Gå til innhold

Disse spillhistoriene har bergtatt oss


Anbefalte innlegg

Det er ganske symptomatisk for spill å ha en svak historie da fokus som regel ligger i action og ikke fortelling.

Men det finnes fortsatt veldig mange spill der ute med storslåtte historier og episke fortellinger. Noen av de som har selvskreven tilhørighet på en liste over spill med gode historier er selvsagt BioWare sine spill hvor det som oftest legges vekt på historien.

Diablo 2 har en kort historie men fortsatt ganske så engasjerende og må jo samtidig ikke glemme Warcraft-universet med eposet som medfølger der.

Et annet spill som fengslet meg var Legacy of Kain: Soul Reaver. Hadde til og med en kompis som satt og så meg spille igjennom hele greia bare for å få med seg historien. Hver gang jeg fyrte opp spillet sendte jeg han en pling på ICQ (Gamle dagers MSN for de av dere som ikke er gamle nok) og han kom løpende.

 

Men det er et stykke mellom hver gang et spill kommer ut hvor historien virkelig sitter igjen når en er ferdig. Men når det er sagt så er det ikke alle spill som trenger noen gripende historie for å være underholdende og det er vel mest derfor akkurat denne delen så ofte blir neglisjert av bransjen.

 

Andre spill som jeg mener å sitte igjen med inntrykket av en god historie er Wing Commander-serien... Mange herrans år siden jeg spilte de men fra introen fra Wing Commander 2 - Vengeance of the Kilrathi var gode tider. Spørs kanskje om historien har tålt tidens tann men nostalgibrillene mine sier ja.

 

Ellers, Total War-serien har jo forsåvidt en GOD historie selv om de ikke nødvendigvis har en fortalt lineær fortelling bygd opp etter roman-prinsippet.... Men det er jo en historie som utspiller seg underveis i spillet uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig kan jeg ikke forstå at klisjefyllt surr som i FF7 (og de andre FF-spillene jeg har prøvd) og MGS er en bra historie. For meg personlig virker dette heller som et "bevis" på at lista ligger lavt på spill når det gjelder historie.

 

AtW

 

Enig, men tror heller at folk blander opplevelsen av eventyret/gjennomspillingen med selve historien. FF serien har alltid hatt en fantastisk opplevelse i forhold til omgivelser og ettervert høye produksjonsverdier. Det er spektakulært og episk om du vil. Man tenker aldri over selve historien fordi man er så blendet av omgivelsene, de nye karakterene, magiene og filmene. FF7 er jo et totalforvirrende sammensurium store deler av spillet, men tempoet er så høyt at man ikke rekker å tenke over det. Min personlige favoritt FF6 har en ganske klisjefylt rett frem historie, FF8 sin historie er det verste makkverket jeg noensinne har vært borti (uten at jeg da sier noe om de andre aspektene av spillene).

Endret av Wrathmont
Lenke til kommentar

Personlig kan jeg ikke forstå at klisjefyllt surr som i FF7 (og de andre FF-spillene jeg har prøvd) og MGS er en bra historie. For meg personlig virker dette heller som et "bevis" på at lista ligger lavt på spill når det gjelder historie.

 

AtW

Nå har jeg forstått det slik at FF7 sin historie er blitt klisje fordi så mange andre i ettertid lånte ett eller flere elementer fra spillet, på grunn av dets vanvittige suksess. Husk at en klisje blir til fordi mange bruker det og/eller det blir brukt ofte. Som regel fordi det virker i utgangspunktet.

 

Men jeg skal ikke påskrive meg doktorgrad i utviklingen av spillhistorier, så jeg kan ikke si for sikkert om FF7 var ute aller først med mange av de sentrale og avgjørende elementene i historien, eller om de bare var flinke å presentere dem på en spennende eller "ny" måte.

 

Mye av det samme kan sies on Metal Gear; det er ikke nødvendigvis hva du sier, men hvordan du sier det. Akkurat presentasjonen av historien vil jeg våge å påstå at metal Gear stiller i en klasse for seg selv.

FF8 sin historie er det verste makkverket jeg noensinne har vært borti (uten at jeg da sier noe om de andre aspektene av spillene).

Hadde jeg lest det for 10 år siden hadde jeg jaget deg til verdens ende :p Var en skikkelig FF8 fanboy i min ungdom. Mange gode minner fra spillet, men det har ikke tålt tidens tann. Pytt, pytt - masse fisk i sjøen ^.^v

Lenke til kommentar

Hadde jeg lest det for 10 år siden hadde jeg jaget deg til verdens ende :p Var en skikkelig FF8 fanboy i min ungdom. Mange gode minner fra spillet, men det har ikke tålt tidens tann. Pytt, pytt - masse fisk i sjøen ^.^v

 

Har gode minner selv jeg, spesielt musikken og grafikken (til sin tid) er det som alltid mye bra med. Understreker litt av poenget med FF serien, vi drukner i gode produksjonsverdier herlige "omg epic" momenter og tenker egentlig ikke helt over den overordnede historien.

 

Du har kanskje sett de allerede men spoony har laget 9 videoer der han radbrekker spillet. Selv harbarka fans finner mye morsomt i disse: http://spoonyexperiment.com/category/game-reviews/final-fantasy-viii/

Lenke til kommentar

Man ser at de beste historiene ikke er de som er originale eller samtidsaktuelle, men de som klarer å ta opp tidløse tema på en måte som gjør dem tilgjengelige for en ny generasjon. Disse historiene må nødvendigvis være klisjeer, men samme hvor klisjeaktige LotR-filmene er sitter man ikke der og tenker "gjesp, dette har jeg sett før". Det ligger med andre ord helt og holdent i presentasjonen.

Lenke til kommentar

Nei, at det eneste som er verre enn selvhøytidelig fantasy og pigghårgråtespill fra Japan er selvhøytidelig fantasy med lasere.

Men du skriver jo at fantasy med lasere er en glimrende motpart?

 

Hele min bit av saken er nok ironisering og harselas med et spill med grusom historie. Beklager om alle nyansene ikke kommer like godt frem.

 

Hehe ok. Vet at mange liker det derfor jeg trodde du også var en av dem.

Lenke til kommentar

Man ser at de beste historiene ikke er de som er originale eller samtidsaktuelle, men de som klarer å ta opp tidløse tema på en måte som gjør dem tilgjengelige for en ny generasjon. Disse historiene må nødvendigvis være klisjeer, men samme hvor klisjeaktige LotR-filmene er sitter man ikke der og tenker "gjesp, dette har jeg sett før". Det ligger med andre ord helt og holdent i presentasjonen.

 

Hvorfor må de være klisjeer for å klare dette? LotR er en gammel bok, ting har nok i større grad blitt klisjeer etter boka ble skrevet. Det er ikke tilfellet for final fantasy. Presentasjon er jo en ting, men det er noe annet enn hsitorie i mine øyne.

 

AtW

 

Hadde jeg lest det for 10 år siden hadde jeg jaget deg til verdens ende :p Var en skikkelig FF8 fanboy i min ungdom. Mange gode minner fra spillet, men det har ikke tålt tidens tann. Pytt, pytt - masse fisk i sjøen ^.^v

 

Har gode minner selv jeg, spesielt musikken og grafikken (til sin tid) er det som alltid mye bra med. Understreker litt av poenget med FF serien, vi drukner i gode produksjonsverdier herlige "omg epic" momenter og tenker egentlig ikke helt over den overordnede historien.

 

Du har kanskje sett de allerede men spoony har laget 9 videoer der han radbrekker spillet. Selv harbarka fans finner mye morsomt i disse: http://spoonyexperiment.com/category/game-reviews/final-fantasy-viii/

 

Ja, litt overdrevet åsklart, men det underbygger jo at et usammenhengene klisjefyllt makkverk av en historie plutselig er bra, fordi det er på et spill. Få ville sagt det samme om det var en film, og enda færre om det var en bok

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, litt overdrevet åsklart, men det underbygger jo at et usammenhengene klisjefyllt makkverk av en historie plutselig er bra, fordi det er på et spill. Få ville sagt det samme om det var en film, og enda færre om det var en bok

Jeg tror du har rett. Filmkritikere er hakket mer modne enn spillkritikere. "Blockbuster"-filmer, altså hvor effekter og klisjeer overskygger tomt innhold, vil av seriøse filmkritikere få dårlige terningkast. I spillverdenen derimot er det ofte blockbusterne som får de beste karakterene. Blockbuster i spillverdenen kjennetegnes ofte av "dyreste utviklingskostnader noensinne, beste grafikken noensinne, største spillverden noensinne, etteraping av blockbuster-filmsekvenser(DAO), grandiose spilltrailere fulle av eksplosjoner, kjærlighetsklisjeer, osv". De mest populære spillene er også ofte de med høyest karakter. Men det vil ikke si at det ikke finnes haugevis av gode spill med gode historier. De er bare bedre gjemt enn mainstream-tullet. Her er det viktig med seriøs gaming-journalistikk fra erfarne gamere som hever lista for hva som godkjennes som kvalitet i dette forholdsvis nye mediet "spill".

Lenke til kommentar

Personlig kan jeg ikke forstå at klisjefyllt surr som i FF7 (og de andre FF-spillene jeg har prøvd) og MGS er en bra historie. For meg personlig virker dette heller som et "bevis" på at lista ligger lavt på spill når det gjelder historie.

 

AtW

 

Nja, nå spiller vel ikke de som blir imponert over disse historiene så veldig mange spill som faktisk har bra historier. Sammenligner man FF7 med den normale standarden fra japanske spill, så skjønner jeg jo at de er imponert. Med mindre man er veldig glad i svisker og overdramatiserte historier fylte av klisjeer, så er det vel ingen spillere som seriøst mener at dette er kremen av spillhistorier om de hadde spilt litt andre spill.

 

Når man først skal ta RPG-sjangeren, som etter min mening er en sjanger som ikke har historier, men karakterer som sin store styrke, så er det ganske urettferdig å sammenligne JRPGer med en del av de eldre WPRGene. Folk som har et sterkt forhold til FF7 har i hovedsak null forhold til de helt annerledes vestlige rollespillene.

 

Er ikke rettferdig å si at dette beviser at lista ligger lavt, for det gjør det nødvendigvis ikke, selv om sikkert 95% av spillene som selges i dag har en ubrukelig historie. Akkurat som med film med andre ord.

Lenke til kommentar

Jeg har nå spilt WRPGer fra Might and Magic 6 og Baldur's Gate til Oblivion og Fallout 3, uten å bli nevneverdig imponert av historiene som ble fortalt. Men nå er ikke det så mye en kritikk som det er et sjangertrekk. WRPGer vektlegger friheten til å lage sin egen karakter, utforske og stake sin egen vei gjennom verden, og da er det helt umulig å ha noen stramt oppbygd narrativ eller karakterutvikling, som er nettopp det som gjør historien i spill som FF7 så gripende. Det blir urimelig å forvente at WRPGer skal ha en like sterk narrativ, eller at JRPGer skal ha like stor frihet, for selv om begge nokså arbitrært bærer RPG-navnet (og la oss for Guds skyld ikke starte den tynnslitte debatten om hva som er RPG og ikke) er det snakk om to helt forskjellige spillopplevelser som appellerer til forskjellige typer gamere.

 

Jeg ser imidlertid en tendens i spill som Mass Effect og Dragon Age til å gjøre historiefortellingen mer sentral og bruke mye tid på å utvikle personligheten til karakterer som i stor grad er forhåndsdefinerte for å fylle en bestemt rolle. Særlig Dragon Age 2 går langt i den retningen. Jeg lurer på om dette kan bli en sterkere trend også i WRPGer fremover, gitt hvor godt både ME og DA har gjort det.

Lenke til kommentar

Ja, litt overdrevet åsklart, men det underbygger jo at et usammenhengene klisjefyllt makkverk av en historie plutselig er bra, fordi det er på et spill. Få ville sagt det samme om det var en film, og enda færre om det var en bok

Jeg tror du har rett. Filmkritikere er hakket mer modne enn spillkritikere. "Blockbuster"-filmer, altså hvor effekter og klisjeer overskygger tomt innhold, vil av seriøse filmkritikere få dårlige terningkast. I spillverdenen derimot er det ofte blockbusterne som får de beste karakterene. Blockbuster i spillverdenen kjennetegnes ofte av "dyreste utviklingskostnader noensinne, beste grafikken noensinne, største spillverden noensinne, etteraping av blockbuster-filmsekvenser(DAO), grandiose spilltrailere fulle av eksplosjoner, kjærlighetsklisjeer, osv". De mest populære spillene er også ofte de med høyest karakter. Men det vil ikke si at det ikke finnes haugevis av gode spill med gode historier. De er bare bedre gjemt enn mainstream-tullet. Her er det viktig med seriøs gaming-journalistikk fra erfarne gamere som hever lista for hva som godkjennes som kvalitet i dette forholdsvis nye mediet "spill".

 

Jeg vet ikke om ejg er enig i at det har noe med modenhet å gjøre. Spillhistorier er jevnt labre greier, og jeg tror det er fordi historie ikek har så mye å si. Det er rett og slett oppskrytt i mange miljøer. Nesten ingen av de beste spillene har en ordentlig god historie, det virker ikke så veldig viktig for spills kvalitet, på generell basis.

 

AtW

 

Personlig kan jeg ikke forstå at klisjefyllt surr som i FF7 (og de andre FF-spillene jeg har prøvd) og MGS er en bra historie. For meg personlig virker dette heller som et "bevis" på at lista ligger lavt på spill når det gjelder historie.

 

AtW

Er ikke rettferdig å si at dette beviser at lista ligger lavt, for det gjør det nødvendigvis ikke, selv om sikkert 95% av spillene som selges i dag har en ubrukelig historie. Akkurat som med film med andre ord.

 

Det er ikke noe bevis som sådan, men det er et tankekors når spill med en historie på det kvalitetsnivå trekkes fram som eksempler på det beste mediet har å tilby. Jeg tror mange med "god historie" egentlig mener "en troverdig og interessant spillverden".

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva er en god SPILL-historie? For meg handler det om å fortelle historien gjennom selve spillet. Spill som må ty til mellomsekvenser/filmer for å føre historien framover er ikke gode eksempler i min mening. Det skal være forskjell på spill og film. I spill handler det mye mer om at spillerens egen opplevelse og fantasi blir en del av spillets historie, fordi når du spiller så er du hovedpersonen, mens i en film så er du tilskuer. Derfor lar jeg meg aldri "bergta" av spill som har lange mellomsekvenser. For meg ødelegger de spillopplevelsen og bryter med innlevelsen. Det er derfor jeg mener Shenmue er så fantastisk. Grunnlaget er enkelt; en skummel mann har drept faren din.. du aner ikke hvorfor han gjorde det - annet enn at et mystisk steinspeil var en viktig del, men du setter alt til side for å finne ham og få revansje. Historien du deretter blir en del av gjennom alle samtaler og opplevelser føles ekstremt nær og som din egen. Jeg tror ingen som har spilt Shenmue kommer til å glemme Ryo og jakten hans fars morder. Det er en historie og en opplevelse som man regelrett forelsker seg i. Samtidig er det en veldig frustrerende historie fordi man i slutten av Shenmue II fortsatt ikke har nådd sitt mål.

Lenke til kommentar

En god spillhistorie er hvertfall ikke det samme som en god roman- eller filmhistorie. Den må fungere innenfor mediet og det er heller ikke ett svar på hva som er en god spillhistorie; det vil avhenge av hvordan den passer sammen med resten av pakken. Metal Gear Solid-serien har en av de beste skrevne og presenterte historiene og alle som liker Metal Gear Solid er enige om at serien ikke ville vært den samme uten all den utbroderende eksposisjonen, men den samme historien ville neppe hatt noen overføringsverdi til Super Mario Galaxy, uansett hvor god den måtte være. Vil det da si at SMG har en dårlig historie? Den er absolutt enkel, men noe mer komplisert ville ikke fungert i den typen spill, så da er den kanskje god allikevel? I motsetning til romaner handler ikke spill om å rendyrke den sterke narrativen, så historiens kvalitet må ses helt i forhold til hvordan den komplementerer spillet ellers. Rollespill er nok i en særstilling her med at de ligger tettest opp mot romanen, spesielt rollespill av den mer lineære sorten, da det er helt grunnleggende å leve seg inn i historien for å få det meste ut av spillet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...