Gå til innhold

CyanogenMOD: Diskusjon og spørsmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Vurderer som så mange andre å bytte til CyanogenMOD men ser det er ett par småting som burde vært enklere.

1 -Når jeg klikker meg inn på mobilen står det at den støtter versjon 7 og 10.1. Men på stable er kun 7.1.0 og 7.2.1 listet opp som alternativer. Ihvertfall som nybegynner er det viktig med en stable versjon, og da burde støtten vært kun stable versjon mens de andre kun vært for de som vil teste ut ting.

2 -Selve installasjonen. Her er det massevis av guider rundtom og jeg blir usikker på hva jeg skal følge. Noen mener appløsningen som ble trukket er best, mens andre fraråder den. Guiden på wiki.cyanogenmod.org står med advarsel om at den er ufullstendig, og guider andre steder er voldsomt omfattende. Noen bruker kommandoer for å flytte installasjonsfil til minnekort, andre skriver at det bare er å kopiere den over med vanlig copy/paste. Selv om det er ulike enheter, så er vel selve installasjonsprinsippet likt og det burde vel være mulig å lage en enkel guide som alle skal følge?

3 -Savner også en 1-klikksløsning på installasjonen. Enten ved at man kjører et program fra pcen eller at man helst kan kjøre alt ved å klikke på en installasjonsfil på minnekortet. Man ser hvordan f.eks avast har løst det med installasjon av fjernslettingsappen. Det får man beskjed om at man må tillate installasjon av tredjeparts apper, appen sender oss dit vi skal godta det og forklarer hva man må gjøre. Etterpå blir man rådet til å slå den funksjonen av igjen ved igjen å bli sendt til riktig sted og forklart hva man skal trykke på.

Kort sagt så burde det vært mulig å lage en installasjonsfil som når man klikket på den tok seg av hele installasjonen fra å sjekke at den versjonen man installerer er stable til den enheten den skal innstalleres på, via nedlasting av Gapps til den CM versjonen man har, og så videre bli guidet gjennom prosessen steg for steg slik bl.a avast gjør det inkludert at man må godkjenne installasjon av apper utenom goole play.

Under installasjonen burde det jo også vært mulig å ha løsninger som bl.a tok backup av epostløsninger osv og la det inn i CM slik at det var klart til bruk etterpå.

4 -Det å gjenopprette det man hadde er også en kneik for mange. Teknisk sett burde det vel være mulig å ha en løsning på dette også. Enten ved at man har en installasjonsløsning som gjør at man lar brukerne gå tilbake om det skjærer seg ved å automatisere odin og lignende løsninger som en del av pakken.

Det jeg rett og slett ønsker er en løsning som er så enkel og problemfri at selv en bestemor på 84 år kan gjøre dette. Da må det være mer klikk n`play enn det nærmest mystiske skjære dette har idag og utall av guider og meninger, blandinger av stable og nightly osv osv.

Lenke til kommentar

Vurderer som så mange andre å bytte til CyanogenMOD men ser det er ett par småting som burde vært enklere.

 

1 -Når jeg klikker meg inn på mobilen står det at den støtter versjon 7 og 10.1. Men på stable er kun 7.1.0 og 7.2.1 listet opp som alternativer. Ihvertfall som nybegynner er det viktig med en stable versjon, og da burde støtten vært kun stable versjon mens de andre kun vært for de som vil teste ut ting.

 

2 -Selve installasjonen. Her er det massevis av guider rundtom og jeg blir usikker på hva jeg skal følge. Noen mener appløsningen som ble trukket er best, mens andre fraråder den. Guiden på wiki.cyanogenmod.org står med advarsel om at den er ufullstendig, og guider andre steder er voldsomt omfattende. Noen bruker kommandoer for å flytte installasjonsfil til minnekort, andre skriver at det bare er å kopiere den over med vanlig copy/paste. Selv om det er ulike enheter, så er vel selve installasjonsprinsippet likt og det burde vel være mulig å lage en enkel guide som alle skal følge?

 

3 -Savner også en 1-klikksløsning på installasjonen. Enten ved at man kjører et program fra pcen eller at man helst kan kjøre alt ved å klikke på en installasjonsfil på minnekortet. Man ser hvordan f.eks avast har løst det med installasjon av fjernslettingsappen. Det får man beskjed om at man må tillate installasjon av tredjeparts apper, appen sender oss dit vi skal godta det og forklarer hva man må gjøre. Etterpå blir man rådet til å slå den funksjonen av igjen ved igjen å bli sendt til riktig sted og forklart hva man skal trykke på.

 

Kort sagt så burde det vært mulig å lage en installasjonsfil som når man klikket på den tok seg av hele installasjonen fra å sjekke at den versjonen man installerer er stable til den enheten den skal innstalleres på, via nedlasting av Gapps til den CM versjonen man har, og så videre bli guidet gjennom prosessen steg for steg slik bl.a avast gjør det inkludert at man må godkjenne installasjon av apper utenom goole play.

 

Under installasjonen burde det jo også vært mulig å ha løsninger som bl.a tok backup av epostløsninger osv og la det inn i CM slik at det var klart til bruk etterpå.

 

4 -Det å gjenopprette det man hadde er også en kneik for mange. Teknisk sett burde det vel være mulig å ha en løsning på dette også. Enten ved at man har en installasjonsløsning som gjør at man lar brukerne gå tilbake om det skjærer seg ved å automatisere odin og lignende løsninger som en del av pakken.

 

Det jeg rett og slett ønsker er en løsning som er så enkel og problemfri at selv en bestemor på 84 år kan gjøre dette. Da må det være mer klikk n`play enn det nærmest mystiske skjære dette har idag og utall av guider og meninger, blandinger av stable og nightly osv osv.

 

Å roote mobilen og legge inn custom rom er og kommer til å være en stund en avansert oppgave. Tviler på at vi kommer til å se en 1-klikks løsning på alt du beskriver i nærmeste framtid. Men når man først har rotet litt rundt med forskjellige guider, finner man stort sett en løsning som fungerer. Så det er vel egentlig bare å sette i gang, ta noen sjanser, og så blir du fornøyd etterhvert. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Grunnen til at det alltid vil forbli litt tungvindt (jeg vil ikke kalle det avansert da det ikke er det) er at Google stadig vekk øker sikkerheten i Android og da må utviklerne følge etter med nye metoder.

Lenke til kommentar

Problemet er vel å få inn custom recovery..

Etter dette så er det meste en lek :p

La inn CyanongenMod 11 official på S3 idag.. oppgraderte fra unofficial.. men dette gikk dårlig..

Mistet keyboard blant annet.. Så.. jeg fikk ikke skrevet noe som helst, usb tastatur fungerte heller ikke..

 

Tok derfor en recovery på den, flashet på nytt, la også inn en annen versjon av GAPPS, og nå er den oppe å går igjen :)

Fremdeles litt kamera problemer for min del, men mest ved panorama.. hakker så jævlig mens jeg tar bildet.. som sagt gikk det helt glatt på 10.2

Lenke til kommentar

Nå har jeg endelig rootet og lagt inn custom rom (CM 11) på min Nexus 7 (2012). Jeg endte opp med Nexus Root Toolkit som fungerte veldig bra, etter at jeg prøvde å manuelt roote og legge inn custom rom noe som endte i feil etter feil. Er litt usikker på om jeg liker CM 11 akkurat nå, da den virker litt mer ustabil enn 10.2 nightlies på min S2. Lurer på om jeg skal flashe stable 10.2 og se hvordan den er.

 

Edit: Får av en eller annen grunn ikke lagt inn CM 10.2, får bare beskjed om at det er feil versjon selv om jeg har lastet ned riktig. Men CM 11 M1 og nightlies går fint. Noen som vet hva det kommer av?

Endret av ArneBelinda2
Lenke til kommentar

Nå har jeg endelig rootet og lagt inn custom rom (CM 11) på min Nexus 7 (2012). Jeg endte opp med Nexus Root Toolkit som fungerte veldig bra, etter at jeg prøvde å manuelt roote og legge inn custom rom noe som endte i feil etter feil. Er litt usikker på om jeg liker CM 11 akkurat nå, da den virker litt mer ustabil enn 10.2 nightlies på min S2. Lurer på om jeg skal flashe stable 10.2 og se hvordan den er.

 

Edit: Får av en eller annen grunn ikke lagt inn CM 10.2, får bare beskjed om at det er feil versjon selv om jeg har lastet ned riktig. Men CM 11 M1 og nightlies går fint. Noen som vet hva det kommer av?

Mener å huske at jeg også brukte Nexus Root Toolkit for å roote min på julekvelden i fjor, og kan også stemme i at den funka bra. Når jeg har flasha andre rom i ettertid har jeg gjort det fra recovery, uten å fått problemer noen gang (jeg bruker TWRP). Kanskje du kan få lagt inn 10.2 på den måten? Ellers ser det ut til at CM 11 funker fint hos meg så langt..

 

Rettelse: Etter å ha lagt inn siste nightly av CM11, 20131212, får jeg ikke lenger brukt Google Play. Det står bare 'No connection'. Andre programmer kommer på nett.

 

Enda en rettelse: Problemet ble fiksa med nye Gapps.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

Noen her som vet om det går an å få tak i apk'en til lockscreen som brukes i CM??

Har gått tilbake til Samsung Stock Rom på S3, og har byttet launcher, + lagt inn cLock (lignende) widget, så den ser omtrent ut som CM.

Men savner lockscreen.. altså den der man kan dra til forskjellige sider for å starte forskjellige ting :)

Nærmeste jeg kommer på stock, er ikoner nederst som man må dra opp..

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler egentlig alle å holde seg langt unna diverse kits og svart magi for å "roote" og legge inn CM. Det er litt som å laste ned en luguber crack som du gir full tilgang til telefonen din med. Det er en grunn til at man kan fint og enkelt med produsentens velsignelse låse opp bootloader, flashe egen recovery og så installere vilkårlig ROM. ;)

Lenke til kommentar

Grunnen til at det alltid vil forbli litt tungvindt (jeg vil ikke kalle det avansert da det ikke er det) er at Google stadig vekk øker sikkerheten i Android og da må utviklerne følge etter med nye metoder.

For det første burde vi alle være meget enige i at det er veldig bra at Google gjør det vanskelig å roote telefonene. Det man gjør er jo trossalt å kjøre et privesc exploit, noe som er ganske galskap egentlig. Tipper at vi i neste point release vil se enda flere SEAndroid-policies bli satt i enforcing mode, og da bør det bli vanskelig å lage pålitelige exploits.

 

Ikke er det vanskeligere og det er mye tryggere å låse opp bootloader i henhold til produsentenes instruksjoner, for så å legge inn det OS'et du ønsker ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...