Gå til innhold

– Ubisofts DRM-løsning er kommet for å bli (PC)


Anbefalte innlegg

Foruten i matematikken har jeg sjelden vært borti situasjoner der det kun finnes ett riktig svar.

 

Det er godt mulig at enkelte foretak i spillbransjen er gått bevisst inn for å fase ut PC-plattformen, det er som nevnt flere eksempler på avgjørelser som kan tolkes i den retning, men inntil det kommer noe mer håndfast på bordet blir det for usikkert til at det er rasjonelt å legge det til grunn når man vurderer en boikott, i så fall burde det kun være som en faktor blant mange.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah, er godt å være kravstor og urimelig spillkunde nå. Til Jessheim med alle som mener at spillkjøpere skal følge utviklingen; jeg skal sitte her som en annen bortskjemt liten konsolleier og nekte å kjøpe spill så lenge utgiveren har til krav at jeg må ta kontakt med NGT og bestille en ny og bedre router.

Hva mener du med det?

 

Der mistet Ubisoft også meg som kunde. Piratbukta lenge leve.

Lenke til kommentar

Der refererte jeg til alle de som mener at dette er en naturlig utvikling innen spillmarkedet, slik DRM var til å begynne med, og at kundene bare må akseptere dette og tilpasse seg de nye endringene. Ja, de finnes faktisk. :huh:

Brukte Jessheim siden jeg ikke var sikker på om forumet tillot alternativet. ;-)

Lenke til kommentar

Djrabbit, tja..ja? Kan ikke se hvor rettferdigjøringen er. Er en slags "jeg har krav på å spille dette spillet, derfor trenger jeg ikke å betale". Større kudos for de av dere som heller boikotter spillet fullstendig, eller kjøper på konsoll hvor DRM systemet ikke eksisterer i noen form.

 

Når flere piratkopierer vil selskapene bare prøve hardere for å forhindre dette.

Kan faktisk retferdigjøre det ved at du velger den versjonen som virker best og det er opplagt piratkopien at den er gratis er en bonus.

 

De kunne vinklet dette positivt, si at du kan laste ned spillet og spille 10 timer gratis før du må trekke frem kreditkortet, samt at online kravet blir fjernet i en patch om ca et halvt år.

Hadde vært fint mulig å legge inn dette, med lit sleip auto paching kunne det også blit vanskeligere å piratkopiere.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet med tyveri av en kopi av noe ingen ville savnet ellers. Om man ikke vil kjøpe en original kopi, så lider vel ikke produsenten tap av inntekt når man deretter laster ned en piratkopi.

 

Men, kan godt la dette argumentet bli ignorert; jeg tror vi har sett denne diskusjonen ofte nok fra før ;-)

Lenke til kommentar

Kanskje vi skal lage en egen tråd om dette? Syns TiLT kommer med mange gode innspill og tror flere andre har det samme?

 

PS: ren nyskjerrighet, hvem har du jobbet for TiLT? =)

 

Jobbet for mitt eget firma. Var deleier, daglig leder, programmerer og musiker i et utviklingsfirma på 4 mann (i samarbeid med et større amerikansk firma). Det gikk ikke bra til slutt i det mildt sagt vanskelige norske spillutviklingsmiljøet. Er stolt over i det hele tatt å ha klart å drive selskapet i 3 år før det gikk dukken. Tror ikke jeg skal si så mye mer om saken enn det av frykt for at denne diskusjonstråden skal skli helt off-topic. :)

Lenke til kommentar

Om man kjøper, og deretter laster ned er det ikke noe tap. Ellers er det ikke tapet av den fysiske kopien, en dvd plate er ikke verd stort uansett, men tapet av salget som svir i lommeboken.

 

Man kan si det slik, om alle hadde lasted ned hadde det ikke blitt uviklet flere spill i det hele tatt. Sier ikke jeg er en engel når det gjelder piratkopiering, men forsvare det? Får være måte på til frekkhet.

Lenke til kommentar

En annen mulighet utgiverne benytter seg av er å gi ut PC-versjonene langt senere enn konsollversjonene. Dette skjer nå i nesten alle spillutgivelser. Hvorfor tror du dette skjer? Tenk deg nøye om før du svarer. Det er bare et riktig svar, og det burde gi deg en god pekepinn om hvor spillbransjen ønsker seg.

 

Dette er naturligvis for at færrest mulig skal gidde å vente på PC-versjonen, og heller skaffe seg spillet på konsoll. xD

Endret av Lampelego
Lenke til kommentar

Dette er en spekulativ konspirasjonsteori skapt av PC-gamere som det ikke finnes noe bevis for. Det blir for tynt til at man kan ta hensyn til det i forhold til en eventuell boikott.

 

Nei, det er det uuttalte, men likevel rimelig åpenbare målet til bl.a. Ubisoft. PC-spill uten kundefiendtlige DRM-løsninger selger ikke dramatisk mye mindre på konsoll enn det som er rimelig å anta i forhold til faktorer som mengden potensielle kunder som sitter på hardwaren som trengs for nye spill, men konsollmarkedet er likevel et mye tryggere alternativ. PC-brukere er en uregjerlig, høylytt, og ikke minst tech-savvy kundebase (sistnevnte er utgivernes verste mareritt), som ikke nøler med å bedrive nettaktivisme for å drive hjem et poeng, og gjerne også piratkopierer uten å se seg tilbake hvis produktet som tilbys via de kanalene er bedre enn det lovlige alternativet. Konsollbrukere er mye lettere å kontrollere og holde styr på. Klart det langsiktige målet til de fleste utgivere (og sikkert utviklere som ikke er av indieavstamning) er å flytte all business over til konsoller, og droppe PC-utvikling for godt.

 

EA river seg nok i håret over at Ubisoft klarte å finne den beste løsningen først - å slippe formodentlig populære titler til PC bundlet med enten malware (Starforce) eller deres nyeste stunt, et absurd DRM-regime som ikke engang i CEO-tåka kan virke som en god idé når det gjelder å etablere og opprettholde kundeforhold; enkelt og greit fordi det ikke er ønskelig å ha et godt kundeforhold til PC-brukere. Når PC-salgstallene synker, piratkopieringen eksploderer, og konsollsalgstallene fortsetter å øke slik de har gjort hittil, er de i mål - det finnes lenger ingen rasjonelle argumenter for å bruke tid og penger på PC-utvikling, når investeringen i konsoller gir så mye bedre resultater. At de med viten og vilje plasserte seg i den situasjonen gjennom DRM-løsningene sine er nok et faktum de lettbeint hopper over på styremøtet der de beslutter å avvikle PC-utvikling for godt. Samtidig kan de skylde på piratkopiering, og score noen billige poeng hos underholdningslobbyen som så bruker det hele som enda et argument for å kjøpe litt mer kommersiell-totalitær lovgivning.

 

En kan strengt tatt bare håpe at noen andre publiseringsgiganter enn Ubisoft forstår at PC-markedet er en pengemaskin, så lenge man behandler kundene sine som kunder, ikke dømte straffanger - litt som i enhver annen markedssituasjon. På den annen side, når alternativene er EA og Activision...

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Enig med tilt her, men jeg må da spørre om en ting før diskusjonen blir kuttet, bare sånn for å være plagsom.

Om det er tapet av et salg som definerer tyveri; hvorfor er ikke bibliotek ulovlig?

 

De offentlige bibliotekene skriver seg fra en tradisjon for folkeopplysning som går langt tilbake, det er et prinsipp at folk skal ha lik tilgang til kunnskap uavhengig av penger. Det hadde selvfølgelig aldri blitt noe av hvis det var markedskreftene som avgjorde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...