Gå til innhold

"Moralsk dilemma" i kjøp og salg-delen


Anbefalte innlegg

Se for deg følgende scenarioer:

 

Alternativ 1:

 

"Vesle Ole på 14 år er på jakt etter noen nye spill. Tilfeldigvis kommer han inn på Gamer.no og plutselig havner på forumet. Her ser han en kategori som heter "Kjøp og salg". En tråd som handler om PS3-spill fanger hans oppmerksomhet. Tråden ble startet av Andreas da han hadde fullført noen spill som han aldri kom til å spille igjen. Oblivion GOTY og MGS4 for 500,-, selv om han gav ca 1000,- da han kjøpte de nye for et år siden. Dette er spill Ole har lyst på. Eneste problemet er at hver gang Ole finner spillene i butikken, koster de 499,- per stykk. Men her får han begge spillene til prisen av én. Dette er billig tenker han, før han tar kontakt med Andreas og avtaler kjøp."

 

Alternativ 2:

 

"Vesle Ole på 14 år er på jakt etter noen nye spill. Tilfeldigvis kommer han inn på Gamer.no og plutselig havner på forumet. Her ser han en kategori som heter "Kjøp og salg". En tråd som handler om PS3-spill fanger hans oppmerksomhet. Tråden ble startet av Andreas da han fant et fint tilbud på Play.com der han kunne få Oblivion GOTY og MGS4 til ca 250,- for begge. Han tar sjansen på å selge de videre for 500,-. Dette er spill Ole har lyst på. Eneste problemet er at hver gang Ole finner spillene i butikken, koster de 499,- per stykk. Men her får han begge spillene til prisen av én. Dette er billig tenker han, før han tar kontakt med Andreas og avtaler kjøp."

 

Det er mange tråder i kjøp og salg-delen som handler om spill som skal selges. Dessverre er det flere av disse spillene som, i mine øyne, prises for høyt. Selvsagt vil man prøve å få så mye som mulig igjen for spillene man har brukt flere hundre kroner på. Det skjønner jeg godt.

 

Selv om jeg, mest sannsynlig, aldri kommer til å kjøpe brukte spill, syns jeg det er gøy å ta turen innom den delen for å sjekke litt priser. Og det er flere enn én gang jeg har gjort et lite søk på forskjellige nettbutikker og funnet de samme spillene til lavere pris - og nye. Ofte til halvparten av det som ønskes for de brukte spillene.

 

Så da kommer vi til problemet:

Dersom vi vet at spillene som selges brukt her på forumet, kan kjøpes nye andre steder til lavere priser, skal vi si ifra i trådene?

Skal vi hjelpe kjøper og ødelegge for selger?

Eller skal vi ikke si et ord og la alle ha ansvar for egne forutsetninger?

 

Vi kan aldri vite om "Andreas" har kjøpt spillene, spilt dem og selger de fordi han aldri kommer til å røre dem igjen. Eller om "Andreas" har kjøpt spillene kun for å selge dem dyrere enn det han selv betalte for dem. Men om vi visste det, hadde det betydd noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som kjøper ville jeg presse prisen til så lite som mulig og poengtere om nødvendig at jeg faktisk finner dette billigere i butikk.

 

Ser ikke helt dilemmaet her, da et tilfellet hvor begge parter er enige om prisen faktisk ikke angår andre enn de to. Om noen er villige til å betale 450 kroner pluss porto for noe de får for en hundrelapp på nettet så gjerne for meg.

Endret av AltF4
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...