Gå til innhold

– Ubisofts DRM-løsning er kommet for å bli (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lagde en tråd en liten tid tilbake om akkurat DRM og problematikken rundt dette svineriet; DRM

 

Ellers så kan jeg vel poengtere at DRM som er knekt burde fjernes fra markedet fort som F slik at betalende kunder ikke blir sittende igjen som de eneste som ikke får spilt spillene de har kjøpt.

Synes også at krav til konstant nettilgang pga DRM på singleplayer spill er tragisk. Greit nok at flertallet av brukerne har 99% oppetid på nettet men om du, som meg, har hatt trøbbel med linja et par ukers tid så er det SAFTIG irriterende å ikke få spilt spillet fordi DRMjævern ikke får koblet seg til en eller annen obskur server i gokk.

Lenke til kommentar

kjipt for meg som har handla spill fra Ubisoft i mange år at jeg nå må boycotte Ubisoft. er utrolig gla i Splinter Cell serien og gleder meg som en unge til Conviction...alas, I'll never buy a game from Ubisoft så lenge de fortsetter slik :( Fuck Ubisoft, tar jeg heller melkeproduktene til EA games istedenfor...

Lenke til kommentar

Jeg hadde forhåndsbestilt en del Ubi produkter til mine konsoller men etter att jeg har lest dette så har jeg sendt en mail og avbestilt samtilige bestillinger som er fra utgiver Ubisoft. Som en annen sier det nytter svært lite å boikotte kun PC spillene dems men heller gjøre en komplett boikott.

 

Mitt råd er: BOIKOTT ALLE UBISOFT PRODUKTER INTIL DE FJERNER DRM LØSNINGENE SINE

Lenke til kommentar

Tror faktisk jeg skal kjøpe meg Settlers 7 til sommern bare for å teste ut hvordan dette systemet funker. Kjøper jeg da et offline spill? Nei, jeg kjøper faktisk et online spill siden det er påkrevd at jeg har internett tilkobling hele tiden.

 

Fremtidens løsning i mine øyne. Men må selvsagt forvente litt problemer i innkjøringsfasen.

Endret av Toeblast
Lenke til kommentar

En kan strengt tatt bare håpe at noen andre publiseringsgiganter enn Ubisoft forstår at PC-markedet er en pengemaskin, så lenge man behandler kundene sine som kunder, ikke dømte straffanger - litt som i enhver annen markedssituasjon. På den annen side, når alternativene er EA og Activision...

Nå har det vært endel titler uten noe særlig DRM (som kan spilles offline bla.) som har blitt sluppet de siste årene, men det selger nesten ikke på PC allikevel. Lastes ofte ned en 3-4 millioner ganger, og selger ofte ikke 1/10 av dette engang. Det eneste som selger er online-spill, da man av en eller annen grunn ikke klarer å cracke disse. Så lenge single player-spill faktisk kan kopieres kommer de ikke til å selge bra på PC, det har jo vist seg gang på gang. Den dagen et single player-spill uten DRM selger 2 millioner på PC skal jeg svelge det jeg har sagt, men jeg tror jeg slipper...

Lenke til kommentar

Når PC-salgstallene synker, piratkopieringen eksploderer, og konsollsalgstallene fortsetter å øke slik de har gjort hittil

 

Dokumentasjon takk.

 

Hvordan skal jeg dokumentere en spådom om fremtiden?

 

Vel du sier jo "har gjort hittil" så da burde det vært være statistikk ett sted som viser at pc salg selger vesentlig under det som er forventet, piratkopiering er ute av proposjoner og konsollsalget er høyere enn forventet (da gjerne noe tilsvarende nedgangen i PC salg).

 

Selv er jeg nok enig i at det er utviklingen. Men da er jo spørsmålet, er løsningen DRM bygd inn i maskinvaren som ved konsoller? Det vil strengt tatt ikke være en PC lengre, men en konsoll som godtar mus og tastatur m.m.

Lenke til kommentar

Heh. Er glad for at Ubisoft ikke gir ut særlig til interessante spill for meg. Synes ikke jeg går glipp av noe uten det de gir ut.

Ellers må jeg si at hele konseptet rundt DRM er et nivå av idioti som får meg til å ville dunke hodet i veggen. Det minner meg om datalagringsarkivet hvor bare de lovlydige kommer til å bli overvåket siden terrorister klarer å kryptere beskjedene sine uansett.

-----------------------------------------

Og Dellers: Er veldig vanskelig å få tak i salgstall for de fleste spill siden PC salg ofte er digitalt og Steam ikke gir ut numre.

Likevel, for å ta et eksempel: The Witcher solgte over 1 mill sist gang numre ble oppgitt. http://www.n4g.com/News-81964.aspx Det er et polsk SP RPG, hvilket gjør tallet ekstremt imponerende.

I tillegg har vi Dragon Age som solgte over 3,2 mill, og jeg vil nok tro at de fleste kjøpte det på PC ettersom det er et taktisk RPG spill.

Vet også at Empire:Total War solgte en god del selv om det var utrolig dårlig når det ble sluppet ut. Napoleon:TW solgte sikker også mye.

The Sims er det vel ikke vits å nevne en gang.

Så lenge Steam ikke slipper ut numre er det dog vanskelig å bevise noe, men jeg tror alt av RPGer og strategi spill må dø ut før PC spilling dør ut (uansett hvor mye Ubisoft ønsker det).

Lenke til kommentar

Vel du sier jo "har gjort hittil" så da burde det vært være statistikk ett sted som viser at pc salg selger vesentlig under det som er forventet, piratkopiering er ute av proposjoner og konsollsalget er høyere enn forventet (da gjerne noe tilsvarende nedgangen i PC salg)

 

"Har gjort hittil" var kun ment å følge det med konsollsalg, beklager om det var uklart. At konsollsalget stødig går oppover burde ikke være noen heksekunst å google seg fram til litt statistikk på, hvis dokumentasjon er kritisk for å kunne følge resonnementet.

Lenke til kommentar

Vel du sier jo "har gjort hittil" så da burde det vært være statistikk ett sted som viser at pc salg selger vesentlig under det som er forventet, piratkopiering er ute av proposjoner og konsollsalget er høyere enn forventet (da gjerne noe tilsvarende nedgangen i PC salg)

 

"Har gjort hittil" var kun ment å følge det med konsollsalg, beklager om det var uklart. At konsollsalget stødig går oppover burde ikke være noen heksekunst å google seg fram til litt statistikk på, hvis dokumentasjon er kritisk for å kunne følge resonnementet.

 

Resonnementet bygger på at PC markedet er på vei til å forsvinne.

 

Alt jeg har lest tilsier at det er fullstendig feil, og at PC markedet er mer lønnsomt enn det noen gang har vært.

 

Det er bare mindre % messig enn konsollmarkedet, men likevel vokser det hvert år - ut fra hva jeg har lest.

Lenke til kommentar

Glemte visst å få med at jeg snakka om spill som kommer både på konsoll og PC. Virker som om folk ser på PC-versjoner av multiplattformspill som noe man skaffer fordi det er gratis (det hjelper jo selvsagt ikke på at de blir utgitt inntil flere måneder seinere heller). Med unntak av GTA IV har jeg ikke vært ute for en eneste dårlig port enda heller.

Sims og slike ting selger i bøtter og spann uansett, antagelig fordi hovedmålgruppa ikke er datakyndige nok til å ha greie på torrents. Men uansett, det blir lasta ned veldig, veldig mye av alle spill til PC forhold til salgstall (lassevis av spill blir lasta ned over 5 millioner ganger, og de fleste spill selger ikke så mange kopier fordelt på samtlige plattformer engang). Jeg er spent på hvor mye f.eks. Mafia 2 kommer til å selge på PC, eneren var jo strengt tatt et PC-spill, og det er jo som regel slik at folk holder seg til en plattform gjennom en serie dersom man har gode erfaringer fra tidligere. Bare det ikke kommer med allid online-DRM så kan man jo håpe...

Lenke til kommentar

Resonnementet bygger på at PC markedet er på vei til å forsvinne.

 

 

Nei, resonnementet bygger på antakelsen om at Ubisoft ønsker å trekke seg ut av PC-markedet, men at det ikke er særlig PR-kompatibelt å bare si "sorry, no cheese" og så flytte fokuset over på konsoll. Det er min håpefulle tro på at ingen kan være så fantastisk inkompetent og gangsynløs at de tror at markedets mest kundefiendtlige DRM-løsning vil gjøre at de tjener mer penger som er årsaken til at jeg velger å forholde meg til det resonnementet. Å vitende støte fra seg PC-markedet og så skylde på sviktende salg og piratkopiering når de annonserer overgangen til konsoll er da deres løsning, og den løsningen er den eneste forklaringen som er både logisk og plausibel når det gjelder å forklare Ubisofts avgjørelsesprosess i denne saken. Om jeg tar feil, så vet jeg ikke hvem jeg synes mest synd på - menneskeheten, eller de dresskledte mennene i Ubis styrerom.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar
Alt jeg har lest tilsier at det er fullstendig feil, og at PC markedet er mer lønnsomt enn det noen gang har vært.

 

Kommer an på hvem du spør. For tradisjonelle spill synker salgstallene for hvert år som går, noe som har vært en kontinuerlig, langsom prosess gjennom de siste 10 årene eller så (husker ikke de eksakte tallene. Er en stund siden jeg leste undersøkelsen jeg baserer dette på). Samtidig er MMORPGer den mest lukrative sjangeren innen spill, og dette er en sjanger som nok fortsatt vil domineres av PC i flere år til.

 

Det er stort sett bare to grupper spill som tjener godt med penger på PC i dag: MMORPGer og indiespill.

 

Selv driver jeg med indieutvikling av et spill for Xbox Live Indie Games akkurat nå. Jeg forventer ikke å tjene enorme mengder penger på det, akkurat. Målet er å få spillet ut på Steam ved å vise til gode salg på Xbox 360. Klarer jeg det vil jeg faktisk begynne å tjene svært godt, da Steam er en langt mer lukrativ plattform enn Xbox 360 for indiespill. Det motsatte ville trolig vært tilfelle for et større spill som f.eks. et som hadde blitt lansert gjennom Xbox Live Arcade.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...