Gå til innhold

Den Store Mat-tråden


Nøtte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Chili con carne betyr chili med kjøtt. Chili con carne er ikke meksikansk mat. Dette er en rett som har basis i det meksikanske kjøkken, men som er ekte amerikansk, trolig fra Texas.

 

Porsjoner 4

 

Ingredienser

400 g kjøttdeig eller karbonadedeig

1 pose chili con carne krydder

2 ss margarin eller olje

1 boks hermetiske tomater

1 boks chilibønner

2 stk. rød paprika i biter

 

 

Slik gjør du:

1. Brun kjøttdeigen i 2 omganger sammen med krydderet på god varme. Rør med en gaffel under stekingen, slik at kjøttdeigen blir småkornete når den er gjennomstekt.

 

2. Hell over tomatene og la det surre i 3-4 minutter.

 

3. Bland inn chilibønner og paprika og la det koke med et par minutter.

 

Servers gjerne med en salat og brød.

 

 

KJ06820chili20con20carne200803.jpg

Lenke til kommentar

Kålstuing

 

Tilbehør til flere tradisjonsrike norske middagsretter

 

Ingredienser:

 

500-750 g hodekål

1/2 ts salt til 1/2 liter vann

 

Stuing:

3 ss hvetemel

4 dl melk

1 ss margarin eller smør

salt

pepper

 

Tilberedning:

 

Fjern eventuelle visne blad. Skjær hodekålen i små biter. Mål opp vann og kok det opp. Legg i kålen, som så vidt skal dekkes av vannet. Tilsett salt. Kok kålen så vidt mør, 5-10 minutter. Hell av kokevannet og la kålen renne av, ellers blir stuingen for tynn.

 

Lag stuingen av bare melk - ikke kraft av kålen. Rør melet sammen med litt av melken i et kokekar, tilsett resten av melken og fettet. Kok sausen opp under omrøring og kok den i 3-4 minutter. Smak til med salt og pepper, eventuelt også litt revet muskatnøtt om ønskelig. Legg i den avrente kålen og varm stuingen.

Endret av bazukh
Lenke til kommentar
Det er DRIIIIIT godt. :p Min mor lagde det alltid til oss unger når vi var små. Pleier også å spise det hos en annen Tyrkisk venn. *sikle*

Så da inviterer du på middag da?? fikk veldig lyst til å teste det ut jeg nå!

Er alltid åpen for nye smaker og konsepter! HAr aldri vært redd for å smake på noe har bare hatt kjipe forelsre som trodde jeg var en av de ungene som bare spiste burger og pommes frites:-) Jeg hater pomfri!! :o Ja det er helt sant jeg liker ikke pomfri det smaker helt forferdelig!

Hjemmelaget kan gå greit men den på mc donals og burgerking med mer er ikke noe god!!!

Lenke til kommentar

Ta å kjøp en pose pomfritt på butikken, hiv dem i en sånn panne som du har i ovnen.

Ta å smør inn pomfritten med olivenolje, deretter steker du dem lenge i ovnen slik at de blir god å crispy.

 

Gjorde det her om dagen, fikk strålende tilbakemeldinger, var vist den beste chipsen de noen gang hadde smakt. Bedre en noen restaurant :)

 

 

Nesumar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...