Gå til innhold

Bitcoin: En digital, anonym, uregulert og desentralisert valuta


Warz

Anbefalte innlegg

  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Er redd Bitcoin «døde litt» for en stund siden. :( Veldig lite aktivitet på bitcoinforumet også.

 

Synes fortsatt det cryptocurrency er et veldig interessant konsept, men ikke så stor tro på akkurat bitcoin lenger. Mulig den innebygde inflasjonen var ødeleggende. Eller det faktum at prisen startet så sinnsykt lavt, for så å stige eksponensielt. Men er jo litt vanskelig å se hvordan man ellers skulle gjort det.

Men det er faktisk et lite håp om at den stabiliserer seg på et lavt nivå nå, slik at man faktisk kan bruke den til handel.

 

Det blir forresten helt feil å si at den ikke er desentralisert fordi den blir påvirket av verdensøkonomien. Skulle den ikke bli påvirket av verdensøkonomien måtte den vel utelukkende brukes på en annen planet som ikke har oppdaget jordkloden. :p

Det at den er desentralisert betyr at det ikke er noen som kan si «nå trykker vi flere penger» eller «nå setter vi opp styringsrenta».

Lenke til kommentar

Alle kan trykke sin egne penger, men totalt sett er mengden penger som trykkes over tid bestemt på forhånd. Man vet med andre ord nøyaktig hvor stor inflasjonen vil være til enhver tid i all framtid. Inflasjon er lagt inn i systemet med vilje, som en løsning på å bestemme hvem som skal starte med pengene. I motsetning til at f.eks. staten starter med dem.

 

Man kan bare påvirke fordelingen ved å bruke sin egen datakraft til å trykkker penger til seg selv. Dette vil da gjøre at andre får trykket litt mindre penger til seg selv, det blir ikke totalt sett mer penger fordi du trykker penger. Er du den eneste som trykker penger, får du alle inflasjonspengene. Men uansett hvor mye datakraft du har vil du ikke få mer enn det. I motsetning til lands- og sentralbanker som kan trykke så mye penger de vil når de vil.

Lenke til kommentar

Det er med andre ord planen at en bitcoin alltid skal bli mindre verdt?

 

F.eks Zimbabwe produserte så mye penger de ville, til slutt kostet ett brød 10 millioner.

Så, bankene kan riktignok produsere så mye penger de vil, men verdiene av pengene vil synke tilsvarende.

Derfor produserer de skjeldent penger noe særlig penger. Litt inflasjon er det så folk ikke ikke syr alle pengene sine inn i madrassen for at de skal bli mer verdt senere.

 

Hvem bestemmer hvor mye penger som skal produseres egentlig?

Dette blir jo styrt fra ett eller annet sentralt hold det også, også kontrollert sentralt med servere...

Lenke til kommentar

Nope. Dette er kodet inn i klienten, altså programmet du laster ned for å oppbevare og overføre bitcoins.

Dette programmet er open source. Det vil si at hvem som helst kan lage en versjon av programmet som f.eks. umuliggjør det å trykke nye penger og dermed hindrer all inflasjon. Men for at dette skal bli den nye regelen for bitcoin, må over halvparten av brukerne minerne, altså pengetrykerne, som også fungerer som drivkraften og sikerheten bak bitcoin, bytte ut sin klient med denne nye inflasjonsfrie klienten.

 

Inflasjonen bestemmes med andre ord ikke sentralt, men demokratisk.

Endret av Überadri
Lenke til kommentar

Poenget er at det er såpass lav tilførsel av nye penger, at tilførselen ikke bidrar til mye inflasjon. Det man har sett den siste tiden, er en solid justering, etter en investeringsboble. Nedturen kom også som en følge av en større scamoperasjon, hvor en "escrow service" stakk av med veldig mye av andres bitcoins. Litt før det, så klarte noen å hacke e-post serveren til den største valutatransaksjonssiden og stjele mynter fra mange brukere der.

 

Som dere ser, så lider valutaen av problemer med sikkerheten. For at valutaen skal bli en suksess, så må det lages bedre og enklere løsninger for sikkerheten på den enkeltes maskin, på valutamarkedet og på transaksjonssiden. I tillegg så må det ikke oppstå for mange juridiske hindringer av typen forbud e.l.

 

 

Jeg har spekulert litt i valutaen og tror den kan bli en suksess, men jeg har ikke puttet inn mer enn jeg har råd til å tape. Så langt har jeg tapt. Det eneste jeg er redd for er at en evt. suksess for valutaen skal bidra til å styrke pengemaktens grep, at penger=makt, etc.

 

Bitcoins er et genialt betalingsmiddel, så lenge man kan stole på den man kjøper av. Det er gratis å bruke og pengene overføres på sekundet. Ulempen er selvsagt at pengene ikke kan refunderes uten at mottakeren gjør dette manuelt, noe som gir mye rom for scams og lignende. Pass derfor på å kun handle med folk som du føler deg helt trygg på. Helst bør du undersøke at de har en lang og plettfri historie med handel bak seg. Aldri vær den første til å handle med noen, med mindre du får dem til å betale deg først selvsagt.

 

En annen fordel med bitcoins, er at de har en grense på hvor mange av dem som kan lages. Den dagen alle bitcoins er laget, så vil man ikke oppleve noe inflasjon lenger, men tvert imot deflasjon. Noen vil selvsagt si at dette er farlig, men det tror ikke jeg noe på.

 

En tredje fordel med bitcoins, er at man kan støtte wikileaks og andre som er boikottet av verdens banker.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Poenget er at det er såpass lav tilførsel av nye penger, at tilførselen ikke bidrar til mye inflasjon. Det man har sett den siste tiden, er en solid justering, etter en investeringsboble. Nedturen kom også som en følge av en større scamoperasjon, hvor en "escrow service" stakk av med veldig mye av andres bitcoins. Litt før det, så klarte noen å hacke e-post serveren til den største valutatransaksjonssiden og stjele mynter fra mange brukere der.

 

Som dere ser, så lider valutaen av problemer med sikkerheten.

Noe den som kjent har til felles med ALLE valutaer. Dere trodde vel ikke at man eliminerer kriminalitet ved å endre valuta?

 

 

For at valutaen skal bli en suksess, så må det lages bedre og enklere løsninger for sikkerheten på den enkeltes maskin, på valutamarkedet og på transaksjonssiden.

Tja, det vil så absolutt være en fordel, men er ikke kritisk såvidt jeg kan se. Det som er kritisk er The Network Effect

 

hashes.png

 

I tillegg så må det ikke oppstå for mange juridiske hindringer av typen forbud e.l.

Om dette begynner å ta av vil forbudene komme i haugevis. Der er ingen muligheter for at Statene vil tillate en fri valuta, eller ett fritt marked: Silk Road

 

Om de klarer hindre det derimot er en annen sak. :tease:

 

PS Oppdaterte nettopp min BitCoin soft (på Mac) og nå krasjer det bare.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Slik jeg ser det er vi nå i en ny tidsalder, 3 e.B. (3 år etter bitcoin). De fleste har ikke skjønt dette, men bitcoin vil forandre verden. Bitcoin er en revolusjonerende teknologi som vil forandre måten vi handler, tenker og lever. Det er en ny tidsepoke hvor statlige overgrep for første gang i historien kan stoppes. En epoke hvor menneskene for første gang kan ta makten tilbake og bestemme over sine egne liv.

 

Bitcoin vil gjøre mot bankene det e-post gjorde mot posten eller hva fildeling gjorde med musikkindustrien.

 

Det har vært en fase med mye negativ omtale i media, denne fasen har nå lagt seg og vi ser stadig positive omtale. Selv om folk ikke forstår hvor revolusjonerende bitcoin er forstår de at bitcoin ikke går under på tross av lav pris og dårlig nytt. De har en vag følelse av at bitcoin er annerledes, og mange investerer nå fordi de er redd for å gå glipp av enorm profit. Dette er på en måte det moderne gull rush.

Har selv firedoblet min investering nå etter å ha vært på lavere kurser, bitcoin kommer til å knuse alle gamle rekorder, så hold dere fast ;)

 

Jeg håper dere har sikret dere bitcoin, ingen ting er så kjipt som å sitte igjen på perrongen når toget går.

Endret av Warz
Lenke til kommentar

Har dere sett casascius sine bitcoin mynter? Frister å kjøpe noen av disse, eventuelt en bitcoinbar. Er det moms på disse egentlig? Skal visst være slik at gullmynter er fritatt fra moms, men ikke gullbarer. Lurer på om det samme gjelder bitcoin? hmm :ermm:

 

dQjhX.jpg

 

ZNYA8.gif

 

X7BMQ.jpg

 

EEqqt.jpg

 

kMZDl.gif

 

6OaVx.gif

 

 

YJFwx.gif

 

DzAmh.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...