Gå til innhold

Anime & Manga Tråden


Anbefalte innlegg

Jeg ser gjennom Chevalier D'Eon om dagen. Det er en historisk anime, løst basert på livet til en fransk adelsmann ved samme navn som levde på slutten av 1700-tallet og var transvestitt. Serien begynner med at søsteren hans er blitt myrdet og etterforskningen leder ham til en konspirasjon mot den franske kongen blant revolusjonære okkultister.

 

Serien holder høy kvalitet på de fleste områder og er noe av det mer intelligente jeg har sett av nyere anime, nesten på nivå med Gankutsuou: The Count of Monte Cristo (som IMO er den beste animen laget på mange år). Det er tydelig at skaperne har gjort mye research; den er full av små historisk korrekte detaljer - som at Pyotr III av Russland lekte med tinnsoldater, gjengir steder som Versailles og St. Petersburg på 1700-tallet med imponerende nøyaktighet og skilter med flere kjente fjes fra perioden. Samtidig er dette først og fremst en fiksjonell historie og den har sin egen vri på en del ting. Du vil f.eks. møte Maximilien Robespierre som ond magiker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Full Metal Alchemist tar virkelig av nå, neste episode blir nok ganske episk! Verdt å få med seg :D

Regner med at du sikter til Brotherhood. Hvor langt har de kommet nå? Stoppet på episode 30 tror jeg og har ikke sett på det siden. Er de forbi punktet der orginalen sluttet?

 

Det er på episode 50, og er på et helt annet plan enn gamle FMA.

Gamle FMA sporet av mangaens historie etter episode 20 eller noe, etter Edward møter Greed for første gang. Deretter tar den en helt ny vri, totalt annerledes enn mangaen. Brotherhood går i samme spor som mangaen, og oppsummerer de 20 første episodene fra originale FMA (som er korrekte etter mangaens historie) i løpet av de 5-10 første episodene.

Men anbefaler sterkt å se så langt det har kommet, de 5 siste episodene har bare vært lag på lag med overraskelser og øyeblikk som gjør at man hopper i stolen av glede/entusiasme. Kanskje litt overdrevet, men er hvertfall sånn for min del ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vil advare mot den kritikerroste animen "Blood: The Last Vampire". Animasjonskvaliteten er fantastisk, men det er null karakterutvikling og ingen forklaring på hva i all verden som foregår. Det verste er imidlertid at filmen bare er 40 minutter lang hvis du ikke regner med rulleteksten, mens på coveret står det 83 minutter - jeg føler meg svindlet.

Lenke til kommentar

Jeg mener den varer i 50 minutter. Noe som også er ganske kort da. Det ble også laget en anime på 50 episoder kalt Blood+. Det har også vært laget en live action film i 2009.

 

45 minutter i følge IMDB, men hvis du ikke tar rulleteksten med er det nærmere 40. Ikke at 40 eller 50 minutter spiller noen rolle; problemet er ikke lengden i seg selv (hvis vi ikke tar hensyn til pris) men at det overhodet ikke passer at filmen slutter der den gjør. Jeg har en mistanke om at de kjørte på med animasjon i altfor høy kvalitet i forhold til budsjettet, etter 40 minutter tok pengene slutt og man forsøkte å forsvare lengden som en slags kunstnerisk avgjørelse. Det som er der er bra, men straks filmen kommer i gang og man begynner å bli litt interessert i hovedpersonen så kommer rulleteksten. Første gangen trodde jeg det bare var en av disse filmene der åpningstekstene ikke kommer før litt uti.

 

Men men, denne hobbyen har sine opp- og nedturer. Neste på programmet er første sesong av Gantz, som jeg har forhåpninger til.

Lenke til kommentar

Men men, denne hobbyen har sine opp- og nedturer. Neste på programmet er første sesong av Gantz, som jeg har forhåpninger til.

Oi Gantz, der har du en brutal anime i ordets rette forstand. Den får nesten de blodige og perverse scenene i Elfen Lied til virke som et barneprogram. Og den trekker de moralske spørsmålene fra Death Note ut i det ekstreme. Samtidig er fremstillingen veldig realistisk, noe som kanskje fremhever det brutale enda mer. Det er en typisk elsk/hat anime, og du vil nok finne ut hvilken det er for deg i løpet av de første episodene. :)

Lenke til kommentar
Oi Gantz, der har du en brutal anime i ordets rette forstand. Den får nesten de blodige og perverse scenene i Elfen Lied til virke som et barneprogram. Og den trekker de moralske spørsmålene fra Death Note ut i det ekstreme. Samtidig er fremstillingen veldig realistisk, noe som kanskje fremhever det brutale enda mer. Det er en typisk elsk/hat anime, og du vil nok finne ut hvilken det er for deg i løpet av de første episodene. :)

 

Det er akkurat beskrivelser som dette som gjorde meg interessert i serien. En av favorittseriene mine er Urotsukidoji så jeg vil neppe ha noe problem med å svelge verken vold eller perversiteter.

 

Tar gjerne imot anbefalinger av animer i samme gate som Gantz og.

Lenke til kommentar

Så langt har Gantz levd opp til forventningene. Jeg liker hvordan den er så brutalt ærlig med menneskenaturen; det er lett å kjenne seg igjen i alle de negative tankene til hovedpersonen, tanker som de fleste av oss (tror jeg?) har i blant men som hos normale mennesker overstyres av sosiale høflighetskoder. Er også imponert over hvor ubehagelige en del av scenene er å se på, og jeg synes bare det er en fordel at serien provoserer fram sterke følelser hos seerne i stedet for at man blir sittende nøytral og apatisk som med så mye annen TV-underholdning. Antageligvis den mest intelligente animen jeg har sett på en stund.

 

Min versjon hadde et ganske interessant intervju med regissøren som ekstra-materiale, der han klager over en USA-inspirert trend i Japan der man i økende grad sensurer anime som sendes på TV etter den konvensjonelle "visdommen" om at voldelig underholdning fører til mer vold i samfunnet (det har vist seg at flere kriminelle i Japan har eid både anime og manga! :p). Pga. det her er den versjonen av Gantz som ble sendt på TV i Japan sensurert så mye at den nærmest ble usammenhengende å se på. Akkurat hvor ille det er blitt illustreres av et eksempel regissøren nevner, der han ble nødt til å fjerne en scene med en Hells Angels-aktig motorsykkelbande fordi de kjørte motorsykkel uten hjelm! :lol:

Lenke til kommentar

Hvor kjøpte du Gantz Spartakus? Vurderer å se den igjen, er en stund siden sist.

 

Må nesten spørre hvem som er din favoritt så langt? I motsetning til de fleste andre jeg har snakket med så var min favoritt Kato. :p

 

Og som sagt, Monster er en veldig god Anime som også handler om Meneskets natur. Anbefales hvis du ikke allerede har sett den. :)

Lenke til kommentar

Kjøpte første sesong på Outland i Oslo, det ligger nærme jobben min så jeg kjøper en del der. Men det viste seg egentlig å være en tabbe, for i juni kommer det en europeisk utgivelse med begge sesonger i én boks som er billigere enn hver enkelt av de amerikansk-importerte sesong 1- og 2-boksene.

 

Jeg liker best Kei Kurono og Joichiro Nishi, misantropene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...