Gå til innhold

Tjente, eller tapte, Funcom penger på AoC?


Anbefalte innlegg

Ett rimelig enkelt og trivielt spørsmål! Gikk Funcom i pluss eller minus med AoC når selveste antiklimakset (realeasen) var over og de måtte stenge en del servere? Husker jeg prøvde meg på spillet selv, men falt av rundt level tyve grunnen at ingen av vennene mine gadd å fortsette.

 

Uansett. Nyeste prosjektet deres: "Secret World", får jo en del oppmerksomhet og jeg stiller meg i grunn litt skeptisk til om det noen gang kommer til å bli utviklet. Rett og slett siden jeg er usikker på Funcom sin finansielle situasjon (Hørt en del rare rykter om hvordan de ikke helt mestret økonomisk styring, og kjørte en litt for høy pengeprofil etter Drømmefall og Anarchy Online)

 

Men! Tilbake til topic: Tjente eller tapte de penger, summa sumarum, på sitt siste spill? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ting jeg òg har hørt, men er det noen konkrete tall? Helst ikke interne utspill fra Funcom selv, men en objektiv kilde ^^

 

Takker for svar!

 

Edit: Har søkt litt på DN.NO, men det jeg fant der var ikke så veldig informativt : <

 

Edit2: "Omsetningen stuper"

 

Hmm. Lover ikke bra for hverken ett nytt Drømmefall-spill (Gi faen i Secret World, GI MEG DRØMMEFALL) eller The Secret World...

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Funcom tjener millioner av kroner bare i reklameinnteker på Anarchy Online.

De er nok ikke så dumme at de starter utviklingen av The Secret World og oppgradering av grafikkmotor i Anarchy Online uten å ha penger.

 

ÅÅÅ ! Håper de pusser litt på spillevennligheten(ikke dybde og item-rikdom , men menyer og kamp ;) ) også i AO , gleder meg vildt !

Ellers koser jeg meg i conan omdagen, overførte alt gull og starta ny Barbarian på Fury ;) Han heter Bullfjes ;)

Endret av Bulletus
Lenke til kommentar

funcom ligger i overskudd de, riktig nok ikke like høyt overskudd som før, men forsatt overskudd. de har dessvere ikke gitt ut noen konkrete tall på dette, men det ligger ganske okey ann etter AoC i korea.

 

og TSW vil ikke bli droppet for spillet er alt i spillbar stand og de har ikke råd til å tape alle pengene de har invistert, så er 99% sikker på at den kommer. angående drømmefall så har en av funcoms sjefer sagt at de ikke vil utvikle videre på denne serien, men ragnar (som lager drømmefall og TSW) har sagt han ønsker å forsette serien når han får tid.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg vil nok tro, som en del andre sier her, at de ligger med overskudd. Men, det er likevel viktig å huske på at selv om de muligens tjente en liten slant på AoC var det en flopp. Hvorfor? Fordi de 5 årene de brukte på å lage spillet kunne de brukt på andre ting som (hvis alt gikk som det skulle) ville dratt inn mye mer penger.

Det er en liten detalj mange glemmer.

 

Og angående sitatet "De er nok ikke så dumme at de starter utviklingen av The Secret World og oppgradering av grafikkmotor i Anarchy Online uten å ha penger." så er det faktisk sånn at Funcom, i likhet med de fleste ander spillseleskap her i verden, bruker investorer. Tviler sterkt på at de har noen betydelige summer i egenkapital i TSW.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

For de tallglade

 

http://www.funcom.com/funcom/frontend/files/CONTENT/Funcom_2009_Annual_Report.pdf

 

http://www.bedriftsdatabasen.no/FirmaInfo.aspx?qType=firma&id=137657&side=MerInfo&fsok1=Funcom&fsok2=&c=Funcom_Oslo_As

 

Dessuten så kan man vel konkludere med at de ikke tjente penger på AoC. Kjør en investeringsanalyse og ta utgifter opp mot inntekter og tallene blir vel garantert blodrøde? FC hentet vel inn rundt 200 millioner kroner når de gikk på børsen. Money well spent!

 

I dag er vel selskapet verdt mellom 250 og 300 millioner. På det laveste har verdien vært nede i 150 milloner. Før AoC release var FC verdsatt til rundt 900 mill og etter release nesten 3 milliard.

 

Verdier har ihvertfallforsvunnet :p

Lenke til kommentar

Om de har tjent eller ikke vet jeg lite om, men mye tror jeg ikke der er uansett. Jeg er enig i at spillet kunne gjort det mye bedre, og flopp stemplet er nok ikke langt unna. Men grunnen er jeg overhode ikke enig i. Klart de kunne laget noe annet, men du får det til å høre ut som at de hadde tjent mer på noe annet uansett, hvordan i alle dager kan du vite det? En av de rareste påstandene jeg har lest på lenge, no offense. Utdyp gjerne i tilfelle jeg er litt treg.

Lenke til kommentar

Ganske spesielt å lage en expansion til Conan dersom ingen likte spillet i utgangspunktet.

 

Lurer på om jeg skal sjekke det ut igjen eller ikke. Jeg husker at jeg sluttet pga jeg fant ingenting å gjøre etter level 50 rett etter release, og jeg nektet å grinde meg vei til der man fikk quests igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...