen del av systemprogramvaren. Så langt lovverket tillater det, kan du ikke bedrive omvendt utvikling, dekompilere eller disassemblere noen deler av systemprogramvaren, eller lage derivert innhold, eller på annet vis prøve å lage kildekode for systemprogramvare fra dennes objektkode. Du kan ikke (i) benytte noen form for uautorisert, forfalsket, ulovlig eller modifisert maskinvare eller programvare i forbindelse med systemprogramvaren, inkludert bruk av verktøy for å omgå, deaktivere eller forbikoble enhver form for kryptering, sikkerhet eller autentiseringsmekanisme for PS3™-systemet; (ii) bryte lover, forordninger eller statutter, eller rettigheter tilhørende SCE, dets tilknyttede selskaper, eller tredjepart i forbindelse med din tilgang til eller bruk av systemprogramvaren, inkludert tilgangen, bruken eller distribusjonen av programvare eller maskinvare som du vet, eller burde ha visst, var et brudd på gjeldende lov eller piratkopiert; (iii) bruke noen form for programvare eller maskinvare som fører til at systemprogramvaren godtar eller bruker uautorisert, ulovlig, eller piratkopiert programvare eller maskinvare; (iv) få tak i systemprogramvaren på en annen måte enn gjennom SCEs godkjente distribusjonsmetoder; eller (v) utnytte systemprogramvaren på noen annen måte enn til bruk i ditt PS3™-system i samsvar med medfølgende dokumentasjon og med godkjent programvare eller maskinvare, inkludert bruken av systemprogramvare til å lage, utvikle, oppdatere eller distribuere uautorisert programvare eller maskinvare som kan brukes i tilknytning til PS3™-systemet, uansett årsak. Uten å begrense omfanget av SCEs rettsmidler vil alle brudd på disse begrensningene oppheve garantien på PS3™-systemet og påvirke retten til reklamasjonstjenester eller -reparasjoner fra SCE eller deres tilknyttede selskaper."

 

og visst du leser øverst står det VELDIG klart at du IKKE har lov å modifisere eller tilpasse noen deler av systemprogramvaren.

 

håper dette er klart nok til at dere skjønner at det han gjorde IKKE var lov.

Lenke til kommentar

Sony kan skrive i EULAen at du må donere alle framtidige inntekter og din bestemor til dem, samtidig som du alltid må stå på hendene og drikke et glass vann når du skrur på PS3en. Det er like tullete vilkår som at du ikke kan gjøre hva du vil med et produkt du selv har kjøpt. Tullete vilkår kan du glatt overse, med flere lover i hånd, blant annet avtaleloven, § 36: "En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende."

 

Selv USA har forstått hvor grunnleggende det er at man faktisk eier et produkt man har kjøpt og dermed er f.eks jailbreaking av iPhones lovlig i statene (og i Norge). Situasjonen er ekstremt lik for PS3. Det er synd at saken ikke ble prøvd i en amerikansk rett, slik at modifisering av spillekonsoller sidestilles med telefoner. Men for oss i Norge skal det altså ikke herske noen tvil: Med din PS3 kan du gjøre hva pokker du vil. Frisbee eller cheating i COD? Vær så god.

 

 

Lenke til kommentar

@ Alpha - Det å kalle noen idioter i denne saken bør du kanskje ikke være så rask med å proklamere når du selv henviser til forbrukerkjøpsloven i en sådan sak. Dersom du mener at forsbrukerkjøpsloven gir deg rettigheter til å gjøre som George har gjort i denne saken så er jeg meget interessert i at du henviser til hvilken del av lovteksten som tillater nettopp dette. Det å henvise til en lovtekst som er laget for å beskytte deg i salgstvister blir noe feil i mine øyne hvertfall. Og siden man henviser til lovtekster her, har du hørt om åndsverksloven?

 

Jeg vil henvise til følgende :

 

§ 53a. Det er forbudt å omgå effektive tekniske beskyttelsessystemer som rettighetshaver eller den han har gitt samtykke benytter for å kontrollere eksemplarfremstilling eller tilgjengeliggjøring for allmennheten av et vernet verk.

 

Du kan bruke spillkonsollen din til frisbee, bokstøtte, brev vekt eller hva du vil i dens orginale form i den fysiske verden ... men jeg tror neppe det holder å hevde at du har kjøpt den, den er din når det kommer til programvaren på den.

 

@ Wrathmont : Vel ... nå gjelder vel ikke Norsk lov for George Hotz i denne saken her gjør den vel? Men det skal også sies at jeg aner ikke om en EULA er juridisk bindende i hans sak.

Endret av Sirillion
Lenke til kommentar

§ 53a. Det er forbudt å omgå effektive tekniske beskyttelsessystemer som rettighetshaver eller den han har gitt samtykke benytter for å kontrollere eksemplarfremstilling eller tilgjengeliggjøring for allmennheten av et vernet verk.

Syns det er pussig at USA ikke har tilsvarende lov... Eller kanskje det var denne loven som ble modifisert/fjernet i forbindelse med jailbreaking?

Lenke til kommentar
Du mener at man ikke har lov til å forandre på softwaren i et produkt man kjøper i seg selv? Det tviler jeg sterkt på at du finner noen juridisk dekning for. Og hva med det moralske, er det ikke konsumentens rett å herpe et produkt akkurat så mye eller lite han vil når han har kjøpt det?

 

 

Hva mener du egentlig her? Om konsumenten kan herpe sitt eget produkt? Her har jo ikke bare en kundes PS3 blitt "herpet" men alle som spiller online har blitt påvirket av denne latterlige "rettigheten" til å modifisere software.

 

Dere som syter mest om dette er jo helt klart bedre av med en PC og ikke en spillkonsoll.

 

Det med at spillutviklerene er "to blame" for juksing i spill online, så ble ikke dette et tema i konsollverden før Hotz la ut koden på nett. Så du klandrer utviklerene for å ikke bruke masse tid på å forutse at en dag vil en liten drittunge velte hele onlinebiten, så vi bør nok legge inn noe her for å forhindre dette. (tiltross for at cheating online på konsoll er så marginalt ifht PC, hvis det i det hele tatt har eksistert).

 

Joda. :rolleyes:

Endret av BigHurt
Lenke til kommentar

Sony kan skrive i EULAen at du må donere alle framtidige inntekter og din bestemor til dem, samtidig som du alltid må stå på hendene og drikke et glass vann når du skrur på PS3en. Det er like tullete vilkår som at du ikke kan gjøre hva du vil med et produkt du selv har kjøpt. Tullete vilkår kan du glatt overse, med flere lover i hånd, blant annet avtaleloven, § 36: "En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende."

 

Selv USA har forstått hvor grunnleggende det er at man faktisk eier et produkt man har kjøpt og dermed er f.eks jailbreaking av iPhones lovlig i statene (og i Norge). Situasjonen er ekstremt lik for PS3. Det er synd at saken ikke ble prøvd i en amerikansk rett, slik at modifisering av spillekonsoller sidestilles med telefoner. Men for oss i Norge skal det altså ikke herske noen tvil: Med din PS3 kan du gjøre hva pokker du vil. Frisbee eller cheating i COD? Vær så god.

 

Ikke prat om noe du ikke kan :)

 

Når du nevner jailbreaking av Iphone er dette grunnet at du MÅ lage en apple-konto, får å bruke apps MÅ du legge inn kortnummer osv osv. Det er ikke lov. Du bruker fortsatt softwaren til apple når du jailbreaker (med en liten tvist). Så du kan ikke sammenligne dette med PS3.

 

En PS3 kan du selv velge å legge inn internett, kontonummer eller noe. Du trykker "Godkjenn" eller "Ikke godkjenn" for det å faktisk godkjenne vilkårene til Sony. Det er derfor det kommer opp en haug med skrift, som man skal lese, og være enig i. Når det da sier nevt over her at det IKKE er lov å gjøre noe med softwaren, så er det faktisk IKKE lov! :) Dermed: han gjorde noe ulovlig.

Lenke til kommentar

Eneste han gjorde var å åpne døra, at mange andre nå går bananas inne i godteributikken til Sony er faktisk ikke hans skyld.

 

Nei, helt klart, han bare åpnet døra for tyvene, han tok ingenting selv. Da er det jo greit :rolleyes:

Endret av BigHurt
Lenke til kommentar

Sony kan skrive i EULAen at du må donere alle framtidige inntekter og din bestemor til dem, samtidig som du alltid må stå på hendene og drikke et glass vann når du skrur på PS3en. Det er like tullete vilkår som at du ikke kan gjøre hva du vil med et produkt du selv har kjøpt. Tullete vilkår kan du glatt overse, med flere lover i hånd, blant annet avtaleloven, § 36: "En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende."

 

Selv USA har forstått hvor grunnleggende det er at man faktisk eier et produkt man har kjøpt og dermed er f.eks jailbreaking av iPhones lovlig i statene (og i Norge). Situasjonen er ekstremt lik for PS3. Det er synd at saken ikke ble prøvd i en amerikansk rett, slik at modifisering av spillekonsoller sidestilles med telefoner. Men for oss i Norge skal det altså ikke herske noen tvil: Med din PS3 kan du gjøre hva pokker du vil. Frisbee eller cheating i COD? Vær så god.

 

Ikke prat om noe du ikke kan :)

 

Når du nevner jailbreaking av Iphone er dette grunnet at du MÅ lage en apple-konto, får å bruke apps MÅ du legge inn kortnummer osv osv. Det er ikke lov. Du bruker fortsatt softwaren til apple når du jailbreaker (med en liten tvist). Så du kan ikke sammenligne dette med PS3.

 

En PS3 kan du selv velge å legge inn internett, kontonummer eller noe. Du trykker "Godkjenn" eller "Ikke godkjenn" for det å faktisk godkjenne vilkårene til Sony. Det er derfor det kommer opp en haug med skrift, som man skal lese, og være enig i. Når det da sier nevt over her at det IKKE er lov å gjøre noe med softwaren, så er det faktisk IKKE lov! :) Dermed: han gjorde noe ulovlig.

 

Jailbreaking har lite med at du MÅ lage apple-konto eller at du MÅ legge inn kortnummer. Jailbreaking tillater at du kan kjøre programvare på din mobiltelefon som IKKE er forhåndsgodkjent av Apple og som ikke er lastet ned via deres installasjonskanaler (AppStore eller iTunes). På samme måte som hacken til GeoHotz tillater at du kjører programvare på din PS3 som ikke er forhåndsgodkjent av Sony eller distribuert gjennom Sonys kanaler. Det er den likeste sammenligningen vi har i markedet for forbrukerelektronikk. Det er endret kode (eller "med en tvist" som du sier) som gjør at både Jailbreaks og PS3-unlockingen fungerer.

 

Enn om Sony skriver i sluttbrukeravtalen at du ikke kan spille PS3-spill med tøfler på? Da er det faktisk IKKE LOV! :) Dermed: Du gjør noe ulovlig når du spiller med tøfler. Hørt sånt tull! De kan skrive EULAs herfra til månen, dine forbrukerrettigheter har fortsatt førsterang.

 

Forøvrig uttaler juridisk seniorrådgiver Lars Grøndal hos Forbrukerombudet følgende om jailbreaks: "- Sett fra et forbrukerperspektiv er det bra de kan laste ned andre ting enn det Apple tillater" ... "Heller ikke fjerning av mobilens abonnementssperre er ulovlig i seg selv, men har man kontrakt med en teleoperatør er det dette som gjelder."

De har nok samme holdning til installering av valgfri programvare i hvilket som helst forbrukerprodukt.

 

Det samme kan man se på trådløse routere i L-klassen fra Linksys / Cisco. Mange velger å legge inn DD-WRT eller Tomato firmware i routeren. Det bryter nok sikkert med en eller annen EULA et eller annet sted, og det er i tillegg fullt mulig å ødelegge produktet (f.eks ved å øke signalstyrken så mye at chipsettet går varmt og selv-destruerer), men siden Cisco ikke er et firma som nyter å kjøre påler fulle av rustne spiker opp i kroppsåpninger på kundene sine så holder de kjeft, reparer det som måtte være skadet, og viktigst: Selger en haug av routere og har rykte på seg for å være det ypperste man kan få tak i innen AP-produkter. Job well done.

 

Enda et eksempel: DRM-kopisperre på musikk og DVD. Enkelte selskaper (Sony f.eks) lagde intrikate kopisperrer på CD- og DVD-platene sine. Likevel kan man i Norge med loven i hånd dele musikk med venner og familie. Man kan også fritt kopiere sin egen film til andre formater eller medier uten at noen kan nekte på det. Men dere Sony-fans mener vel at det også burde vært ulovlig fordi Sony sier det er slik?

 

FORBRUKERRETTIGHETER folkens, vær glade vi har dem!

 

 

 

Endret av Alpha
Lenke til kommentar

Alpha: bare lurte litt etter det du skrev fra han fyren i forbrukerombudet. han sier at dette ikke er lov visst du er knyttet til en kontrakt hos en teleopratør. altså at produktet er knyttet til noe større en bare den ene telefonen du har, er ikke det litt det samme som at ps3 er knyttet til et større nettverk kalt playstation network? så altså når geohot la ut kodene gikk det ut over alle oss som ikke liker juksing i online spill eller piratkopiering.

 

og du sammenligner det med cisco som er vell og greit, men eksemplet ditt har et lite mangel, det var ingen konsekvenser for andre enn den som forandret firmware-en, om geohot hadde hacket sin egen ps3 så han kunne bruke linux så tror eg ikke sony ville brydd seg det minste, men når han ga ut koden som deretter førte til piratkopiering og juksing som deretter går ut over andre enn han selv så må da de få lov å beskytte sine ærlige brukere. han kunne holdt hacken for seg selv og alt hadde vært fint.

 

den andre litt intressange tingen er jo det at alle depaterer så fint for at han gjorde det kun for å få tilbake linux støtte, men er det noen av dere som faktisk har brukt denne tjenesten? :p

Lenke til kommentar

her er fra den europeiske EULA-en til ps3:

 

"2. BEGRENSNINGER

 

Du kan ikke leie, leie ut, underlisensiere, publisere, modifisere, tilpasse eller oversette noen del av systemprogramvaren. Så langt lovverket tillater det, kan du ikke bedrive omvendt utvikling, dekompilere eller disassemblere noen deler av systemprogramvaren, eller lage derivert innhold, eller på annet vis prøve å lage kildekode for systemprogramvare fra dennes objektkode. Du kan ikke (i) benytte noen form for uautorisert, forfalsket, ulovlig eller modifisert maskinvare eller programvare i forbindelse med systemprogramvaren, inkludert bruk av verktøy for å omgå, deaktivere eller forbikoble enhver form for kryptering, sikkerhet eller autentiseringsmekanisme for PS3™-systemet; (ii) bryte lover, forordninger eller statutter, eller rettigheter tilhørende SCE, dets tilknyttede selskaper, eller tredjepart i forbindelse med din tilgang til eller bruk av systemprogramvaren, inkludert tilgangen, bruken eller distribusjonen av programvare eller maskinvare som du vet, eller burde ha visst, var et brudd på gjeldende lov eller piratkopiert; (iii) bruke noen form for programvare eller maskinvare som fører til at systemprogramvaren godtar eller bruker uautorisert, ulovlig, eller piratkopiert programvare eller maskinvare; (iv) få tak i systemprogramvaren på en annen måte enn gjennom SCEs godkjente distribusjonsmetoder; eller (v) utnytte systemprogramvaren på noen annen måte enn til bruk i ditt PS3™-system i samsvar med medfølgende dokumentasjon og med godkjent programvare eller maskinvare, inkludert bruken av systemprogramvare til å lage, utvikle, oppdatere eller distribuere uautorisert programvare eller maskinvare som kan brukes i tilknytning til PS3™-systemet, uansett årsak. Uten å begrense omfanget av SCEs rettsmidler vil alle brudd på disse begrensningene oppheve garantien på PS3™-systemet og påvirke retten til reklamasjonstjenester eller -reparasjoner fra SCE eller deres tilknyttede selskaper."

 

og visst du leser øverst står det VELDIG klart at du IKKE har lov å modifisere eller tilpasse noen deler av systemprogramvaren.

 

håper dette er klart nok til at dere skjønner at det han gjorde IKKE var lov.

Står akkurat det samme i den amerikanske. Den er også direkte oversatt til norsk. Kjør den gjennom google translate og sammenlign med den amerikanske. Det er ingen egen for europa, ei heller en egen for norge som følger norsk lov og rett.

Lenke til kommentar

Jøss, her var det flere idioter som ikke vet sitt eget beste. Jeg antar at de som støtter Sony er veldig unge menn som enten er hovedmedlem i SDF eller som har blitt drept en gang for mye i CoD. Mitt håp er at de blir mer bevisst på sine forbrukerrettigheter når de blir eldre.

Jeg er 29 år gammel, er det ungt? SDF? Sier meg ikke så mye, men det sier kanskje mye om meg? ;) CoD - ikke min greie.

 

Vennligst ikke ta all over en kam. Folk kan være lojale mot Sony i denne saken av helt andre grunner enn de overnevnte. Fordommer kommer du ikke langt med.

La oss gjøre en ting klinkende klart: Når jeg har betalt mange surt opptjente tusenlapper på en spillekonsoll så skal pokker meg ikke hverken Sony eller Microsoft eller Nintendo eller noen andre fortelle meg hva jeg kan gjøre med den. Den er MIN eiendom og om jeg vil bruke den som frisbee, linuxbox, bokstøtte eller spillekonsoll så har ingen firmaer på planeten rett til å nekte meg det! De som er uenige i det bør aldri uttale seg i forbrukersaker og jeg håper inderlig at de holder seg langt langt unna organisasjoner som datatilsynet, forbrukerrådet og forbrukertvistutvalget, for holdningene som framvises her, at Sony fortsatt skal bestemme hva du gjør med et produkt du har kjøpt, er skremmende.

Hovedargumentet mot dette, er for min del, at PS3 er en del av et større nettverk. Hvis du vil være del av dette nettverket så må du innrette deg etter lover og regler. Verden står på ingen måte stille. Det kommer nye ting hele tiden og en kan henge med, eller hoppe av.

 

Kanskje ikke den beste avgjørelsen, men de høye herrer i Sony er mennesker de og. De feiler. Dette er langt fra den første tabben til Sony, ei kommer det til å bli den siste. Er du ikke enig med avgjørelsen som er tatt? Har Sony begått lovbrudd? Ta det gjennom de rette kanaler(forbrukerrådet anyone?), istedet for å ta loven i egne hender. Det er derfor vi har rettsystemet; alle innvolverte parter skal presentere sin sak til en nøytral part som tar ting til etteretning og kommer frem til en avgjørelse som alle respekterer.

 

Hvorfor dette ikke ble gjort i denne saken er jeg ikke sikker på. Kanskje hjulene var så smått i gang, men så skjedde hacking'en og katta var ute av sekken. Det er jo ikke så lenge siden forbrukerrådet klarte å få Mr control freak #1, Steve Jobs og den ultrakonservative musikk industrien til å gi opp kopi beskyttelsen på iTunes. Bravo, hipp hurra, lov og rett seriet gjennom de riktige prosedyrer og kanaler. Hadde ikke dette vært mer konstruktivt og produktivt i denne saken også? Så hvorfor tok ingen dette første, men kritisk viktige steget og startet prosessen? Alpha, hvor var du...?

Lenke til kommentar

 

Du burde egentlig få en straff.

 

Ja jøss :)

 

 

Hvordan kan han ha tjent penger på det her? Det er jo ikke sånn at han vant rettssaken.

 

I og med at det ikke var i rettsalen noen vant og Sony tok det på sidelinja tenker jeg at han fikk en grei slump :)

 

I og med at han boikotter Sony og oppfordrer alle andre til å gjære det så er det overveiende sansynlig at han ikke fikk ett eneste øre.

Lenke til kommentar

her er fra den europeiske EULA-en til ps3:

 

"2. BEGRENSNINGER

 

Du kan ikke leie, leie ut, underlisensiere, publisere, modifisere, tilpasse eller oversette noen del av systemprogramvaren. Så langt lovverket tillater det, kan du ikke bedrive omvendt utvikling, dekompilere eller disassemblere noen deler av systemprogramvaren, eller lage derivert innhold, eller på annet vis prøve å lage kildekode for systemprogramvare fra dennes objektkode. Du kan ikke (i) benytte noen form for uautorisert, forfalsket, ulovlig eller modifisert maskinvare eller programvare i forbindelse med systemprogramvaren, inkludert bruk av verktøy for å omgå, deaktivere eller forbikoble enhver form for kryptering, sikkerhet eller autentiseringsmekanisme for PS3™-systemet; (ii) bryte lover, forordninger eller statutter, eller rettigheter tilhørende SCE, dets tilknyttede selskaper, eller tredjepart i forbindelse med din tilgang til eller bruk av systemprogramvaren, inkludert tilgangen, bruken eller distribusjonen av programvare eller maskinvare som du vet, eller burde ha visst, var et brudd på gjeldende lov eller piratkopiert; (iii) bruke noen form for programvare eller maskinvare som fører til at systemprogramvaren godtar eller bruker uautorisert, ulovlig, eller piratkopiert programvare eller maskinvare; (iv) få tak i systemprogramvaren på en annen måte enn gjennom SCEs godkjente distribusjonsmetoder; eller (v) utnytte systemprogramvaren på noen annen måte enn til bruk i ditt PS3™-system i samsvar med medfølgende dokumentasjon og med godkjent programvare eller maskinvare, inkludert bruken av systemprogramvare til å lage, utvikle, oppdatere eller distribuere uautorisert programvare eller maskinvare som kan brukes i tilknytning til PS3™-systemet, uansett årsak. Uten å begrense omfanget av SCEs rettsmidler vil alle brudd på disse begrensningene oppheve garantien på PS3™-systemet og påvirke retten til reklamasjonstjenester eller -reparasjoner fra SCE eller deres tilknyttede selskaper."

 

og visst du leser øverst står det VELDIG klart at du IKKE har lov å modifisere eller tilpasse noen deler av systemprogramvaren.

 

håper dette er klart nok til at dere skjønner at det han gjorde IKKE var lov.

 

Norsk lov står over enhver EULA. Håper det er klart nok til at du skjønner at det han gjorde ifølge norsk lov ER lov og mest sansynlig ifølge amerikansk lov også. En EULA er IKKE en lov. Det er en gjensidig lisensavtale du inngår med produsenten av varen. Lover står ALLTID over avtaler. Dersom loven sier at det er lov å tukle med teknologi så er EULAen kun et kjipt dasspapir du vil bli sår i baken av.

Lenke til kommentar

Alpha: bare lurte litt etter det du skrev fra han fyren i forbrukerombudet. han sier at dette ikke er lov visst du er knyttet til en kontrakt hos en teleopratør. altså at produktet er knyttet til noe større en bare den ene telefonen du har, er ikke det litt det samme som at ps3 er knyttet til et større nettverk kalt playstation network? så altså når geohot la ut kodene gikk det ut over alle oss som ikke liker juksing i online spill eller piratkopiering.

 

og du sammenligner det med cisco som er vell og greit, men eksemplet ditt har et lite mangel, det var ingen konsekvenser for andre enn den som forandret firmware-en, om geohot hadde hacket sin egen ps3 så han kunne bruke linux så tror eg ikke sony ville brydd seg det minste, men når han ga ut koden som deretter førte til piratkopiering og juksing som deretter går ut over andre enn han selv så må da de få lov å beskytte sine ærlige brukere. han kunne holdt hacken for seg selv og alt hadde vært fint.

 

den andre litt intressange tingen er jo det at alle depaterer så fint for at han gjorde det kun for å få tilbake linux støtte, men er det noen av dere som faktisk har brukt denne tjenesten? :p

 

Ang. teleoperatører så kan det være lov (det er ikke prøvet i norsk rett) å fjerne operatørlåsen på mobilen. Men det frigir deg ikke fra en bindingstid du har med operatøren. Så om du binder deg til å ha et abonnement hos Telenor i 12 mnd for å få prismessige- eller andre fordeler så forplikter du å holde deg til den avtalens vilkår uansett om du klarer å fjerne operatørlåsen på mobilen eller ikke.

 

GeoHotz endring gir adgang til å kjøre valgfri programvare på konsollen. Det har i utgangspunktet ingen påvirkning på PlayStation Network. Det fikk en litt uheldig sideeffekt i spill der sikkerheten gjøres clientside (altså i din konsoll) istedet for en serverbasert sikkerhet der det sjekkes at du ikke har tuklet på noen av filene til spillet før du får koble deg på og spille online (slik det har vært gjort på PC i en årrekke). Nå antok vel spillutviklerne at det ikke var mulig å endre filer på PS3en så de tok ikke høyde for det med server-side sikkerhet, men det er en annen diskusjon.

 

GeoHotz la bare ut koden som gjorde alt dette mulig, han la ikke ut NOE kode som hjalp noen til å jukse i COD. Sammenligningen blir som å stevne Stavanger Turistkontor for retten fordi de la ut kart som ranere senere brukte for å finne fram til Nokas. For resten av sammenligningen din så kan man si at den som jailbreaket iPhone burde holdt det for seg selv så bare han kunne kjøre tredjeparts programvare på telefonen, istedet for at alle kunne det for da tjener Apple mindre penger og kan risikere at folk gjør enormt grove ting som å endre bakgrunnsbildet på skjermen, eller ser en pupp eller et stygt ord på mobilen sin. Men siden jailbreak-metodene nå ble lagt ut på nett så har det ført til en enorm oppblomstring av programvare som både er hjelpsom (thethering f.eks) og morsom (en rekke spill, tweaks av brukergrensesnittet og annet). Informasjon som deles er i utgangspunktet fantastisk, det er f.eks grunntanken bak internett. At enkelte vil holde ting lukket for sin egen profitt er naturlig, men samtidig er det vanskelig å lage noe 100% sikkert, og noen av sperringene (som DRM på musikk) er direkte forbrukerfiendtlige.

 

Som sluttbrukere burde vi være glade for alle endringer som, i det lange løp, gir oss forbrukere bedre muligheter og mer utbytte for våre penger. Det er naturligvis kjipt for de som bryr seg veldig om hvem som skyter hvem i COD, men det er et snart forbipasserende problem som vi nok bare må klare å overleve "for the greater good".

 

 

 

Jøss, her var det flere idioter som ikke vet sitt eget beste. Jeg antar at de som støtter Sony er veldig unge menn som enten er hovedmedlem i SDF eller som har blitt drept en gang for mye i CoD. Mitt håp er at de blir mer bevisst på sine forbrukerrettigheter når de blir eldre.

Jeg er 29 år gammel, er det ungt? SDF? Sier meg ikke så mye, men det sier kanskje mye om meg? ;) CoD - ikke min greie.

 

Vennligst ikke ta all over en kam. Folk kan være lojale mot Sony i denne saken av helt andre grunner enn de overnevnte. Fordommer kommer du ikke langt med.

La oss gjøre en ting klinkende klart: Når jeg har betalt mange surt opptjente tusenlapper på en spillekonsoll så skal pokker meg ikke hverken Sony eller Microsoft eller Nintendo eller noen andre fortelle meg hva jeg kan gjøre med den. Den er MIN eiendom og om jeg vil bruke den som frisbee, linuxbox, bokstøtte eller spillekonsoll så har ingen firmaer på planeten rett til å nekte meg det! De som er uenige i det bør aldri uttale seg i forbrukersaker og jeg håper inderlig at de holder seg langt langt unna organisasjoner som datatilsynet, forbrukerrådet og forbrukertvistutvalget, for holdningene som framvises her, at Sony fortsatt skal bestemme hva du gjør med et produkt du har kjøpt, er skremmende.

Hovedargumentet mot dette, er for min del, at PS3 er en del av et større nettverk. Hvis du vil være del av dette nettverket så må du innrette deg etter lover og regler. Verden står på ingen måte stille. Det kommer nye ting hele tiden og en kan henge med, eller hoppe av.

 

Kanskje ikke den beste avgjørelsen, men de høye herrer i Sony er mennesker de og. De feiler. Dette er langt fra den første tabben til Sony, ei kommer det til å bli den siste. Er du ikke enig med avgjørelsen som er tatt? Har Sony begått lovbrudd? Ta det gjennom de rette kanaler(forbrukerrådet anyone?), istedet for å ta loven i egne hender. Det er derfor vi har rettsystemet; alle innvolverte parter skal presentere sin sak til en nøytral part som tar ting til etteretning og kommer frem til en avgjørelse som alle respekterer.

 

Hvorfor dette ikke ble gjort i denne saken er jeg ikke sikker på. Kanskje hjulene var så smått i gang, men så skjedde hacking'en og katta var ute av sekken. Det er jo ikke så lenge siden forbrukerrådet klarte å få Mr control freak #1, Steve Jobs og den ultrakonservative musikk industrien til å gi opp kopi beskyttelsen på iTunes. Bravo, hipp hurra, lov og rett seriet gjennom de riktige prosedyrer og kanaler. Hadde ikke dette vært mer konstruktivt og produktivt i denne saken også? Så hvorfor tok ingen dette første, men kritisk viktige steget og startet prosessen? Alpha, hvor var du...?

 

 

 

Gjennomgangstonen til de som er "pro Sony" er at de:

1) Ikke vet at de burde kjempe for deres forbrukerrettigheter fordi de er mye viktigere enn hvem som skyter hvem i et spill.

2) Beskytter Sony fordi de har kjøpt en konsoll fra dem og tenker med fanboy-hodet.

 

SDF = Sony Defence Force, en fellesbetegnelse for de som hardnakket forsvarer Sony i alle sammenhenger og gjør enhver fornuftig diskusjon til en fanboy flamewar. Jeg skrev "jeg antar", så det var ikke sagt eksplisitt at alle som forsvarer Sony er idioter, men at noen vil la et stort selskap påføre oss rettigheter som er dårligere enn de som er nedfelt i Norsk lov er ganske idiotisk uansett hvordan man snur og vender på det. Forklar gjerne hvorfor du forsvarer Sony (om det er det du mener).

 

At Sony har gjort tabber er det ingen tvil om, så da er vi enige om noe. :)

Du mener altså at man skulle diskutert med Sony via lokale forbrukerinstanser for å få de til å gi tilbake muligheten for otherOS? Tror du virkelig at man hadde kommet noen vei med det? Det er mulig, men jeg hadde ikke holdt pusten.

Istedet fjernet GeoHotz låsen. Det er etter alle solemerker fullt lovlig både i USA og Norge (jmfr. likheter med jailbreaking), så hvorfor ikke gjøre det? At noen bruker denne informasjonen til uredelige hensikter er kjipt, men det er sånt som skjer. Heldigvis har det flere positive effekter på sikt: Systemene for onlinespilling på PS3 blir sikrere, og konsollen er åpen slik forbrukerne har krav på.

Når det gjelder iTunes så var det mulig å fjerne DRM-beskyttelsen fra filene i årevis. Endringen som kom gjorde bare at man slapp å bruke ekstra programvare for å låse opp filene før bruk. Det ble altså gjort på akkurat samme måte som PS3 og iPhones, noen knekte nøkkelen først, og så kom det endringer i iTunes/DCMA-loven i etterkant. I Norge har vi hatt samme rettighetene hele veien så noen endring i lovverket har såvidt meg bekjent ikke vært nødvendig.

Endret av Alpha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...