Gå til innhold

Fallout: New Vegas


Anbefalte innlegg

Generell informasjon:

 

Plattformer: Windows, Xbox 360, PS3

Slippdato: 22. oktober (amerikanerne får det allerede 19.)

Utvikler: Obsidian, som bl.a. består av mange tudligere Black Isle-ansatte. Black Isle er, for noen, kjent som studioet som skapte Fallout-universet, og utviklet Fallout 1 og 2.

DRM (PC): Steamworks.

 

Annet: Ikke en direkte oppfølger til Fallout 3, men benytter samme motor (om enn litt forbedret). Foregår i et område omtalt som The Mojave Wasteland, hvor bl.a. byen New Vegas befinner seg. Den post-apokalyptiske kulturen her er annerledes enn det vi har sett både i Fallout 1/2 og 3, fordi Vegas og omegn ikke var gjenstand for noen direkte treff med atombomber. Både VATS og voldsnivået returnerer, men VATS har blitt pusset litt på (se under).

 

DLC: Ja (hurra?), men foreløpig vet vi ikke hva det vil inneholde, bare at det er planlagt.

Første DLC vil også være eksklusiv til Xbox.

 

 

Opprinnelige annonseringsartikler:

http://kotaku.com/5219584/new-fallout-anno...ne=true&s=x

http://www.joystiq.com/2009/04/20/fallout-...oles-next-year/

 

Plot

Du er "The Courier", en kurér som trasker pliktskyldigst gjennom en mildt radioaktiv Mojave-ørken for å levere noen dokumenter og en platina-sjetong (som det antydes er viktig). Underveis blir du overrasket av en lokal gangstergjeng ledet av Benny (gitt stemme av vår mann Matthew Perry), frastjålet tingene du bærer, skutt, og dumpet i en provisorisk grav. Dernest reddes du av roboten Victor, fikses opp av svært hippokratiske Dr. Mitchell, og så sendes du ut igjen i the Mojave Wasteland for å spore opp Benny.

 

Mesteparten av plottet vil dreie seg om en trehodet konflikt mellom New California Republic (NCR), en gjeng slavehandlere (Caesar's Legion) og den lokale befolkningen i New Vegas og omegn.

 

 

Karakterskapning

Mekanikken og utformingen her er grunnleggende sett lik som Fallout 3, men selve den interaktive skapelsesprosessen reflekterer at man befinner seg i en litt annen situasjon (ie. man har ikke nettopp lært seg å gå i det man velger SPECIAL-attributter). Den mest markante forskjellen er dog kanskje at man her også kan velge alderen på karakteren, i tillegg til kjønn og utseende.

 

Mens Dr. Mitchell fremdeles pleier deg, velger du SPECIAL-stats og tag skills, mye på samme måte som før, bortsett fra at nivåene fra 1 til 10 på alle de forskjellige SPECIAL-attributtene nå har en medfølgende, forklarende tekst - Strength beskriver f.eks. 1 som "Wet Noodle" og 10 som "Hercules' Bigger Cousin".

 

 

Nyvinninger/forandringer i forhold til FO3

Enkelte av disse er det kanskje litt rart å kalle nyvinninger, siden de tross alt var på plass allerede i Fallout 1 og 2 - men en direkte sammenlikning med FO3 er kanskje mest relevant, og i så måte er de faktiske nyvinninger (eller ... "gjenvinninger"?).

 

- Karakterskapning (se over)

 

- Valgfri Hardcore Mode, hvor ammo og penger har vekt, stimpaks helbreder over tid, crippled limbs kun kan fikses med en doctor's bag (FO1/2 throwback), og man må drikke, spise og sove mer enn en time i uken for å overleve. Valget mellom Casual og Hardcore mode er uavhengig valget om vanskelighetsgrad.

 

- Iron Sights (i stedet for den litt halvgjorte FO3-zoomen, som riktignok kan fikses med en mod)

 

- Melee har blitt litt mer interessant å bruke i VATS (unike angrep basert på kroppsdel og våpen)

 

- Våpenmodifikasjoner (visstnok inkludert basert på populariteten til en annen FO3-mod) som lar deg legge til opp til tre permanente oppgraderinger eller ekstrafunksjoner på våpen

 

- Reputation: I stedet for at man bare har Karma som et slags moralsk kompass, har man i NV fremdeles Karma, men det som stort sett avgjør hvordan ulike NPC-er reagerer er reputation, altså rykte. Man bygger seg opp et rykte i et spesielt område eller med en faksjon basert på hva man gjør i og rundt det aktuelle området. I enkelte tilfeller blir det litt mer komplekst, da det å jobbe for noen betyr at ryktet ditt hos noen andre stuper - og vice versa. Dette er nok et nikk til den klassiske Fallout-eraen.

 

- Companion Wheel. Fordi alle elsker konsoller, har Obsidian innført en radial-menu som lar deg styre NPC-kompisene dine litt mer dynamisk i kampens hete enn FO3 lot deg. Hjulet lar deg bestemme om de skal gå for melee eller avstandsangrep, hvordan de skal posisjonere seg i forhold til deg, om de skal være passive eller aggressive, osv. Selve NPC-ene skal også ha fått en personlighetsinjeksjon rent mekanisk, og man kan f.eks. ikke forvente at en sniper blir fornøyd om du gir ham en hagle (selv om det er en veldig fin hagle).

 

Wiki

The Vault (Fallout-wiki) sin New Vegas-portal.

Som wikier flest er denne behjelpelig med mer utfyllende informasjon om emner som er av spesiell interesse (dvs. alle).

 

 

Anmeldelser:

 

Giantbomb: 4/5 Stars

 

IGN: 8.5/10 - Editor's Choice

 

IGN UK: 9.0/10 - Editor's Choice

 

Gamer.no: 9/10

 

 

PROTIP for PC-brukere:

Om du vurderer å kjøpe New Vegas digitalt - enten det er fordi du ikke liker å gå ut, eller bare fordi bankkontoen er litt skral, så får man kjøpt den digitale utgaven til knappe 30 £ (GBP) hos Direct2Drive. Gambiten her er imidlertid at siden PC-utgaven uansett benytter seg av Steamworks som DRM, må spilles installeres gjennom Steam - dette gjelder også digitale kjøp, uansett hvor de kommer fra. Det vil si at om du kjøper hos D2D, så kjøper du i praksis Steam-utgaven til en langt, langt rimeligere pris.

 

Om du kjøper før release, regnes det fremdeles som en preorder, og du får også med en av de fire pre-orderbonusene; D2D deler ut Tribal Pack.

 

Ikke lenger videre aktuelt.

 

 

 

[PC] Must-have mods

Alle som har New Vegas i PC-utgave vet formodentlig hvor greit det er å ha muligheten til å forbedre og legge til spillopplevelsen sin med brukerskapt innhold og modifikasjoner, så jeg tror jeg hopper over avhandlingen om hvorfor mods er fortreffelige. Alle linkene mine går til NewVegasNexus, som er - naturlig nok - New Vegas delen av den populære Nexus modsiten (som har mods til TES, FO3/NV, og Dragon Age). For å laste ned store filer derfra må du registrere deg, men det er gratis, relativt smertefritt, og gjelder for alle delene av siden. Spesifikke instruksjoner for installasjon følger med den aktuelle filen, men generelt er det snakk om følgende prosess:

 

- Last ned

- Unzip

- Bla deg fram til New Vegas-installasjonen (hvis du bruker steam: */Steam/steamapps/common/fallout new vegas/), finn Data-mappen, og plasser det du unzippet i de korrespondere mappene (det aktuelle filhierarkiet er ofte ivaretatt og inkludert i zipfilene, så det burde være nokså umulig å plassere dem feil)

- Dropp plugin-filen i Data-mappen (små mods som egentlig bare innebærer å hake av noe i en checkbox i GECK, som f.eks. level cap og freeplay after MQ, består gjerne av bare plugin-filen. Andre, som er rent kosmetiske, har på den annen side ofte ingen plugin-fil)

- Sørg for at du har en relevant ArchiveInvalidation-tekstfil i Data-mappen dersom noen av moddene overskriver eller erstatter eksisterende elementer i spillet (vanligvis textures eller meshes) - mer om dette i modder som faktisk krever det

- Åpne launcheren til spillet

- Velg Data Files, hak av nye plugins

- Spill

 

Ofte lurt å aktivere mods en og en, så vet du hvilken som lager problemer hvis noe går galt. Hvis man gir det litt tid dukker det sannsynligvis opp en New Vegas-analog til Oblivion Mod Manager og Fallout Mod Manager, et verktøy som lar deg - mer eller mindre - automatisere prosessen med å installere og aktivere alt fra komplekse til enkle mods.

 

Min personlige topp tre:

 

- D3d9 performance fix:

Nvidia

Ati

Hvis spillet ser ut til å kjøre mye dårligere enn Fallout 3 gjorde på samme (eller dårligere) PC, så kan sannsynligvis denne moden løse problemet. Den er fullstendig harmløs også om den ikke virker, så det skader neppe å prøve uansett. Eneste virkelige must-have, siden den ikke forandrer noe annet enn ytelse.

 

- MTUI

Avkonsollifiserer store deler av UI-et. Skalerer ned en del ting, forminsker tekst, øker antall tillate tegn per linje (noe som resulterer i betydelig færre linebreaks) - får kort fortalt spillet til å se mer ut som et PC-spill dersom du har en oppløsning høyere enn 1024x768.

 

- URWL - Realistc Lighting

Gjør verdenen mindre sepia og utvasket på dagtid, mens nettene blir mørke nok til å faktisk kvalifisere som netter (og ikke "netter" fra gamle westernfilmer).

 

 

Annet av (mulig) interesse:

 

Centered 3rd person camera

Reverserer Obsidians tilnærming til over-the-shoulder-perspektivet i tredjeperson (ie. gjør kameraet mer likt det i Fallout 3, og gjør at man kan zoome betydelig lengre ut når man er i tredjeperson. Selv bruker jeg ikke tredjeperson til annet enn vanity view, så hvordan kamp egentlig fungerer i tredjeperson blir fort knekkende likegyldig for min del. Spillet bør spilles i førsteperson, selv om det er greit å bruke tredjeperson til å beskue karakteren din.

 

Freeplay after MQ

Tittelen sier vel det meste - Obsidian bestemte seg, i tråd med den litt tvilsomme tradisjonen etablert av Bethesda i FO3, for å gi NV en finitt slutt (noe som gir ca null mening i et open world-spill). Denne moden reparerer det, og lar deg herje på også etter at du har fullført hovedhistorien.

NB: Obsidian gir sikkert ut en DLC med samme effekt etter hvert. Sann mine ord.

 

Level Cap: 100

Øker level cap-en fra 30. Siden du få fortsette å velge perks etc. så blir du gjerne en anelse overpowered etterhvert - men samtidig er det jo litt kjipt å ha masse igjen å gjøre uten å få experience for det, fordi du allerede er level 30.

Igjen; eventuelt vent på DLC for å få en cap på 35 eller 40.

 

Civil Defense Radio

Har ikke prøvd denne selv, mest fordi jeg veldig sjelden rusler rundt med radioen på. Det dreier seg om en brukerskapt radiostasjon som etter sigende holder relativt høy kvalitet, med innhold og tematikk som føyer seg naturlig inn i settingen. Hvis du liker å ha radioen i bakgrunnen, men har hørt de eksisterende stasjonene til døde, så kan jo denne være noe å tenke på.

 

 

 

Credit where credit is due: Noen av de interessante moddene oppdaget jeg her, takk til Bulletus for det. Og her fant jeg omsider en level cap-mod.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En liten notis som jeg allerede har skrevet i SO1 tråden:

 

Fra kommentarseksjonen på den artikkelen:

 

Skjul
But that is a Bethesda issue on the development side. It has nothing to do with Obsidian or this true Fallout 3, if we're gonna call it that, because Fallout 1 and 2 were made by Black Sile/Obsidian.

 

This news is basically a confirmation of a true Fallout 3. And almost nobody seems to realize it.

 

Weird.

Lenke til kommentar

Dette håpar eg på:

Alle våpen som var med orginalt(F1 og F2) Pancor Jackhammer m.fl

 

Gambling(denne er vel overflødig sidan det er New Vegas det er snakk om), men kjekt å ha ein alternativ måte å tjene til livets opphold på.

 

Fleire side-quests(og ikkje av typen finn 100 steel ingots, 10 intel, cola-flasker, cherry bombs osv) Quests med dybde.

 

Artige ting som var med i f.eks F2 når du var i New Reno (spele inn porno, bli boksemester).

 

 

Justering av VATS, samt kor fort våpena dine vert degradert(kanskje dårlig norsk ord).

 

Litt meir stemning Fekk aldri samme følelse i F3 som i forgjengarane at dette var ein verden i elendig forfatning. Kor var alle junkiane og dei stakkarslige prostituerte.

Talon Company La meg endeleg få joine dei, eventuelt rydde dei av banen!

Lenke til kommentar

Den beste nyheten jeg har fått idag dette. Elsket Fallout 3, så mere fra samme univers sier ikke jeg nei takk til.

 

Har dessverre ikke noe forhold til Fallout-serien før Bethesda kjøpte lisensen, så er veldig spent på hvordan dette kommer til å bli.

 

New Vegas hørtes litt feil ut, men så lenge jeg slipper New York (Laland - lånte vitsen din jeg), eller byer basert på New York er jeg fornøyd.

Endret av Dunedain
Lenke til kommentar

No blir det jo Las Vegas dei kjem til å ha som domene i neste spel. Sjølv kunne eg tenkt meg noko nytt, noko litt anna enn ein storby. Noko litt utanom det vanlege. Kanskje eit spel satt til sør-statane eg. Mykje kveg, religion, rasehat, bønder som skyt før dei spør= mykje artig humor og speletid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...