Gå til innhold

– Spilling er like ille som kokain


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Britisk terapeut hevder at to timers spilling tilsvarer en dose av det narkotiske stoffet.

Les hele saken

 

 

"De fleste vil reagere som alkoholikere som blir fratatt spriten sin"

 

..akkurat som når man blir fratatt maten man spiser på, eller nektet noe man holder på med, og som krenker ens frihet som et menneske? De fleste vil reagere som alkoholikere om man fratar en bok man leser eller slukker lyset. Eller hvilken som helst annen handling av en "bedreviter" ..

Lenke til kommentar

Det er farlig å leve også. Bare pass deg, til slutt(les: når du er godt oppe i årene) dør du.

 

Hva så? Skal man ignorere all risiko og ikke bry seg noe om å gjøre ting tryggere bare fordi det er "farlig å leve"?

 

Ellers så er jo utspillet interessant, kroppen belønner jo oss med "dop" for svært mange ting. Betyr det at det er en dårlig ting? Er det ikke bra for oss med feks dopamin eller endorfiner? Jeg synes det er en litt interessant konklusjon å dra.

 

AtW

 

Jeg er ikke helt sikker på hvordan f.eks. heroin virker i forhold til det å bli belønnet med "dop".. Heroin er jo en fysisk stimuli. Spilling er en aktivitet ikke veldig ulik vanlig leking, eller det å få til noe, oppnå et mål.

Lenke til kommentar

Kanskje det ligger noe i det han sier. Ikke alt, men noe.

 

Jeg har siden ungdomskolen spilt dataspill på høygang. I løpet av de siste 6 årene så har jeg brukt 80% av fritiden min på dataspill. Det er ikke sunt når det kommer til selvtillit og det sosiale livet. Jeg føler at jeg har sklidd ut av det norske samfunnet, og det er ganske vanskelig å komme tilbake igjen. Underholdnings plattformen "Datamaskinen" har en veldig ubehagelig tiltrekningskraft på meg, men sånn er det.

 

Det er jo selvfølgelig et individuelt problem, å man skal ikke ta alle for gitt. ;)

 

Dette kan egentlig kommenteres på mange måter.. Men det å bruke mye fritid på dataspill er ikke nødvendigvis en dårlig ting i seg selv, men kanskje heller det perspektivet man selv har på det. Om du bruker så mye tid på det allerede, hvorfor ikke nye det? Det jeg mener er at man skal selv, på en personlig plan, innse at det man bruker tid på er verd det. Det at du har dårligere selvtillit og mindre sosialt liv trenger ikke nødvendigvis være pga dataspill, men av andre grunner. Hvor du isåfall kanskje har brukt dataspill for å komme deg unna disse problemene for å opprettholde glede i livet gjennom andre dimensjoner.

 

Dataspill blir mere og mere akseptert og større. Det er allerede en del av samfunnet og det sosiale livet. Jeg mener, tidlig på 90tallet var det bare nerdene som ingen likte som stort sett holdt på med pcer og spill. Idag bruker alle nett og facebook, og de fleste spiller spill. Gi det enda 20 år og en person som ikke holder på med spill kommer til å føle seg utenfor samfunnet (og kanskje dermed ha dårlig selvtillit) og oppleve mangel i det sosiale livet fordi man ikke er med på nettbaserte aktivitetene.

 

Mener altså ikke å analysere livet ditt eller noe her, bare vise det fra et litt annet perspektiv.

Lenke til kommentar

Lavmælte mennesker desperat etter oppmerksomhet, de gjør hva som helst for å oppnå det.

 

Vet du ikke hva som skjedde med godeste Jack Thompson? Vel, der er du på vei. Dine "fifteen minutes of fame" i media er over før du vet ordet av det.

Jack Thompson var i det minste litt morsom. Du, Steve Pope, er bare en trist mann.

Lykke til i ditt patetiske korstog.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Noe så latterlig. Hehe. Tydelig at slike personer trenger oppmerksomhet (som også kan være avhengighetsdannende).

Kokain fungerer ved å blokkere opptak av dopamin, serotonin og noradrenaline hvilket fører til en større konsentrasjon av disse stoffene hvilket igjen stimulerer reseptorer både i og utenfor hjernen.

Det er helt umulig for dataspill å fungere på samme måten med mindre de utskiller stoffer som blir inhalert mens vi spiller.

Hvis dataspill hadde fungert på samme måten som kokain så hadde vi nok hatt mange flere nyheter om folk som dør av hjertesvikt, respirasjonssvikt eller hypertermi. Spilling kan ikke være like ille som kokain fordi det ikke har en fysisk virkning utover de problemene man vanligvis får av å sitte stille for lenge.

 

Som andre har sagt så kan man like gjerne si det samme om alt som er lystbetont her i verden. Ser for meg at det kommer en artikkel om neste uke med overskriften "Sex er like ille som kokain". Man kan også skrive forskningsrapporter om hvordan frimerkesamling fører til avhengighet og voldelige tendenser.

 

Forresten så er det ofte foreldrene man må rive kontrollerne fra nå. Min mor spiller på DSen sin hver eneste dag. Gjennomsnittsalderen er vel på over 30 nå og den kommer sikkert til å stige når vi fra spillgenerasjonen blir voksne og får barn.

 

For dere som har problemer med avhengighet så er det bare slik at noen blir lettere avhengige av ting enn andre. Hadde det ikke vært spill hadde folk vært avhengige av noe annet. Det er alltid en syndebukk. Før var det bare fokus på TVen, før det radio, og før det igjen, rettet såkalte "terapauter" skytset mot djevelske aktiviteter som dansing.

 

Dessuten så er det å bruke mye tid på en aktivitet bare et problem hvis man har lyst til å slutte. Hvis man trives med å spille, lese bøker, strikke, samle på frimerker eller annet så kan man holde på med det så mye man vil. Eneste unntaket er hvis man har ansvar for f.eks barn. Og så må man selvsagt jobbe for å betale skatter. Ellers er det opp til deg. Meningen med livet er å ha det gøy.

Om man oppnår det ved å ligge drita i en bakgate i Oslo eller ved å spille så er det viktigst at du liker livet ditt.

Lenke til kommentar

Når enkelte personasjer som denne fysaken kommer med slike utsagn er det viktig å se på hvorfor han mener det han gjør.

For eksempel så har han en egen agenda som er å jobbe mot spilling da han mener at spilling ikke er bra. At han har en forutinntatt innstilling til mediet hjelper selvsagt ikke noe særlig på troverdigheten hans da han ikke backer opp utsagnene sine med konkrete data som beviser noen av påstandene hans.

Kampanjen hans minner sterkt om tilstandene i mellomkrigstiden når tegneserier var det store ondet og enkelte psykologer og lignende vesener gikk ut i både tv og media med at dette var livsfarlige greier som igjen førte til sensur fordi folk kjøpte vrøvlet som ble servert.

Idag har vi heldigvis en litt mer kritisk holdning til mennesker som dette slik at de mest ekstreme påstandene og folka som regel bare oppnår en liten notis i verste fall.

 

Håper ikke han har noen barn XP

Lenke til kommentar

Jeg ser fram til dagen når generasjonen som er så redd for spill endelig havner på gamlehjemme og slutter å mase om dette pisset. Det ironiske er at de hørte det samme om TV fra sine foreldre. Og som med alle andre hobbier kan det overdrives om man har en lett-avhengig personlighet, men det er også nødvendig for å slappe av i hverdagen.

Lenke til kommentar

Den eneste grunnen til at "forskere" som herr Pope står frem i media med slike utsagn, er at han vet det blir en helsikes storm av det. Han visste nok veldig godt selv at påstandene hans er helt sinnsyke, men når det gjelder å lage litt oppstandelse blir sånt urelevant. Jeg hadde allerede lest om ideene hans, men prøver å bekjempe dumskapen på min egen måte, ved ganske enkelt å ignorere han. Enhver form for reaksjon er en seier for sinnsyke sensasjonalister overalt, jeg tror den eneste kuren er å bare holde kjeft, og la de drite seg ut.

 

Når jeg allikevel har åpnet kjeften får det bare stå til likevel: Fy faen for en idiot :)

Lenke til kommentar

Med det samme kan vi ta fra dem alt som de liker, som godteri, barne-tv o.s.v. vips så har du alkoholiker reaksjonen der, leser snørrungen Harry Potter, vekk med det (helst mens han nærmer seg slutten av boken) og, alt som ikke hjelper til at barnet vokser og blir en anstendig støttespiller i samfunnet skal vekk, jeg lover at barnet kommer til å takke deg når han har vokst opp og blitt en ansendig borger av samfunnet. Dvs. en bitter drittsekk som jobber på skattekontoret, som ikke har andre gleder i livet enn å ødelegge livet for hardtarbeidene skattebetalere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...