Gå til innhold

gå over til intel platformen?


zulo

Anbefalte innlegg

Det er en: AXDA2500DKV4D 9859998270326 AQXDA 0233TPBW

 

Har aldri skjønt det der (er litt blank på det området :D )

Er det spesiallagde AMD prossesorer ?

Kan hvem som helst skaffe dem ?

Er de dyre ?

Nei ikke spesiallagde..

Ja hvis du har flaks så får du en Overklokkingsvennlig prosessor

Alle disse tallene og bokstavene -> Les her http://www.overklokking.no/cpu/amd_workaro...nds/index2.html

Er de dyre? Nei akkuratt samme pris som de som ikke er så overklokkingsvennlige..

 

Njaal

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer vel av at noen kun skal ha det beste,det er vel her som med mange andre ting. Jeg har aldri tvilt på at amd er bra ,har selv hatt amd som hovedmaskin men jeg byttet for ca 2 år siden ikke pga amd men pga de elendige /ustabile brikksettene som var da,jeg har heller ikke funnet noen grunn til å gå tilbake da jeg er fornøyd med det jeg har.

 

Det er vel kanskje det som er grunnen. De klagde noen ganger over ustabilitet, men det var kanskje fordi de ikke var helt klar over på hvilken måte de skulle installere disse VIA 4-1 tinga på og alt det andre styret. Er ikke så kjent med sånt, har ikke hatt noe VIA chipsett før selv.

 

Jeg glemte meg litt da jeg sa jeg alltid har hatt Intel,da. AMD har jeg faktisk hatt, men det er lenge siden. (6 år) Det var en AMD K6-233 på et Intel 430TX chipset. Den var stabil og fin, men var litt treg på 3D ting og kalkulasjoner, p.g.a K6'ns svake FPU.

Lenke til kommentar
Vel om jeg mistet din respekt får så vere, dessuten hadde du lagt inn det innlegget du refererer til menst jeg skrev mitt.

Den slengen angående tester som var til å stole på var ikke ment direkte til deg,den var ment mer skjennerelt da det i flere poster har vert en tendens til å trekke frem enkelte deler av en test der amd har vert best.

Alle vet at intelprosessorne er best pr i dag,hva som kommer ja det får tiden vise og i den siste testen som jeg viste til og som også fremkommer av andre tester er at en amd xp 2800+ tillsvarer en 2,5 8oo mhz fra intel, at da en plutselig drar frem en gammel test der den er testet mot en intel prosessor på 533mhz og i tillegg på et 345E kort er jo nettop et bevis på at tester som det jeg nevnte blir brukt.

Skal dette diskuterest seriøst må man forholde seg til det som er på markede i dag .

 

PS: Jeg stoler ikke blindt på tester som jeg leser derfor har jeg selv testet både 2,8 og 3,0 på flere hk fra bla asus ,abit og msi, og jeg kan si med en gang at disse stemmer ikke med det som mange tester oppgir, det samme gjelder minnebrikker derfor holder jeg på med en test av geil,Twinmos og Corsairbrikker for å finne ut hva som er best på det systemet jeg bruker. Problemet med tester på forumet er at de aldri bruker samme hk og prosessor ved test av minnebrikker dermed kan også resultatet bli deretter.

 

Jeg burde kanskje ha sjekket tidspunkt for innlegget ditt. Uansett så tenkte jeg litt over innlegget jeg skrev på vei til butikken, og skjønte at jeg hadde tatt veldig hardt i, og det beklager jeg. Blei bare litt frustrert av å lese det du skrev (som jeg muligens tolket litt feil), siden det du ellers skriver er fornuftig og korrekt.

Når det gjelder testing av HW så er jeg så klart enig i at man må sammenlikne det nyeste og raskeste som er å få tak i for å få riktige resultater :) AMD XP og KT333 vs. P4C og i875 er liksom en smule unfair på samme måte som AMX XP og nForce U 400 vs. P4 og i815 er unfair. Drivere og instillinger i bios har også mye å si, så det blir såklart vanskelig å gjøre en test som er helt fair.

 

Jeg trekker tilbake fanatiker utsagnet.. noen fanatiker er du ikke.. eller.. kanskje en liten en bare :p

 

ps. formann og Snekker`n har sommervarmen tatt helt over hos dere begge?

 

Jeg begynner å lure selv.. hadde ligget en stund i solen når jeg skrev det, så det er godt mulig at hjernen var litt mer svekket enn den er ellers. Et mini-heteslag kanskje? :roll:

 

Note to self: Drikke mye vann når jeg soler meg.

Lenke til kommentar

Jeg holder på med AMD siden min første PC med en K5.

Minnimalt mindre ytelse enn Intel + de sparte lapper ... :wink:

 

Andre ting er Intel sin monopol !!! JEG HATER DET !!! Deres ale nye oppfinelser som tvinger oss til å kjøppe stadi nye ting og tang ...

Hvem av dere som husker Intel da den skrak og bjeffa overalt om sin nye

pentium med ram-bus eller noe sånt.

De lovte skyhøyt ytelse osv ... Til slutt kom de over til DDR mine til sine processorer ...

MMX ... gav mye mindre enn de lovte ... Og 3D Now! med Riva TNT det

gav altså en kick !!!

Hvem husker da Intel sa at revolusjon kommer me Slot 1 ... De som ville ha revolusjon måtte kjøppe en konventer til Slot 1 ...

 

Og idag ... 800Mhz FSB, ytelse fårskjell er minnimalt og i prissen så både HK og 800Khz FSB P4 er mye mye dyrere ...

 

De fleste som vil spille har kun råd til AMD ...

Altså Du store INTEL som har roen på ALT ... se ned på oss mennesker med dårlig ekønomi som forventer mye for pengenne ...

 

Personlig så har jeg bestilt ekte AMD ting idag.

Barton 2500 og NF-7 V.2 = ca.1600 nok

P4 2,66 koster nesten 2000 ... + HK er det 3000 ...

For de sparte 1500 får jeg heftig minne og Web Kamera ...

"Thank You AMD !!!" "Good Luck INTEL"

Lenke til kommentar
Vel om jeg mistet din respekt får så vere, dessuten hadde du lagt inn det innlegget du refererer til menst jeg skrev mitt.

Den slengen angående tester som var til å stole på var ikke ment direkte til deg,den var ment mer skjennerelt da det i flere poster har vert en tendens til å trekke frem enkelte deler av en test

PS: Jeg stoler ikke blindt på tester som jeg leser derfor har jeg selv testet både 2,8 og 3,0 på flere hk fra bla asus ,abit og msi, og jeg kan si med en gang at disse stemmer ikke med det som mange tester oppgir, det samme gjelder minnebrikker derfor holder jeg på med en test av geil,Twinmos og Corsairbrikker for å finne ut hva som er best på det systemet jeg bruker. Problemet med tester på forumet er at de aldri bruker samme hk og prosessor ved test av minnebrikker dermed kan også resultatet bli deretter.

 

Jeg burde kanskje ha sjekket tidspunkt for innlegget ditt. Uansett så tenkte jeg litt over innlegget jeg skrev på vei til butikken, og skjønte at jeg hadde tatt veldig hardt i, og det beklager jeg. Blei bare litt frustrert av å lese det du skrev (som jeg muligens tolket litt feil), siden det du ellers skriver er fornuftig og korrekt.

Når det gjelder testing av HW så er jeg så klart enig i at man må sammenlikne det nyeste og raskeste som er å få tak i for å få riktige resultater :) AMD XP og KT333 vs. P4C og i875 er liksom en smule unfair

Note to self: Drikke mye vann når jeg soler meg.

...når nå gnistregnet har lagt seg, prøver jeg en konklusjon ( on topic ), uavhengige tester er gjenstand for kritikk, det trekkes fra og legges til ut fra kritikkverdig basis.

 

Derfor har hw.nos' forum atter en gang befestet sin stilling: hør hva folk sier - formidle subjektiv eller objektivt er ikke enkelt, ikke minst gramatikalsk tydeligvis - ikke desto mindre har hver enkelt en oppfatning det er verd å lytte til :wink:

 

.

Lenke til kommentar

formann, tror egentlig vi er ganske enig når tingene får roet seg litt, av og til må man desverre bruke en litt arrogant holdning og sette tingene på spissen. Dette fordi det desverre i alt for mange tillfeller blir kastet ut deler av tester og utsagn som egentlig er revet bort fra den sammenhengen de var ment.

Jeg prøver iallefall å vere så saklig som mulig selv om ikke det er like lett bestandig :)

 

Fortsatt god sommer :smile: :smile:

Lenke til kommentar

her var det mange svar..

 

det var ikke meningen å rive opp en intel-amd diskusjon igjen, jeg ville bare høre et par meninger. Har brukt amd nå de siste 2 årene vesentlig pga pris/ytelse forhold. Og jeg har vært meget fornøyd bortsett fra temperatur og viftebråk i kassa. Har opplevd en del rare ting som jeg tror har litt med hovedkortet å gjøre, abit kt7a ? via er vel kanskje ikke det mest stabile.

 

Har egentlig lyst til å bare oppgradere hk slik at jeg kan bruke de nye amd cpuene (Barton?) med 400mhz buss og raskere ram-brikker.

Det er sikkert nok til å få systemet litt generelt bedre.

 

Noen forslag til hk? til passende pris for en student..

 

Lurer også på hvilken ram som egentlig er raskest, pc2700, pc3200 osv?

Lenke til kommentar

hva har Intel monopol med? *se seg rundt*

ingen som veit?

neivel.

 

Diskusjonen er tilbake igjen ser jeg :-?

 

Uansett, hva som er best av Intel og AMD finnes det så absolutt ingen fasitsvar på. Det er også flere ting som spiller inn til hva sm er best med hk, minne, os, drivere, og flere andre ting.

Du kan ikke kaste på en 200 watts strømforsyning på en Athlon XP3200+ men 4 hdd'er og 4 ram brikker og FX5900U og Windows ME og si at den er ustabil heller.

 

Det er ikke bare CPU som teller, man skal og ha deler som passer.

Tester og slikt kan man ikke ta på alvor uten å se om det finnes fakta som kan backe opp de andre testene. Skal man dra fram tester så bør man sjekke flere steder enn THG fordi der begynner det å bli heller tvilsomt.

 

Det avhenger også av hvilke bruksområder du har om ditt valg av CPU, AMD er bedre til noe og Intel er bedre til noe annet. Man vil heller sjeldent merke forskjellen i andre ting enn benchmarks.

 

Hjalp det noe å skrive det her da tro :shrug:

Jaja, for håpe det har noen innvirknig på noen da :)

Lenke til kommentar
hva har Intel monopol med? *se seg rundt*

ingen som veit?

neivel.

 

Diskusjonen er tilbake igjen ser jeg :-?

 

Uansett, hva som er best av Intel og AMD finnes det så absolutt ingen fasitsvar på. Det er også flere ting som spiller inn til hva sm er best med hk, minne, os, drivere, og flere andre ting.

Du kan ikke kaste på en 200 watts strømforsyning på en Athlon XP3200+ men 4 hdd'er og 4 ram brikker og FX5900U og Windows ME og si at den er ustabil heller.

 

Det er ikke bare CPU som teller, man skal og ha deler som passer.

Tester og slikt kan man ikke ta på alvor uten å se om det finnes fakta som kan backe opp de andre testene. Skal man dra fram tester så bør man sjekke flere steder enn THG fordi der begynner det å bli heller tvilsomt.

 

Det avhenger også av hvilke bruksområder du har om ditt valg av CPU, AMD er bedre til noe og Intel er bedre til noe annet. Man vil heller sjeldent merke forskjellen i andre ting enn benchmarks.

 

Hjalp det noe å skrive det her da tro :shrug:

Jaja, for håpe det har noen innvirknig på noen da :)

 

Hvem snakker om monopol :o :o :o

Når jeg snakker om å teste to cpuer mot hverandre er det en slvfølge at man har mest mulig like komponenter,det eneste som må vere forskjellig er jo hk og cpu. Hva har denne diskusjonen egentlig å gjøre med en st forsyning på 200w å gjøre :o :o

Lenke til kommentar

Nå skal jeg sitere litt.

 

Andre ting er Intel sin monopol !!! JEG HATER DET !!! Deres ale nye oppfinelser som tvinger oss til å kjøppe stadi nye ting og tang ...

Der har du monopol svaret.

 

Er ikke de nye cpuene fra intel med 800 fsb raskere og mer stabile enn amd?

I noen tester så kan det se sånn ut med tanke på strømfosyning.

Nesten ingen tenker på at strømforsyning og operativsystem er like viktig for stabiliteten.

 

Når jeg snakker om å teste to cpuer mot hverandre er det en slvfølge at man har mest mulig like komponenter,det eneste som må vere forskjellig er jo hk og cpu.

 

Det var det jeg prøvde å få fram, hvis noen misforstår det så beklager jeg.

Lenke til kommentar
Nå skal jeg sitere litt.

 

Andre ting er Intel sin monopol !!! JEG HATER DET !!! Deres ale nye oppfinelser som tvinger oss til å kjøppe stadi nye ting og tang ...

Der har du monopol svaret.

 

Er ikke de nye cpuene fra intel med 800 fsb raskere og mer stabile enn amd?

I noen tester så kan det se sånn ut med tanke på strømfosyning.

Nesten ingen tenker på at strømforsyning og operativsystem er like viktig for stabiliteten.

 

Når jeg snakker om å teste to cpuer mot hverandre er det en slvfølge at man har mest mulig like komponenter,det eneste som må vere forskjellig er jo hk og cpu.

 

Det var det jeg prøvde å få fram, hvis noen misforstår det så beklager jeg.

 

OK,hadde vist ikke fått med meg alt :)

Syntes bare det hørtes litt bak mål med den monopolgreia, hadde intel hatt monopol hadde ikke amd vert her,så å hevde noe sånt er jo rent tull.

Lenke til kommentar
Nå skal jeg sitere litt.

 

Er ikke de nye cpuene fra intel med 800 fsb raskere og mer stabile enn amd?

I noen tester så kan det se sånn ut med tanke på strømfosyning.

Nesten ingen tenker på at strømforsyning og operativsystem er like viktig for stabiliteten.

 

 

Og ikke minst alle de bedritne driverne, alle de råtne drittprogrammene som folk installerer, og alle de smarte ideene folk får for seg når ting ikke funker helt etter planen. Skal ikke se bort i fra at det i en meget stor andel av tilfellene med ustabile maskiner, så er det en bruker med litt for mange tommeltotter, litt for stor tro på sine egne glødene kunnskaper og den gode fantasien som står bak.

 

I prioritert rekkefølge vil jeg sette opp grunner til ustabilitet

- Brukerfeil

- Dårlig software (enten drivere eller annen dritt som folk installerer)

- Elendig software

- Ondsindet software

- Brukerfeil

- Varme eller strømrelaterte problemer

- Hardware innkompabilitet (f.eks to PCI-kort som bugger sammen under gitte forutsetninger

Lenke til kommentar

UFO, veldig enig.

 

P4 med HT/800FSB er i så godt som alle situasjoner vesentlig kjappere enn en AMD prosessor med tilsvarende PR-rating, det er ingen diskusjon. Skal du ha no' billig så er AMD greia, siden XP vs Celeron er like rått parti som P4/HT vs XP, "dyrt" (1700 og opp) så er det Intel som er tingen.

 

IMHO, hva stabilitet angår så er vel stort sett chipsettene å skylle på i AMD leiren, at "det ikke er noen forskjell lenger" har iallfall jeg hørt i flere år i forumet, men i virkeligheten opplever jeg stadig mest trøbbel med VIA (og nForce). Det er naturligvis ikke noe stort problem dersom du skjønner deg på BIOS/driver oppdateringer etc.

 

Overklokkere bør etter min mening se på 2.4C dersom budsjettet tillater det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...