Gå til innhold

Kommentar: Med ondt skal ondt fordrives (Multi)


Anbefalte innlegg

Hvem hadde vel kjøpt et spill legalt vist ingen form for beskyttelse blir brukt?

Vil du ha en håndsopprekning? Omtrent de samme som kjøper spillene sine i dag, regner jeg med (jeg er en av dem, om det skulle være noe som helst tvil).

 

Man skal ikke være så ivrig etter å kompromisse bort sine rettigheter. Eller kompromisse bort andres fordi "jeg bryr meg vel for faen ikke uansett".

 

Ja, merkelig nok så ønsker de fleste å være lovlydige. Dette blir stadig tydeligere når det gjelder musikk. Etterhvert som gode løsninger kommer på plass så kjøper folk mer musikk og nå tilbys det stadig mer musikk uten DRM og DRM er i ferd med å bli overflødig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Igjen går du fullstendig i baret. Du prøver å tolke mine meninger og tillegge meg motivasjoner som ikke er tilstede.

 

 

Og like fult tolker du i vei... :rolleyes:

 

Et kor er et velbalansert ensemble der ingen stikker seg mer ut enn andre. Basser er bare dypere, men om vi skal snakke om hvem som høres best så er dette faktisk sopranene, så dine elleville tolkninger av hva han mener holder faktisk ikke.

 

Det er dårlig debatteknikk å tillegge motdebattanten meninger det ikke er belegg for i teksten - slik du gjør.

 

Og at jeg er i mindretall er ikke det samme som at jeg tar feil :D

Huppsann, beklager om jeg tillegger deg meninger du ikke har ytret. Ble revet med i kampens hete.

Ser at vi uansett ikke blir enige om hva artikkelforfatteren mener da vi åpenbart har forskjellig syn på det hele så jeg skal la være å diskutere videre akkurat hvordan hver av oss velger å tolke det da dette kommer til å bli en dans rundt den samme lunkne grøten og heller vinkle debatten tilbake igjen på kjernen;

DRM

 

Synes du det er greit med Ubisoft sin kopibeskyttelse i sin nåværende form?

 

Er du av den mening at denne fortsatt har en funksjon nå som den er brutt?

 

Det forbrukerfiendtlige som påpekes i forbindelse med denne kopibeskyttelsen er at når en mister kontakten med serveren for å validere produktet så stopper spillet å fungere og brukeren har ingen rettigheter ser om det skulle vise seg at serveren ikke kommer opp igjen av en eller annen grunn.

Selv om det fungerer greit for de fleste idag så er det ingen garanti for fremtidig bruk.

Jeg er ikke i mot kopibeskyttelse og om Ubisoft videreutvikler den de har pr idag ved å tilby noe av verdi tilbake så kan den ihvertfall ha en funksjon som også gagner forbrukeren og kanskje det kan veie opp for eventuelle ulemper.

Dog vil fortsatt ikke problemet med at spillet er uspillbart uten internett forsvinne.

Endret av Phydeos
Lenke til kommentar

Synes du det er greit med Ubisoft sin kopibeskyttelse i sin nåværende form?

Nei, og jeg kjøper heller ikke PC-spill fra Ubisoft.

 

Er du av den mening at denne fortsatt har en funksjon nå som den er brutt?

Selvsagt har den en funksjon. Ikke å forhindre piratkopiering, men det er mange andre grunner til at de bruker DRM. Nøkkelordet her er kontroll. De ønsker å kontrollere vår bruk av programvaren. Inkludert muligheten til å terminere bruken. Bare for å presisere: Jeg liker det ikke.

 

Det forbrukerfiendtlige som påpekes i forbindelse med denne kopibeskyttelsen er at når en mister kontakten med serveren for å validere produktet så stopper spillet å fungere og brukeren har ingen rettigheter ser om det skulle vise seg at serveren ikke kommer opp igjen av en eller annen grunn.

Selv om det fungerer greit for de fleste idag så er det ingen garanti for fremtidig bruk.

Jeg er ikke i mot kopibeskyttelse og om Ubisoft videreutvikler den de har pr idag ved å tilby noe av verdi tilbake så kan den ihvertfall ha en funksjon som også gagner forbrukeren og kanskje det kan veie opp for eventuelle ulemper.

Dog vil fortsatt ikke problemet med at spillet er uspillbart uten internett forsvinne.

Som sagt, for min del er det ikke aktuelt å kjøpe PC-spill med slik DRM. Hvertfall ikke før jeg får det på tilbud til rundt hundrelappen.

Lenke til kommentar

For akkurat dette synes jeg Steam er et supert produkt, dog da litt kinkig om du har ny PC og ikke internett, da får man ikke lastet ned nye spill, men kan fortsatt spille de offline.

Bare ville slenge det inn her, som ett lite hint om at ikke alle gjør det dårligere og dårligere for forbrukerne, noen bryr seg faktisk om gaming også.:o

Lenke til kommentar

Må jeg godta et kompromiss som gjør at jeg ikke kan spille på hytta hvor en god internettforbindelse er umulig å oppdrive? Må jeg godta et kompromiss som tilsier at jeg kun kan spille spillet så lenge de transnasjonale selskapene finner det lønnsomt at jeg gjør dette? Skal jeg godta et kompromiss som gjør at jeg ikke kan selge spillet mitt videre? Er jeg en "pirat" fordi jeg ikke godtar disse komprimissene og legger meg på et annet standpunkt?

 

For meg blir svaret ganske enkelt nei. For meg blir dette en prinsippsak på hvordan jeg mener det bør(!) være. Dette er ikke et standpunkt jeg tar slik at det skal være lettere for meg å laste ned det nyeste i spillverden, snarere det at jeg alltid streber etter så gode forbrukerrettigheter som over hodet mulig.

 

Nå til dags spiller jeg stort sett kun en og annen gammel klassikker på pc. Alt av nye og heftige spill får min konsoll ta seg av. Så dermed kan jeg avslutte med at jeg kjøper alle mine spill, men jeg kommer aldri til å kjøpe et spill som jeg føler krenker mine forbrukerrettigheter. Dette er min utøvelse av min forbrukermakt!

Endret av KimS
Lenke til kommentar

Det er prisene og distribusjonsmetodene som er feil og skader utviklerne.

 

Ikke piratene.

 

I et alternativt univers sier min alternative person : "De spillene jeg typisk piratkopierer kunne jeg ALDRI finne på å gi 400-500 kroner for heller."

 

I dette universet driver jeg såklart ikke med sånt.

 

Jeg ser for meg at hvis piratkopiering blir borte. Så vil ikke salg av spill øke spesielt mye heller. De gode markedsførerne vil vinne frem, ikke de gode spillmakerne.

 

Er dette en situasjon vi ønsker oss?

Lenke til kommentar

Syns iallefall de som klager på at spill er dyre bør ta seg en bolle og sitte i hjørnet, bare jeg som husker når spill kunne koste rundt 700?

 

Jeg kan ikke se hvordan å fjerne DRM vil få pirater til å slutte å laste ned, ei heller hvordan å legge til DRM vil få folk til å kjøpe.

 

Finnes det de som laster ned spill for å prøve så kjøpe de? Det gjør det sikkert, men noe sier meg at de fleste laster ned, spiller gjennom og går videre. Med mindre multiplayer er i bildet.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har hatt personlig jihad mot Ubisoft siden jeg ble kjent med polisen rundt DRM de har trillet ut sammen med spill siden assassin's creed 2, men jeg gikk på en smell i kveld (ubevisst!) når jeg kjøpte Scott Pilgrim vs. World på psn. Ble veldig overrasket når jeg så Ubisoft logoen etter å ha installert spillet. Skal ikke skje igjen. :( (Riktignok et gøy spill, men prinsipper er prinsipper)

 

Nå skal det sies at Ubisoft er ikke de eneste skurkene når det gjelder DRM. Capcom har også gitt ut nedlastbare titler på Live Arcade og Playstation Store som nekter å la deg spille uten forbindelse til PSN, selv singleplayer. Har ikke sjekka om Scott Pilgrim har lignende restriksjoner, blir positivt overrasket om det ikke er tilfellet, men det er nok ren ønsketenkning :)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se hvordan å fjerne DRM vil få pirater til å slutte å laste ned, ei heller hvordan å legge til DRM vil få folk til å kjøpe.

 

Beklager å fortsette dette som er flere måneder gammelt, men jeg ville kommentere på dette. DRM frie spill blir desverre fremdeles utnyttet på det groveste. Se bare på Machinarium, hvor utviklerne i desperasjon har tilbudt pirater å kjøpe syndsforlatelse for en billig penge. Har mine tvil om det blir noe særlig inntjening for gutta som ga oss Machinarium, desverre.

 

http://nrkp3.no/filmpolitiet/2010/08/pirater-overgi-dere/

Lenke til kommentar

Jeg har hatt personlig jihad mot Ubisoft siden jeg ble kjent med polisen rundt DRM de har trillet ut sammen med spill siden assassin's creed 2, men jeg gikk på en smell i kveld (ubevisst!) når jeg kjøpte Scott Pilgrim vs. World på psn. Ble veldig overrasket når jeg så Ubisoft logoen etter å ha installert spillet. Skal ikke skje igjen. :( (Riktignok et gøy spill, men prinsipper er prinsipper)

Ser ikke problemet med DRM.

 

Nå skal det sies at Ubisoft er ikke de eneste skurkene når det gjelder DRM. Capcom har også gitt ut nedlastbare titler på Live Arcade og Playstation Store som nekter å la deg spille uten forbindelse til PSN, selv singleplayer. Har ikke sjekka om Scott Pilgrim har lignende restriksjoner, blir positivt overrasket om det ikke er tilfellet, men det er nok ren ønsketenkning :)

Hvilke spill gjelder det?

Lenke til kommentar

Ser ikke problemet med DRM.

Problemet er at det skapar ulemper for dei som kjøper spel lovleg, samstundes som det ikkje hindrar piratkopiering i vesentleg grad. Piratane får gjerne eit produkt med færre avgrensingar.

 

Eg foreslår at du les tråden, eller kanskje denne kommentar-artikkelen.

 

Kay

Jeg har fått med meg alt det der, men sånne ting burde folk tenkt på før de begynte å piratkopiere spill. Hadde ikke piratkopiering eksistert, så ville vi heller ikke hatt DRM.

Lenke til kommentar

Jeg har fått med meg alt det der, men sånne ting burde folk tenkt på før de begynte å piratkopiere spill. Hadde ikke piratkopiering eksistert, så ville vi heller ikke hatt DRM.

Eg piratkopierar ikkje spel. Kva meinar du eg skulle ha gjort annleis? Dessutan er ikkje piratkopiering av spel noko argument for DRM, so lenge DRM-en ikkje i noko vesentleg grad bidreg til å redusere piratkopiering.

 

Kay

Lenke til kommentar

Jeg har fått med meg alt det der, men sånne ting burde folk tenkt på før de begynte å piratkopiere spill. Hadde ikke piratkopiering eksistert, så ville vi heller ikke hatt DRM.

Eg piratkopierar ikkje spel. Kva meinar du eg skulle ha gjort annleis? Dessutan er ikkje piratkopiering av spel noko argument for DRM, so lenge DRM-en ikkje i noko vesentleg grad bidreg til å redusere piratkopiering.

 

Kay

Jeg sa ikke at du piratkopierer. Jeg mener at de som piratkopierer ødelegger for andre.

Er det ikke slik at Ubisoft har droppa, eller skal droppe, DRM i kommende spill?

Lenke til kommentar

Det var litt av en logikk du brukte der Amored.

 

Vi kan mer eller mindre peke på piratene for dette, men hva løser det?

Omtrent ingenting i grunn, folk som laster ned slipper DRM driten, og folk som kjøper med egne penger må ta seg til bry.

 

Er ikke veldig langt ifra filmbransjen, reklame (ikke alltid da), intro, trailer, start film, all dette bryderiet for en som har betalt for et produkt.

Pirat som laster ned filmen, start, sett på subtitle (hvis du vil ha det) ferdig!

 

Omtrent alle spill med såkalt pirat beskyttelse har blitt "cracket", om ikke på lanserings-dagen (eller uka før, for den saks skyld) så kommer den til slutt.

Eneste måte å forhindre dette på er å utvikle et nytt cd format som ikke er mulig å overføre

 

vet du hva, stryk det, det er ikke mulig å "vinne", alltid noe som blir løst på en eller annen måte.

Skyldfølelse, drm og kampanjer, løser ingenting.

 

Jeg må dog si jeg koser meg med å lese etikken bak "pirating" på warez forumer (warez er en form for fil deling)

Lenke til kommentar

Hadde ikke piratkopiering eksistert, så ville vi heller ikke hatt DRM.

 

Så vidunderlig det må være å leve i en verden full av regnbuer og enhjørninger.

 

Piratkopiering fungerer for utgiverne som en hendig årsaksforklaring når folk reagerer på DRM; funksjonaliteten i de verste formene for DRM er primært beregnet på å ødelegge det (fullstendig lovlige) andrehåndsmarkedet, ikke å hindre piratkopiering - de har nok også fått med seg at det ikke virker.

Lenke til kommentar

Så vidunderlig det må være å leve i en verden full av regnbuer og enhjørninger.

 

Piratkopiering fungerer for utgiverne som en hendig årsaksforklaring når folk reagerer på DRM; funksjonaliteten i de verste formene for DRM er primært beregnet på å ødelegge det (fullstendig lovlige) andrehåndsmarkedet, ikke å hindre piratkopiering - de har nok også fått med seg at det ikke virker.

Ja, fint her :) Er en kanin som sitter og spiser en gulerot av gull vet et tre av sjokolade her.

 

Jamen, da så. Da er det jo et strålende tiltak av Ubisoft! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...