Gå til innhold

Krigen i Afganistan


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De er vel ute etter å ta Nato og ikke sivilbefolkningen. Hadde Nato dratt hadde de ikke angrepet, så Nato sitt tilstedeværelse i Afghanistan er den direkte årsak til angrepet du ser nå.

 

Tror du kanskje disse menneskene ville fortsatt å kjempe mot regjeringen og demokratiet eller tror du de vil legge ned våpnene og omfavne menneskerettighetene om vi drar? Tror du de slutter å krige mot hverandre om NATO forsvinner?

Lenke til kommentar

Det jeg vet er at når Taliban regjerte så var det mye mindre vold, mindre narkotika og ett mer stabilt nasjon.

 

Du må huske på at Afghanistan er en nasjon som har en befolkning som nesten ikke vet hvordan det ikke er å være i krig, så alt vil ikke roe seg ned med engang men jeg er overbevist om at Nato sin tilstedeværelse ihvertfall ikke demper på urolighetene.

Lenke til kommentar

Det jeg vet er at når Taliban regjerte så var det mye mindre vold, mindre narkotika og ett mer stabilt nasjon.

 

Du må huske på at Afghanistan er en nasjon som har en befolkning som nesten ikke vet hvordan det ikke er å være i krig, så alt vil ikke roe seg ned med engang men jeg er overbevist om at Nato sin tilstedeværelse ihvertfall ikke demper på urolighetene.

Da Taliban "regjerte" var det borgerkrig og antagelig like mye maktkamp som det alltid har vært i det landet. Jeg ser mange gode grunner til å trekke oss ut, men troen på at det blir bedre å være afghaner av den grunn tror jeg er veldig naiv.

Lenke til kommentar

De er vel ute etter å ta Nato og ikke sivilbefolkningen. Hadde Nato dratt hadde de ikke angrepet, så Nato sitt tilstedeværelse i Afghanistan er den direkte årsak til angrepet du ser nå.

 

Hadde ikke Taliban åpnet Afghanistan for Al Qaida mens de fortsatt satt ved makten hadde aldri Osama bin Laden kunne ledet Al Qaida fra Afghanistan og da hadde heller aldri USA og alle som støttet dem invadert Afghanistan! Taliban kunne også unngått ivasjon ved å oppfylle kravene USA kom med etter 11/09-01.

Lenke til kommentar

Det jeg vet er at når Taliban regjerte så var det mye mindre vold, mindre narkotika og ett mer stabilt nasjon.

 

Du må huske på at Afghanistan er en nasjon som har en befolkning som nesten ikke vet hvordan det ikke er å være i krig, så alt vil ikke roe seg ned med engang men jeg er overbevist om at Nato sin tilstedeværelse ihvertfall ikke demper på urolighetene.

Da Taliban "regjerte" var det borgerkrig og antagelig like mye maktkamp som det alltid har vært i det landet. Jeg ser mange gode grunner til å trekke oss ut, men troen på at det blir bedre å være afghaner av den grunn tror jeg er veldig naiv.

Akkurat hvordan det blir om vi trekker oss ut vet ingen, men jeg tror heller på å jobbe med afghanerne fremfor å jobbe mot dem. Nato er ikke særlig populære utenfor Kabul.

Lenke til kommentar

Det jeg vet er at når Taliban regjerte så var det mye mindre vold, mindre narkotika og ett mer stabilt nasjon.

 

Du må huske på at Afghanistan er en nasjon som har en befolkning som nesten ikke vet hvordan det ikke er å være i krig, så alt vil ikke roe seg ned med engang men jeg er overbevist om at Nato sin tilstedeværelse ihvertfall ikke demper på urolighetene.

Da Taliban "regjerte" var det borgerkrig og antagelig like mye maktkamp som det alltid har vært i det landet. Jeg ser mange gode grunner til å trekke oss ut, men troen på at det blir bedre å være afghaner av den grunn tror jeg er veldig naiv.

Akkurat hvordan det blir om vi trekker oss ut vet ingen, men jeg tror heller på å jobbe med afghanerne fremfor å jobbe mot dem. Nato er ikke særlig populære utenfor Kabul.

 

Det er nok en veldig enkel konklusjon. I enkelte ommråder er NATO veldig populære fordi de klarer å opprettholde sikkerheten. De lokale slipper å bli ranet eller beskattet av opprørerne og slipper også å frykte likvidasjoner osv. Slik jeg ser det er det ikke ISAF, men først og fremst de gjennomkorrupte afghanerne, særlig forskjellige deler av politiet.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er det ikke ISAF, men først og fremst de gjennomkorrupte afghanerne, særlig forskjellige deler av politiet.

 

Så sant:

 

NATO-støttet politi og milits anklages for overgrep i Afghanistan

 

Afghanske politi- og militsenheter støttet av landets myndigheter og NATO, terroriserer sivilbefolkningen, konkluderer Human Rights Watch i en ny rapport.

 

Drap, tortur, ulovlig skattlegging, tyveri og voldtekter utført av regjeringsstøttede militsgrupper og det NATO-støttede lokalpolitiet er blant overgrepene som dokumenteres i den drøyt 100 sider lange rapporten «Just Don't Call It a Militia».

 

Mangelfull siling av rekrutter, liten eller ingen trening, manglende oppsyn og manglende vilje fra myndighetenes side til å stille overgripere til ansvar, får mye av skylden for overgrepene.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10098782

 

Tragisk nyhet, men kan ikke akkurat si at det overrasker meg i et land som over så lang tid har vært så krigsherjet og kaotisk.

Lenke til kommentar

Oppdatering om saken:

 

TV 2s reporter: – Talibanraketter traff 200 meter fra den norske ambassaden

 

Det foregår harde kamper mellom antiterrorpoliti og opprørere i ambassadestrøket i Kabul.

 

http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/tv-2s-reporter-talibanraketter-traff-200-meter-fra-den-norske-ambassaden-3583445.html

 

Ingen meldinger om skadde norske soldater i Kabul

 

De norske styrkene i Kabul skal ikke ha vært involvert i tirsdagens angrep.

 

http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/afghanistan/ingen-meldinger-om-skadde-norske-soldater-i-kabul-3583784.html

Lenke til kommentar

Frykter etnisk rensning i Afghanistan

 

Afghanistan-eksperter tegner et dystert bilde av situasjonen i Afghanistan etter nok et angrep på de internasjonale styrkene. Nå frykter de etnisk rensing når de internasjonale styrkene trekker seg ut.

 

– Det siste året har jeg opplevd en merkbar forandring i holdningen til afghanere. De jeg har snakket med har alle uttrykt en større grad av usikkerhet, og få gir utrykk for at de vet hvordan dette kommer til å gå, sier Afghanistan-kjenner og forskningsleder ved Chr. Michelsens Institutt, Arne Strand.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7793297

 

Svært dyster lesing, denne artiklen. Det er også et bevis på hvor forferdelig viktig seier i denne krigen er samt hvor katastrofalt det vil bli om vi trekker oss ut før seieren er i boks!

Lenke til kommentar

Fryktet islamist vil forhandle om fred i Afghanistan

 

En av Afghanistans mest fryktede islamistgrupper, Haqqani-nettverket, vil delta i fredsforhandlinger med afghanske myndigheter og USA. Betingelsen er at Taliban også får delta.

 

Det sier gruppens leder Sirajuddin Haqqani i et telefonintervju fra et hemmelig sted.

 

Sirajuddin sier gruppen har avvist tidligere henvendelser fra den afghanske presidenten Hamid Karzai og fra USA om å delta i fredssamtaler fordi det bare har vært «forsøk på å så splid» mellom de militante gruppene i landet. USA har motsatt seg å forhandle med Taliban.

 

USA regner Sirajuddin Haqqani som en av sine farligste fiender i Afghanistan og har utlovet en dusør på 5 millioner dollar til den som bidrar til å få ham tatt.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10010423

 

Hva mener dere? Er dette en god ide? Jeg er selv svært skeptisk.

Lenke til kommentar
Dexter Filkins, har kommet med en ny bok om afghanistan etter å ha vært der flere år som reporter for flere kjente aviser. Men la spesielt merke til at USA tar ut rundt 10000 fra taliban i året, 5000 drepte og 5000 tatt i fangenskap, men de blir ikke færre soldater av den grunn. Så er USA sitt inntreden i Afghanistan med på å rekruttere flere taliban soldater?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...