Gå til innhold

Anime & Manga Tråden


Anbefalte innlegg

Noen innlegg ble fjernet fra denne tråden for å forhindre videre diskusjon som ikke har noe særlig med emnet i denne tråden å gjøre. Husk at det er emnetittelen - sammen med førsteinnlegget - som i stor grad bestemmer hva som skal diskuteres eller svares på. Det er og en fordel at nye brukere i diskusjonen har lest hele eller hvert fall de nyeste innleggene i diskusjonen - samt førsteinnlegget - før de poster sitt innlegg i tråden.

 

Reaksjoner på moderering taes på PM, ikke i tråden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Oi denne tråden har gått litt i glemmeboken virker det som. :(

 

Men det jeg tenkte å spørre om, er om det er noen her som har sett D.Gray Man? Hvis ikke er det en serie jeg virkelig kan anbefale!

 

Denne serien har noen av de beste karakterene jeg har sett. På tross av at det er en shounen-serie, så klarer karakterene virkelig å gripe fatt i meg og dra meg inn i deres univers. Det faktumet blir enda mer imponerende når man tar i betraktning hvor stort persongalleriet er i denne serien. Hver eneste en av dem har en troverdig personlighet, og så følelsesladet som serien er så utgjør de personlighetene det som kanskje er det viktigste elementet i serien. Karakterutviklingen er også av ypperste klasse, kanskje fordi denne serien er mer persondrevet enn klassiske shounen. Samspillet mellom følelsene og kreftene deres gjør utviklingen svært troverdig, og veldig underholdende, kanskje til og med rørende.

Likte alle personene i så stor grad at jeg ikke var langt unna droppe serien enkelte ganger da det så som mørkest ut. Noe jeg forøvrig er glad jeg ikke gjorde. :) 10/10

 

Visuelt sett er det ingenting å klage på. Animasjonene er svært vakre, og karakterer så vel som omgivelser virker å være godt planlagt, med sine personlige særegenheter. 10/10

 

Musikken er også av god standard. Gode, passende End- og Op-themes, og bakgrunnsmusikken i serien bryter aldri med handlingen i serien, men kunne vært litt mer fremtredende. 9/10

 

Til slutt plottet. Det er vel kanskje den svakeste delen av serien, ikke fordi den er dårlig, nei tvert imot, men heller fordi den er ganske klassisk shounen. Noen utvalgte personer (Exorcists) er i besittelse av superkrefter, noe de får av en mystisk substans kalt "Innocence". Deres oppgave er å stoppe planene til den onde Millenium Earl og hans hær av Akuma (betyr demon). Det innebærer tøffe prøvelser, harde kamper og mange nye bekjentskaper.

Stilen er til sammenligning svært lik Full Metal Alchemist. Jeg vil derfor si med 98% sikkerhet at hvis du liker FMA vil du elske D.Gray Man. :) 8,5/10

 

Overall score: 9/10

 

Til slutt et spørsmål til de som eventuelt har sett serien. Ikke les hvis du ikke har sett den.

 

Er det noen som er enig med meg i at slutten virket svært brå, og at man sto igjen med tonnevis av ubesvarte spørsmål? Det leder meg tro at det vil komme en oppfølger. Jeg håper i alle fall det. Hva mener dere?

 

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

Har sett igjennom mesteparten D.Gray man og gav opp etter episode 70 eller noe slikt, ble litt lei som jeg ble med bleach, naruto, one piece og pandora hearts. For tiden ser jeg bare på Gintama og fairy tail (som jeg kan dere og se eller lese). Men jeg leser D.Gray man, bleach, naruto, D.gray man og soul eater. Kan og annbefale Clannad, Buso renkin og devil may cry animeen. Noen som har lest Metroid mangaen? Jeg synest at den var bra ;o

Lenke til kommentar

Du er ikke mann før du har sett alle episodene av (altså de som har kommet ut) av de 3 store (Naruto, One Piece, Bleach)

Glad jeg investerte ungdomskole tiden min til det her, for nå har jeg ikke fullt så god tid. Men nok av anime titting blir det ;)

Anbefaler deg dog å sjekke ut One Piece, det er karakterer du blir glad i det!

Har sett en del D.Gray man, men stoppa bare plutselig. Og må si at FMA er hundre ganger bedre når det kommer til plott (ut ifra det jeg har sett av D.Gray man, ca 40-50 episoder), FMA har nemlig en tendens til å mindblowe deg til tider :D

 

edit: Rider, hvis du ennå ikke har sett til Shippuuden 143, eller lest så langt i mangaen, råder jeg deg virkelig til å gjøre det! Siste episode var en av de villeste kampene på lenge i min bok. Kjipt at de skal starte med fillers nå :(

Endret av Leaf
Lenke til kommentar

Du er ikke mann før du har sett alle episodene av (altså de som har kommet ut) av de 3 store (Naruto, One Piece, Bleach)

Hehe, kanskje det, men jeg må jo like dem hvis jeg skal klare å se så langt. Vil si at du ikke er mann før du har sett alle episodene av Pokemon heller. ;)

 

Anbefaler deg dog å sjekke ut One Piece, det er karakterer du blir glad i det!

Har sett en del D.Gray man, men stoppa bare plutselig. Og må si at FMA er hundre ganger bedre når det kommer til plott (ut ifra det jeg har sett av D.Gray man, ca 40-50 episoder), FMA har nemlig en tendens til å mindblowe deg til tider :D

Skal nok prøve ut One Piece.

 

Hvorfor stoppet du, det er jo etter episode 50 og utover at serien virkelig blir bra. Jeg mener også den er like bra som FMA. Joda FMA har overtaket når det kommer til plot, men resten er det DGM som har overtaket i. Som sagt så synes jeg DGM har noen av de beste karakterene jeg har sett, og det passer meg utmerket siden gode karakterer er noe av det jeg virkelig dømmer en serie etter (sammen med historie). Det er en grunn til at min absolutte favoritt anime er Elfen Lied.

 

edit: Rider, hvis du ennå ikke har sett til Shippuuden 143, eller lest så langt i mangaen, råder jeg deg virkelig til å gjøre det! Siste episode var en av de villeste kampene på lenge i min bok. Kjipt at de skal starte med fillers nå :(

Er nesten så langt. Jeg skal prøve, men bare så det er sagt, det er ikke grensesprengende kamper jeg er ute etter når jeg leter etter en serie å se. Var faktisk det som gjorde at jeg stoppet med Naruto og Bleach til å begynne med. Det er liksom ikke troverdig. De går fra kamp til kamp, og når de møter en motstander de ikke lett kan kvitte seg med så er det bare noe i retning av "You Basterds", "I will kill you now" og så får de bare plutselig større krefter. Slikt kan fort bli til dårlig karakterutvikling.

Lenke til kommentar

Yes, skal prøve å ta opp DGM igjen, må nesten det.

Er forsåvidt ikke ute etter store kamper jeg heller, men det er lenge siden det har vært en Så bra kamp, visuelt sett.

Men de siste episodene har vært veldig spennende, med tanke på hvor mye man får vite i løpet av så kort tid. Sist gang det var så spennende for min del var når Naruto og Sasuke slåss mot hverandre (130-140..), og det endte jo med ca 2 år med fillers, og nå er det jo fillers på ny igjen. Men håper for all del de ikke varer like lenge.

Lenke til kommentar

Naruto og Bleach har jeg faktisk ennå til gode å se, stoppet etter et par episoder med begge serier og har ikke startet på dem igjen. Jeg kan derimot trumfe med å ha sett 626 episoder med pokemon, ja du leste riktig pokemon. ;)

 

jeg har 2 brødre, 1 på 19 og 1 på 22, han på 22 er asjur med onepiece og sett 10s me pokemon, han andre har sett alt med pokemon

 

jeg orker ikk eonepiece anime, siden jeg leser mangaen.. naruto stoppa jeg fordi jeg kan ikke fordra stream, og fant ingen plass og laste ned ifra.

Lenke til kommentar

Yes, skal prøve å ta opp DGM igjen, må nesten det.

 

...og nå er det jo fillers på ny igjen. Men håper for all del de ikke varer like lenge.

Ja jeg vil anbefale deg å starte på den igjen. Du har jo ikke hørt den 3. åpningssangen ennå (Doubt & Trust). Elsker den sangen. :love:http://www.youtube.com/watch?v=M14yUGQDDrM

 

Når det kommer til fillers er det også en ting jeg likte med D.Gray-Man, det er ikke mange fillers, og de som er der merker du ikke at er fillers.

 

jeg har 2 brødre, 1 på 19 og 1 på 22, han på 22 er asjur med onepiece og sett 10s me pokemon, han andre har sett alt med pokemon

Hehe, det høres bra ut. Pokemon blir aldri gammelt spør du meg, har akkurat startet på det som nok er sesong 13. Nå venter jeg i spenning på den 13. filmen. Den ser fantastisk ut, det er også muligheter for at en ny generasjon med pokemon blir avslørt i den, i likhet med Lugia i film 2.

 

 

Nå fikk jeg plutselig lyst til å spørre hvile åpnings og/eller sluttsanger dere liker best?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Tuller du? Jeg elsker lange serier. De korte er så kort. ;) Jeg har det med å leve meg sikkelig inn i verdenen, det er slik jeg skiller de gode seriene fra de dårlige, eller i det minste hvilke jeg liker eller ikke liker. :)

 

Det at de er lange er ikke i seg selv et problem, men min erfaring er at om en serie har flere hundre episoder er det nærmest garantert at 1. hver enkelt episode er kunstig forlenget og 2. det er mye fillere. Dette stemmer for så og si alle de store kommersielle suksess-animene som Dragonball, Naruto, Bleach, Pokemon osv. Hvis serien er basert på en manga leser jeg heller den. Jeg synes f.eks. Dragonball er en fantastisk serie, men animen er så langtrukken og så full av filler at det er direkte frustrerende å se på. F.eks. i Cell Saga bruker Vegeta en hel episode på å lade opp et angrep, så en episode på å fyre det av, for så å finne ut at det ikke virket! :huh: I mangaen er det bare et par sider.

 

Min påstand er at ingen behøver 300 episoder for å fortelle en historie, da er det kommersielle og ikke kunstneriske hensyn som gjelder. Nå er det uansett hevet over enhver tvil når det gjelder mange av disse seriene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...