Gå til innhold

Voice Acting i Spill


Anbefalte innlegg

Det blir mye diskutert voice acting i spill, og jeg syns det er et intressant tema, så tenkte vi kunne diskutere det her?

 

Syns Monkey Island serien har en av de beste stemmene i et spill jeg noen gang har hørt. Morsomt og kjappe kommentarer som fungerer.

 

Syns Oblivion sine få stemmer er veldig undervurdert. Jeg liker prestasjonen av Sean Bean, mulig fordi jeg liker skuespilleren veldig godt.

 

Ser også frem til å høre stemmene i Dragon Age: Origins :) Ifølge McGroven blir det knall!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vestlige rollespill har som regel god voice acting. Men når det gjelder noen oversatte jrpgs så er det en helt annen sak. Vet ikke helt om det har store voice acting selskap i vest, men jeg vet at i Japan er det stort pga så mye anime, og man kan faktisk høre at figurene har mer innlevelse på japansk enn på engelsk.

Lenke til kommentar

Vestlige rollespill har som regel god voice acting. Men når det gjelder noen oversatte jrpgs så er det en helt annen sak. Vet ikke helt om det har store voice acting selskap i vest, men jeg vet at i Japan er det stort pga så mye anime, og man kan faktisk høre at figurene har mer innlevelse på japansk enn på engelsk.

Enig i det.

 

Syns også Monkey Island har noe av det beste x) veldig geniale settninger til tider, og bra lydkvalitet :)

 

Dragon Age tror jeg også har bra lyd x) med tanke på det som er blitt sakt til nå.

ellers så må jeg si at noen spill som for eks: Final Fantasy 7, funker veldig bra selv om det ikke er noe stemme dialog der x)

Føler det noen ganger kan være bedre å ikke høre stemmen til noen og heller lage en i hodet selv enn å høre en stemme du ikke liker.

Men når mån får inn sånn typisk cinematic og sånt som vi har i egentlig alle spill, så må det jo noe stemme til uansett føler jeg.

Tenk å rart å spille gjennom Monkey Island med bare skrift og ikke noe inlevelse, var vel kanskje sånn i de første spillene xD har bare prøvd det nye :)

Lenke til kommentar

God voice acting i spill er noe jeg setter veldig stor pris på, særlig siden jeg har jobbet litt med det selv. Synes personlig at de fleste adventurespill har voice acting i særklasse. Det er spesielt to spill i den sjangeren som virkelig har satt seg i hjerterota, mye grunnet fremragende stemmeskuespill, og det er Broken Sword: Shadow of the Templars og Den Lengste Reisen. Jeg smelter helt i nostalgiens flamme hver gang jeg hører stemmen til George Stobbart eller Nicole Collard fra Shadow of the Templars. :love:

Lenke til kommentar

Det blir mye diskutert voice acting i spill, og jeg syns det er et intressant tema, så tenkte vi kunne diskutere det her?

 

Syns Monkey Island serien har en av de beste stemmene i et spill jeg noen gang har hørt. Morsomt og kjappe kommentarer som fungerer.

 

Syns Oblivion sine få stemmer er veldig undervurdert. Jeg liker prestasjonen av Sean Bean, mulig fordi jeg liker skuespilleren veldig godt.

 

Ser også frem til å høre stemmene i Dragon Age: Origins :) Ifølge McGroven blir det knall!

 

Voice acting er ikkje noko eg legg så altfor mykje i, for å vere ærleg. Viss eg kan klikke meg forbi det, så er det ikkje negativt om det er dårlege stemmer, og er det gode stemmer er det berre eit pluss.

 

I Oblivion så er det ikkje at stemmane er dårlege for min del, men rett og slett at det er for få. Det er for liten forskjell på ein gamal Wood Elf som på ein ung Altmer (kvinnane, spesielt, syns eg).

 

Stemmane eg har sett i trailarane på DA:O verker veldig gode og lovande.

 

Det skal visstnok bli full voice acting i Drakensang 2, men veit ikkje korleis det blir, eg er derimot litt redd pga. dei må oversetjast til engelsk, så eg er redd det er det siste som kan øydeleggje.

Lenke til kommentar

Mass Effect og GTA IV er de spillene med de desidert beste stemmeprestasjonene hvis en skulle spørre meg. Innlevelse, oppriktighet og relevant tonefall samt enormt med engasjement gjør det til en ren fornøyelse. Brütal Legend er også veldig sterkt, selv om Mass Effect er det spillet med de udiskutabelt beste stemmene jeg har vært borti.

Lenke til kommentar

Begge Double Fine's spill er helt eksepsjonelle når det kommer til Voice-Acting.

 

Av enkelt prestasjoner vil jeg nevne: John DiMaggio som Marcus Fenix (ikke at han er oscar-verdig, men det er samme fyren som har stemmen til Bender. Mao en meget dyktig stemmeskuespiller).

Mark Hamill som Jokeren i Batman Arkham Asylum, og stemmegiverne i Armed and Dangerous.

Lenke til kommentar

Ingen som nevner Uncharted? Jeg er forferdet.

 

Jeg klarer ikke å la meg fengsle skikkelig i et spill om ikke stemmeprestasjonene er godkjente, og i Uncharted sitt tilfelle ble jeg slengt bak lås og slå. Alle de forskjellige personenes stemmer er særegne og gjenkjennelige uten at de høres feilaktige eller påtvungne ut. Nydelig fremført av mer eller mindre hele gjengen i spillet.

Lenke til kommentar

Grunnen til at ingen nevner Uncharted er fordi det kun er en awesome stemme der. Claudia Black

 

 

Hva vet vel jeg? :whistle:

 

 

EDIT: For å lage en seriøs post ut av denne.

 

Synes Gearbox gjorde et flott valg da de valgte ut aktørene til Borderlands, flotte stemmer som har nok innlevelse til at det er troverdig og ikke kjedelig å høre på. Synes Oblivion har få stemmer, men hvem bryr seg om det? De er flott utført og ingen er direkte kjedelige.

I DAO er jeg fornøyd med klangen når man er i store haller o.l., ikke bare i cutscenes, men også når det er snakkign npcene imellom.

Jeg kan overleve et spill som har mer eller mindre dårlig voice acting, men er for eksempel kvaliteten på lyden dårlig, da går det forvidt. I det siste har jeg spilt et spill med dårlig voice acting og vurderte sterkt å avslutte med en gang. Siden dette var et skytespill uten veldig mye snakking kunne jeg overleve dette og fullførte det. Voiceacting i seg selv er et dristig karriere steg. Muligheten for å få lite jobber til lav lønn er stor. Grunnen til dette re fordi det er svært mange som ønsker å bli voiceactor, derfor er det ikke mange som overlever i denne bransjen. Det er grunnen til at vi sitter igjen med mange gode voiceactors.

Endret av Lexiboij
Lenke til kommentar

De gjør en utrolig god jobb i Two Worlds alle sammen ivertfall :p Neida, men er enig med Oblivion. Der er det skyhøy kvalitet fra alle, problemet som alle nevner er heller at det er for få. Men helt ærlig så var det ikke så veldig mange flere i Fallout 3 heller, og jeg har aldri sett noen klage på det der. Vil også nevne Gothic 3 som jeg mener har gode voice actors. Dominic Armato gjør en fantastisk jobb som Guybrush Threepwood, mange av situasjonene som oppstår blir enda mer komisk pga stemmen hans. Og Rolf Saxon gjør også en helt fantastisk jobb som George Stobbart. Får så nostalgi-følelse hver gang jeg hører den stemmen og tenker tilbake på den tiden jeg spillte det første gang for mange mange år siden :love:

Lenke til kommentar

Oblivion? Meh.. Jeg mener, Bethseda kunne trengt noen flere aktører i spillene sine. Fallout 3 døde litt for min del pga. det faktum at flere hundre forskjellige menneskene rundt om i spillet har mer eller mindre 5 forskjellige stemmer :lol:

Må nok si at Mass Effect, Left 4 Dead 1 og 2 og HL2 serien ligger på topp for min del ^_^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...