Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ka skal eg huske på i det elektriske anlegget mitt?


Anbefalte innlegg

Skal til med husbygging og legger det elektriske sjølv.

Alle elektrikere har jo selvfølgelig sine egne meininger om "Det perfekte" elektriske anlegget. Tenker mine tanker om det og har vel strengt tatt berre bestemt meg for:

-Cat6A der eg ønsker det.

-Varmepumpeanlegg.

-Sentralstøvsuger.

-Bevegelsesbrytere i noken rom.

 

Makter ikkje noko husautomasjon og har vel heller ikkje budsjett til det.

Geniale forslag mottas med stor takk, siden eg har ALT for mykje som skal tenkes over og det elektriske strengt tatt sikker ikkje kommer til å ta av uten noken "Må ha" punkter.

 

Lurer på om eg kanskje skal følge opp med bilder fra heile byggeprosessen om eg får tid.

 

Så til alle elekrokyndige, som tenker sitt om sitt eget elektriske anlegg. Del gjerne med meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er veldig fornøyd med min Borte/Hjemmebryter

 

La alle kurser jeg ville koble ut på felles samleskinne.

(Kjøkkenstikk, Alt lys inne, Komfyr etc.)

 

Foran skinnen satte jeg en kontaktor som styres av en bryter ved døra.

 

[edit:typo]

Endret av Cerwell
Lenke til kommentar

Er veldig fornøyd med min Borte/Hjemmebryter

 

La alle kurser jeg ville koble ut på felles samleskinne.

(Kjøkkenstikk, Alt lys inne, Komfyr etc.)

 

Foran skinnen satte jeg en kontaktor som styres av en bryter ved døra.

 

[edit:typo]

Har tenkt tanken. Men har ikkje heilt klart og overbevist meg sjølv. Hadde egentleg vært praktisk på komfyr, stikk kjøkken(nokon av dei) og diverse belysning. Vurderer óg å ha 2 pola brytar framføre tv stikk.

 

Toalett, bod og vaskerom tenker eg det vert bevegelsessensor i staden for brytar, så veit ikkje om eg orkar å stresse med noko anna.

Vurderer å styre alt dimmebart med impuls i staden for eigne dimmarar.

 

Men som sagt, det meste er førebels bare lause tankar.

 

Tar gjerne imot tips om rimeleg og stilig belysning.

Lenke til kommentar

Toalett, bod og vaskerom tenker eg det vert bevegelsessensor i staden for brytar, så veit ikkje om eg orkar å stresse med noko anna.

 

Hvordan funker det med bevegelsessensor på do og bad? Hvis man sitter stille lenge med treg mage, blir det plutselig mørkt, og man må vifte med armene for å få på lyset igjen? Hvis man står i dusjen i kabinett eller bak dusjdører, "ser" sensoren at man er der da, eller går lyset?

Lenke til kommentar

Toalett, bod og vaskerom tenker eg det vert bevegelsessensor i staden for brytar, så veit ikkje om eg orkar å stresse med noko anna.

 

Hvordan funker det med bevegelsessensor på do og bad? Hvis man sitter stille lenge med treg mage, blir det plutselig mørkt, og man må vifte med armene for å få på lyset igjen? Hvis man står i dusjen i kabinett eller bak dusjdører, "ser" sensoren at man er der da, eller går lyset?

Har det ikkje på BAD, men kun på dedikert Skithus. Ønsker folk å sitte halve ettermiddagen på dass, så får dei fint tåle å veifte med armene. Dog trur eg ikkje dette blir eit problem på eit rom som måler 1,5 x 1,5 meter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nok stikkontakter i bruksrom,

tror de regner en dobbel stikkontakt per kvadratmeter elns på stue pluss en "firer" ved tven ;)

Lykke til med husbygging! :thumbup:

 

Btw, en ting til,

en liten varmeovn under hvert vindu som tar seg av kulderas.

Stikkontakter skal det bli nok av ;)

2 "firere" ved tv'n ;)

 

Skal ikkje ha noko panelovner. Varmepumpeanlegget tar seg av det(har ein kamerat som fikser alt til kostpris der. Han har eget firma).

Varmekabel på strategiske plasser.

Lenke til kommentar

Vi har PIR-detektor i entreen i første etasje. Dette for å slipp å skru av lyset der og gå opp og ned trappa i "mørket". Detektoren merker oss allerede ved tredje trappetrinn fra andre etasje.

 

En ting jeg har tenkt på, som jeg ikke har undersøkt om går an, er å installere veldig dype takbokser. Man trekker jo to ledninger til punktet uansett, så senere, om man får råd, så kan man installere trådløse aktuatorer. Da skal man kunne mekke seg et komplett trådløst "smarthus"-system.

Lenke til kommentar

Toalett, bod og vaskerom tenker eg det vert bevegelsessensor i staden for brytar, så veit ikkje om eg orkar å stresse med noko anna.

 

Hvordan funker det med bevegelsessensor på do og bad? Hvis man sitter stille lenge med treg mage, blir det plutselig mørkt, og man må vifte med armene for å få på lyset igjen? Hvis man står i dusjen i kabinett eller bak dusjdører, "ser" sensoren at man er der da, eller går lyset?

Jeg har bevegelsessensor på badet, fungerer utmerket. Måtte bare få stillt inn tida på litt lengre enn en dusj.

 

På boder har jeg bare satt inn stikkontakter og plugget i noen LED-lyskastere med bevegelsessensor fra biltema, fungerer også greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...