Gå til innhold

Hvordan uttaler du 2010?


Mokko

Hvordan uttaler du 2010?  

44 stemmer

  1. 1. ...

    • "To-tusen-og-ti"
    • "Tjue-ti"
    • "Null-null-ti"
      0
    • Har ikke noen klar favoritt - jeg bruker flere om hverandre.
    • Annet - skriv forslaget ditt i tråden!


Anbefalte innlegg

Vi har hatt en liten diskusjon rundt dette med uttale av det nye året, 2010, i Siste Ordet, men jeg følte at debatten fortjener en egen tråd - med avstemning.

 

Så: stem i vei!

Jeg mistenker kanskje at majoriteten sier "to-tusen-og-ti", men også at "tjue-ti" kommer på en god andreplass.

 

Ifølge språkrådet er "to-tusen-og-ti" det korrekte å si, blant annet fordi "tjue-ti" kan oppfattes som et klokkeslett i stedet for et årstall. Men da må vi begynne å si "ett-tusen-ni-hundre-og-femtifire" i stedet for "nitten-femtifire" også, noe som selvfølgelig blir feil.

 

Jeg vet at mange har forksjellige meninger, og gode argumenter; så la debatten gå! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sier to-tusen-og-ti. Føler "tjue-ti" faller inn i samme kategori som "Hvordan tv har du kjøpt deg?", og som en flink trønder, så kan jeg ikke tillate meg selv å ende opp der.

 

Ju meik me praud.

 

 

Jeg er over den hele "yoyo lizm w00t w00t" perioden, så jeg sier selvfølgelig to-tusen-og-ti.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

De som seier tjue-ti, kva sa de i fjor? Tjue-ni? Tjue-null-ni? Og dei ni forrige åra? Sjølvsagt er det to-tusen-og-ti.

 

Og kva dei eventuelt seier i 2100 gir eg ein god f**n i. Då er eg mest sannsynlig dau eller så dement at eg ikkje veit kva år det er ein gong :D

 

 

Tjue-ni er jo ikke logisk i det hele tatt fordi da vil jo mange tro du sier 29. Så der er det jo ikke rart om man sier totusenogni. Men nå som vi er i 2010 så er det jo både raskere å si Tjueti, + at det er sånn man sier de aller fleste andre årstall frem til vi bikket det nye milleniumet.

 

 

Ikke at jeg egentlig bryr meg så mye men :p hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...