Gå til innhold

pc bygging statisk elektrisitet


Anbefalte innlegg

skal bygge pc men er veldig redd for å skade komponentene med statisk elektrisitet(ESD) eller hva no detenn heter.

vurderer å kjøpe et antistatisk armbånd for 5 kr på netonnet eller ebay men hvordan bruker jeg det?

og har hørt at jeg bare trenger å ta på kabinette innimellom, funker det?

det kabinette jeg har bestilt er fractal design r3 titan.

 

hvordan ungår jeg statisk elektrisitet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste du trenger å gjøre er å feste krokodilleklipsen til kabinettet, sette i strømkabelen og sørge for at strømforsyningen er slått AV.

hvorfor sier ALLE helt forskjellige ting?

 

noen sier helt unødvendig, bare ikke bygg på teppe.

noen sier ta et sted i kabinette som ikke er malt/lakkert.

noen sier bare putt fingeren din i den mettaldingsen i stikkontakten.

 

veldig forvirret:(

Lenke til kommentar

Som mikkello nevnte, du har lenken rundt armen, krokodille-klemmen i kabinettet og har strøm-kontakten i jordet støpsel.

 

Så, til det litt mer "spennende", hvorfor sier folk forskjellige ting?

Vel, du kan bygge 100 pc`r uten antistatisk lenke og alle fungerer, det er skjeldent problemet.

Så, folk som har bygget pc`r for seg selv og venner mener gjerne at det er unødvendig, fordi dem aldri har brukt det og aldri ødelagt en pc.

 

Men, problemene kommer gjerne snikende etter en god stund.

Plutselig får man en blåskjerm i ny og ne, pc`n henger uten grunn osv er ting som kan komme av at man ikke brukte antistatisk lenke når man bygde den.

Komponentene blir skjeldent ødelagt, men de blir gjerne skadet.

 

noen sier helt unødvendig, bare ikke bygg på teppe. Les over

noen sier ta et sted i kabinette som ikke er malt/lakkert. Bedre enn ingenting, bare pass på at kabinettet er jordet. holder du der hele tiden er det i praksis det samme som å bruke lenge.

noen sier bare putt fingeren din i den mettaldingsen i stikkontakten. samme som over, det samme som å bruke lenke så lenge du har fingeren der hele tiden. kabinettet bør også være jordet.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som mikkello nevnte, du har lenken rundt armen, krokodille-klemmen i kabinettet og har strøm-kontakten i jordet støpsel.

 

Så, til det litt mer "spennende", hvorfor sier folk forskjellige ting?

Vel, du kan bygge 100 pc`r uten antistatisk lenke og alle fungerer, det er skjeldent problemet.

Så, folk som har bygget pc`r for seg selv og venner mener gjerne at det er unødvendig, fordi dem aldri har brukt det og aldri ødelagt en pc.

 

Men, problemene kommer gjerne snikende etter en god stund.

Plutselig får man en blåskjerm i ny og ne, pc`n henger uten grunn osv er ting som kan komme av at man ikke brukte antistatisk lenke når man bygde den.

Komponentene blir skjeldent ødelagt, men de blir gjerne skadet.

 

noen sier helt unødvendig, bare ikke bygg på teppe. Les over

noen sier ta et sted i kabinette som ikke er malt/lakkert. Bedre enn ingenting, bare pass på at kabinettet er jordet. holder du der hele tiden er det i praksis det samme som å bruke lenge.

noen sier bare putt fingeren din i den mettaldingsen i stikkontakten. samme som over, det samme som å bruke lenke så lenge du har fingeren der hele tiden. kabinettet bør også være jordet.

hårek sier at jord har ingenting med statisk elektrisitet å gjøre, men bare å ha samme potensial som kabinette så...

og noen sier det er helleskadelig å ha stikkontakten inni når man bygger selv om bryteren på PSU-en er av

Lenke til kommentar

hårek sier at jord har ingenting med statisk elektrisitet å gjøre, men bare å ha samme potensial som kabinette så...

og noen sier det er helleskadelig å ha stikkontakten inni når man bygger selv om bryteren på PSU-en er av

Hvor har hårek sagt det?

søkte bare på googleom statisk greiene og en tråd på diskusjon kom opp go der hadde hårek skreve det, vet ikke hvorfor, bare leste det liksom

Lenke til kommentar

Jeg mener også at det å unngå statisk elektrisitet og jording ikke automatiskt er det samme. Det man vil unngå er å ha et annet elektriskt potensiale enn komponentene man jobber med.

 

Tar man ofte på kabinettet mens man jobber vil man utligne en evt. ladning, og komponenter tar ikke skade. Bruker man en lenke koblet til kabinettet er man konstant koblet til sammen, og ingen ladning vil kunne bygge seg opp. Ingen vits å blande jording opp i dette, da det ikke har noen funksjon.

 

Grunnen jording ofte blandes inn er at når man driver større, (Større arbeidsflater, elektriskt utstyr og flere personer.) er jording en grei måte for å sørge for at alt ligger på samme potensiale.

Lenke til kommentar

Og hårek har rett.

 

Det som skaper forvirring er ordet jord. Folk som ikke har utdanning innen elektronikk (eller de som har misforstått) tenker da jord som i stikkontakten.

 

Spenning er en relativ skala. Hva spenningen på noe er kommer an på hva du måler mot (bruker som referanse (minus siden av et voltmeter). Dette er litt som så si at stein er 1 meter over bakken, og derfor har en gitt potensiell energi. Denne steinen kan samtidig være 1000 meter over havet, og har da relativ sett 1000 ganer mer potensiell energi hvis en bruker havoverflaten som referanse. Så hvilken skala er rett, vell det kommer an på situasjonen, og hva som er relevant der og da. Vi bestemmer selv hva referanse punktet vårt er. Det samme gjør vi i elektronikken, og her kaller vi dette referanse punktet for jord. Så det har ikke noe med jord i stikkontakten å gjøre.

 

For PC bygging og all annen elektronikk, så er det forskjellen mellom deg og det du jobber på som har betydning. Du er steinen, det du jobber på er bakken rett under deg, og avstanden mellom deg og bakken bestemmer hvor mye potensiell energi du har, og dermed hvor mye du kan ødelegge. Ved å holde i PC kabinettet, eller bruke en antistatisk lenke, så blir energi forskjellen null, og du vil ikke ødelegge noe. Samme som å si at steinen ligger på bakken og har null energi i forhold til bakken.

 

Jeg har selv bygget PC uten lenke, det har gått bra, men nå bruker jeg alltid lenke for sikkerhets skyld. Feil kan komme snikende etterhvert som nevnt over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og hårek har rett.

 

Det som skaper forvirring er ordet jord. Folk som ikke har utdanning innen elektronikk (eller de som har misforstått) tenker da jord som i stikkontakten.

 

Spenning er en relativ skala. Hva spenningen på noe er kommer an på hva du måler mot (bruker som referanse (minus siden av et voltmeter). Dette er litt som så si at stein er 1 meter over bakken, og derfor har en gitt potensiell energi. Denne steinen kan samtidig være 1000 meter over havet, og har da relativ sett 1000 ganer mer potensiell energi hvis en bruker havoverflaten som referanse. Så hvilken skala er rett, vell det kommer an på situasjonen, og hva som er relevant der og da. Vi bestemmer selv hva referanse punktet vårt er. Det samme gjør vi i elektronikken, og her kaller vi dette referanse punktet for jord. Så det har ikke noe med jord i stikkontakten å gjøre.

 

For PC bygging og all annen elektronikk, så er det forskjellen mellom deg og det du jobber på som har betydning. Du er steinen, det du jobber på er bakken rett under deg, og avstanden mellom deg og bakken bestemmer hvor mye potensiell energi du har, og dermed hvor mye du kan ødelegge. Ved å holde i PC kabinettet, eller bruke en antistatisk lenke, så blir energi forskjellen null, og du vil ikke ødelegge noe. Samme som å si at steinen ligger på bakken og har null energi i forhold til bakken.

 

Jeg har selv bygget PC uten lenke, det har gått bra, men nå bruker jeg alltid lenke for sikkerhets skyld. Feil kan komme snikende etterhvert som nevnt over.

ja men hvis jeg og kabinette har samme potensial, da vil jo jeg og kabinette gi støt til komponentene!

 

god forklaring men er litt forvirra nå

Lenke til kommentar

Da forutsetter du at komponentene har et annet potensiale. Men hvor skulle det komme fra?

 

Komponentene er pakket i antistatisk emballasje.

Du har først sørget for at du og kabinettet har samme potensiale. Så tar du på emballasjen til komponenten, og da får den også samme potensiale. Da er det ikke mulig at komponenten kommer ut av emballasjen og møter et helt annet potensiale.

 

Det er ikke noe i veien for å koble seg til jord, og på den måten sørge for at alt har samme potensiale som jord. Mitt poeng har bare vært at dette ikke er tvingende nødvendig. Det er ikke jordingen som er det viktige.

 

Man må også være klar over at det kan være livsfarlig å koble seg til jord slik som mange beskriver det. Det er påkrevet å bruke en høyohmig motstand. Ellers vil en overledning lett bli dødelig.

Lenke til kommentar

så bare for åfå det klart, jeg skal bare ta antistatisk armbånd rundt armen ogkoble klypen til kabinette og så er det bare til å pakke ut delene og sette dem sammen oginn i kabinette?

 

jeg skaljo ha fractal design r3 titan, men hvor skal jeg feste klypen/antistatisk armånd på det kabinette? siden folk sier jo at man må finne et sted der det ikke er lakkert eller malt, men jeg ser bare svart og grått på kabinette.

 

help!

Lenke til kommentar
ja men hvis jeg og kabinette har samme potensial, da vil jo jeg og kabinette gi støt til komponentene!

 

god forklaring men er litt forvirra nå

 

Det stemmer, og kan skje, men som hårek sier, så er det ikke veldig sannsynlig siden de må få annet potensiale fra et eller annet sted. Men skal en være helt safe bør en ha en antistatisk matte å legge alt sammen må (kabinett, komponenter...) og koble armbåndet til matta i stede for kabinettet. Men antistatiske matter er litt dyre og noe de fleste ikke har.

 

Jeg pleier å legge hovedkortet på/i kabinettet mens det fremdeles ligger i den antistatiske posen. Dette vil da gjøre at de lades ut mot hverandre. Jeg tar det så ut av posen og monterer det mens jeg har lenken mellom meg og kabinettet. Det samme gjelder for alle andre komponenter.

 

Ser en del personer som har hovedkort og liknende liggende på antistatiske poser mens de har de skrudd på (gjerne folk som driver med overklokking), det er jo litt feil siden de posene faktisk leder strøm, men det går vell stort sett bra siden resistansen er rimelig stor.

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar

så bare for åfå det klart, jeg skal bare ta antistatisk armbånd rundt armen ogkoble klypen til kabinette og så er det bare til å pakke ut delene og sette dem sammen oginn i kabinette?

 

jeg skaljo ha fractal design r3 titan, men hvor skal jeg feste klypen/antistatisk armånd på det kabinette? siden folk sier jo at man må finne et sted der det ikke er lakkert eller malt, men jeg ser bare svart og grått på kabinette.

 

help!

 

 

Skrap av noe av lakken et sted, og fest klypen der

Endret av Byxxi
Lenke til kommentar
ja men hvis jeg og kabinette har samme potensial, da vil jo jeg og kabinette gi støt til komponentene!

 

god forklaring men er litt forvirra nå

 

Det stemmer. Så derfor bør en ha en antistatisk matte å legge alt sammen må (kabinett, komponenter...) og koble armbåndet til matta i stede for kabinettet. Men antistatiske matter er litt dyre og noe de fleste ikke har.

 

Jeg pleier å legge hovedkortet på/i kabinettet mens det fremdeles ligger i den antistatiske posen. Dette vil da gjøre at de lades ut mot hverandre. Jeg tar det så ut av posen og monterer det mens jeg har lenken mellom meg og kabinettet. Det samme gjelder for alle andre komponenter.

 

Ser en del personer som har hovedkort og liknende liggende på antistatiske poser mens de har de skrudd på (gjerne folk som driver med overklokking), det er jo litt feil siden de posene faktisk leder strøm, men det går vell stort sett bra siden resistansen er rimelig stor.

jeg har ikke noe matte og skal ikke skaffe meg heller, bygger bare på tregulv eller steinfliser

 

så bare for åfå det klart, jeg skal bare ta antistatisk armbånd rundt armen ogkoble klypen til kabinette og så er det bare til å pakke ut delene og sette dem sammen oginn i kabinette?

 

jeg skaljo ha fractal design r3 titan, men hvor skal jeg feste klypen/antistatisk armånd på det kabinette? siden folk sier jo at man må finne et sted der det ikke er lakkert eller malt, men jeg ser bare svart og grått på kabinette.

 

help!

lurer på dette jeg:)

Lenke til kommentar
så bare for åfå det klart, jeg skal bare ta antistatisk armbånd rundt armen ogkoble klypen til kabinette og så er det bare til å pakke ut delene og sette dem sammen oginn i kabinette?

Ja, kjør på.

 

jeg skaljo ha fractal design r3 titan, men hvor skal jeg feste klypen/antistatisk armånd på det kabinette? siden folk sier jo at man må finne et sted der det ikke er lakkert eller malt, men jeg ser bare svart og grått på kabinette.

Ville festa klypen i et av festehullene til sidepanelet på toppen eller bunne. Grillen til viften på baksiden er også fin å feste i synes jeg.

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar
så bare for åfå det klart, jeg skal bare ta antistatisk armbånd rundt armen ogkoble klypen til kabinette og så er det bare til å pakke ut delene og sette dem sammen oginn i kabinette?

Ja, kjør på.

 

jeg skaljo ha fractal design r3 titan, men hvor skal jeg feste klypen/antistatisk armånd på det kabinette? siden folk sier jo at man må finne et sted der det ikke er lakkert eller malt, men jeg ser bare svart og grått på kabinette.

Ville festa klypen i et av festehullene til sidepanelet på toppen eller bunne. Grillen til viften på baksiden er også fin å feste i synes jeg.

jeg er noob i pcså kan du vise et bilde hvor festehullene er eller noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...