Gå til innhold

Massedrap av sivile i Modern Warfare 2? (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Hah, folk kan være så seriøse om sensur som de bare vil. Det er likevel like usmakelig som en bruker før meg så fortreffelig delte, at hvis du har spilt GTA, Manhunt, Postal etc, kanskje mest GTA IV ettersom at dette har blitt lagt til som en Xbox Classic spill, noe som vil si at det har blitt kjøpt en god del av det, å drepe uskyldige. Hypokritiske er vi alle, denne filmsnutten kan ikke provosere min mening om MW2 større enn provosere min mening om GTA IV når du ler etter å ha drept en uskyldig. Dette er fantasi, ikke en terroristvideo som skjer i den virkelige verden.

Endret av Shoberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde helt sett at det hadde vært en annen tittel, men èn ting er sikkert.. å være i skoene på en karakter som blir gagnet av å regelrett henrette sivile personer i et marerittscenario er på kanten av hva jeg hadde forventet å se spillmediet komme med. Hvis det bidrar til en dypere og mer engasjerende opplevelse, altså at det ikke "er der for å være der", så kan dette pushe spillmediet enormt mye.

Lenke til kommentar

@Shoberg

 

Men det er ingen som helst tvil om at dette ligger nærmere virkeligheten enn GTA og Saints Row-spillene?

Det er dèt som blir diskutert her, om hvordan spilleren blir innvolvert i en terrorist-aksjon der han selv evt. får valget om å drepe sivile eller å bare iaktta det som skjer, for jeg tviler fortsatt sterkt på at man MÅ drepe noen her.

 

Dette er et godt steg av IW på den måten at de hjelper med å bidra å vise oss hvor jævlig krig faktisk er, hvorfor man ikke bør ta lett på terrorisme, bare fordi spill også er underholdning så betyr det ikke at det ikke kan være menings-fremkallende eller provoserende.

Kritikken som mange kommer av denne levelen er rett og slett at det har blitt for voldelig, ikke grafiskt sett, men hvordan situasjonen faktisk utarter seg og hvor realistisk det er det som skjer rundt spilleren, mange mener at folk ikke er modne for dette og at det er et grovt overtramp.

 

Mange vil nok som deg påstå at dette ikke er verre enn GTA, og det er helt greit, bare lev livet ditt videre uten å fatte hvordan noen kan synes at dette er provoserende og i verste fall kvalmende, men for meg og sikkert flere er dette et steg videre i hvordan spill kan være lærerikt så og si, og følelsmessig.

 

Jeg tror IW har hjulpet spill med å ta et kjempesprang for å ta igjen film som "debatt-medium", og det er kjempebra for spillenes-utvikling.

Og uansett, hvem er bedre egnet til å fortelle gamere at krig suger, enn folka som lager spillene de spiller?

Basert på vitneutsagn og veteraners fortellinger?

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

hmm.. begynner kanskje å bli litt gammel, men dette ser ut til å være ganske drøyt. Har ikke spillt spillet og vet ikke historien bak scenen, men det her er jo ikke sånn "uskyldig" vold jeg er vant med fra GTA osv. Dette her var intenst kaldt, mye siden personene virket mye mere uskyldig mtp. måten de reagerer, prøver å flykte, krabber vekk etter de er skadeskutt og ikke minst realismen(imponerende grafikk\fysikk). Finnes sikkert en logisk forklaring på hva som skjer i den scenen, gjennstår jo bare å vente å se. Gleder meg til å spille det.

Håper ikke det blir ett oppdrag.

Lenke til kommentar

Ser ikke hvordan dette er mer eller mindre usmaklig enn dreping av uskyldige i andre spill som GTA-serien, Postal, etc.

 

Nå er riktignok Postal bannet i mange land, inkludert hele Australia, så slikt kan får omfattende konsekvenser for utgiverne (som igjen rammer utviklerne). Er alikevel enig, spillets tema er ikke å gå rundt som en tulling og drepe sivile.. men å gå rundt som en tulling og drepe militære, og det er jo lov :).

Lenke til kommentar

Altså, jeg har ingen problemer med den lille bly-seansen rent personlig, og det tror jeg heller ikke noen andre her har, men det er det at det har blitt drama i media over så mye mindre tidligere at jeg velger å si at Infinity Wards har litt baller. De setter seg tross alt opp på en målskive hva media og presse angår. Shitstorm-faktoren er svært høy, uten at det er noen gamere som frynser av den grunn.

Lenke til kommentar

Dette er fantasi, ikke en terroristvideo som skjer i den virkelige verden.

Det er å dra det litt langt å kalle dette for fantasi. Jeg definerer fantasi om noe uvirkelig og fra en annen verden. Dette er "virkelighet" og viser et kraftig bilde om terrorisme. Noe jeg også vil tro er poenget bak situasjonen.

 

 

Hadde helt sett at det hadde vært en annen tittel, men èn ting er sikkert.. å være i skoene på en karakter som blir gagnet av å regelrett henrette sivile personer i et marerittscenario er på kanten av hva jeg hadde forventet å se spillmediet komme med. Hvis det bidrar til en dypere og mer engasjerende opplevelse, altså at det ikke "er der for å være der", så kan dette pushe spillmediet enormt mye.

Nettopp. Dette er ikke kaldblodig vold som er laget for å skape overskrifter. Det er en del av historien. Man kan ikke vise terrorister som ikke dreper folk. Nå er det jo en grunn til at de er definert som terrorister også.

 

Jeg har valgt å ikke se dette klippet selv pga. jeg vil ikke vite noe om spillet, annet enn trailere. Om dette er noe IW føler trengs for å presse spillmediet videre så har de all respekt for å prøve med slike virkemåter. Selvsagt vil dette treffe enkelte for mye og skape reaksjoner. Men jeg ser ikke på dette som noe de har hatt med bare for at de kunne det. IW presser grenser for deres visjon om hva spill kan gjøre, ikke noe annet (uten da å vite bakgrunnen til dette fra IW sin side).

 

hmm.. begynner kanskje å bli litt gammel, men dette ser ut til å være ganske drøyt. Har ikke spillt spillet og vet ikke historien bak scenen, men det her er jo ikke sånn "uskyldig" vold jeg er vant med fra GTA osv. Dette her var intenst kaldt, mye siden personene virket mye mere uskyldig mtp. måten de reagerer, prøver å flykte, krabber vekk etter de er skadeskutt og ikke minst realismen(imponerende grafikk\fysikk). Finnes sikkert en logisk forklaring på hva som skjer i den scenen, gjennstår jo bare å vente å se. Gleder meg til å spille det.

Håper ikke det blir ett oppdrag.

Klippet har skapt følelser hos deg og det er nettopp poenget. Du får et innblikk i virkeligheten, hvor grusom den kan være i en slik situasjon. Dette er bare barnemat om hva film har gjort de siste 30 årene (og enkelte andre spill for den saks skyld).
Lenke til kommentar

Ser ikke hvordan dette er mer eller mindre usmaklig enn dreping av uskyldige i andre spill som GTA-serien, Postal, etc.

 

 

Kontekst er vel nøkkelordet her. Mens det i de fleste andre spill er tilknyttet en hviss humor og et utvetydig budskap om at dette er noe man bare gjør i spill, kan det i denne sammenhengen oppfattes som ren brutalitet.

 

Six Days in Fallujah, noen?

 

Hvis det bidrar til en dypere og mer engasjerende opplevelse, altså at det ikke "er der for å være der", så kan dette pushe spillmediet enormt mye.

Nettopp. Dette er ikke kaldblodig vold som er laget for å skape overskrifter. Det er en del av historien. Man kan ikke vise terrorister som ikke dreper folk. Nå er det jo en grunn til at de er definert som terrorister også.

 

Jeg har valgt å ikke se dette klippet selv pga. jeg vil ikke vite noe om spillet, annet enn trailere. Om dette er noe IW føler trengs for å presse spillmediet videre så har de all respekt for å prøve med slike virkemåter. Selvsagt vil dette treffe enkelte for mye og skape reaksjoner. Men jeg ser ikke på dette som noe de har hatt med bare for at de kunne det. IW presser grenser for deres visjon om hva spill kan gjøre, ikke noe annet (uten da å vite bakgrunnen til dette fra IW sin side).

 

 

Det "er der for å være der" fra utviklerenes side. De bestemmer selv hvordan de vil formidle historien i spillet, og å lage en kort snutt som viser terrorister som skyter inn i en folkemasse som befinner seg utenfor kameraet gir akkurat det samme bildet som det gir å gi spilleren kontrollen over en terrorist som skyter sivile.

Det skaper for eksempel reklame for spillene deres.

 

Når det er sagt så støtter jeg IWs vilje til å dytte grenser og utfordre spillmediet.

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

kommer til å kjøpe spillet selv om jeg syns akkurat det oppdraget er litt på kanten. Men folk må tåle at noen syns det er å gå for langt (og omvendt)... ;) og att man kan slakte sivile i GTA er ikke noe argument for att dermed er det helt greit. Men for all del, det er gøy xD og de som lar seg påvirke av spill til å slakte folk i virkeligheten er såpass fucka i huet fra før att de ville tippa over kanten før eller siden likevel :p

Lenke til kommentar

hmm.. begynner kanskje å bli litt gammel, men dette ser ut til å være ganske drøyt. Har ikke spillt spillet og vet ikke historien bak scenen, men det her er jo ikke sånn "uskyldig" vold jeg er vant med fra GTA osv. Dette her var intenst kaldt, mye siden personene virket mye mere uskyldig mtp. måten de reagerer, prøver å flykte, krabber vekk etter de er skadeskutt og ikke minst realismen(imponerende grafikk\fysikk). Finnes sikkert en logisk forklaring på hva som skjer i den scenen, gjennstår jo bare å vente å se. Gleder meg til å spille det.

Håper ikke det blir ett oppdrag.

 

 

Jeg tror ikke alderen din har så mye med det å si, det er mer hvordan spill har utviklet seg.

Så vidt jeg har skjønt det blir dette et valgfritt oppdrag, siden det kun bidrar til å vise spilleren hva det er som skjer på flyplassen slik at man har noe å forholde seg til senere i spillet, istedet for at det bare blir nevnt.

 

Dette ER ganske drøyt, og det er vel forsåvidt halve poenget vil jeg tørre å tro, for dette er IWs måte å skildre terrorisme på, brutal nedslakting av uskyldige mennesker.

I beste fall blir man jo bare følelsmessig innvolvert i spillet, og gir da evt. spilleren et større giv etter å ta de som er ansvarlige.

 

Dette beviser iallefall at bakmennene i MW2 er noen skumle jævler med innflytelse.

 

Iallefall er dette det nærmeste jeg har kommet "realistisk vold" i et spill, da det er et realistisk preg over situasjonen, også hvis man ser på hvordan menneskene reagerer på det som skjer (skriking, vil redde andre, ligger og holder rundt sine kjære osv).

Vil tro dette blir den beste skildringen av en krig der sivile liv går tapt i et spill noensinne.

Lenke til kommentar

Synes bare det er dumt om det blir valgfritt. Om dette er IW's måte å fortelle deler av historien på, så bør det være som en helt vanlig del av spillet - det må spilles for å komme videre. De skal da ikke ta hensyn og gjøre dette oppdraget annerledes bare fordi noen kan ta seg litt nær av det?

Lenke til kommentar

Les litt på andre sider enn Europeiske, reaksjonene er ganske så mye verre der.

Det ville bare vært dumt å gå såpass langt og berøre et såpass sårt tema uten å gi folk sjansen til å unngå det om man vil.

Som sagt er dette mye mer realistisk vold så og si, dette er ikke GTA der man kan sprenge folk og alt som skjer er at de enten slår deg eller roper vekk med et falskt skrik.

 

Dette er rett og slett regelrett slakting av piksel-karakterer som jeg aldri har sett reagert såpass troverdig på noe slikt, og at noen kan finne dette kvalmende og over streken er fullt forståelig for meg.

Dessuten ville det vært dumt for IW om de hadde mistet kunder fordi de ikke ga dem valget om å kunne droppe noe de synes er kvalmende og rett og slett jævlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...