Gå til innhold

gå over til intel platformen?


zulo

Anbefalte innlegg

har begynt å lure på om jeg skal oppgradere igjen,har et abit kt7a hovedkort og en amd xp 1900 prosessor. Begynner å bli lei amd og lurer på om det er mye dyrere for et intel hovedkort for de nye pentium prosessorene i forhold til amd.

 

Er ikke de nye cpuene fra intel med 800 fsb raskere og mer stabile enn amd? er det egentlig så stor prisforskjell? er intel mer stabilt??

 

det er vel ganske vanlig for studenter å velge amd pga prisen, men kan noen foreslå noe passende på intel platformen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel er ikke mer stabilt en AMD, men nye P4C er så vidt litt raskere. Siden stabiliteten er lik, så ser jeg ingen grunn til å kjøpe intel når de er såpass mye dyrere. Man får en AMD XP2800+ til under prisen av en Intel P4 2.4Ghz .. faktisk 300.- billigere. Hovedkortene til Intel er også litt dyrere.

De pengene man da sparer kan man legge i ram eller hovedkort. Eller nå som det er sommer så kan det jo passe å kjøpe en kasse eller to også ;)

Lenke til kommentar
Formann; XP2500+@2500 Mhz??? How, Prometeia?? Superstepping?? Jeg får tynt ut 2,19 Mhz med Termaltake Vulcano 9 :shrug:

 

Det er en: AXDA2500DKV4D 9859998270326 AQXDA 0233TPBW

 

Bruker en TT Volcano 7+ som det står i sig. Kjører 2.08v for å klare 2.52Ghz. Regner med å klare 2.6 så fort det blir litt kaldere i luften. (høsten).

Lenke til kommentar
Hva med varme da? Min CPU er ca. 62 grader ved load og maskinen krasjer hvis det er veldig varmt ute :shrug: Kjører med 1.7 v, blir ikke CPU varmere når man øker strømmen? Jeg har forresten A7N8X DX.

 

Tror forresten AMD ville rulet markedet hvis en XP2500+ faktisk ytet 2500 Mhz :D

 

Åssem kjøling har du? synes det virket veldig varmt jeg :p kanskje mye støv? jeg har selv aldri over 50 grader hos meg (SLK-800 m/23db).

 

PS: Volt er ikke strøm bare så du vet det. Er amepere det. Volt er spenning

Lenke til kommentar

joa, det er sant at hvis AMD 2500+ f. eks hadde faktisk vært en 2,5 GHZ så hadde jeg kanskje valgt AMD jeg også kanskje hvis jeg sparer litt eller noe sånt så kjøper jeg kanskje en AMD CPU, Hovedkort og ram, med tia. vet no aldri. men akkurat nå har jeg nok med de andre to pc`ene mine. holder forsåvidt med to også :D

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler intel, har en 2.53ghz nå som fungerer helt utmerket både stabil og ikke videre varm..

 

her har du en liten test fra tomshardware som mulig overbeviser deg... :smile:

 

http://www6.tomshardware.com/cpu/20030623/index.html

 

Vær litt forsiktig med å legge ut linker til THG.. for den egen del, og andres. THG er ikke lenger en side med selvrespekt og integritet. De får ofte resultater som er HELT anderledes en alle andre hardware sider, og bare det sier sitt.

Den linken som du la ut er et av de beste eksemplene på dette. Inget menneske på jord med normalt gode datakunnskaper vil finne på å tro på det THG prøver å si med den testen. Den er nesten like ille som Mac sine G5 vs. P4 bencher.

Om man tror på den testen så er kanskje det beste å dra på el-kjøp og finne seg en pc der, for da mangler man de cellene som skal til for å sette sammen en pc selv.

Lenke til kommentar
Intel er ikke mer stabilt en AMD, men nye P4C er så vidt litt raskere. Siden stabiliteten er lik, så ser jeg ingen grunn til å kjøpe intel når de er såpass mye dyrere. Man får en AMD XP2800+ til under prisen av en Intel P4 2.4Ghz .. faktisk 300.- billigere. Hovedkortene til Intel er også litt dyrere.

De pengene man da sparer kan man legge i ram eller hovedkort. Eller nå som det er sommer så kan det jo passe å kjøpe en kasse eller to også ;)

 

Ja men som du ser i bla den testen som det refereres til over her så er en 2800+ omtrent det samme som en P4 2,4 533, men den klarer ikke å holde følge med en 2,4 800mhz, der blir selv xp 3000+ slått i enkelte tester.

Lenke til kommentar
Intel er ikke mer stabilt en AMD, men nye P4C er så vidt litt raskere. Siden stabiliteten er lik, så ser jeg ingen grunn til å kjøpe intel når de er såpass mye dyrere. Man får en AMD XP2800+ til under prisen av en Intel P4 2.4Ghz .. faktisk 300.- billigere. Hovedkortene til Intel er også litt dyrere.

De pengene man da sparer kan man legge i ram eller hovedkort. Eller nå som det er sommer så kan det jo passe å kjøpe en kasse eller to også ;)

 

Ja men som du ser i bla den testen som det refereres til over her så er en 2800+ omtrent det samme som en P4 2,4 533, men den klarer ikke å holde følge med en 2,4 800mhz, der blir selv xp 3000+ slått i enkelte tester.

 

Seriøst snekker´n.. du har såpass god innsikt på hardware fronten at du skjønner hvor BS den testen der er. Som sagt så er jeg klar over at P4C er raskere, men den THG testen der er bare HELT forbanna teit.

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler intel, har en 2.53ghz nå som fungerer helt utmerket både stabil og ikke videre varm..

 

her har du en liten test fra tomshardware som mulig overbeviser deg... :smile:

 

http://www6.tomshardware.com/cpu/20030623/index.html

 

Vær litt forsiktig med å legge ut linker til THG.. for den egen del, og andres. THG er ikke lenger en side med selvrespekt og integritet. De får ofte resultater som er HELT anderledes en alle andre hardware sider, og bare det sier sitt.

Den linken som du la ut er et av de beste eksemplene på dette. Inget menneske på jord med normalt gode datakunnskaper vil finne på å tro på det THG prøver å si med den testen. Den er nesten like ille som Mac sine G5 vs. P4 bencher.

Om man tror på den testen så er kanskje det beste å dra på el-kjøp og finne seg en pc der, for da mangler man de cellene som skal til for å sette sammen en pc selv.

 

Vel denne testen sier vel det samme her er den testet mot div P4 533 prosessorer.

 

http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1718

 

Da kan vi jo ikke tro på denne heller, eller er det kun tester der amd kommer best ut som er troverdige :o

Lenke til kommentar
Vi kan ta en annen test, Intel 2800GHz mot AMD 2800+http://www.hardware.no/tester/cpu/athlonxp_2800 AMD vinner i det meste.

 

Selv om Intel slår AMD i noen tester og AMD slår Intel i noen tester, så merker man ikke stor forskjellen mellom dem. Har man lite med penger så er AMD en klar vinner.

 

Vel denne testen er omtrent like seriøs son den på thw, ser du ikke oppsettet det er jo latterlig. En 2800+ på det raskeste kort som er å oppdrive nemmelig nForce 2 mot en P4 2,8 533 på et treigt 845E kort, dette er ikke sammenlignbart i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...