Gå til innhold

Spill-lore


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Bakgrunnshistorie i spill kan være kjempedyp som i elder scrolls-serien eller ikke-eksisterende som i visse action spill. :whistle:

 

Personlig finner jeg ofte lore veldig spennende å sette seg ned i.

F. eks vil jeg gjerne vite hvorfor jeg skal drepe alle disse forskjellige personene i spillene. ;)

 

 

Så jeg håper dere vil bruke denne tråden til å diskutere alt som har med bakgrunnshistorie i spill. Kom med favoritter eller også dårlige eksempler :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, hadde en kompis som hadde det med innom en tur og prøvde det her :rolleyes:

 

Kom kanskje ikke lengre enn rett etter en viss henrettelse, men fikk inntrykket av at førstespillet nesten bare var prologen. (ikke klag på spoiler, ettersom den delen har vært på video lenge)

Tror ikke jeg har kommet til den kjempevendingen du snakket om dog.

Lenke til kommentar

Er nok et godt stykke på vei i historien jeg, mener mest historien som foregår Utenfor Animus'n jeg da, altså med Desmond. Selvom vi får vite masse via secrets etc når man spiller som Ezio.

Men ja, prolog er vel en god måte å forklare AC1. Og kan gjette ganske godt når 3'rn kommer til å befinne seg, så skal bli spennende å se hvordan det utarter seg ;)

Lenke til kommentar

Er mektig imponert over lesestoffet og historien man finner i Dragon Age: Origins som Joakim nevner over meg her. Ellers syns jeg World of Warcraft har en del intressant, mange bøker man kan finne der og RuneScape faktisk.

 

World of Warcrafts lore kommer etter mange års oppbygging, (Warcraft-serien -> World of Warcraft) de reproduserer det bare i WoW. Tar den gamle smørja og lager det om til MMO. Ikke det at loren er bra ;) For den har fakisk utrolig mange gode historier!

 

Biowares gamle Baldur's Gate har også et allerede godt etablert univers (Forgotten Realms), men bygger videre på det på en fantastisk måte (de som liker Baldur's Gate - les en bok eller to fra Forgotten Realms og du blir hekta!)

 

Måten Bioware har bygget Dragon Age universet fra bunn av oser det respekt av. Cudos!

 

Vil også trekke frem God of War-serien da de har en fantastisk lore, især det første spillet.

 

Sist men ikke minst; Fable! Et storslagent og fantastisk univers!

Lenke til kommentar

Elder Scrolls spillene er for meg de som absolutt seter seg på toppen av kransekaka når det kommer til bakgrunnshistorier og innhold. Her finnes det informasjon om hvilke land som har forskjellige styreformer, når de fikk disse og om når landets revolusjoner osv har funnet sted om de har hatt noen. Det er rett og slett utrolig mye som ligger i bakgrunnen for spillene, for ikke å nevne de mangfoldige bøkene man kan lese om man føler for det. Mange hundre av bøkene du kan finne i spillene er direkte koblet til universets grunnhistorie. Selvfølgelig er en del av dem bare eventyr, men til og med de sier noe om hvordan kulturen er i de landene historiene kommer fra.

Lenke til kommentar

Historien i Fallout-universet, synes jeg er veldig god. Måten de har lagd alle faksjonene, enkeltmenneskene, og hendelsene siden bombene falt. *Veldig* spennende å høre på lydopptak og lese datatekster fra forskjellige personer, rundt om i Fallout 3 :)

 

Og, som jeg kom på: Bioshock, selvfølgelig. Bedre lore skal man se lenge etter ;)

Lenke til kommentar

(de som liker Baldur's Gate - les en bok eller to fra Forgotten Realms og du blir hekta!)

Nå er det vel Salvatore som er mest pop når det gjelder "Forgotten Realms"... og han er en elendig forfatter IMHO.

 

Elder Scrolls spillene er for meg de som absolutt seter seg på toppen av kransekaka når det kommer til bakgrunnshistorier og innhold...

Problemet er når du setter deg ned med Oblivion... og hele verden er befolket med ca 20 personer (med 5 forskjellige stemmer). Du har en bred bakgrunnshistore, men hovedstaden har ikke mer en 15 forskjellige personer, selv om alle bygningene og infrastrukturen tyder på at det må være tusenvis av arbeidere et sted (noe som ikke er like åpenlyst i Morrowind hvor du i alle fall har tjenere og slaver).

 

Bioware lager altid bra spill med bra historie.Warcraft er jo ripoff av Warhammer, Warcraft er "snilere" en warhammer. Men warcraft 1.3 var bra spill.

Warhammer 40K har ganske vittig lore synes jeg.

Selvsagt hjelper det at flesteparten av forfatterne tilknyttet til the Black Library kan å skrive (selv om det er snakk om B-litteratur, så er det i det fleste tilfeller god B-litteratur). Spesielt Dan Abnett er en av de beste.

Lenke til kommentar

Nå er meningen min om Oblivion at det aldri burde vært slik det ble, men heller mye mer likt Morrowind og sine tidligere forgjengere, men man kan ikke få alt man vil ha har jeg lært. Synd er det, for hovedstaden er, som du nevner, alt for underbefolket, og man får ikke noen særlig følelse av å være i noen storby.

Lenke til kommentar

Bioware lager altid bra spill med bra historie.

 

Warcraft er jo ripoff av Warhammer, Warcraft er "snilere" en warhammer. Men warcraft 1.3 var bra spill.

Og Warhammer er ripoff av Tolkiens Ringenes Herre-univers, også videre, også videre. Bare fordi ting inneholder alver, orker, mennesker og dverger betyr ikke at det er ripoff.

 

Det blir som å si at alle spill som omhandler andre verdenskrig er ripoff til det første spillet med handling satt i andre verdenskrig.

 

 

 

 

Personlig foretrekker jeg historie som fremstår som spennende, catchy og troverdig. Eksempler er Bioshock, CoD MW, Halo, Drømmefall og lignende.

 

Spillmediet er ikke et godt medium for å få fram en dyp historie. Det er derfor de fleste spill unngår dette. 99,6% av spillerne i WoW går ikke innom alskens biblioteker i spillet og leser gjennom bøker der. Så og si ingen gidder å lese questloggen engang.

Lenke til kommentar

Spillmediet er ikke et godt medium for å få fram en dyp historie. Det er derfor de fleste spill unngår dette. 99,6% av spillerne i WoW går ikke innom alskens biblioteker i spillet og leser gjennom bøker der. Så og si ingen gidder å lese questloggen engang.

Wow er et kiddie mmo. Er en skam å kalle disse spillene RPG. MMO Action Adventure burde passet bedre.

 

Når jeg tenker RPG ser jeg frihet, noe fleste eller alle mmorpg mangler.

 

Savner et MMO som ikke bare handler om levels, items og hjernedøde vesen som venter på å bli eid om og om igjen.

 

Et spill der mye av regler og lore ble formet av spilleren(e) tror jeg kunne blitt stas. Nesten ingen NPCer og meningsløse quests fra dem. Vil se noen prøver å lage det slik at spillere kan lage oppdrag/quests til andre spillere - jobbe for andre spillere.

 

Er lei av spill der det kreves at du dreper alle pixler som beveger seg på skjermen.

 

Håper virkelig noen greier å føre MMORPG bort fra dagens suppe.

Lenke til kommentar

 

 

Spillmediet er ikke et godt medium for å få fram en dyp historie. Det er derfor de fleste spill unngår dette. 99,6% av spillerne i WoW går ikke innom alskens biblioteker i spillet og leser gjennom bøker der. Så og si ingen gidder å lese questloggen engang.

 

Synes det fungerer fint jeg, hadde vært synd om alle spill skulle fokusert på folk med mindre hjerneaktivitet og problemer med oppmerksomhet.

Lenke til kommentar

Spillmediet er ikke et godt medium for å få fram en dyp historie. Det er derfor de fleste spill unngår dette. 99,6% av spillerne i WoW går ikke innom alskens biblioteker i spillet og leser gjennom bøker der. Så og si ingen gidder å lese questloggen engang.

Wow er et kiddie mmo. Er en skam å kalle disse spillene RPG. MMO Action Adventure burde passet bedre.

 

Når jeg tenker RPG ser jeg frihet, noe fleste eller alle mmorpg mangler.

 

Savner et MMO som ikke bare handler om levels, items og hjernedøde vesen som venter på å bli eid om og om igjen.

 

Et spill der mye av regler og lore ble formet av spilleren(e) tror jeg kunne blitt stas. Nesten ingen NPCer og meningsløse quests fra dem. Vil se noen prøver å lage det slik at spillere kan lage oppdrag/quests til andre spillere - jobbe for andre spillere.

 

Er lei av spill der det kreves at du dreper alle pixler som beveger seg på skjermen.

 

Håper virkelig noen greier å føre MMORPG bort fra dagens suppe.

Jeg er helt enig i mye du sier, og spillet du leter etter heter "Tibia". Her står spillerne nesten fritt i å gjøre hvasomhelst, og spillerne lager så og si alle regler selv ettersom dette er hovedsaklig et FFA MMO.

 

 

Likevel er det ganske patetisk å kalle WoW et kiddie-MMO. Hvorfor er dette et barne-MMO?

Nå var ikke heller eksemplet som jeg ga i mitt forrige innlegg bare ment til WoW, det finnes bøker og lignende i andre spill, i alt fra Risen til F.E.A.R, der spilleren må opphente informasjon på eget initiativ.

 

 

 

Spillmediet er ikke et godt medium for å få fram en dyp historie. Det er derfor de fleste spill unngår dette. 99,6% av spillerne i WoW går ikke innom alskens biblioteker i spillet og leser gjennom bøker der. Så og si ingen gidder å lese questloggen engang.

 

Synes det fungerer fint jeg, hadde vært synd om alle spill skulle fokusert på folk med mindre hjerneaktivitet og problemer med oppmerksomhet.

Jeg synes dette også er helt greit. Selv er jeg ikke ute etter dype historier når jeg spiller, det viktigste er at en historie er spennende og holder spilleren interessert.

 

Men hvem er det du mener har mindre hjerneaktivitet og problemer med oppmerksomhet? De som liker dype historier, eller de som foretrekker overfladiske spillhistorier?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...