Gå til innhold

Kommentar: Med ondt skal ondt fordrives (Multi)


Anbefalte innlegg

Her snakkes det mye om piratene, men er jo ikke bare de som er opprørte. De som kjøper spillet på lovlig måte får også problemer med DRM og anti-piratsystemer. Jeg er enig med EmmJay: pc-plattformen er i endring, og løsninger i retning EA sin er bra. Uten noe Games for windows live eller begrensinger på installeringer kan jeg nyte spillet bare ved å installere og legge inn en registreringskode. Jeg får da ta del i multiplayer, noe som er svært viktig i spillet, som i dette tilfellet er Battlefield. Singleplayer i BFC2 var ikke særlig bra, og ikke verdt å laste ned et spill for. Selvfølgelig skal jo ikke utviklerne lage dårlige sp-deler til fordel for mp-delen, men å satse på MP lønner seg jo. Man kan si hva man vil om CoD:MW2m, men at det selger bra, også til pc kan ingen si noe imot.

Endret av Esso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som Ghaunadan sa, er som vanlig vesentlig mindre bryderi å bryte loven enn å følge den.

 

Er som i gamle gamle *GAMLE* dager, dengang kopibeskyttelse gikk på at man måtte ha manualen og bla frem rett side, linje og ord for å kunne starte spillet. En cracket versjon kunne da fjerne hele den sjekken, og plutselig var det MER bryderi å ha kjøpt spillet. Kjempelogisk.

 

For å oppsummere mine tanker rundt den siste tidens DRM-utvikling:

- Steam varianten er det lengste jeg er villig til å gå for et single-player spill: Med jevne mellomrom vil steam ha bekreftelse fra serveren på at du spiller ting du har lov til å spille, og bare et sted av gangen. Om du er uten internett en periode (en behagelig lang periode, faktisk) så er steam i offline modus og man spiller like fint.

- Ubi-varianten kan de bare glemme. Her ville jeg antakelig ha kjørt på med crack selv om jeg hadde kjøpt spillet (noe som faktisk er lov her til lands, så lenge ikke kopisperren er "effektiv" - deilig vag lovtekst), og da har man et tydelig tegn på at nytteverdien av server-koblingen er for dårlig...

 

Mine 2 kobber-mynter...

Endret av Ehtirno
Lenke til kommentar

Pc som spillmaskin hadde for min del vært død hvis det ikke var for MMOs og gamle spill. De lager bare mer og mer drit. Jeg nekter å lage accounts overalt og sitte å svette fordi jeg er redd for at nettet skal bli borte i uvær o.likn. Min mening er at alle de store spillselskapene som bryr seg, sammen skal ansette en gruppe mennesker som skal spore opp pirater, gi dem hetig bot basert på inntekt, frata dem retten til å inneha internett resten av livet samt følge opp dette med jevne mellomrom. Denne loven vil også omfatte barn under den kriminelle lavalder, men da vil boten bli gitt foreldere om barnet ikke har penger selv. I lille Norge ville det vertfall vært en lett oppgave å finne svina. Dette er eneste løsning med mindre man får fjernet allt ulovlig nedlastbart drit på nettet, noe som bli umulig. Dessuten må man i denne nye loven gi de som legger det ut bli straffet hardest, da med fengselsstraff opptil 15 år i tillegg til erstatning basert på hvor mye de har lastet opp.

Lenke til kommentar

Har aldri behov for å spille dersom jeg ikke sitter på datarommet hjemme, og følgelig klager ikke JEG over kravene om internett-tilkobling etc.

 

Jeg har også en formening om at de som roper høyest om "DRM-dritten" stort sett unngår dette uansett ved å laste ned pirat, uten at det dermed sagt er bevist. De har i såfall liten grunn til å rope, da de likevel får spilt spillet.

 

Er det kulere med all verdens spyware/malware/virus istedet for lovlig DRM? Er det OK å spille et degenerert spill uten ekstratjenester som betalende brukere får?

 

EDIT: Mitt siste innlegg i denne tråden, da jeg er mer enn nok opptatt av å følge Settlers7-tråden vedrørende DRM :)

Endret av Oslo72
Lenke til kommentar
Denne har vel fortjent sin plass i denne tråden. Løsningen på "piratproblemet" vil nok være, som artikkelforfatter er inne på, spill som gjør spilleren tjent med å være tilkoblet nett, at spilleren vil bruke spillet til noe som krever en orginalkjøpt unik versjon av spillet i sin nyeste versjon. Følgen vil være at spillmakerne skal ha dette som premiss for å lage et spill, noe jeg derimot er svært kritisk til. Vi vil i alle fall aldri se et godt singleplayerspill igjen.
Lenke til kommentar

Det gnålet her har vi vel hørt i 20 år, og de prøvde diverse metoder på den tiden også. Om de såkalte "storspillene" bare blir sluppet på konsoll framover så er det helt greit for meg. Er ingen spill på konsoll som kommer i nærheten av kvaliteten på de beste spillene på PC uansett.

 

http://adrianwerner.wordpress.com/games-of-2010/

 

Vil PC-spillenes dø ut? Nei.

 

Edit: De kopisperrene som de holder på med nå vil til syvende og sist skade dem selv. Piratene kommer ikke til å kjøpe uansett, og jo vanskeligere de gjør det for de som kjøper spill lovlig, jo mindre kommer de til å kjøpe.

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar

Min mening er at alle de store spillselskapene som bryr seg, sammen skal ansette en gruppe mennesker som skal spore opp pirater, gi dem hetig bot basert på inntekt, frata dem retten til å inneha internett resten av livet samt følge opp dette med jevne mellomrom. Denne loven vil også omfatte barn under den kriminelle lavalder, men da vil boten bli gitt foreldere om barnet ikke har penger selv.

 

Ikke bare vil du gi kommersielle interesser en trippelrolle som vanligvis er forbeholdt separate grener av ordensmakten - politi, påtalemakt og jury - og så videre gi disse muligheter til tiltak som strider mot nasjonal lovgivning; du vil i det store og det hele innrette Norge slik at det for alle henseende er en politistat designet for å sikre inntektene til Ubisoft og EA?

 

Godt å vite hvor man har meningsmotstanderne sine i dette.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

qote "Det er i utgangspunktet ganske latterlig at enorme transnasjonale selskaper gang på gang blir slått ned i støvlene av en og annen ung gutt som egentlig bare utfører handlingene for å oppnå «street cred» i ulike datamiljø."

 

Dette er bare tull. Det er ikke små drittunger som sitter å cracker disse spillene men profilerte hackere som har holdt på siden 80 tallet. Gutta er i 40 års alderen nå og har ett hav av erfaring. En av de store er Razor som har medlemmer som har sittet inne i ett par år på grunn av raids. I dems hoder driver de en "iealistisk" virksomhet. Andre store er Fairlight, opprinnelig en demo gruppe på comodore 64 og amiga. Så det er ikke en David vs Goliat greie her. Snarere tvert om.

 

Jeg tror det her er kamp som er mer eller mindre umulig for Selskapene å vinne. Hackerne sitter som regel på enormt mye bdre kunnskap en komersielle virksomheter. Det er det de lever for, ikke av.

 

Funfact : Razor 1911 oppstod i Norge på 80 tallet og het da Razor 2992. Nå har dog USA avdelingen tatt over.

Lenke til kommentar

Og hvorfor skulle egentlig piratene ha noen grunn til å klage?

 

Det har de ikke, noe som setter en del ting i mange tråder og artikler rundt om kring i et litt snodig perspektiv :p

 

Ja, for alle som tør komme med kritikk blir jo automatisk kriminelle. Akkurat som at alle som taler for DRM automatisk er kjøpt og betalt av spillprodusentene.

Lenke til kommentar

Det store og hele problemet i saken mener jeg kan forklares med et par setninger:

 

Utviklere lager mer og mer "kompliserte" kopibeskyttelser som til slutt vil være så kompliserte at det bare funger hvisom-dersom-omatt er gitt.. de som piratkopierer og ikke kjøper spillene har ingen problemer med dette siden de bare kjører en crack, som jo kommer ut til så godt som absolutt alle spill uansett. Dermed blir alle problemene KUN for de som kjøper spillene og det er, meget forståelig, steike urettferdig!

 

 

Enig med trådstarter at et kompromiss må inngås.. problemet for folk flest er at et kompromiss vil, nesten uungåelig, være til størst ulempe for de lovlydige! Og det er prinsippielt feil..

 

 

Jeg er VELDIG glad i Steam, hvis vi ser bort ifra prisen, men mitt problem der er at man "MÅ" være tilkoblet online med det systemet også.. det finnes riktig nok en offline-mode som fungerer nogenlunde, men den er ikke perfekt i så måte at av og til så har det skjedd en innlogging et annet sted (eller noe?), og da må logge på igjen..

 

..og da kommer problemet som IKKE SKAL forekomme for de lovlydige; at de ikke får spilt sitt eget spill når de vil..

Lenke til kommentar

Det virker det slik som at de som klager høyest er de som er bevisste på hvilke muligheter de har til å omgå "problemet" med denne DRM'en.

 

Ergo burde det ikke være noen videre kaloriutskjeielse for "alle" som påstår hardnakket at de ville kjøpt spillet hvis den ikke hadde den forbaskede DRM'en, å nå kjøpe spillet for så å laste ned crack'en. Da får de jo i pose og sekk, de får både vist hvilke flotte og lovlydige mennesker de er, OG de får et spill de kan spille offline, men jeg tenker det er enklere å forherlige piratene som kjemper mot "the man". Da slipper de jo å framstå som et hylekor som ikke handler når muligheten for å fjerne de negative sidene er der.

 

Jeg er enig i at det ikke skal være nødvendig å laste ned en crack for å bruke produktet sitt slik man selv ønsker, men hvis alternativene står mellom å laste ned ulovlig og crack'e, eller kjøpe og crack'e, så er det vel ikke så veldig mange som vil argumentere for at det første er det rette. Da driter jeg forsåvidt i om Ubisoft tror at du/han/hun ikke er motstander av DRM'en selv om du/han/hun kjøpte spillet, for det tror jeg generelt sett at de har fått med seg.

 

EDIT: Jeg forstår ikke hvorfor de lovlydige alltid skal framstilles som totalt evneveike eller uten mulighet til å benytte seg av piratenes verktøy _ETTER_ å ha kjøpt spillet.

Endret av ALV
Lenke til kommentar

Vil bare si at dette var en små råtten artikkel, og si at de som er imot denne typen DRM er pirater syntes jeg er råttent gjort. Denne DRMen er nå useless akkurat som alle de andre siden den har blitt cracked, så det er de lovlydige kjøperne som får problemer istedet, noe som i min mening er helt feil.

Lenke til kommentar

Vil bare si at dette var en små råtten artikkel, og si at de som er imot denne typen DRM er pirater syntes jeg er råttent gjort. Denne DRMen er nå useless akkurat som alle de andre siden den har blitt cracked, så det er de lovlydige kjøperne som får problemer istedet, noe som i min mening er helt feil.

Jeg sier ikke at alle som protesterer mot denne typen DRM er pirater. Det er helt legitimt å protestere på noe vi alle er enig i ikke er en optimal løsning.

 

Det jeg savner er derimot protestanter som er mer konstruktive og forsøker å tenke på løsninger til problemet snarere enn eselmentaliteten hvor de automatisk setter seg på bakbeina. Hva ønsker man hvis man ikke kan leve med de nåværende løsningene?

Endret av EmmJay
Lenke til kommentar

Vil bare si at dette var en små råtten artikkel, og si at de som er imot denne typen DRM er pirater syntes jeg er råttent gjort. Denne DRMen er nå useless akkurat som alle de andre siden den har blitt cracked, så det er de lovlydige kjøperne som får problemer istedet, noe som i min mening er helt feil.

Jeg sier ikke at alle som protesterer mot denne typen DRM er pirater. Det er helt legitimt å pootestere på noe vi alle er enig i ikke er en optimal løsning.

 

Det jeg savner er derimot protestanter so ønsker å løse

 

Alle ønsker vel å løse problemet, men ingen av oss protestanter har insikt/skills til å kunne komme med forslag til en løsning.

Lenke til kommentar

Det jeg savner er derimot protestanter som er mer konstruktive og forsøker å tenke på løsninger til problemet snarere enn eselmentaliteten hvor de automatisk setter seg på bakbeina. Hva ønsker man hvis man ikke kan leve med de nåværende løsningene?

Mitt valg: GOG-modellen. Ingen DRM, god kundebehandling. Kort og greit: sørg for at dei betalande kundane får eit minst like godt tilbod som piratane. Ellers kan dei no prøve med haldningsskapande arbeid. Eg veit ikkje i kva grad det vil hjelpe, men dei har i alle fall ikkje hatt noko hell med å bruke makt. Faktisk trur eg det har verka mot hensikta.

 

Kay

Lenke til kommentar

Det meste av mine meninger om denne artikkelen har vel egentlig blitt sagt. En oppsummering:

 

  1. Artikkelen svartmaler oss forbrukere i alt for stor grad. Generalisering er ikke bra her.
  2. Overskriften i artikkelen sier vel det meste om skribentens holdninger. Vi forbrukere vil i lengden ikke tolerere å få svi når det finnes enklere og bedre løsninger. Tvinges jeg til å være 24/7 online, så laster jeg ned isteden, enkelt og greit. Har en ganske ustabil linje her på bondelandet... Minstekravet til et nedlastet produkt er at vi kan spille det offline.
  3. Når jeg kjøper et produkt eier jeg det. Jeg skal da ikke leve på produsents nåde/lisensordning.

 

For ordens skyld vil jeg peke på Paradox's særdeles fine holdning. Ingen DRM i det hele tatt, men kvalitet på spill (HoI 1-3, Victoria, EU1-3). Talesoft kan også nevnes i den sammenheng.(Mount and Blade).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...