Gå til innhold

God of War - hva i alle dager er dette for noe?


Anbefalte innlegg

Når man spør en Playstation-fan hvilke spill som er verdt å få med seg på PS2/PS3 så vil omtrent alltid God of War-serien komme opp. Og ut i fra det har jeg som nevnt tidligere anskaffet meg God of War Collection til PS3. Etter et par-tre timer ut i spillet ser jeg ikke helt hvorfor dette spillet har blitt roset opp i skyene.

 

La meg forklare noen irritasjonsmoment så langt. Først og fremst har God of War (så langt jeg har spilt) dårlig spilldesign. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har kommet til en blindgate og lurt på hva i alle dager jeg skal gjøre nå. Jo, slå igjennom veggen/objekter. Og det blir ikke forklart noen ganger i spillet. Nei, det er ikke fordi jeg ikke kan å spille. Dette kommer av faktumet at God of War ikke har et godt spilldesign. Meldinger om hva man skal gjøre kommer opp i ny og ned, hvorfor kommer disse ikke opp når man faktisk trenger dem? Opplevd flere ganger at de har kommet opp selv når det var totalt unødvendig.

 

Neste negative kommer i banedesignet.  Flere ganger jeg har opplevd å falle ned steder og måtte gå gjennom hele banen for å komme dit jeg var. Man skal ikke falle ned x antall meter ned og så overleve. Nok en gang bevis på dårlig spilldesign. Jeg aksepterer helt at man ikke skal være tilgivelig, men dette skjer veldig ofte pga. at kontrollen er til tider veldig upresis under plattformelementene og lignende. Samtidig kommer man over steder hvor man ikke for noen hint om hvor man skal. Dette tar oss inn på kameraet også, som er veldig dårlig. Ved noen enkle kameraføringer kunne man lett ha fjernet tonnevis med unødvendige irritasjonsmomenter. At kameraet også er ikke gir deg en god oversikt i mange situasjoner hjelper heller ikke.

 

La meg nevne til slutt et spesifikt eksempel på hvor dårlig God of War er designet. Jeg er på andre bane og får to veier å gå. Langt der borte ser jeg en krigsgud som tramper på en enorm hær. Tydeligvis sistebossen på banen. Uansett jeg er i midten mellom disse to veiene, uten at jeg vet det. Kameraet antyder at jeg skal gå til høyre. Jeg gjør så. Der kommer jeg til en dør som jeg tydeligvis trenger en nøkkel til. Så jeg går tilbake og oppdater en annen vei. Har flere eksempler mellom det som skjer her, men jeg hopper til det viktige. Til slutt kommer jeg over en dame som jeg tydeligvis skal få tak i. Hun faller ned en balkong og hun har en nøkkel. Da tenker jeg automatisk at den nøkkelen skal til den store døren jeg så tidligere. Derfor plukker jeg den opp og løper den lange veien tilbake. Er det rett nøkkel? Nei!

 

Dermed løper jeg tilbake nok en gang og finner til min overraskelse en annen rute fra balkongen hun falt fra. Så jeg hopper dit og leter opp en liten ubetydelig lem. Jo, her skal nøkkelen. Hva i alle dager slags dritt design er dette? Jeg vet faktisk ikke om jeg skal le eller gråte!

 

Til slutt vil jeg bare si at jeg helt sjokkert over hvordan dette spillet får 9 og 10 i anmeldelser. Joda, God of War er et godt spill når det virkelig gjelder. Kampsystemet er godt og variert. Bosskampene er episke. Men all dritten mellom er så dårlig og lite gjennomtenkt at det er nærmest uutholdelig. Tross dette skal jeg fullføre spillet og håper at God of War 2 er et langt bedre spill. Om det ikke er det vil jeg aldri skaffe meg God of War 3.

 

Er jeg virkelig den eneste som ser hvilke problemer God of War har? Eller er folk så fornøyd med de delene hvor spillet skinner, at de glemmer resten? Skulle jeg ha satt en score på God of War så langt, ville det ha ligget på rundt 6/10.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri opplevd noe av det du sier nå, høres utrolig merkelig ut. Kanskje verdt å bruke litt tid på steder som dette, og ikke forvente at alt skal være lagt perfekt fremfor deg. Det virker nok som bare du har problemer med dette. Jeg syntes derimot banedesignet var helt fantastisk, elsker atmosfæren og arkitekturen. Du er nok kanskje bare sur fordi du ikke får det til, ikke vet jeg! :whistle:

Lenke til kommentar

Må si meg uenig. Har lest hele din post, spesielt de delene du er misfornøyd med, men kan ikke si meg enig.

 

Spillet forklarer deg tidlig at du kan smashe ting som enten ser litt svake ut, så mener jeg at ting som kan knuses også har en "glow".

 

Er uvant å ikke styre kameraet selv, men spillet viser deg de rette stedene, og du ser oftest hvor fi kommer fra.

 

God of war er kjempe lineært, så jeg klarer ikke å fatte hvorfor du irriterer deg over at nøkkelen du fant var til en annen dør.

Lenke til kommentar

Synes du klager mye over at du ikke får til gåtene og snur med en gang du har fått tak i noe som kan føre deg til den store stygge bossen med en gang. Det som er så fantastisk med God of War er gåteløsningene, og at du må tenke for å komme videre. Er du utålmodig er ikke God of War noe for deg. God of War er ikke som et middelmådig skytespill som blir produsert uten tanke på gameplay.

 

Kameraet er til tider ikke fantastisk, men det svært sjeldent, har aldri hatt problemer med kameravinklene. Kontrollene er responsive nok til at quick-time eventene ikke er noe problem.

 

Den situasjonen du beskriver kjenner jeg ikke igjen.

 

(tenker ikke spesifikt på deg, men alle som kjenners seg igjen i din situasjon)

 

Uansett er det flott at det finnes delte meninger om konsoll eksklusive spill.

Lenke til kommentar

bruk enkel logikk gå fra A til B man får alltid beskjed hvor man skal gå.

når man ser en vegg har sprekker så er det no veldig normalt å sjekke om man kan knuse veggen. God of War 1-3 er vell noen av dem beste spillene man kan få takk i viss man vill ha sånne typer spill.

og jo man kan sikkert dette ned x antall meter når man kan bli lagd kebab av store jævler i spillet x antall ganger uten å dø.

Lenke til kommentar

Kjenner meg ikke igjen her jeg heller.

Denne serien er top notch for min del over hele fjøla :)

Områdene du slåss i og boltrer deg i er så magisk, du føler at du er i gamle greker Hellas

 

Settingen, atmosfæren, det visuelle og blodtørsten kjenner jeg hele tiden når jeg spiller enten God Of War 2 eller 3eren som tok alt det voldelige å ga det nytt liv til enda voldeligere og 15x bedre grafikk fikk meg til å måpe rett og slett. Audiovisuelle var dundrene bra med episke scenarioer du måtte komme borti i mest God Of War III!!

Lenke til kommentar

Kjenner meg absolutt ikke igjen i hva trådstarter skriver.

 

For å starte med det jeg stusset på mest. Når du har kommet deg gjennom Atens porter og skuer over Ares, og kameraet leder deg til høyre - så er dette bevisst. Du skal finne denne døren. Punktum. Og når du finner den skal du tenke, "jøss, hva skal jeg gjøre for å få åpnet den der?". Så går du videre, og den smukke pige stuper over balkongen. For det første - dersom du ser deg rundt vil du finne luken og få en bekjed om at denne er låst. "Jøsses, her trengs det en nøkkel!". Du finner så en liten nøkkel. En liten nøkkel. Å klage på at du gjorde en skikkelig brøler ved å tro at den lille nøkkelen ville åpne den store døren fortjener ikke å være i samme kontekst som en diskusjon rundt dårlig spilldesign. Videre, så møter du på Orakelet i Aten, som forteller deg nettopp om denne massive døren og at hun lar deg slippe gjennom. Dersom jeg ikke husker feil får du også et lignende hint ved å utforske området rundt døren, så då er vi tilbake til leksen om at denne kverruleringen ikke hører hjemme med dårlig spilldesign.

 

Videre, det er ren og skjær logikk at en vegg som har sprekker brytes lettere ned enn en mur som er pusset med den største kjærlighet. Finner du deg i en tilsynelatende blindgate i et lineært spill, hva forteller en lettere ødelagt vegg deg?

 

Deretter har vi gåter. Gåter har et elementært inverst kjennetegn: en gåte er ikke en gåte dersom du gis hint eksplisitt. Er så tilfellet, så er ikke en gåte en gåte - men en veiledning/forklaring, evt. andre lignende substantiver. Kameraføringen gir deg en pekepinn hva du skal gjøre - resten er opp til deg selv. Forøvrig er kameraføringen stasjonær av et veldig godt begrunnet faktum - GoW er laget for å være pent å se på. Det grafiske arbeidet til utviklerene ville være en nærmest uoverkommelig oppgave dersom kameraføringen var fri. Uansett, behøves det fri kameraføring? Kun i et fåtalls tilfeller har jeg følt at jeg ikke får nok info, og skulle gjerne likt å vri vinkelen litt. Vel, så sirkulær som tankegangen min er så er vi nok en gang tilbake til gåter.

 

For meg virker det som om du kun er begeistret for underholdningen Kratos gir deg gjennom blod og gørr. I så fall burde du tenke gjennom ditt forhold til adventurespill - i så måte spill som inneholder en salig, variert blanding av kamp og puslespill.

 

Nå skal det ikke sies at GoW er perfekt, men det er definitivt noe av det ypperste innen sin sjanger.

Endret av brn!
Lenke til kommentar

Jeg har aldri opplevd noe av det du sier nå, høres utrolig merkelig ut. Kanskje verdt å bruke litt tid på steder som dette, og ikke forvente at alt skal være lagt perfekt fremfor deg. Det virker nok som bare du har problemer med dette. Jeg syntes derimot banedesignet var helt fantastisk, elsker atmosfæren og arkitekturen. Du er nok kanskje bare sur fordi du ikke får det til, ikke vet jeg!  :whistle:

Jeg forventer at spillet skal være logisk og at banene skal være bedre designet. Merk det at disse eksemplene er bare det negative jeg har funnet. Hoveddelen klarer jeg å finne ut av uten problemer. Bare det at jeg ikke ser noe som helst grunn til at God of War har fått så gode karakterer etter det jeg har erfart til nå. Og det med tid. Jeg saumfarer banene fra topp til tå så godt jeg kan. Sjekker hver eneste dør og vegg om den kan knuses. I tillegg om jeg kan hoppe til visse steder. Får det til gjør jeg bare at det, ut i fra deg jeg kan se, er lagt opp på en dårlig måte for ofte.

 

 

Spillet forklarer deg tidlig at du kan smashe ting som enten ser litt svake ut, så mener jeg at ting som kan knuses også har en "glow".

 

Er uvant å ikke styre kameraet selv, men spillet viser deg de rette stedene, og du ser oftest hvor fi kommer fra.

 

God of war er kjempe lineært, så jeg klarer ikke å fatte hvorfor du irriterer deg over at nøkkelen du fant var til en annen dør.

Jeg har ikke kommet over noen som helst melding om at "svake" elementer kan knuses. Altfor mange ganger jeg har kommet over hvor disse ikke kan knuses. Tønner og mindre ting går selvsagt. De lyser heller ikke opp. Svake ting som har en skade-effekt på seg er selvsagt slik som det skal være.

 

Problemet mitt ligger mest i at jeg ikke ønsker at et spill skal tvinge meg til å sjekke alle kriker og kroker bare fordi det er mulig. Spesielt et lineært spill som God of War. Det er dårlig design slik jeg ser det. Viktige brikker i banene skal alltid bli satt opp slik at en spiller blir oppmerksom på dem. I altfor mange tilfeller blir jeg ikke gjort det i dette spillet.

 

Angående nøkkelen. Den første døren (den lange veien til høyre) fortalte meg at jeg trenger noe for å låse den opp. Er det da galt i å anta at den første nøkkelen jeg finner (og eneste for den saks skyld) skulle bli brukt der? Spesielt siden jeg ikke hadde kommet over noen som helst lem som var låst. For denne lemmen er faktisk etter balkongen. Og når jeg må i tillegg hoppe ned for å hente nøkkelen, så sier det seg jo selv at dette kan være et hint på at jeg skal tilbake hvor jeg kom i fra.

 

Og dette er heller ikke det eneste tilfellet jeg har kommet over slike merkelige ting.

 

Synes du klager mye over at du ikke får til gåtene og snur med en gang du har fått tak i noe som kan føre deg til den store stygge bossen med en gang. Det som er så fantastisk med God of War er gåteløsningene, og at du må tenke for å komme videre. Er du utålmodig er ikke God of War noe for deg. God of War er ikke som et middelmådig skytespill som blir produsert uten tanke på gameplay.

 

Kameraet er til tider ikke fantastisk, men det svært sjeldent, har aldri hatt problemer med kameravinklene. Kontrollene er responsive nok til at quick-time eventene ikke er noe problem.

 

Den situasjonen du beskriver kjenner jeg ikke igjen.

 

(tenker ikke spesifikt på deg, men alle som kjenners seg igjen i din situasjon)

 

Uansett er det flott at det finnes delte meninger om konsoll eksklusive spill.

Gåtene er ikke problemet i det hele tatt. Stort sett er disse veldig enkle. Det er bare det at jeg føler dette spillet bryter med logikk og gir dårlig tilbakemeldinger. Nesten som om at de har lagt til disse tingene bare for å prøve å gjøre spillet lengre.

 

Kontrollene er helt greie de når det gjelder kampsystemet. Ikke det jeg sier i det hele tatt. Jeg sier at det er under plattformelementene at kontrollene er upresise.Altså analogstikken som du styrer Kratos med. Minner meg enkelte ganger om de første Tomb Raider spillene. Et sted skulle jeg hoppe fra en kant ned til en kasse. Men nesten hver gang jeg pekte ut fra kanten og hoppet, ble hoppet for lang og jeg datt ned. Slik at jeg måtte gjøre det på nytt. Dette gjentok seg en rekke ganger. Nesten som spillet har satte bevegelser til visse sekvenser og lar deg ikke påvirke disse. Problemet mitt er å gjette hvor disse er.

 

Kameraet er kanskje spillets svakeste side, spesielt i mellomseksjonene. Å stille seg mot en vegg vekk i fra kameraet mens en fiende er foran kamera er alltid en plage. Mulig å unngå, men vil alltid forekomme. 

 

bruk enkel logikk gå fra A til B man får alltid beskjed hvor man skal gå.

når man ser en vegg har sprekker så er det no veldig normalt å sjekke om man kan knuse veggen. God of War 1-3 er vell noen av dem beste spillene man kan få takk i viss man vill ha sånne typer spill.

og jo man kan sikkert dette ned x antall meter når man kan bli lagd kebab av store jævler i spillet x antall ganger uten å dø.

Jeg har nesten aldri fått noen beskjed om hvor jeg skal gå. Nesten som jeg kan telle disse sekvensene på en hånd etter disse få timene. Forventer selvsagt ikke at jeg skal bli leiet gjennom hele sulamitten, Hva jeg vil er at spillet skal presentere seg litt bedre i mellomsekvensene. Produksjonsverdien virker å ha blitt lagt i bosskampene og det i mellom er kommet mer som en baktanke.

 

Sprekker i vegger er alltid enkle å se. Ingen problem der. Mitt problem er en kombinasjon av kamera og banedesign. 

 

Mulig jeg forklarer meg litt dårlig, men jeg må da ikke være den eneste som ser hvor mange problemer dette spillet har. Forhåpentligvis blir det bedre utover. Kanskje også nr. 2 i rekken viser at utviklerne har lært litt.

Lenke til kommentar

Så går du videre, og den smukke pige stuper over balkongen. For det første - dersom du ser deg rundt vil du finne luken og få en bekjed om at denne er låst. "Jøsses, her trengs det en nøkkel!". Du finner så en liten nøkkel. En liten nøkkel. Å klage på at du gjorde en skikkelig brøler ved å tro at den lille nøkkelen ville åpne den store døren fortjener ikke å være i samme kontekst som en diskusjon rundt dårlig spilldesign.

Kameraet viste ikke at noe var til siden av balkongen. Bar en kiste til venstre som jeg da gikk til. Siden det da nøkkelen blinket ved orakelet som lå der hoppet jeg selvsagt ned for å plukke den opp. Forstår du problemet? Hvordan skulle jeg vite at den nøkkelen var for et annet sted? Du har et poeng med størrelsen på porten. Nå har spill alltid tatt slike ting useriøst med størrelse på dør vs nøkkel.

 

Videre, så møter du på Orakelet i Aten, som forteller deg nettopp om denne massive døren og at hun lar deg slippe gjennom. Dersom jeg ikke husker feil får du også et lignende hint ved å utforske området rundt døren, så då er vi tilbake til leksen om at denne kverruleringen ikke hører hjemme med dårlig spilldesign.

Ja, på døren stod det at Orakelet skulle gi meg det jeg trengte. Hun gav meg en nøkkel. Hvilket jeg tolket som at det var alt jeg trengte. Hva annet skulle jeg forvente? Ta det som om at dette var for enkelt? Vel, dette er andre bane.

 

Videre, det er ren og skjær logikk at en vegg som har sprekker brytes lettere ned enn en mur som er pusset med den største kjærlighet. Finner du deg i en tilsynelatende blindgate i et lineært spill, hva forteller en lettere ødelagt vegg deg?.

 

Ser ikke hvor dette har vært et problem? Som nevnt har jeg ikke hatt noen spesielle problemer med "gåtene" i dette spillet. Det med Orakelet var bare et sært eksempel jeg kom over.

 

Deretter har vi gåter. Gåter har et elementært inverst kjennetegn: en gåte er ikke en gåte dersom du gis hint eksplisitt. Er så tilfellet, så er ikke en gåte en gåte - men en veiledning/forklaring, evt. andre lignende substantiver. Kameraføringen gir deg en pekepinn hva du skal gjøre - resten er opp til deg selv. Forøvrig er kameraføringen stasjonær av et veldig godt begrunnet faktum - GoW er laget for å være pent å se på. Det grafiske arbeidet til utviklerene ville være en nærmest uoverkommelig oppgave dersom kameraføringen var fri. Uansett, behøves det fri kameraføring? Kun i et fåtalls tilfeller har jeg følt at jeg ikke får nok info, og skulle gjerne likt å vri vinkelen litt. Vel, så sirkulær som tankegangen min er så er vi nok en gang tilbake til gåter.

 

 

Kameraføringen i dette spillet er stort sett ganske latterlig, men det får nå så være. Finnes veldig enkle måter å fikse problemet med fri kameraføringen om det er noe pent å se på. Det er ikke bare tilgangen på informasjon som er problemet. Gåtene i seg selv er veldig lette. Mitt problem er at altfor mange ting er ikke slik det bør være.

 

 

For meg virker det som om du kun er begeistret for underholdningen Kratos gir deg gjennom blod og gørr. I så fall burde du tenke gjennom ditt forhold til adventurespill - i så måte spill som inneholder en salig, variert blanding av kamp og puslespill.
Jeg har aldri lest, sett, spilt noen av God of War spillene. Jeg har ikke noen andre forventninger og ønsker enn å la utviklerne presentere hva de har laget til meg. Prøver så godt jeg kan til å like det, men jeg støter altfor ofte på irritasjonsmomenter som jeg ser på som unødvendige.

 

 

 

 

Men om alle her virker å ha en helt annen oppfatning av God of War snakker jeg vel trolig mest til en vegg. Vi får se hvordan resten av spillet gir meg. Forhåpentligvis øker kvaliteten seg. Kan ikke si at AAA-kvaliteten så langt viser seg.

Lenke til kommentar

Du skal få lov til å være uenig med anmeldelsene til God of War spillene, men syns du børr spille mer enn 1-2 timer før du hiver deg over et forum og skriver et essey om alt du ikke likte. Virker som du på forhånd ville være veldig kritisk til spillene, og når du begynte å spille det søkte du etter alt smått og godt som du ikke syns var perfekt.

 

Slapp av, ta deg tid til et spill og ikke dømm det etter førstebrett. Vi kan heller høre ifra deg når du er ferdig med spillet. :)

Lenke til kommentar

leste gjennom posten din og er totalt enig med at god of war aldri noen gang skulle hatt 9/10 om det så brant visse steder.

 

men må si meg uenig med at det er gameplayet sitt skyld, må faktisk si at gameplayet er veldig polert og funker fint. greit nok, det tok meg litt tid å bli vandt til at eg ikke hadde kontroll over kameraet, men etter litt spilling så gikk det helt fint.

 

og du må også ha i tanken på at de spillene er ganske gamle, så en del av metodene de bruker er gamle ja, men de er slettes ikke dårlige. hadde egentlig aldri store problemer med spillet, funket fint og noen gåter satt eg litt med, men gikk helt greit.

 

mitt problem med god of war serien er at historien er søppel og kratos er en elendig utviklet karakter som utviklerne prøver å gi deg sypmati for, men det er en helt annen sak :p

 

men stort sett så er kansje ikke denne typen spill for deg? vet ikke om du har erfaring med andre like spill eller ei.

Lenke til kommentar

Nå er det lenge siden jeg spilte God of War (1), men jeg kan ikke huske at det var vansjelig å finne frem, eller å vite hva jeg skulle gjøre. Derimot slet jeg med noen av sekvensene man måtte trykke fort på knappen. Men så er jeg generelt dårlig til slikt, og ofte er det kona som hjelper meg i de tilfellene.

Lenke til kommentar

Du skal få lov til å være uenig med anmeldelsene til God of War spillene, men syns du børr spille mer enn 1-2 timer før du hiver deg over et forum og skriver et essey om alt du ikke likte. Virker som du på forhånd ville være veldig kritisk til spillene, og når du begynte å spille det søkte du etter alt smått og godt som du ikke syns var perfekt.

 

Slapp av, ta deg tid til et spill og ikke dømm det etter førstebrett. Vi kan heller høre ifra deg når du er ferdig med spillet. :)

Joda, jeg planlegger å spille gjennom begge spillene, tross irritasjonene. Noe annet ville bare vært dumt. Som jeg har skrevet tidligere har jeg ikke lest/sett eller hatt noen som helst fordommer om God of War. Jeg har alltid hørt at det skal være noen av den beste spillserien der ute til Playstation. Nå er det bare at det jeg har spilt så langt har vært stort sett bare irritasjoner og unødvendigheter.

 

Jeg prøver å like spillet så mye jeg kan. Ikke alltid lett, men heldigvis er bosskampene noe å glede seg fram til i hvertfall.

 

Og at du mener det er et essay så får det så være. Jeg liker å poste lengre poster, istedet for å poste unødvendige småe kommentarer som jeg føler mange forumer plages med. Hvilket er hvorfor jeg ikke poster mye mer på dette forumet lenger.

 

 

leste gjennom posten din og er totalt enig med at god of war aldri noen gang skulle hatt 9/10 om det så brant visse steder.

 

men må si meg uenig med at det er gameplayet sitt skyld, må faktisk si at gameplayet er veldig polert og funker fint. greit nok, det tok meg litt tid å bli vandt til at eg ikke hadde kontroll over kameraet, men etter litt spilling så gikk det helt fint.

 

og du må også ha i tanken på at de spillene er ganske gamle, så en del av metodene de bruker er gamle ja, men de er slettes ikke dårlige. hadde egentlig aldri store problemer med spillet, funket fint og noen gåter satt eg litt med, men gikk helt greit.

 

mitt problem med god of war serien er at historien er søppel og kratos er en elendig utviklet karakter som utviklerne prøver å gi deg sypmati for, men det er en helt annen sak :p

 

men stort sett så er kansje ikke denne typen spill for deg? vet ikke om du har erfaring med andre like spill eller ei.

Det er ikke gameplayet jeg plages over, men spilldesignet. Virker som at spillet ikke er ferdig eller testet skikkelig.

 

Nå er det ikke ofte jeg spiller denne type spill tross alt, men jeg liker hva sjangeren er. Problemet er innholdet.

 

 

 

Nå er det lenge siden jeg spilte God of War (1), men jeg kan ikke huske at det var vansjelig å finne frem, eller å vite hva jeg skulle gjøre. Derimot slet jeg med noen av sekvensene man måtte trykke fort på knappen. Men så er jeg generelt dårlig til slikt, og ofte er det kona som hjelper meg i de tilfellene.

Det er ikke at jeg ikke har problemer med å finne frem. Bare at mye bryter med det jeg mener er godt spilldesign. Spillet kommer med elementer som jeg ikke har fått vite om tidligere og viderefører dette inn i gåteoppbyggingen uten en skikkelig oppbygging. Altså ikke noe lærekurve. Det er ikke selve vanskelighetsgraden som er problemet, men strukturen i spillet.

 

 

 

 

Men jeg skal poste her når jeg er ferdig med et første spillet og si hva jeg syns da. Så skal jeg bevege meg over på den første oppfølgeren.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Jeg synes postene dine er latterlige. Merkelig at det bare er du som mener kamerakontrollen er latterlig. Jeg hadde ikke et eneste problem i det du sier.

 

mitt problem med god of war serien er at historien er søppel og kratos er en elendig utviklet karakter som utviklerne prøver å gi deg sypmati for, men det er en helt annen sak

 

Hva med store bokstaver en gang i blant? Er helt uenig i det du sier. Det var ikke meningen at God of War skulle inneholde en historie William Shakespeare kunne ha skrevet. God of War bygget seg ut på en rå atmosfære der du kunne banke fiender med tøffe våpen. Kratos var en ypperlig utviklet karakter til å spille den rollen han ble gitt. Var vel ikke sympati du skulle få for fyren, mer dele hans hat mot Ares og Gudene utover i spillet.

Endret av Genetics
Lenke til kommentar

Jeg synes postene dine er latterlige. Merkelig at det bare er du som mener kamerakontrollen er latterlig. Jeg hadde ikke et eneste problem i det du sier.

 

mitt problem med god of war serien er at historien er søppel og kratos er en elendig utviklet karakter som utviklerne prøver å gi deg sypmati for, men det er en helt annen sak

 

Hva med store bokstaver en gang i blant? Er helt uenig i det du sier. Det var ikke meningen at God of War skulle inneholde en historie William Shakespeare kunne ha skrevet. God of War bygget seg ut på en rå atmosfære der du kunne banke fiender med tøffe våpen. Kratos var en ypperlig utviklet karakter til å spille den rollen han ble gitt. Var vel ikke sympati du skulle få for fyren, mer dele hans hat mot Ares og Gudene utover i spillet.

 

okey, du vet at du ikke ga et eneste argument for hvorfor historien er god nok? la meg utdype meg, God of War 1 kunne eg godta. den var langt fra bra, men den var holdbar. den handlet om:

 

ja også eg forventer ingen shakespeare eg foreventer at visst de prøver å lage en seriøs historie at de gjør de ordentlig. eg har ingenting i mot spill som ikke har historie eller ikke prøver å ha en seriøs historie, men når spill prøver å lage en seriøs og voksen historie så kan de søren klare bedre en det altså, den er rett gjennom råtten.

 

ikke les om du ikke har rundet det:

 

 

at Kratos ønsket å vise at sparta var det sterkeste folkeslaget som var kor han då ble deilet ned av vikinger og ofret kroppen seg til Ares så Ares kunne komme å redde han, deretter fikk Ares han til å gå videre å drepe alt han så for Ares likte krig, men Ares mente familien til Kratos var i veien for hannes fulle potensiale så han fikk Kratos til å drepe dem kor Kratos ble forbanna og ville ha hevn. vi er med så langt?

 

I så fall, Kratos ønsker tilgivelse for det han har gjort og han ønsker hevn for Ares og oppgjennom spillet prøver utviklerne å gi deg sypmati for at han mistet familien sin som de flere ganger påviser, men i og med at han dreper alt og alle så klarer man virkelig ikke få sympati for han.

 

så han dreper Ares og får sin etterlengede hevn og de gjør en fin liten på slutten om at han ikke får tilgivlse.

 

 

 

 

denne historien aksepterte eg, den var tynn og ganske idiotisk i og med at absolutt alt er hannes egen feil.

 

med så kommer 2eren og 3eren og gjør alt enda værre.

 

 

når han blir den nye "God of War" så går han å får Sparta til å drepe alle andre no som de er sterkere enn noen gang siden de har Kratos på sin side, men dette liker ikke Zeus siden, vell han dreper alt og alle. så zeus kaster han vekk fra olumpus og han er ikke lengre en gud, kor Kratos blir forbanna for han vil ha hevn. igjen HALLO??? Kratos vil ha hevn forde zeus ikke kunne la han gå rundt å drepe alle? det er så håpløst at det ikke en gang er mulig, Kratos er som en unge som blir forbanna for han ikke får viljen sin.

 

 

og oppgjennom disse spillene viser det at Kratos som en karakter ikke har NOEN form for utvikling, personlighet, annet motiv enn "han er sint" eller noe som helst, det er ikke god karakter oppsett. alt de har gjort er å lage han om til en sint stor unge som vil ta hevn for han ikke får lov å drepe alle.

 

uten å i det hele tatt kansje tenke det at visst han vil at alt som skjer med han skal stoppe må han slutte å drepe alt han ser.

 

eg skjønner det at du synes God of War er gøy forde du får lov å drepe folk på groteske måter og det er skikkelig gøy. ikke ta meg feil, hadde en del gøy med serien sjøl, men på INGEN måte fortjener et spill topp karakterer bare forde det har godt gameplay og grafikk når det har så rotten karakter og historie,

 

her er den veldig kort alt God of War er basert på:

 

 

Kratos er en sint mann som vil drepe alt og alle, men får ikke lov til å gjøre det så han vil ha hevn forde zeus faktisk må redde folk fra han.

 

 

visst du mener historien er god og Kratos er en bra laget karakter så forklar meg kofor, visst du har gode argrumenter så vil eg gjerne høre dem.

Endret av KraniC
Lenke til kommentar

Lange ut mot God of War? Tror ikke du skal forvente så mye gehør der.

 

Jeg skal ikke si at klagepunktene dine ikke er legitime, jeg synes bare de er veldig, veldig små og blir blåst opp til å være mer undergravende for opplevelsen enn hva de faktisk er. Mye av det du klager over opplevde også jeg, men det er snakk om så ubetydelige problemer at jeg ikke tenkte noe særlig over dem. Ja, det er litt kjipt når man har to veier å gå og velger den gale, for så å måtte gå tilbake, men såpass små snublesteiner må vi tåle om vi skal spille actionspill. Jeg får nesten inntrykk av at du har dårlig tid når du spiller; bare slapp av og nyt turen, det gjør da ingenting om man må gå den samme stien to eller tre ganger, det er tross alt bare snakk om noen minutter ekstra, og det å ta feil og måtte prøve på nytt skal være en del av utfordringen.

 

Storyen er ikke noe hovedpoeng, den eksisterer først og fremst for å skape en slags sammenheng mellom de storslagne actionssekvensene. Når det er sagt så synes jeg storyen er god nettopp fordi den passer så godt til denne typen spill, den er funksjonell og ikke mer infløkt enn hva den behøver å være. Med Kratos har utviklerne lykkes med å skape en skikkelig antihelt som er et frisk pust blant alle disse heltene som preker fred og rettferdighet samtidig som de dreper hundrevis, det er ikke noe hykleri og dobbeltmoral her; Kratos er en jævel og handlingene hans står helt i stil til personligheten. Jeg synes også det er veldig kult at de har bygd spillene på gresk mytologi; hvis man har vokst opp med de historiene er det ekstra gøy å ta livet av alle de skikkelsene man har lest om, spesielt når utviklerne er så oppfinnsomme at de bruker kolossen på Rhodos som en boss.

 

Jeg synes ikke det kan forsvares å gi noen av spillene i serien mindre enn 8/10, og da vil det være en streng karakter. GoW er så godt gjennomført på de fleste punkter og er et av de bedre tredjepersons actionspillene der ute, at skal man gi GoW 6/10 må de fleste andre spillene i sjangeren ende opp på 5/10 og lavere.

 

Og ja, jeg vil si GoW2 er et bedre spill enn eneren, ganske enkelt fordi spillet har mer av alt som gjorde eneren bra, da tenker jeg spesielt på bosskampene.

Endret av Spartakus
Lenke til kommentar

Jeg forstår det du sier om dårlig spilldesign, men jeg vil ikke velge å kalle det dårlig spilldesign bare fordi du kan gå to veier, og den ene er rett og den andre er feil. På et såpass lineært spill som God of War så er det greit når det er to veier å gå, det gir en liten utforskning som gjør at de som liker å samle alt i spill (som meg) må sjekke ut begge veiene uansett. Spill hadde vært ganske kjedelig hvis "bra spilldesign" hadde vært like ensporet som en bilbane. Jeg kan da også se at gitt i premissene at dette er et action adventure spill som skal være ganske lineært så kan det være frustrende å føle at man går feil vei. På en annen side så vil jeg tro at det hadde vært mye kjedeligere hvis man bare kunne gå en vei hele tiden. Det kan være en smaksak.

 

Når det gjelder det at du faller ned mange meter og må gjøre en del om igjen, så er ofte en grunn til det i spillet. Hvis det faktisk er slik at du faller ned og ikke finner en ny stige eller tau til å klatre opp der du ca var før du falt ned, så er det en grunn til at du falt ned nettopp der. Der er det faktisk ganske bra spilldesign, det virker som dårlig helt til du har spilt det, da tenker man, hmm, det var ganske kult.

 

Angående karakteren Kratos så er han skapt slik han må være. Du har kanskje ikke spilt gjennom hele spillet, men å si at han blir sint fordi han ikke får drepe alt og det er den personen han er vil virke litt overfladisk. Han er i hovedsak et offer for sitt eget ego, noe som gjenspeiler seg i hele serien. Det er en intern kamp i ham som utspiller seg eksternt med at han blir voldelig mot nesten alle han møter. Dette er også et spill der det ikke er rom for mye karakterutvikling. Det blir ingen vendepunkt der han pluttselig inser alt det gale han har gjort og legger fra seg bladsa til fordel for dyrking av blomster. Hvorfor ikke, fordi blomsterdyrking ikke er like bra gameplay som det å slakte monster på monster. Den indre kampen til Kratos er som regel tydelig, selv om den er veldig overfladisk, mye pga man ikke kan endre gameplayet for mye til hensyn for karakterutvikling. Dette er et spill der gameplay er hovedpersonen, og story og karakterer spiller ved siden av, noe som kommer tydelig frem når man faktisk spiller det herlige gameplayet som er i God of War.

 

Når det er sagt så vil jeg si at karakteren i God of War 3 blir litt latterlig kynisk og voldelig, og det går for langt at han dreper personer og monsterer som overhode ikke var nødvendig. Da følte jeg serien tapte seg litt.

 

BTW, så tipper jeg det føles ganske bra å rope ut ting som dårlig spilldesign til et av de mest respektable spillene i spillsjangeren. Blir som å rope ut at en oscarvinnende film hadde dårlig historiefortelling og at karakterene i filmen var flate osv osv. ;)

Lenke til kommentar

Jeg er langt ifra noen fanboy av noe slag, men kan med hånden på hjertet si at God of War spillene er godt designede spill, de er ikke perfekte, men det er ingen spill. Måten du langer ut mot om hvor dårlig spilldesignet er, osv, det forstår jeg ikke.

 

Men du skal selvfølgelig få lov til og syntes hva du selv vil, det skal jeg aldeles ikke nekte deg siden jeg ser ikke på spill pressen som noen guder som skal bestemme hva jeg syntes, men akkurat i dette tilfellet så må jeg si meg relativt enig med de, og at jeg er ekstremt uenig med deg. Det kan være at du rett og slett ikke klarer spill som God of War eller at du liker og bli holdt en del i hånden, jeg vet ikke, men skal ikke dømme deg.

 

Vet ikke om du prøver og være noe som så fint kalles et "troll" eller om dette er et genuint forsøk på og få din mening ut der, uansett, thats my 2 cents :)

Endret av xxTJxx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...