Gå til innhold

pc bygging statisk elektrisitet


Anbefalte innlegg

På dette bildet ser du fire avlange hull øverst og nederst der sidepanelet skal ligge i mot. Disse er en mulighet. http://www.fractal-design.com/img_prod/tibild_2_2.jpg

Eller så er det jo masse så hull her hvor vifta er, og de er ofte greie å feste i. http://www.fractal-design.com/img_prod/tibild_4_1.jpg

skal jeg bare stappe inn klypa et sted i et hull der en skrue skal være?

litt vanskelig forklaring det der:(

 

åååååeeeeeee, hvor skal jeg putte klypa?????? kan du ta bilde på paint og sette en ring rundt et sted jeg kan sette klypa??

 

og når jeg skal bygge, skal jeg begynne med PSU eller hovedkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du setter klypa hvor du vil, bare det er metall mot metall, f.eks. i grillen der vifta blåser ut.

Burde ikke være så vanskelig å forstå det.

 

Du kan som oftest med fordel begynne med strømforsyning da CPU-vifta har lett for å komme i veien.

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar

ALDRI koble deg selv direkte mot jord med armlenke. Det er direkte livsfarlig. Bruker ein armlenke mot jord, så den kobles via en høgohmig kobling.

 

Selv har vi matter over HELE bordplata med en knapp i ene hjørnet for å jorde matta mot husets jord. I andre enden er det knapp for tilkobling av armlenke. Via matta på bordet er rette motstanden for å sikre meg selv. Sånn sikres det at meg, utstyr på bordet og huset har samme potensiale.

Vi har også ledende gulvbelegg.

 

Et annet tips er å ha på bommulsklær(eksempelvis dongeribukse) og ikke ADIDAS-buksa som kan være mest behagelig.

 

Siterer noe jeg kjapt fannt på nettet, som kan følges for de som ikke har muligheten til nevnte utstyr:

 

Beskytte mot elektrostatisk utlading

OBS: Frakople produkt fra hovedstrømkilden i henhold med produktspesifikk sikkerhetsinformasjon som kan finnes i “Sikkerhetsinformasjons” avsnittet av websiden.

Tilfeller av elektrostatisk utladning (ESD) kan skade komponenter inne i datamaskinen. Under visse forhold kan elektrostatisk utladning bygges opp i kroppen eller i et objekt, for eksempel en ekstern enhet, og deretter utlades inn i et annet objekt, for eksempel datamaskinen. Unngå skade fra statisk elektrisitet ved å lade ut statisk elektrisitet i kroppen før du berører noen av de innvendige elektroniske komponentene i datamaskinen, for eksempel en minnemodul.

Du kan beskytte mot ESD og elektrostatisk utlading fra din kropp ved å røre et metalljordet objekt (slik som en umalt metalloverflate på din datamaskins I/O panel) før du berører noe som er elektronisk. Ved tilkobling av eksterne enheter (inkludert PDAer) til datamaskinen, skal du alltid jorde både deg selv og den eksterne enheten før du kobler den til datamaskinen. I tillegg, idet du arbeider på innsiden av datamaskinen, rør periodisk et metalljordet objekt for å fjerne noen statisk ladning fra din kropp som du kan ha samlet opp.

Du kan også utføre følgende for å unngå skade som følge av elektrostatisk utladning:

• Når du pakker ut en komponent som er følsom overfor statisk elektrisitet, må du ikke fjerne komponenten fra den antistatiske emballasjen før du er klar til å installere komponenten. Rett før du åpner den antistatiske emballasjen, må du passe på å utlade statisk elektrisitet fra kroppen.

• Når du skal transportere en følsom komponent, må du først legge den i en antistatisk beholder eller emballasje.

• Håndter alle komponenter som er følsomme mot statisk elektrisitet, på et sted der de ikke kan utsettes for statisk elektrisitet. Bruk eventuelt antistatiske gulvmatter og antistatisk underlag på arbeidsbenken.

 

 

 

MVH

 

Serviceelektroniker

Lenke til kommentar

så deter bare å koble armbåndet til kabinette selv om det ikke er jordetog da blir ikke komponentene skadet?

 

vet fortsatt ikke hvor jeg skal koble til klypa på armbåndet siden folk sier at jeg måkoble til et sted der det ikke er lakkert/malt, og fractal design r3 er jo lakkert over hele seg:(

På sett og vis. Du vil da ha samme potensiale som kabinettet.

Men det du evt har liggende på bordplata kan få annet potensiale.

 

En ting du kan gjøre er å ta den antistatiske plasten og legge den på bordplata. og koble den sammen med kabinettet med en ledning. På den plasten kan du legge ting.

Berre ikke ha noe strømkabel inne i bildet og koble deg i kabinettet med armlenke.

Lenke til kommentar

Kjenner jeg blir litt oppgitt av å lese denne tråden her.

Hvor vanskelig kan det være?

 

1 Trekk ut strømkabelen fra stikkontakten

2 Koble til det antistatiske armbåndet til chassiset på pcen. Er det lakkert overalt, så skrap vekk litt lakk inni pc'en et sted der det aldri synes.

3 Ha alle komponentene klare i antistasike poser.

 

Gjør du dette så klarer du ikke å ødelegge komponentene med statisk elektrisitet.

 

Og FYI, har bygget utrolig mange maskiner uten å bruke hverken armbånd eller antistaiske poser, og det har da alltid gått bra.

 

Så bare behandle alle deler forsiktig så skal du ser du får liv i maskina.

Lykke til

Lenke til kommentar

Kjenner jeg blir litt oppgitt av å lese denne tråden her.

Hvor vanskelig kan det være?

 

1 Trekk ut strømkabelen fra stikkontakten

2 Koble til det antistatiske armbåndet til chassiset på pcen. Er det lakkert overalt, så skrap vekk litt lakk inni pc'en et sted der det aldri synes.

3 Ha alle komponentene klare i antistasike poser.

 

Gjør du dette så klarer du ikke å ødelegge komponentene med statisk elektrisitet.

 

Og FYI, har bygget utrolig mange maskiner uten å bruke hverken armbånd eller antistaiske poser, og det har da alltid gått bra.

 

Så bare behandle alle deler forsiktig så skal du ser du får liv i maskina.

Lykke til

 

takk!

men det med å skrape vekk lakk har jeg ikke så lyst til, er det mulig å bare ta på harddisk rammen så har jeg og kabinette samme potensial?

Lenke til kommentar

fractal design r3 er lakkert over hele seg, til og med inni!

 

Hva er problemmet jeg har jo montert pcen i denne kabinettet, ingen statisk som jeg fikk

for at du skal føle at du får statisk støt så må det være på over 3000V, komponentene kan bli skadet med bare noen få hundre V. og du merker det ikke med en gang, det forminsker levetiden på komponentene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...