Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tips til "nye" spillere (spesielt ved continous game):

 

Husk å bruke "Sleep"-modus (Zzz) på bygninger som har fulle lagre. F.eks hvis en tømmerhugger har 50t i varelageret og det er fullt. Ikke noe vits i å betale lønn til ham før du evt har brukt noe av tømmeret - eller hentet lageret med en båt.

 

Ikke la båter stå inaktive. Bruk de til å frakte varer eller utføre oppdrag.

 

Start gjerne et spill med å seile rundt og oppdag så mange øyer som mulig. Plasser noen tømmerhoggere, dra og kjøp Tools fra din allierte og opprett markedsbygninger på øyene slik at du får eierskap til de. Jo flere øyer du eier med sjeldne råvarer, jo værre blir det for konkurrentene dine utover i spillet.

 

Det kan lønne seg å ha befolkning på et få, store øyer - og plassere i hovedsak kun boliger på disse. Det kan være lurt å ha 4-6 fiskere plassert, ellers bør man frakte f.eks Cider, Wood og andre varer ifra andre øyer som fungerer mer som rene produksjonsøyer.

 

Å lage tools er forholdsvis dyrt, og i begynnelsen kan det være lurt å kjøpe dette fra din allierte fremfor å lage selv. Husk også på at dersom du har masse Tools på lager som du ikke for bruk for er det ikke nødvendigvis lurt å selge disse til dine konkurrenter. Dette vil bare medføre at de kan utvide sin sivilisasjon. Jo mer sjeldne råvarer som du sitter på jo værre blir det for konkurrentene å ta deg igjen...

 

Husk at så mange som mulig av dine boliger trenger tilgang til kirke, markedsplass og tavernaer (etc). Hus som faller utenfor dekningsområdene blir ikke oppgradert til høyere status senere i spillet.

 

Oppgrader Markedsbygningene så fort det er mulig. Du får da flere som løper rundt å henter varene hos de ulike produsentene.

 

Bygg steinveier så raskt du har tilgang til nok Stone. Da løper lagergutta rundt MYE fortere.

 

Ikke vær grisk når du setter skattenivåene. For høy skatt medfører at folk flytter ut - eller ikke har råd til å øke i level.

Lenke til kommentar

De "andre" er ikke veldig kjappe til å ta de andre øyene, men du bør ikke være sein med å ta de store øyene samt de med "sære" råvarer.

 

Jeg har ikke prøvd kampanjene ennå, kun spilt "continous game"... fordeler og ulemper med begge to, men liker å ha MANGE - og STORE øyer :) Tjener rundt +2000 pr runde og har ca 100.000 i cash nå. Har vel en oppfatning av at jo flere hus man bygger jo mer tjener man i skatt (veldig logisk i grunn), derfor er TØMMER noe av det viktigste for å tjene penger.

 

Viktig også å ikke utvinne IRON, COAL, STONE eller lage TOOLS hvis man ikke nødvendigvis trenger det der og da. Sett derfor disse i pause når man ikke har råd til noe annet.

Lenke til kommentar

Campaignen hos meg funker veldig bra, og koser meg storveis med det. Einaste som er litt kjedelig er at du får så lite sjanse til å planlegge framover ettersom du ikkje veit kva oppdragasgiver skal spørre om neste gong. Anyway, tilbake til det som var spørsmålet mitt; er det andre som har problem med å laste inn "Continous" games? Hjå meg så crasher spelet enten under loading, eller når etter å ha spelt nokre minutt. Dette skjer derimot ikkje i campaign, ei heller når eg speler scenario.

 

Leste at kræsj kunne bli forårsaka om du hadde Direct X 10 installert, og du burde då prøve med versjon 9C. Det har eg ikkje klart (kjører Windows 7, og klarer ikkje finne fila eg skal endre der). Om det skulle vere løysinga så er det jo uansett rart at campaign og scenario fungere flott.

Forslag?

Lenke til kommentar
...

Anyway, tilbake til det som var spørsmålet mitt; er det andre som har problem med å laste inn "Continous" games? Hjå meg så crasher spelet enten under loading, eller når etter å ha spelt nokre minutt. Dette skjer derimot ikkje i campaign, ei heller når eg speler scenario.

Leste at kræsj kunne bli forårsaka om du hadde Direct X 10 installert, og du burde då prøve med versjon 9C. Det har eg ikkje klart (kjører Windows 7, og klarer ikkje finne fila eg skal endre der). Om det skulle vere løysinga så er det jo uansett rart at campaign og scenario fungere flott.

Forslag?

Jeg har prøvd Continous under Win7 uten problem, men spiller normalt spillet under Vista. Har du den fysiske DVD'n eller har du kjøpt det online? Anno har ikke krashet på min PC ihvertfall - ever.

Lenke til kommentar
Playerbanan: Gjør små oppdrag for å tjene opp honour-poeng, så kjøper du "gaver" du kan gi til sultanen.

Gaver? Et annet problem jeg har, på enkelte oppdrag jeg får fra andre skal vi bringe er kriger eller assassin til varehuset til oppdragsgiveren, hvor skal jeg få tak i krigeren og assassinen? Må jeg vente til jeg kan trene de? Da er det jp halt latterlig at vi får slike oppdrag helt i starten

Lenke til kommentar
Gaver? Et annet problem jeg har, på enkelte oppdrag jeg får fra andre skal vi bringe er kriger eller assassin til varehuset til oppdragsgiveren, hvor skal jeg få tak i krigeren og assassinen? Må jeg vente til jeg kan trene de? Da er det jp halt latterlig at vi får slike oppdrag helt i starten

 

Det er ikke noe du trener. De er personer som går rundt i byen din, de har et dekket av en form for blått lys så du kan finne dem. Når du har funnet dem putter du dem i båten din (fra warehouse/dock) og seiler båten til oppdragsgiveren.

 

For å få bedre status med sulatenen så bytter du honor points mot noe scrolls-lignende hos fettern til "The emperor".

Lenke til kommentar

Gavene får du kjøpt for Honour-poeng i havnene til de "Europeiske"-folkene som gir deg oppdrag. Du må ha et skip i nærheten, da det fungerer på samme måte som når du handler Tools, Wood etc. Ikonene for gavene ligner på scrolls liggende oppå hverandre. Håper dette hjelper, er litt trøtt nå, så det er vanskelig å forklare :)

 

Angående ditt siste spørsmål, så husker jeg ikke å ha fått noe slikt oppdrag. Jeg trente aldri opp en assassin eller kriger under min kampanje. Mulig de befinner seg på en annen øy, eller de er skipbrudne. Hold musa over gjeldende Quest-ikon på venstre siden av skjermen din, så blinker plasseringen til det du må hente rødt på minimappet.

 

edit: Der så jeg at noen kom meg i forkjøpet ja :) Nå husker jeg hva det var snakk om, og de to over meg har selvsagt rett.

Endret av Villanden
Lenke til kommentar

Anbefaler nesten alle til å prøve continous game først, for da kan man styre litt mer fritt - og ta de oppdragene som man føler for. Men smaken er som baken.

Jeg liker ihvertfall best å styre min egen by (I'm a God) uten å måtte ta hensyn til hvilken rekkefølge man må gjøre ting. Jeg ruler foreløpig, da jeg har eierskap i rundt 12-15 øyer og AI må kjøpe omtrent alt av meg hvis jeg har lyst til å selge - noe jeg sjelden har :)

Lenke til kommentar

Er det noen som har greid Chapter V (5)?

 

Jeg sitter bom fast, utrolig irriterende oppdrag, siden du ikke får bygge opp din egen by.

 

Jeg har spilt på HARD hele tiden, men tror jeg har møtt min overmann her.

 

Tjener hverken nok penger til å holde upkeep på 3 store encampments, og ressursene er jo helt jalla utbygd i byen du får.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...