Gå til innhold

Den Store Mat-tråden


Nøtte

Anbefalte innlegg

Hvordan lage god Jerky:

 

Dette er svært enkelt, så dette er noe alle burde prøve.

Beef Jerky lages av storfekjøtt. Man kan likevel lage Jerky av akkurat det kjøttet man har lyst selv. Selv så har jeg gode erfaringer med både storfe og svin. Kylling, ble ikke like vellykket i mine øyne.

Først så tar man det ønskede kjøttet og skjærer i tynne skiver. Ca. 3-4mm. Er ikke bestandig så lett å skjære så tynt så ta gjerne og frys det litt. Lettere å skjære tynt da.

Finn en god marinade og la det hele marinere over natta i kjøleskap. Selv så brukte jeg en whisky å marinere med. Fant en med mye røyksmak som satte en ekstra piff.

Når det er ferdig marinert så krydrer du med ditt favorittkrydder. Jeg prøvde rosmarin, havsalt og Texas krydderblanding. I ettertid så ser jeg at jeg skulle vært mer forsiktig med texas-krydderet. Det ble en litt heit affære. Men rosmarinen gav en veldig god smak.

Så nå er kjøttet ditt ferdig krydret. Hva nå? Jo, bare varm stekovnen til ~ca 60 grader og legg kjøttet på en rist. Sett det i ovnen og la det stå der i noen timer. Bruk gjerne vifte om ovnen din har det. Det varierer hvor lang tid kjøttet trenger, men beregn minst 6 timer. Kjøttet skal tørke, ikke steke så ikke la det bli for varmt. La ovnsdøra stå litt på gløtt for jevnere tørking.

Her har dere resultatet da jeg laget meg Jerky her om dagen. Her er det både svin og storfekjøtt.

Picture9.jpg

 

PS: Du trenger ikke bruke den fineste fileten du kommer over til dette. Det vil jeg kalle sløsing. Kan bruke alt fra flatbiff til suppekjøtt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjokoladefondant, og du vinner hjertet til alle tøser:

Snip*

Sjokolade øker sexlyst, og skal visstnok forebygge kreft. Win-win?

Detta er en sikker vinner til senga!!! Har fungert på alle damene jeg har prøvd på til nå!

ps om du vil gjøre ting litt avansert så lag gjerne litt hjemmelaget vanilje is til!!

Da kan jeg love deg ekteskap med det som værre er:-)

Lenke til kommentar

Bra oppskrifter her allerede, kommer med flere oppskrifter til hverdagen senere. Mest billige retter og hermetikk det går i da jeg er student med trangt budsjett... Men vurderer å avsløre oppskriften min for hval-sorbet ;)

 

Først noen morsomme matfakta eller tips:

 

Om hermetiserte tomater: "crushed"-tomatene har for dårlig kvalitet til å bli solgt som hele skoldede tomater på boks. Mener å huske at "crushed" er dyrere også? Synes dessuten de hele har mer smak.

Sjampignon får best smak hvis du steker den tørt i panne først. Da frigjøres smaken samtidig som du får ut litt vann. Ha evt smør eller olje i pannen etterpå.

Servering av rå grønnsaker: De fleste grønnsaker blir gode og harde hvis du legger dem i vann med litt salt før du setter det frem.

 

Hverdagswok:

Ta det du har til overs av kjøtt og grønnsaker og tilsett noen få ting for en super rett!

Som regel lager jeg det ved å strimle nakkekoteletter, grønnsaker jeg har i skapet eller som hermetikk (squash, gulrot, kinakål, sjampignon, vannkastanjer o.l.) og løk + hvitløk, chilipasta(oppkuttet chili på glass) og en boks kokosnøttmelk. Pakke med nudler

 

Steker kjøttet først, deretter har oppi løk, og så harde grønnsaker. Når kjøttet er nesten ferdig har jeg oppi melken og vann så de nesten dekker. Ha oppi hvitløk, chili og smak til med salt og pepper. La småkoke i 10 min. Grønnsaker som trenger lite tid i panna har jeg oppi et par minutter før retten er ferdig (typisk kål og brokkoli). Nudlene har jeg i en bolle med varmt vann fra vannkoker, klare etter ca 3 minutter. Bland alt sammen i panna og server.

 

Har ikke tenkt så mye over om det ser veldig godt ut, for lukta gjør meg altfor sulten ^^

Lenke til kommentar

Tja varmen fra Grillen er noe man absolutt må vurdere! Jeg hadde en Trinnvis grill med 3 høyder da! også hadde jeg ferdig steamet (dampet) svin i fra gilde!

Da tar det 3-4 timer å gjennomvarme hele svinet. Om du velger rått svin så kan det fort ta deg en 12-13timers tid allså å få hele rakklet ferdig!

Jeg lagde en egen marinade som bestod av en flaske wiskey (ikke av den mest røykfulle sorten) Paprika pulver, hvitløk, salt, pepper, oliven olje pluss mye mye mer! Også se etter hele veien at det ikke brenner seg er alfa omega... må surre rundt nesten hele veien! Tungt arbeid men definitivt verd alt strevet!!!

Skulle gjerne lagt ved flere men har brukt opp plassen min nå da:-) hehe skal få ordna sånn hosing side tenker jeg. Noen forslag på gode sider??

Lenke til kommentar
Litt salt til tider spør du meg.

Tja ville sagt at jeg får det til bedre selv jeg da:-) men om man er travel så funker det greit med noen små justeringer som f.eks salt... kanskje en dæsj rødvin, soya, x-tra virgin olivenolje, nykverna pepper, brent pepper, kraft... tja mulighetene er mange!!!

Lenke til kommentar
Grisebildet er slettet på grunn av reaksjoner fra andre brukere.

 

Hold det litt smakfullt, gutter :)

ops sorry var ikke meniga å gjøre noen kvalm nei... Tenkte ikke helt over den saken når jeg posta. Ser vel på sånt som mat framfor noe annet!

Skal ikke gjennta seg!

Men her kommer en fin oppskrift på Gresk salat som er kjempe godt uansett årstid:

tomat i biter

agurk i skiver

løk i litt grove biter (helst rødløk eller purreløk)

oliven (alt etter smak og behag da)

Olivenolje

salt

Nykvernet pepper

balsamico eddik:-)

Feta ost

basillikum!

bland og enjoy!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...