Gå til innhold

Mikaeru sin treningslogg (vekttap+bilder)


Anbefalte innlegg

Har lest flere steder (har ikke linkene) at det sunneste er å gå ned mellom en halv kilo og en kilo i uka, og slik jeg holder på nå så går jeg ned en kilo i uka. Da er vel det lureste å bare fortsette slik?

 

Skal prøve å få med meg litt styrketrening. :thumbup:

Endret av Mikaeru
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest flere steder (har ikke linkene) at det sunneste er å gå ned mellom en halv kilo og en kilo i uka, og slik jeg holder på nå så går jeg ned en kilo i uka. Da er vel det lureste å bare fortsette slik?

 

Skal prøve å få med meg litt styrketrening. :thumbup:

Du kan gjerne gå ned 4 kg i uka omså...

Det som er tingen er det psykologiske aspektet. Når man plutselig stagnerer så kan det utløse en del ting som det å gi opp det man holder på med og begynne på det gamle viset igjen...

 

Satt litt på spissen vel og merke...

Lenke til kommentar

Har lest flere steder (har ikke linkene) at det sunneste er å gå ned mellom en halv kilo og en kilo i uka, og slik jeg holder på nå så går jeg ned en kilo i uka. Da er vel det lureste å bare fortsette slik?

 

Skal prøve å få med meg litt styrketrening. :thumbup:

 

Grunnen til at de fleste blir anbefalt å ikke gå for fort ned i vekt er at dette ofte krever tiltak som ikke kan holdes over tid, dette gjør at når folk er ferdig med en diett eller på ønsket vektnivå, så finner de fram vinen og sjokoladen som igjen gjør at de går opp igjen (gjerne raskere enn før..) Dette er jojo-slanking ;)

 

Så lenge det er rutiner og vaner du klarer å holde i lengden (resten av livet), så kan du gå ned så mye du klarer per uke :)

Lenke til kommentar

Skal følge med her fremover :).

 

Gratulerer så mye med en kjempegod start og lykke til videre!

 

Jeg har oppnådd gode resultater så langt ved å kombinere kardio og PF. Jeg anbefaler deg å sjekke ut storken sin tråd her på forumet.

 

Hvis du trenger noen tips eller noe, så er det bare til å sende en melding. Jeg har gått fra 109 kg til 92 kg siden februar, så jeg vet hvordan det er ;).

Lenke til kommentar

det ble en treningsøkt lik som den i går. Gjorde det litt bedre da, men det var ikke mye forskjell. :)

 

Bare slenger ut ett spørsmål jeg; gjør det noe om jeg spiser 'frokost' etter trening? Sliter så jævlig med matlyst på morgen, selv når jeg vet at det er veldig viktig.

Lenke til kommentar

Nei, spiser selv aldri før trening. Du kan lese om periodisk faste, storken har laget en tråd her på forumet. Det går ut på å faste i 16 timer og spise i de siste 8 timene. Det sparer meg masse tid på morgenen, lettere å få i seg det du trenger. Slipper å lage masse småmåltider i løpet av dagen. Tre store måltider er alt du trenger. Det som er viktig er å få i seg BCAA eller protein før trening, som sagt les mer i tråden til storken.

Lenke til kommentar

Bør man også ha BCAA og ekstra protein om man trener mer for vekttap enn muskelbygging?

 

Du vil vedlikeholde den muskelmassen du har, vekttap er en ting - nedgang i fettmasse er en annen. Ikke gjør som jojo-slankere flest å drite i hvordan det går med muskelmassen - så lenge vekta går nedover.

 

 

Mer musker = høyere forbrenning = lettere å holde vekta.

 

Trening på tom mage; Innta 10g BCAA (Proteinfabrikkens BCAA+ er hydrolysert protein, og ikke bcaa - så ikke bli lurt her), 25-40g whey protein eller 200g kyllingfilet. Anbefaler selvfølgelig førstnevnte, lettest og kalorifattig.

 

 

Lenke til kommentar

Slik jeg tolker det, er det faktisk en gevinst å spise første måltid etter trening (snakker om kardio). Men det er jo selvsagt noen parameter som avgjør dette; for det første må du ikke være utsultet når du starter, dette betyr kostholdet kvelden før må være godt nok til at du har energi til å gjennomføre økten. Det er også veldig avgjørende hva du putter i deg etter trening (noe artikkelen ikke tok for seg)

Lenke til kommentar

Slik jeg tolker det, er det faktisk en gevinst å spise første måltid etter trening (snakker om kardio). Men det er jo selvsagt noen parameter som avgjør dette; for det første må du ikke være utsultet når du starter, dette betyr kostholdet kvelden før må være godt nok til at du har energi til å gjennomføre økten. Det er også veldig avgjørende hva du putter i deg etter trening (noe artikkelen ikke tok for seg)

 

Vel, trening er ganske alfa omega for fremgang. Kondisjonstrening på tom mage er triste greier, og anbefales ikke. Styrketrening på tom mage, derimot, anbefales.

 

Næring etter/før trening er et område som er overanalysert av Børge & co, delvis for at de selger produkter for nettopp dette. Om du spiser før trening er det klart at maten ligger i magesekken til lenge etter økta. Jeg er ikke skrubbsulten like etter ei styrkeøkt, så jeg ser ikke problemet med å vente opptil 1 time før jeg spiser (altså, mot at jeg skulle inntatt 30g myse + 0,5l melk like før/etter trening).

 

Kardio er, strengt tatt, underlegent styrketrening på kaloriunderskudd - når du ser på forskjellene i hormonrespons som følge av treningen.

 

 

Lenke til kommentar

Godt mulig at jeg bare klamrer meg fast til gammel humbygg-kunnskap, men har i tidligere diskusjoner kommet med flere kilder til at kardio trening før frokost med et rett sammensatt måltid etter har en gevinst kontra å spist før trening..

 

At kondisjons-trening på tom mage er trist er jeg enig i, men kardio og kondisjons-trening er to forskjellige ting med veldig forskjellig tempo/puls.

 

At man ikke er spesielt sulten rett etter trening betyr ikke at kroppen er mottagelig for næringen.

 

[Nå fisker jeg bare]

 

Kroppen vil ta den næringen som er lettes å benytte seg av, mat som ikke har blitt prosessert i kroppen vil være lettere å bruke enn fett lagrene. Så ved å tilføre kroppen mat før trening, vil kroppen bruke denne uten økten, ved å ikke tilføre trening vil kroppen gå løs på lagrene/reservene i kroppen.

Lenke til kommentar

Godt mulig at jeg bare klamrer meg fast til gammel humbygg-kunnskap, men har i tidligere diskusjoner kommet med flere kilder til at kardio trening før frokost med et rett sammensatt måltid etter har en gevinst kontra å spist før trening..

 

At kondisjons-trening på tom mage er trist er jeg enig i, men kardio og kondisjons-trening er to forskjellige ting med veldig forskjellig tempo/puls.

 

At man ikke er spesielt sulten rett etter trening betyr ikke at kroppen er mottagelig for næringen.

 

[Nå fisker jeg bare]

 

Kroppen vil ta den næringen som er lettes å benytte seg av, mat som ikke har blitt prosessert i kroppen vil være lettere å bruke enn fett lagrene. Så ved å tilføre kroppen mat før trening, vil kroppen bruke denne uten økten, ved å ikke tilføre trening vil kroppen gå løs på lagrene/reservene i kroppen.

 

Skal ikke påberope meg mest rett jeg heller, strengt tatt har jeg mye imot kondisjonstrening og kardio - og har ikke satt meg så "kjempe-super-godt" inn i det. Istedenfor den 30 minutters joggeturen dropper jeg 200 kcal fra kostholdet og trives i sofaen.

 

 

Selvfølgelig er kroppen mottakelig for næringen rett etter trening, men det er unødvendig å stesse veldig med det hvis du har spist et måltid 2-3 timer i forveien - eller om du har inntatt 10g bcaa før treninga. Hører folk som klager over at det tar 25 minutter etter trening før de får i seg næring, da snakker vi stressmønstre av dimensjoner ifht trening.

 

Kardio og kondisjonstrening er en ting, hovedsakelig skaper de underskudd ved å forbrenne energi - der og da. Styrketrening skaper et underskudd ved muskelrestitusjon samtidig som muskelvekst stimuleres. Du har et muskelrestitusjons-underskudd ved kondisjonstrening også, men det er ikke på langt nær like stort som styrketrening.

 

Så, det som skiller kardio/kondisjonstrening (hva er egentlig forskjellen?) med eller uten mat i magen - er fra mitt syn dette:

- Uten mat: redusert ytelse, spiser av både fett og glykogenlagre - større fettforbrenning, mindre muskelrestitusjon trengs (mindre forbruk av energi utover dagen)

- Med mat: høyere ytelse, hovedsakelig bruk av glukose tilgjengelig fra maten - lavere fettforbrenning der og da, men et høyere muskelrestitusjonsbehov.

 

 

Snakker meg litt bort her nå, menmen. Gåing som kardio, styrketrening som trening - her i gården.

 

 

Lenke til kommentar

 

Så, det som skiller kardio/kondisjonstrening (hva er egentlig forskjellen?) med eller uten mat i magen - er fra mitt syn dette:

- Uten mat: redusert ytelse, spiser av både fett og glykogenlagre - større fettforbrenning, mindre muskelrestitusjon trengs (mindre forbruk av energi utover dagen)

- Med mat: høyere ytelse, hovedsakelig bruk av glukose tilgjengelig fra maten - lavere fettforbrenning der og da, men et høyere muskelrestitusjonsbehov.

 

Veldig enig i det du skriver her og forskjellen på kardio og kondisjonstrening er at med kardiotrening tenker man på fett/kaloriforbrennende trening, mens kondisjonstrening er trening for å forberede utholdenheten. Begge to går innunder hverandre i den grad at begge er en konsekvens av hverandre, men de har i utgangspunktet forskjellig formål.

Lenke til kommentar

Selvsagt, man skal ha et leve mønster som passer best. Det å stresse ganger ingen, så ja. Hvis man sliter med tiden etter trening eller ikke har appetitt, så er det ikke hensiktsmessig å få i seg mat. Men mener å ha lest at i et vindu på ca 1 time etter trening er kroppen "ekstra" klar for næring.

 

Styrketrening har en lenge fordel i forhold til kcal forbruk, større muskler forbrenner mer. Mens kardio har en umiddelbar forbrenning.

 

Forskjellen mellom kardio og kondisjons trening er tempoet og formålet. Har også lest for noen år siden at de to forskjellige forbrenner forskjellig, men skal ikke gå nærmere inn i det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...