Gå til innhold

Disse spillhistoriene har bergtatt oss


Anbefalte innlegg

3777242819_5a70414f87.jpg

 

Episk og storslått, men nært og personlig. Emosjonelt, gripende, frustrerende. En revolusjon i interaktiv historiefortelling. Ikke noe spill, verken før eller siden, har kommet i nærheten av hva Shenmue og Shenmue II gjorde for å få spilleren personlig involvert i handlingen som utspilte seg på skjermen.

Endret av SpillRune
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vurderer nesten å spille Planescape, men vet ikke om jeg orker å dra meg gjennom alle de utdaterte sidene ved spillet.

 

 

Sitter å spiller igjenom det selv for tiden, og er dønn verdt d. Fantastisk historie jeg aldri har sett maken til i spill, og muligheten til å løse oppdrag helt som du selv vil. Som det blir nevn i artikkelen trenger du knapt sloss hvis du ikke vil. Anbefaler å spille med høy int/char/wis hvis du skal starte, eller ta deg tid til å levele disse, da det gir det veldig mye mer historie i form av dialogalternativer. Selvsagt er det utdatert grafisk, og 99,9% av all dialog er tekst. Men er virkelig verdt det, mye heller dype samtaler i tekst enn usammenhengende voiceacting som det er i mange nye spill. Fåes for en billig penge på GOG for de som er intereserte. :) Anbefales på det sterkeste i allefall. Finnes også patcher som øker oppløsningen drastisk, men anbefaler det ikke da det ikke fungerer på videofilmer i mellomsekvenser, men det er min mening da.

Lenke til kommentar

PlaneScape: Torment er nok det spillet jeg har spillt som har den beste historien, og et litt anderledes plott, noe som gjør det enda bedre.

 

Ellers vil jeg trekke frem Mass Effect (begge spillene, og sikkert nr.3 også), som har en dyp og drivende historie, som jeg, og mange andre ble dratt dypt inn i.

Likte også Max Payne, ny bra fortellerteknikk på spillet og historien i seg selv var for min del fengende, Et av de beste rene skytespillene jeg har spillt.

TES: Morrowind er også et spill som jeg brukte mye tid på.

 

Alfa og omega for min del er det at spillfigurene og verdenen har mye bakgrunnsinfo, et enormt stort pluss om jeg kan relatere meg til hovedpersonen eller en av de andre personene.

I spill som er åpne, der det er mange valg, så spiller jeg igjennom spillet som mine moraler og meninger ville ha gjort det, og jeg lever meg inn i spillfiguren.

Merker dette godt i Divinity 2, og merka det veldig godt i ME og PS:T også.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke annet enn å nevne PS:T jeg også. Den historien sitter dypt i meg. Hver gang jeg tenker på det har jeg lyst til å spille det igjen. Rett etter at jeg hadde spilt gjennom det første gangen, spilte jeg gjennom det en gang til fordi historien var så bra. Et helt fantastisk spill.

 

Jeg er utrolig fornøyd over at Drakengard ble nevnt. En av mine favoritthistorier. Trodde nesten ingen andre kjente til spillet en gang.

Jeg liker også veldig godt Shadow Hearts serien selv om det er mer karakterene jeg liker enn selve historien.

 

En annen verdig kandidat er The Witcher, men jeg er enig med de som sier at vestlige rollespill sjeldent har engasjerende historier (utenom PS:T altså).

Må også si at jeg egentlig aldri har hatt sansen for Bioware sine historier. De skriver godt, men historiene deres er sjeldent noe mer enn bare ok.

Lenke til kommentar

Når det gjelder spillhistorier blir jeg meget fort bergtatt. Dette gjelder da selvfølgelig øyeblikkets makt, og bruk av virkemidler som man ellers ikke får gjennom bok og film. Kunne derfor trukket frem en del spillhistorier som bergtok meg ved første gjennomspilling.

Men ytterst få spill har en så givende historie at det frister til gjennomspilling nr 2. Altså er det få, eller ingen spill i det hele tatt, som fremprovoserer såpass sterke følelser at det vil få meg til å spille det en gang til på samme måte som man vil se en film om og om igjen.

 

Når det er sagt, tror jeg den spillhistorien som tok meg mest med storm kom, uventet nok, fra et spill jeg på forhånd ikke hadde noe forhold til; nemlig Final Fantasy X.

 

Har overhodet ikke noe forhold til de andre spillene i serien, og har heller ikke spilt meg gjennom det sagnomsuste FFVII. FFX var et spill jeg kjøpte for å få et innblikk i en sjanger jeg ikke hadde vært mye innom fra før av, og jeg må si jeg likte det jeg fikk oppleve. Spillet hadde selvsagt sine negative sider (Var ganske lei kamper som dukket opp for hvert fjerde skritt man tok mot slutten), men historien var såpass bra at jeg hele tiden strevde for å komme videre, og for å vite mer.

 

Antagelig ganske mainstream i manges øyne, men så har jeg heller ingen betydelig merittliste med gamle klassikere og ukjente perler i min forholdsvis korte gaminghistorie.

 

 

Spørsmål til neste artikkel: Største ´´Hva f*** skjedde nå´´ øyeblikk i et spill. (tolkes som spennende tvist i historien, eller et latterlig øyeblikk som ikke passet helt inn osv)

Endret av FallenReach
Lenke til kommentar

Hvor er det blitt av ff 7 nerdene ! :o

 

Jeg er her!

 

FF 7 er mitt store favorittspill, og mye av det skyldes historien som aldri blir kjedelig. Kjempestor historie med mange gode karakterer, store øyeblikk med mange følelser og små øyeblikk med stor glede.

 

Liker også Metal Gear Solid-serien, og når nummer 4 gikk mot slutten fikk jeg nesten tårer i øynene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...