Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sveiseblind

SG_93

Anbefalte innlegg

Skrevet

fant ikke hvordan kategori jeg skulle stille dette spørsmålet

så putter det her

kjenner at jeg begynner å bli litt sveiseblind

å det er helt jævlig spesielt på en fredagskveld

så er det noen måte å forhindre dette på i forkant?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

morsomt

jeg bruker sveisemaske

men i dag har det vært mye sveising rundt hele verkstedet så jeg har sett det i side synet

Skrevet

Bruk sterkere styrke på sveiseglasset i sveisemasken, og ha den på så ofte som mulig. Det burde også være mulig å få bedre skille mellom de som sveiser?

Skrevet

så er det noen måte å forhindre dette på i forkant?

Ja, "gjerde inn" de som sveiser med et forheng, og bruke maske om det er du selv som sveiser...

Og om spørsmålet egentlig var om det er noe du kan gjøre nå i etterkant av å ha vært utsatt, men før det begynner å svi skikkelig; ikke som jeg vet om.

Som en kuriositet siterer jeg noe fra en gammel ("Sveising i landbruket", Landbruksforlaget, oversatt fra dansk til norsk i 1980, originalens alder ukjent...) lærebok i sveising:

På apoteket kan en kjøpe smertestillende øyenlammeler (*), eller få legen til å dryppe øynene med kokain (!)

(*) Har ikke den fjerneste anelse hva "smertestillende øyenlameller" er, og jeg tviler også sterkt på at nåtidens leger benytter flytende kokain til behandlig av sveiseblink/snøblindhet..

Skrevet

Mange vernebriller har UV-beskyttelse. Disse dekker mer enn nok for glimt av andre som sveiser. Hør med verneombud (på skolen eller arbeidsplass) om problemet.

Hvilken type sveising er det dere driver med? Siden du puttet denne tråden i kategorien bil, regner jeg med at det kan være Mig/Mag og sveising på bil skjer somregel på så lav strøm at det ikke bør være noe problem med sveiseblindhet.

Men skaff deg et skikkelig par vernebriller. Det hjelper! Bruker selv Zekler 30, og disse funker kjempebra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...