Gå til innhold

Nytt Elder Scrolls bekreftet? (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Huff, dersom dei fortsett i samme retning som dei gjorde med Oblivion, blir det neppe noko kjøp her. Men no synest eg Fallout 3 var eit lite steg i rett retning igjen, so der er kanskje håp. I alle tilfelle vil eg nok ikkje la meg rive med av opphausinga i forkant denne gongen. Forventningane mine er moderate.

 

Det skal også sies at Fallout 3 var en voldsom forenkling av Fallout 1 og 2 med tanke på dybde i story og gameplay, samt valgmuligheter og konsekvenser man hadde. Så Fallout 3 var like forenklet i forhold til sine forgjengere som Oblivion var. Dette er rettet opp en god del i Fallout: New Vegas, men her står jo Obsidian bak - et selskap med en god del gamle Black Isle-ansatte på lønningslista.

 

Jeg koste meg veldig med Oblivion, men ser på det som noe annet enn en oppfølger til Morrowind. På lik linje som at jeg har kost meg med Fallout 3 uten å kunne se på det som en verdig oppfølger til forgjengerene.

 

Jeg ser på det som svært sannsynlig at dette blir en direkte oppfølger til Oblivion på alle måter, heller enn en (åndelig) oppfølger til Morrowind.

Endret av Zorac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eep, ville egentlig ikke høre noe om spillet før det nærmet seg veldig >_<

For litt siden sa jo Bethesda at de skulle avsløre et nytt spill. I den sammenhengen sa de også at dette ville være det spillet som kom raskest ut i butikkhyllene etter avsløring de noensinne har gitt ut. Det er jo da lov å håpe at det er TES V.

Lenke til kommentar

Håper dette med den forholdsvis korte ventetiden igjen når det først blir presentert stemmer. Alltid litt kjedelig å se masse greier fra et spill, bare for å få vite at spillet ikke kommer før om nærmere to år..

 

Det jeg egentlig håper mest på i TES5 er et skikkelig steg videre når det gjelder AI og troverdigheten til NPC'ene. Skjønner at det er utrolig krevende å fylle denne typen store, åpne verdener med "intelligente" npc'er, men er det noe som ihvertfall for min del særlig ødelegger "illusjonen" i disse spillene så er den rare og usannsynlige måten folk oppfører seg på. Hadde også vært morsomt med et større grafikkmessig sprang fra Fallout3 til TES5 enn det det var fra Oblivion til Fallout3. Men vet egentlig ikke om det er noen grunn til å forvente det..

Endret av Riboflavin
Lenke til kommentar

Synes Oblivion var helt knall jeg :) Et av de beste spillene jeg har spilt (Minus levelscalinga og autogenerering av monstre i huler uten noen mening eller plan med det...)

 

Starten var grei nok, og jeg likte synet som møtte oss da vi kom ut av fangehullet i starten. Vakkert v ar det, helt klart. Men det er en rekke ting jeg ikke likte. Level scaling er helt klart en stor synder, men den er langt far den eneste. De fokuserte på at det skulle være så enormt mye å gjøre, men resultatet var at de hadde fint lite av interesse å gjøre. Hm... en rar stein under en bro? Det er point of interest, det. :p Og selv om vi hadde en hel drøss hulder osv å utforske brukte de fleste bare tre, fire tilesets. En hule er en hule, uansett hvordan man snur og vender på det. Har du nøyaktig samme type stein i femti huler er det begrenset hvor forskjellige de kan bli. Når man surret rundt ute i skogen var det relativt sjelden jeg ble angrepet av noe, og når det skjedde var det stort sett banditter eller ulver. Aldri bjørner, monstre, krokodiller og så videre.

 

Men det verste var de der portene til Oblivion, aka Helvete. Vi hørte hele tiden om at de skulle føre til elder scrolls versjonen av helvete og være fyllt av demoner osv. Det hørtes jo tøft ut. I Morrowind hadde vi små øgler på to bein. Husker ikke navnet i farten, men de var noen av de vanligstre monstrene vi fant, og ikke var de noe særlig farlig. Da jeg endelig åpnet en port i Oblivion og dro ned til helvete ble jeg møtt av nøyaktig samme øgler. Oblivion er en oppfølger, ikke en expansion. Hvorfor bruker de da modellene om igjen i stedet for å lage nye fiender som demonene de lovet oss? Hva blir det neste? Den der Dragon Lord greia fra TESV dukker opp som en goblin? :p

 

Håper dette med den forholdsvis korte ventetiden igjen når det først blir presentert stemmer. Alltid litt kjedelig å se masse greier fra et spill, bare for å få vite at spillet ikke kommer før om nærmere to år..

 

Jeg håper de gjør som Nintendo. Både et nytt Kirby og nytt Donkey Kong Country ble annonsert på E3 i år. Kirby er allerede ute, og DKC kommer om noen uker. Det er fort. det. :)

Endret av PityTheFool
Lenke til kommentar
Oblivion er en oppfølger, ikke en expansion. Hvorfor bruker de da modellene om igjen i stedet for å lage nye fiender som demonene de lovet oss? Hva blir det neste? Den der Dragon Lord greia fra TESV dukker opp som en goblin? :p

 

Interessant at på det ene punktet der de faktisk holdt seg til den loren de hadde etablert tidligere, så får de kritikk, mens ingen synes å bry seg om at de gjorde Cyrodiil om til et generisk Legolas-land.

 

Mehrunes Dagon (antagonisten i Oblivion) er en av ørten "Daedric Princes". Hver av disse har sin egen variant av Oblivion (The Shivering Isles er f.eks. Sheogoraths oblivion) - den man stort sett besøker i Oblivion (spillet) er Mehrunes Dagons personlige verden. Under prinsene opererer man med et utall varianter av svakere daedra. De svakeste er stort sett nokså generiske, og til tross for at de i teorien vanligvis henger sammen med en eller annen prins, finnes de nærmest overalt i TES-universet, og er ikke særlig "ekslusive". Atronachs står i en særstilling og kan mer eller mindre velge selv, derfor er de også overalt.

 

Derfor møter man svake daedra som Scamps, Dremora, og Atronachs i mange TES-titler, mens skumlere varianter ofte begrenser seg til de geografiske områdene der "deres" prins har en betydelig innflytelse. Morrowind blir litt spesielt i så måte, siden hele den provinsen er en slags høyborg for gammel Daedrakult, og dermed har en voldsom variasjon i Daedra. I (vanilla) Oblivion begrenses det stort sett til generiske og Mehrunes Dagon-spesifikke varianter ... Med noen merkbare unntak, som Mephalas Spider Daedra.

 

 

I forhold til artikkelen:

 

Jesus fri og bevare oss hvis det faktisk er snakk om en direkte oppfølger til Oblivion.

Lenke til kommentar
*snip*

 

Greit nok det, men jeg ble likevel skuffet. Jeg hadde helt klart foretrykket at de lesser daedraene surret rundt i den vanlige verden, og vi hadde fått betydelig farligere og mer unike daedras inne i portalene. Jeg dro inn i noen portaler, surret rundt en del og lukket dem uten å møte en eneste fiende jeg ikke hadde møtt utenfor. Resultatet ble at jeg følte alt jeg hadde gjort var helt meningsløst. Hva så om et tyvetals Scamps unnslipper portalen? En vanlig bonde kan drepe dem uten problem. Det er ikke verre enn at standard-rottene i standard-kjelleren stikker av og terroriserer et hønsehus eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Hopper nok glatt over denne om de kjører samme stil som Oblivion, mislikte lvl scalingen og ett par andre ting med spillet såpass mye at jeg heller spiller noe annet. Men det er lov å håpe at de har lært av sine feil, i forhold til min smak, og forbedret det.

 

Kan aldri tenke meg at de kommer med levelscaling igjen etter at de fikk såpass kritikk for det i Oblivion. Fallout 3 hadde jo heller ikke levelscaling, så alt tyder vel på at det ikke blir det.

 

Jeg gleder meg som bare det til TES V. Er veldig spent på hva de får til på grafikkfronten. Da Oblivion kom ut var det et av de peneste og lekreste spillene jeg noengang hadde sett. Regner med det er en ny grafikkmotor nå da den de har brukt i Oblivion og de to Fallout-spillene ikke holder helt samme standard nå som den gjorde for 5 år siden. Håper vi snart får en bekreftelse fra Bethesda om at TES V er på vei. Om det hadde kommet neste år hadde det vært fantastisk, og det vil også være realitisk hvis de er i sluttfasen med spillet nå.

lol d var jo piss lett å lvl i Obliion da :p

Lenke til kommentar

Selv om levelscaling ikke ble spesielt godt mottatt, må vi ikke glemme hvorfor Bethesda ønsket å ha det med i det hele tatt.

De ville ha total frihet for spilleren. I alle tradisjonelle RPG spill (til og med Morrowind) har du områder du ikke burde besøke før en viss "level", da monstre er skalert opp slik at du dauer så fort du setter foten innenfor døra.

I Morrowind hadde du egentlig flere slike områder, trenger jo bare å nevne de ulike vampyr Tombs / Dwemer Ruins etc.

 

Så jeg forstår Bethesda. Det var ikke et eneste område i hele Oblivion som var utilgjengelig på lv. 1 grunnet for vanskelige monster etc. Du hadde virkelig total frihet, ikke noe krav om at du måtte være en vis level før du gikk videre. Dette gjorde etter min mening gjenspillbarheten uendelig stor. Uansett hvilken rekkefølge du gjorde oppdrag, eller utforsket, var du med levelscaling sikret at du aldri følte det ble for lett.

 

Jeg er enig i mye av kritikken, men ikke alt. Jeg likte at jeg hele tiden hadde en liten utfordring i de fleste kamper, uansett hvor jeg var, og hvilket oppdrag jeg var på, men jeg skal innrømme jeg likte dårlig å møte banditter med full glass-armour verdt tusenvis av gull i senere levels.

 

Jeg vil anta at uansett hvordan TES V blir, så kommer det utallige mods som skal "fikse" ting, både på godt og vondt.

 

Dragon Lord / Blades høres snasent ut, jeg tenker umiddelbart på Akaviri. Kanskje vi får se mer enn kun Tamriel i TES V... Hvem vet :)

Lenke til kommentar

Selv om levelscaling ikke ble spesielt godt mottatt, må vi ikke glemme hvorfor Bethesda ønsket å ha det med i det hele tatt.

De ville ha total frihet for spilleren. I alle tradisjonelle RPG spill (til og med Morrowind) har du områder du ikke burde besøke før en viss "level", da monstre er skalert opp slik at du dauer så fort du setter foten innenfor døra.

I Morrowind hadde du egentlig flere slike områder, trenger jo bare å nevne de ulike vampyr Tombs / Dwemer Ruins etc.

Idèen om total friheit verkar fin, men det går på bekostning av truverdigheit, innleving, spenning og utfordring. I Oblivion var ingen stader spesielt farlege eller ufarlege. Du kunne gjere alt frå starten av, so der var ingenting å strekke seg etter. Du kunne gå kor du ville, men det spelte eigentleg inga stor rolle kor du var. For meg blir dette keisamt, og lite truverdig.

 

I tillegg gjekk filosofien igjen i måten dei laga oppdrag på. Alle dører skulle ståd vidåpne so lenge det var mogleg, og konsekvensane av det du gjorde, eller statusen din i diverse laug, måtte derfor ha minimalt med konsekvensar for spelaren og spelverda.

 

Det å kunne gå dit ein vil er i seg sjølv ein fin ting. Men då vil eg òg ha moglegheita til å rote meg ut på djupt vatn. Det å ha ei menge moglegheiter for kva ein kan gjere er òg bra. Men der bør ligge ein viss logikk bak (døme: som amatør med sverdet bør eg ikkje kunne kårast til den beste sverdkjemparen i Tamriel). Eg synest òg at det eg gjer kan ha konsekvensar som fører til at enkelte dører blir stengde for meg. Valg utan konsekvensar er keisamt.

 

Kay

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...