Gå til innhold

Bitcoin: En digital, anonym, uregulert og desentralisert valuta


Warz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var dessverre på den listen... med min mest brukte e-post og en hash.. problemet er at jeg ikke husker hvilket passord jeg brukte, så jeg har lyst til å dictionary-cracke min egen slik at jeg kan bytte passord der jeg har brukt det samme.. Er det noen som vet hvilken algoritme de hashene er laget med?

Lenke til kommentar
Hva med de som rakk og overføre sine bitcoins til personlige wallets? De transaksjonene er jo allerede gjennomført, og kan da umulig hentes tilbake igjen?

Ja, det er korrekt :)

Da blir det jo litt merkelig å si at man skal annulere handler. De kan jo ikke bare annulere allerede gjennomførte transaksjoner, så dataene Mt. Gox opererer med etter en rollback vil være feil.

Lenke til kommentar
Da blir det jo litt merkelig å si at man skal annulere handler. De kan jo ikke bare annulere allerede gjennomførte transaksjoner, så dataene Mt. Gox opererer med etter en rollback vil være feil.

Handlene utføres internt i Mt. Gox sitt system. De blir ikke overført til bitcoin-nettverket/banksystemet før brukerne manuelt logger inn på Mt. Gox og ber om en overføring.

Lenke til kommentar
Da blir det jo litt merkelig å si at man skal annulere handler. De kan jo ikke bare annulere allerede gjennomførte transaksjoner, så dataene Mt. Gox opererer med etter en rollback vil være feil.

Handlene utføres internt i Mt. Gox sitt system. De blir ikke overført til bitcoin-nettverket/banksystemet før brukerne manuelt logger inn på Mt. Gox og ber om en overføring.

Og der er problemet. En del brukere rakk å handle og overføre mengder med bitcoins til sine personlige wallets. Så Mt. Gox vil gjøre en rollback, men antallet bitcoins tilgjengelig for kjøp og salg har endret seg. For å si det veldig enkelt (og ja, jeg vet at det kanskje blir litt for enkelt for en skikkelig analyse) så har Mt. Gox et underskudd på bitcoins. De har ikke lenger den mengden tilgjengelig i exchangesystemet som trengs for en rollback.

Lenke til kommentar

Databasen har lekket ut og det kan virke som en person med rundt 500 000 bitcoins ble offer. Hackeren solgte alle disse bitcoinsa hele veien ned til 1 cent for deretter å cashe ut i bitcoins (mtgox sier at $1000 ble tatt ut i bitcoin, men de sier ingen ting om på hvilken kurs, det er en vesentlig forskjell på om 100k bitcoins ble tatt ut (ved kurs $0.01) eller bare noen hundre...

 

Det har vært noen store transaksjoner i dag:

http://blockexplorer.com/address/1McUC8D7gqUtfWW1tSjnz3QGNf2eu4JAJR

http://blockexplorer.com/tx/84f96975ea88d317676771a482c71f39ff53beda790c89c07ae82e427b4d090f

 

Når mtgox sier at de skal reversere handlene betyr dette selvfølgelig ikke at de vil reversere bitcoin handler, men interne mtgox handler.

 

Så får vi bare håpe ikke mange penger gikk tapt (jeg vil tro en del av de som fikk kjøpt billig fortet seg å ta ut pengene f.eks)

 

Jeg har ikke lest brukerbetingelsene til Mt. Gox, så jeg kan ikke si om de har tatt høyde for dette eller ikke. Men det virker ikke som om det er noe de har vært så alt for åpne om når man ser på kommentarene som ligger på supportposten deres akkurat nå.

Mtgox har ikke hatt, og har vel fremdeles ikke noen brukerbetingelser.

 

Hva med de som rakk og overføre sine bitcoins til personlige wallets? De transaksjonene er jo allerede gjennomført, og kan da umulig hentes tilbake igjen?

Korrekt... så får vi bare håpe det ikke er snakk om mye, slik at mtgox kan dekke det av egen lomme?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mtgox har ikke hatt, og har vel fremdeles ikke noen brukerbetingelser.

Nå håper jeg ikke at jeg fornærmer noen her, men hvilken idiot handler på et uregulert marked med null sporbarhet uten at man har noen som helst avtale om betingelser? Dersom det ikke finnes noen betingelser kan jo Mt. Gox nå i praksis stenge ned, beholde alle bitcoins de måtte sitte på og så begynne å selge disse spredt utover de andre exchangene som finnes.

 

Jeg tror ikke det vil skje, men man legger ekstremt mye tillit på noe som ser ut til å være et hobbyprosjekt som har vokst alt for raskt.

Lenke til kommentar

For et jævla clusterfuck! :wow:

 

Skift passord alle steder du har samme passord og samme mail!

Dette gjelder spesielt hvis du har et svakt passord (sjekk her hvor sterkt ditt er).

 

Til dere som får melding om "unusual activity" på gmail/google:

Hi guys,

 

The reason your Google accounts have been required to change the password is that you appeared in a list of public MtGox accounts. We do understand that you may not have been sharing your passwords, unfortunately as they were leaked in hashed form it is hard to know which ones will be found to be sharing passwords and which won't - this will be found out by brute forcers over the next 24-48 hours.

 

Again, apologies for the inconvenience, we know that choosing new passwords is a pain. Requiring password rotations is not a decision we take lightly. However this is standard procedure for credentials leaks. It is to avoid accounts showing up in the black market for hacked passwords, as Gmail account access can be used to obtain access at other sites (PayPal, Facebook, etc).

 

thanks,

 

Mike

Google abuse/anti-hijack team

 

 

Vil forresten presisere at det er MtGox som har blitt hacket, dette har ingenting med Bitcoin-teknologien å gjøre, den er fortsatt sikrere enn banken.

Lenke til kommentar

Mtgox har ikke hatt, og har vel fremdeles ikke noen brukerbetingelser.

Nå håper jeg ikke at jeg fornærmer noen her, men hvilken idiot handler på et uregulert marked med null sporbarhet uten at man har noen som helst avtale om betingelser?

Det er Bitcoin som er uregulert (av nasjoner). Handelsvirksomhet/meglervirksomhet/børsvirksomhet, som Mt. Gox driver med, er dekket av nasjonale lover, uten at jeg skal si sikkert hvilket lands lover som gjelder. Antakelig Japan, siden Mt. Gox visst er eid av det Japan-registrerte selskapet "K.K. Tibanne" (som igjen er eid av "Mark Karpelès"). Så det finnes noen å saksøke eller arrestere om det skulle bli aktuelt.

 

Når det gjelder å handle "uten at man har noen som helst avtale om betingelser" så må jeg nesten si "godt spørsmål"! :nei:

Lenke til kommentar

Live spesialsending på The Bitcoin Show i natt 03:00 norsk tid her: http://onlyonetv.com/?page_id=178

 

Edit: kilde: http://forum.bitcoin.org/index.php?topic=19576.60

MTGOX BREAKING NEWS

 

We will do one hour with the TradeHill guys LIVE via Skype.... at 9pm to 10pm ET tonight.

 

Then, we will do one hour with the MtGox guys LIVE via telephone from Tokyo.... at 10pm to 11pm ET tonight.

 

Go to http://onlyonetv.com and click the "Watch Live" button now... and join in the Live Chatroom.

 

See All Time Zones here: http://goo.gl/ZqQRq

Endret av Überadri
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det vil skje, men man legger ekstremt mye tillit på noe som ser ut til å være et hobbyprosjekt som har vokst alt for raskt.

Det er akkurat det det er. Navnet kommer fra Magic the Gathering Online Exchange. De som står bak skulle egentlig lage en bytteside for Magic the Gathering-kort, men så dukket bitcoin opp, og de bestemte seg for å endre siden litt. Og dette er den hittil beste markedsplassen for bitcoins... Det sier litt om hvor dårlig ting står til nå, og om hvor stort potensiale systemet har dersom vi får bedre software.

Lenke til kommentar

Mtgox skriver hva som er lekket: "Encrypted password", dagen etter det skjedde fikk jeg warning fra google om at det har vært misstenksom aktivitet på kontoen min, jeg vet ikke hvor encypted de passordene var jeg.

 

Joda, passordene var "krypterte", dvs. at det kun er (salted) MD5-hash som er lekket. Dette er dessverre ikke veldig sikkert; man kan bruteforce MD5 på relativt kort tid og moderne skjermkort kan sjekke flere milliarder passord i sekundet. Bytt passord alle plasser der du har brukt det samme!

 

Grunnen til at du har fått den beskjeden fra google, er at de har fått tak i den publiserte listen med e-post-adresser og flagget dem som "kontoer med mistenksom aktivitet" for sikkerhetens skyld. Det er med andre ord ikke noe å bekymre seg for. Heldigvis tar google sikkerhet litt alvorlig...

 

Jeg tror fortsatt at det var SQL-inject som ble brukt for å cracke systemet, og hvis det er det sier det litt om hvor amatørmessige folka bak er...

Endret av pifler
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et lite spørsmål til bitcoinbrukere som har handlet og/eller spekulert på Mt. Gox, bare fordi jeg er nysgjerrig.

 

Er dette den første erfaringen med trading og fullstendig markedskrasj?

Det var ikke noe markedskrasj, men en hack. Alt ble reversert. Når dette er sagt, det har vært mange krasj på veien oppover, vi hadde en skikkelig krasj på rundt 50% da vi var på ca $1.1, mener vi raste ned til 50 cent i løpet av noen dager. Vi hadde også Et skikkelig fall fra $1.9 og ned til $1.5, så hadde vi jo enda et 50% fall nå nylig fra $30 ned til $15. Så det har vært nok av markedskrasj, og flere skal det bli. Men det er bra, markedskrasj gir oss muligheter til å kjøpe mer før videre oppgang :)

 

Kan noen gi meg en kort liten guide på hvordan jeg kan tjene og forvalte bitcoins? Er fullstendig ny på dette!

 

Jeg er ikke interessert i å knytte det til ekte valuta.

Hvis du kan tilby noen tjenester eller selge noe kan du gå til bitcoin.org, forumet der... markedplace... og begynne å selge. Ellers kan du jo alltids begynne med mining, det finner du mer informasjon om i bitcoin forumet under "mining".
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...