Gå til innhold

Bitcoin: En digital, anonym, uregulert og desentralisert valuta


Warz

Anbefalte innlegg

]Igjen her viser du din mangel på økonomisk innsikt. Kronen er heller ikke "backet" av noe (om vi ser bort i fra tvang). Sånn sett stiller kronen og bitcoin likt, verdiene blir skapt ved at folk aksepterer valutaen.

Hva slags backing er det du eventuelt sikter til her? Pistoler?

Men det har kanskje aldri slått deg å tenke på hvorfor f.eks. en invasjon i Irak påvirker dollarkursen?

Fordi dollaren blir mindre verdt grunnet inflasjon.

Ok. Siden det skal ligge på et slikt nivå blir egentlig videre diskusjon ganske poengløst. Jeg foreslår faktisk at du åpner noen bøker og leser litt. Jeg kommer nok til å fortsette å lese, for det gir god underholdning :)

 

Feil. Det finnes også et x antall av disse ressursene, en vakker dag går vi tomt. Den eneste forskjellen er at i bitcoin VET vi når vi går tomt, med disse ressursene vet vi IKKE når vi går tomt.

Den eneste forskjellen er ikke akkurat liten. Jeg beklager, men når utgangspunktet ditt tydeligvis er at bitcoins tydeligvis ikke er utsatt for noen av de samme markedsmekanismene som all annen handel på kloden blir det bare for dumt, og videre diskusjon poengløst.

 

Jeg ønsker deg lykke til videre, du gir i det minste underholdning med svarene dine :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Siden det skal ligge på et slikt nivå blir egentlig videre diskusjon ganske poengløst. Jeg foreslår faktisk at du åpner noen bøker og leser litt. Jeg kommer nok til å fortsette å lese, for det gir god underholdning :)

Jeg ønsker deg lykke til videre, du gir i det minste underholdning med svarene dine :)

Dette er i all hovedsak de eneste "argumentet" denne "TEE" har kommet med siden han begynte å poste i topicen. Han er fullstendig blank på området og tyr da til det som i hans lille verden er den beste forsvarsteknikk: Personangrep. Han prøver bevisst å snakke ned andre motdebattanter ved å tilegne dem egenskaper som "lite belært", "dumme" og "vrange". Ved hjelp av klassisk hersketeknikk og lett gjennomskuelige personangrep velger han altså å feie vekk alle argumenter med "les en bok".

 

At denne "TEE" velger en slik metode er kanskje ikke så overraskende dersom vi leser hans første innlegg her der han så fint sammenligner matematiske forhåndsbestemte regler med sentral styring (TEE sier: "I tillegg til fastsatte regler er det den begrenset mengde coins. Dette peker mot en sentral "myndighet" som fastsetter antall bitcoins."). For hva skal man vel gjøre dersom man ikke kan argumentere? Jeg har medlidenhet for deg TEE, det er ikke alltid like gøy å være den som kan minst, men da er det bedre å backe ut av diskusjonen enn å begynne med det du har gjort. Det setter deg bare i svært dårlig lys.

 

Jeg beklager, men når utgangspunktet ditt tydeligvis er at bitcoins tydeligvis ikke er utsatt for noen av de samme markedsmekanismene som all annen handel på kloden blir det bare for dumt, og videre diskusjon poengløst.
Legg merke til hvordan han tilegner andre meninger for deretter å konkludere med at det bare blir "for dumt" og at videre "diskusjon" er poengløst.

 

Jeg kommer ikke til å svare på flere av dine personangrep, men er åpen for en sivilisert diskusjon der du benytter normal folkeskikk og presenterer faktiske argumenter i stedet for kvasi-intellektuelle påstander og urelaterte faktaopplysninger som blir hengende igjen i luften uten å riktig kunne plasseres i noen kontekst som gir mening i diskusjonen.

Lenke til kommentar

]Igjen her viser du din mangel på økonomisk innsikt. Kronen er heller ikke "backet" av noe (om vi ser bort i fra tvang). Sånn sett stiller kronen og bitcoin likt, verdiene blir skapt ved at folk aksepterer valutaen.

Hva slags backing er det du eventuelt sikter til her? Pistoler?

Men det har kanskje aldri slått deg å tenke på hvorfor f.eks. en invasjon i Irak påvirker dollarkursen?

Fordi dollaren blir mindre verdt grunnet inflasjon.

Ok. Siden det skal ligge på et slikt nivå blir egentlig videre diskusjon ganske poengløst. Jeg foreslår faktisk at du åpner noen bøker og leser litt. Jeg kommer nok til å fortsette å lese, for det gir god underholdning :)

 

[cut]

 

 

Nei, for all det fortsett:) Jeg synes at dette er interessant, selv om det sikkert er grunnleggende økonomisk teori. (Her er det noen som forsøker å opprette en ny valuta og det en enestående mulighet til å lære om hvordan et pengesystem fungerer.) Hvorfor er det så viktig at en valuta er backet? Hva er det som gjør at invasjon i Irak påvirker dollarkursen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser her tilbake til 08.06 at den var på over 30$. Har den falt raskt ned nå, eller har den gått gradvis ned over de tre siste dagene?

 

Kan jo nå være at den stabiliserer seg på en realistisk verdi og at boblen er over?

 

Hvis du ser over de 3 siste dagene så er det faktisk gått gradevis nedover.

Lenke til kommentar

Eg bare såg på grafen her: https://mtgox.com/

 

Eg mener det er åpenbart at valutaen varierer for kraftig til å kunne brukes til å kjøpe/selge tjenester og varer. Om eg som selger skulle godtatt BTC som valuta måtte eg enten variere prisen så den reflekterte valutaendringene, og derav risikert å halvert inntjeningen pga fall i BTC-markedet, eller holdt en fast pris og risikert å miste kunder pga stigning i BTC-markedet.

 

Og når den endrer seg så mye på 48 timer som den grafen viser så må eg faktisk følge med på BTC-markedet for å vite hva eg skal ta for varen, og dermed ta bort fokuset mitt i fra det eg skal selge.

Lenke til kommentar

Eg bare såg på grafen her: https://mtgox.com/

 

Eg mener det er åpenbart at valutaen varierer for kraftig til å kunne brukes til å kjøpe/selge tjenester og varer. Om eg som selger skulle godtatt BTC som valuta måtte eg enten variere prisen så den reflekterte valutaendringene, og derav risikert å halvert inntjeningen pga fall i BTC-markedet, eller holdt en fast pris og risikert å miste kunder pga stigning i BTC-markedet.

 

Og når den endrer seg så mye på 48 timer som den grafen viser så må eg faktisk følge med på BTC-markedet for å vite hva eg skal ta for varen, og dermed ta bort fokuset mitt i fra det eg skal selge.

 

Vel, den er ny.. La den stabilisere seg, så kan vi trekke slike konklusjoner.

Lenke til kommentar

Vel, ja, forsåvidt enig. Valutaen er ny og vil derfor være mer utsatt for svingninger enn når den får litt tid på seg til å stabilisere seg.

 

Problemet blir at om svingningene fortsetter så vil få selgere ønske å ta den i bruk. Og jo færre selgere den har jo mer investeringsvaluta vil BTC være.

 

I tillegg, siden BTC ikke har noen styringsorgan, vil BTC kunne være utsatt for organisert dumping av BTC som vil få prisen til å falle. Og ingen vil da stenge av markedet, siden det ikke har noen styringsorgan. Og da vil selgere som har solgt varene sine plutselig risikere å tape hele inntjeningen.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si. Nå er vel ikke mtgox den eneste som man kan selge/kjøpe bitcoins på, men på meg virker det som en av de større.

 

Eg våger dog å spekulere i at "problemene" hos mtgox kan ha vært et forsøk på å redusere nedgangen. Virker for tilfeldig, mener eg.

 

Et marked som mtgox kræsjer ikke fordi valutaen har en kraftig nedgang. Og siden det er flere som omsetter bitcoins er det rart at valutaen får en kraftig nedgang fordi et av markedene kræsjer.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si. Nå er vel ikke mtgox den eneste som man kan selge/kjøpe bitcoins på, men på meg virker det som en av de større.

 

Eg våger dog å spekulere i at "problemene" hos mtgox kan ha vært et forsøk på å redusere nedgangen. Virker for tilfeldig, mener eg.

 

Et marked som mtgox kræsjer ikke fordi valutaen har en kraftig nedgang. Og siden det er flere som omsetter bitcoins er det rart at valutaen får en kraftig nedgang fordi et av markedene kræsjer.

 

Vel den kan krajse pga nedgang fordi mange requester siden for å selge bitcoins eller for å sjekke om "ryktene" (om at bitcoins går ned) er sanne. Masse trafikk = overbelasting = siden krasjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...