Gå til innhold

Når kommer det noen nyheter innen FF


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ut fra en historisk Nikon kalender så ser det ut som juli-okt er tiden på året Nikon lanserer proffhus ala D3/D3s/D700.

 

Men hvordan tragedien i Japan vil påvirke lanseringer/produksjon/leveringssituasjonen framover er fortsatt i det blå.

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar

Det kan skje i morgen for alt jeg vet, men ryktene peker vel mot sommer/høst og leveranser kanskje ennå senere. Noe av problemet med å spå om FF er at her er det ingen "begresninger" og det er i stor grad opp til produsentene hvordan de vil posisjonere produktene. Særlig Canon synes jeg har en tendens til å kutte en del funksjoner for at modellene ikke skal stjele kunder fra dyrere modeller, men Nikon har jo også unnlatt å introdusere noe som kan konkurere med D3x. At det kommer en 5D Mk III med høyere skuddtakt og bedre AF og en D700 etterfølger med høyere oppløsning virker sannsynlig, men eksakt når og hvor nærme de vil ligge toppmodellene er det ikke lett å si.

Lenke til kommentar

Etter ryktene å dømme, samt den uavklarte situasjonen i Japan, så tipper jeg at det neppe skjer noe før i høst - og det er vel etter tidsskjema på tide at noe skjer senest i høst. FF er vel å regne som et nisjeprodukt pr i dag, dog selger de vel en del av D700 og ikke minst 5DII.

 

Men når de kommer, er det nok best å ha is i magen et halvt års tid (minst) til prisene er avskrellet ned mot mer akseptabelt nivå (hva nå det måtte være).

 

Tor

Lenke til kommentar

At det ikke kommer noe på markede for sen høst er vel ikke så overraskende med tanke på hva som har skjedd,men jeg tenkte at planene for det som skal komme nok var klare før katastrofen intraff og at det kunne være en sannsynelig dato for når lanseringen kom, slik at en visste hva de to ville komme med.

Slik det er nå er det jo bare masse rykter som svirrer om forskjellige mulige modeller, uten noe fast å forholde seg til :hmm:

Lenke til kommentar

Tro hva slags finurligheter de nye kameraene får i forhold til de gamle? Jeg har brukt den "elgamle" D700 i 2 1/2 år og synes fortsatt det er et fantastisk kamera. Har mange ganger tenkt på hva Nikon kommer til å legge i en ny modell for at det skal bli en merkbar oppgradering. Video, bedre ISO, mulighet for å ta oppvasken??

Lenke til kommentar

Tro hva slags finurligheter de nye kameraene får i forhold til de gamle? Jeg har brukt den "elgamle" D700 i 2 1/2 år og synes fortsatt det er et fantastisk kamera. Har mange ganger tenkt på hva Nikon kommer til å legge i en ny modell for at det skal bli en merkbar oppgradering. Video, bedre ISO, mulighet for å ta oppvasken??

 

På tide med høyere oppløsning vil jeg tro? Og video, så har du en verdig oppdatering. Uten at jeg vet om dette er øverst på ønskelisten for de som har kameraet i dag. Men de som har det kan kanskje si noe om hva de savner? Jeg vil ikke tro det er så fryktelig mye.

Lenke til kommentar

Tro hva slags finurligheter de nye kameraene får i forhold til de gamle? Jeg har brukt den "elgamle" D700 i 2 1/2 år og synes fortsatt det er et fantastisk kamera. Har mange ganger tenkt på hva Nikon kommer til å legge i en ny modell for at det skal bli en merkbar oppgradering. Video, bedre ISO, mulighet for å ta oppvasken??

 

Utenom oppvasken (har oppvaskmaskin) så er det akkurat det å vite hva som kommer og om det er verdt en oppdatering eller om man like gjerne skal kjøpe dagens modell, det handler litt om kroner også.

Lenke til kommentar

Den nye D700'en(D800) oppdatert sensor (16-18mp, bedre iso egenskaper, samme bra fokus system, video, og helt sikkert ett par andre småting.

Forskjellen vil bli at D4 vil bli bygget som en tanks og for profosjonelle, men den nye D700'en (D800) vil ha mange av D4'ens gode egenskaper.

 

5D mkIII, det vanlige, flere MP, fokus systemet til 60D, kanskje den vippbare skjermen til 60D. Viktigheten for Canon er at 5D'en må ikke være konkurent til 1D og samtidig ikke ødelegge for 7D, slik at Canon kan selge både 7D og 5D til en og samme kunde :!:

 

Like interesant er det hvordan D400 vil bli, forhåpentligvis med ett heftig fokus system og sensoren til D7000 :love:

 

Det var mitt tips :)

Endret av hertugen
Lenke til kommentar

Tipper slik jeg.

 

Nikon: D3s, d800 (16mp, video, ikke samme isoegenskap som d3s), og ingen d400

 

Canon: 1ds mkIV, 1d mkIV, 5dmkIII (24mp, 50p, bedre fokussystem men fortsatt dårlig på tracking af), 7d and the lot

 

Grunnen til at det ikke kommer en Nikon D400 er fordi at D7000 fint kan konkurre mot 7d samt å ikke ha et mellomledd vil få flere opp på d800 (=mulighet for større fortjeneste til Nikon)

Lenke til kommentar

Slik det er nå er det jo bare masse rykter som svirrer om forskjellige mulige modeller, uten noe fast å forholde seg til :hmm:

 

Vel, det har jo alltid vært slik angående rykter? Hva Nikon kan komme med følger jeg ikke med på, men myser litt i rykteverden av og til angående Canon. Tipper selv at f.eks 5Dmk3 vil få flere likheter med 7D (også fokussystemet) enn ulikheter for 7Dmk2 kommer antagelig i 2012 og vil dermed flytte seg videre på endel områder og distansere seg på disse områdene kontra 5Dmk3.

 

Ellers antar vel de fleste ryktene at 5Dmk3 vil få en 28-30 mp sensor (og ny 1Ds rundt 40mp).

 

Men stemmer det med høsten så ville jeg ikke planlagt noe seriøst bytte før godt uti neste år pga prisene vil nok være på trynet rimelig lenge, det er nok mange som venter på et 5Dmk3 (og slik sett kan det jo bli et hyggelig bruktmarked for de som ønsker et rimelig 5DII).

 

Tor

Lenke til kommentar

Synes det er på tide at Sony slipper et virkelig high-end kamera, jeg. Byggekvaliteten på A850/A900 var jo meget god, men for Sony sitt rykte innen foto så tror jeg de er tjent med å lansere et virkelig dyrt FF-kamera.

 

Synes det er rart at de ikke har implementert Exmor R-sensorene sine i speilrefleks enda, men det går vel på kostnader. Alltid vanskelig å forsvare Sony når både Canon og Nikon har kameraer i den virkelige proff-klassen og Sony ikke har det. Et selskap så stort som Sony burde virkelig har ressurser til å komme med noe godt i de høyere prisklassene.

Lenke til kommentar

Synes det er på tide at Sony slipper et virkelig high-end kamera, jeg.

 

Jeg antar at FF (eller ikke) er et kost/nytte problem hos Sony. De har ikke et objektivutvalg som kan konkurrere med Canon og Nikon og da har det nok liten hensikt å lansere et FF kamera i de øverste prisklassene. De har imidlertid bra nok med objektiver til å gå for middelklassen slik A900/850 gjorde, men der er nok også marginene en del mindre.

 

Sony kjørte seg dessuten inn i et blindspor med å gå for to-sensor-løsning for Live View. Den fungert forsåvidt bra, men kun på pentamirror kameraer og det var lite aktuelt for FF-modeller. I tillegg ga den ikke video, og en toppmodell i dag uten video er utenkelig (bortsett fra for Sigma). Nå har Sony fått orden på både Live View og video på de siste litt dyrere speilreflekser, og i tillegg har de A33/A55-løsningen med halvgennomskinnelig speil og det er vel fremtiden (foreløpig) for Sony.

 

Så jeg håper på ny FF fra Sony, de var definitivt med på å presse prisene på FF-kameraer og de lanserer jo også nye objektiv beregnet på FF så forhåpentligvis har de en plan.

 

Når det gjelder Exmor-R, eller baksidebelyste sensorer så er poenget å øke den delen av sensorarealet som faktisk er lysfølsom. Resten brukes til annen elektronikk. Siden "utnyttelsesgraden" er mye bedre på store senorer får man en mye mindre prosentvis forbedring på store sensorer så effekten av baksidebelyst design blir knapt nok merkbar.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Dagens gladnyhet som har kommet litt i skyggen av D5100, mikrofon og 60 millioner solgte objektiv er at alle fabrikkene til Nikon i Japan er igang igjen. Virker som lanseringen av D5100 og ikke minst levering ut til butikkene går som planlagt før katastrofen, så det kan tyde på at Nikon sine framtidige lanseringer ikke blir utsatt i det blå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...