Gå til innhold

Homofili og kristendom.


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvorfor en som praktiserer homofili ØNSKER å være kristen? Hvorfor i all videste verden hengi seg til en trosretning som fordømmer det du selv er?

Kristendom er ikke noe man selv vanligvis ønsker. Det er noe som vanligvis blir prakket på en ufrivillig...

 

Man kan heller ikke bestemme hva man skal være overbevist om... =)

 

Men at enkelte homofile ikke ser at Gud er en urettferdig liten faen, det skjønner jeg ikke... Hadde jeg vært homo, og trodd på denne guden, så ville jeg misslikt Gud sterkt... Enten det, ellers så ville jeg trodd at Gud ikke brydde seg om homofili, men at dette er en stor missforståelse...

 

Trenger jo ikke tro på alt som står i den boka heller... Noen er jo ikke like trangsynte som andre, og vil da åpne opp for at noe av det som er skrevet der, faktisk kan være menneskeskapt også, og ord som er blitt lagt i munnen på Gud fordi de var så sterkt overbevist om at Gud sannsynligvis ville misslikt dette...

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig med Turbonello. De eneste som faktisk velger selv å bli religiøs må enten ha hatt en nær døden-opplevelse, blitt overbevist av en partner, sett lyset, nektet å innse at universet er meningsløst, blitt gal eller rett og slett mistet alt håp, osv. Listen er lang.

 

Fortrenge noe du har fått trødd opp i trynet hele livet og skrevet i stein på hjernebarken for så å og gå ut som homofil, eller bare fortrenge homofilien og beholde religionen sin, eller fortsette å være religiøs og gå ut som homofil - hva er lettest? Nettopp.

 

Besides, alle religiøse velger og vraker hva i de vil fra deres religiøse tekster, det være bibelen, koranen eller hva nå enn religionen deres har som hellig bok. Hva tilsier at man ikke kan ignorere Guds ord om at homofili er galt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor en som praktiserer homofili ØNSKER å være kristen? Hvorfor i all videste verden hengi seg til en trosretning som fordømmer det du selv er?

Det er vel ikke det som er og har vært problemet heller... Problemet er fordømningen av homofili fra kristent hold oppover all tid..... De tror og de tror, men tenker de seg LITTE grann om så har de faktisk ikke en grunn i verden utenom det som står i bibelen til å fordømme noen som helst... At de FØLER de har noe i mot det også videre er kun et føleri på grunnlag av tro...

Lenke til kommentar

3. Mosebok 20: 13

 

Og når en mann ligger med en mann slik som en ligger med en kvinne, har de begge gjort noe vederstyggelig. De skal ubetinget lide døden. Deres eget blod kommer over dem.

 

Direkte utdrag fra bibelen.

Du har fullstendig missforstått. Det Gamle Testamente er jødenes tro.

 

De kristne følger ikke jødenes lover.

Betyr dette at GT ikke gjelder, fordi den er jødenes bok?

Betyr det da at jødene følger GT, og dermed aksepterer slakt av homofile?

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor en som praktiserer homofili ØNSKER å være kristen? Hvorfor i all videste verden hengi seg til en trosretning som fordømmer det du selv er?

 

Det lurte jeg også på helt til jeg forstod at de først blir indoktrinerte med kristendom fra de er små. Når de da i puberteten (eller senere) oppdager at de er homofile, så er det for sent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor en som praktiserer homofili ØNSKER å være kristen? Hvorfor i all videste verden hengi seg til en trosretning som fordømmer det du selv er?

 

Det lurte jeg også på helt til jeg forstod at de først blir indoktrinerte med kristendom fra de er små. Når de da i puberteten (eller senere) oppdager at de er homofile, så er det for sent.

 

Tenk hvor mange sinn disse ignorante strofene har skaffet og straffet folk oppover i tiden... Vi vet vel nok i dag til å kunne konstantere at homofili ikke er noen synd.... Prøblemet er jo for de som er homofile OG kristne da...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er urettferdig å rakke ned på kristendom fordi de "alltid" har sett ned på homofili, som om det har vært annerledes i andre miljøer. Det er ikke så veldig lenge siden folk flest mente homofili var perverst (og det er det forsåvidt mange ikke-religiøse som mener fortsatt). Men så fort det er politisk korrekt å mene noe annet hiver man seg rundt for å rakke ned på dem som ikke har rukket å forandre mening enda, og glemmer tydeligvis at det som er korrekt å mene skifter så raskt at ingen av oss er korrekte særlig lenge.

 

Når det gjelder hvorfor homofile velger å være kristne er nok svaret at de slett ikke velger det. Man kan ikke velge å tro på Gud. Enten tror man eller så tror man ikke. Så kan man velge hvordan man forholder seg til troen. Noen gir gudsforholdet på båten, noen velger sølibat, noen kommer fram til at homofili og kristen tro er forenlig likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er urettferdig å rakke ned på kristendom fordi de "alltid" har sett ned på homofili, som om det har vært annerledes i andre miljøer. Det er ikke så veldig lenge siden folk flest mente homofili var perverst (og det er det forsåvidt mange ikke-religiøse som mener fortsatt). Men så fort det er politisk korrekt å mene noe annet hiver man seg rundt for å rakke ned på dem som ikke har rukket å forandre mening enda, og glemmer tydeligvis at det som er korrekt å mene skifter så raskt at ingen av oss er korrekte særlig lenge.

 

Når det gjelder hvorfor homofile velger å være kristne er nok svaret at de slett ikke velger det. Man kan ikke velge å tro på Gud. Enten tror man eller så tror man ikke. Så kan man velge hvordan man forholder seg til troen. Noen gir gudsforholdet på båten, noen velger sølibat, noen kommer fram til at homofili og kristen tro er forenlig likevel.

Føler du deg som et offer? Hvorfor tar du på deg offerrollen? Er vel ikke noe vits i det vel?

 

Er hovedsakelig dem det gjelder som blir kritisert... Ateister som er homomotstandere er ikke noe bedre dem heller, eller andre religioner som er det...

 

Og hva er det som er så galt i å kritisere homomotstanderne? Om dette er "Politisk korrekt" - så er vel "Politisk korrekt" en god ting... Som regel hater jeg ordet, for det blir som regel brukt av brødhoder (ikke deg i denne sammenhengen) .... Jeg liker godt å forsøke å være så politisk korrekt som mulig, jeg... Syntes at folk som hele tiden forsøker å fremstå som politisk ukorrekte for å på den måten ikke å fremstå som politisk korrekte , er direkte patetiske...

Lenke til kommentar

Det er urettferdig å rakke ned på kristendom fordi de "alltid" har sett ned på homofili, som om det har vært annerledes i andre miljøer. Det er ikke så veldig lenge siden folk flest mente homofili var perverst (og det er det forsåvidt mange ikke-religiøse som mener fortsatt).

 

Ja, og hvor KOMMER den fobien fra tror du? Det er ikke lenge siden jeg hadde en diskusjon med en kristen som faktisk var ignorant nok til å postitulere at likestilling var noe kristne hadde kjempet frem.... Han hadde tydeligvis GLEMT at det er kristendom som STÅR BAK undertrykkningen av nettopp kvinner. uten kristendom er det vel heller tvilsomt at vi hadde undertrykket kvinner i det hele tatt nettopp fordi vi ser at vi naturlig utfyller hverandre....

 

Og angående det at folk syntes homofili er perverst: Jeg har en teori som går ut på at til mindre sikker du selv er på DIN egen legning til mer homofob er du... Har ikke tall på alle de jeg har stoppet kjeften på med å spørre dem hvor sikre de var på deres egen legning når de flåset rundt og rakket ned på homofile... De fleste bråstopper og romler litt om at jeg må være homofil også videre, før de begynner å tenke. Har til og med fått et par ganske klare tilbake meldinger fra de som var ærligst, at det hadde de faktisk ikke tenkt på før og at det var mulig at de var homofobe i frykt for at de muligens var det selv... (Jeg har jobbet i meget manns dominerte yrker og nei, jeg er ikke homofil selv... Jeg elsker simpethen å få folk til å tenke litt før de tramper på andre som, for alt de vet, er homofile og ihvertfall ikke tørr å komme ut med det etter at slike homofobe brutuser har tømt ut sin galle i matpausen....)

 

Homofile er, enten man tror det eller ei, ikke så meget forskjellig fra folk flest, ja de har til og med følelser, og jeg tror, nei jeg VET, at de fleste av de mest homofobe kristne ville moderert seg om de hadde hatt et barn eller noen i sin nærmeste familie som var homofile... Jeg har faktisk sett det...

 

For plutselig gjalt det en de var glad i, en som de kjente og som de respekterte og da er det ikke så greit lenger å støtte seg til ignorante skriblerier i en gammel bok for å forsvare hva som er naturlig eller ikke da... Og det er litt rart da at så og si alt det som bibelen IKKE skal ha oss til å gjøre ligger meget klart i vår natur mens det som ER i vår natur skal den forby.... Homofili ER naturlig, det er ingen sykdom man kan frelses fra ved å få et jødelik på en stauer trykket opp i baken, slik enkelte ignorante kristne fremdeles, i opplyste 2012, løper rundt og tror! Og jeg vet om flere homofile som ikke ville ha blitt kurert engang OM det hadde vært mulig å kurere slikt, nettopp fordi de har truffet kjærligheten i deres liv!

 

Så jeg skjønner rett og slett ikke bibelen her jeg, for hvordan kan det være en synd å elske et annet menneske? Hadde de skrevet de samme om pedofili skulle jeg til og med støttet det (forbudet altså, ikke straffen)...

 

Den bibelske gud hadde vært en snodig gud om han hadde eksistert, det er helt sikkert! Og tvers i gjennom ond, for han måtte jo være den som sto bak alt dette selv, da det faktisk ville vært hans skaperverk... Tenk hvor mange mennesker som har lidd på grunn av den ene ignorante setningen... En blir reint trist av å tenke på det... :no:

Endret av RWS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor en som praktiserer homofili ØNSKER å være kristen? Hvorfor i all videste verden hengi seg til en trosretning som fordømmer det du selv er?

Det er vel ikke det som er og har vært problemet heller... Problemet er fordømningen av homofili fra kristent hold oppover all tid..... De tror og de tror, men tenker de seg LITTE grann om så har de faktisk ikke en grunn i verden utenom det som står i bibelen til å fordømme noen som helst... At de FØLER de har noe i mot det også videre er kun et føleri på grunnlag av tro...

Problem og problem RWS... Det levner vel lite tvil om det faktum at hvis alle mennesker hadde vært homofile så hadde vi stått overfor en aldri så lite naturlig reproduseringsutfordring ;)

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor en som praktiserer homofili ØNSKER å være kristen? Hvorfor i all videste verden hengi seg til en trosretning som fordømmer det du selv er?

Det er vel ikke det som er og har vært problemet heller... Problemet er fordømningen av homofili fra kristent hold oppover all tid..... De tror og de tror, men tenker de seg LITTE grann om så har de faktisk ikke en grunn i verden utenom det som står i bibelen til å fordømme noen som helst... At de FØLER de har noe i mot det også videre er kun et føleri på grunnlag av tro...

Problem og problem RWS... Det levner vel lite tvil om det faktum at hvis alle mennesker hadde vært homofile så hadde vi stått overfor en aldri så lite naturlig reproduseringsutfordring ;)

Så langt vi vet så er hvert tiende menneske homofilt... Du ser ut til å tro at dette på en måte er smittsomt hvis vi godkjenner homofili og dermed blir vi skinkeryttere og flatbankere alle sammen og dør ut... (Joda, jeg har hørt de fleste utrykkene folk bruker om homofile...) Så her fokuserer du helt feil, for det blir ikke fler selv om man ikke forfølger homofile skjønner du.

 

Problemet ligger i TRO. Dere TROR som vanlig uten å vite og det lager livet surt for en del av de som faktisk har homofili som en helt naturlig legning. Hender jeg lurer på om dere hadde vært like sinte på folk med skjeve neser, store rumper elleer lignende ting de ikke kan noe for om dette hadde stått i bibelen også, men kjenner jeg dere rett hadde dere med stor sannsynlighet det...

 

Og hva med alt det andre som også står der? Hvorfor hopper dere over det men henger dere opp i homofili?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor en som praktiserer homofili ØNSKER å være kristen? Hvorfor i all videste verden hengi seg til en trosretning som fordømmer det du selv er?

Det er vel ikke det som er og har vært problemet heller... Problemet er fordømningen av homofili fra kristent hold oppover all tid..... De tror og de tror, men tenker de seg LITTE grann om så har de faktisk ikke en grunn i verden utenom det som står i bibelen til å fordømme noen som helst... At de FØLER de har noe i mot det også videre er kun et føleri på grunnlag av tro...

Problem og problem RWS... Det levner vel lite tvil om det faktum at hvis alle mennesker hadde vært homofile så hadde vi stått overfor en aldri så lite naturlig reproduseringsutfordring ;)

Så langt vi vet så er hvert tiende menneske homofilt... Du ser ut til å tro at dette på en måte er smittsomt hvis vi godkjenner homofili og dermed blir vi skinkeryttere og flatbankere alle sammen og dør ut... (Joda, jeg har hørt de fleste utrykkene folk bruker om homofile...) Så her fokuserer du helt feil, for det blir ikke fler selv om man ikke forfølger homofile skjønner du.

 

Problemet ligger i TRO. Dere TROR som vanlig uten å vite og det lager livet surt for en del av de som faktisk har homofili som en helt naturlig legning. Hender jeg lurer på om dere hadde vært like sinte på folk med skjeve neser, store rumper elleer lignende ting de ikke kan noe for om dette hadde stått i bibelen også, men kjenner jeg dere rett hadde dere med stor sannsynlighet det...

 

Og hva med alt det andre som også står der? Hvorfor hopper dere over det men henger dere opp i homofili?

Jeg/vi hopper ikke over noen ting. Som du sier så er det flere situasjoner en person kan sette seg i og så lenge man velger å leve slik så er det ikke forenlig med å tilhøre en menighet.

 

Men så kommer det vesentlige - jeg vet du ikke er stor fan av bibelsitat men les hele dette:

 

Verken utuktige eller avgudsdyrkere eller ekteskapsbrytere eller menn som blir brukt til unaturlige formål, eller menn som ligger med menn, eller tyver eller griske eller drankere eller spottere eller utpressere skal arve Guds rike. Og likevel er det dette noen av dere har vært. Men dere er blitt vasket rene, men dere er blitt helliget, men dere er blitt erklært rettferdige i vår Herre Jesu Kristi navn og med vår Guds ånd

Lenke til kommentar

Paulus igjen.

 

Han må ha tilbragt veldig veldig mye mer kvalitetstid med Jesus enn alle de andre, siden han vet så vanvittig mye mer om guds vilje enn de andre disiplene.

 

Åh nei.

Han møtte aldri jesus?

 

Hva sa Paulus om slaver?

Var ikke det noe slik som at slaver skal lyde sine mestre uansett om de var rettferdige eller urettferdige?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Paulus igjen.

 

Han må ha tilbragt veldig veldig mye mer kvalitetstid med Jesus enn alle de andre, siden han vet så vanvittig mye mer om guds vilje enn de andre disiplene.

 

Åh nei.

Han møtte aldri jesus?

 

Hva sa Paulus om slaver?

Var ikke det noe slik som at slaver skal lyde sine mestre uansett om de var rettferdige eller urettferdige?

Snarere tvert i mot - de var sidestilte som brødre:

 

Så mange som er slaver under et åk, skal fortsette å betrakte sine eiere som verdige til all ære, for at Guds navn og læren aldri skal bli spottet. Og de som har troende eiere, skal ikke se ned på dem fordi de er brødre. Tvert imot, de skal desto villigere være slaver, fordi de som får gagn av deres gode tjeneste, er troende og elsket.

Lenke til kommentar

Jeg/vi hopper ikke over noen ting. Som du sier så er det flere situasjoner en person kan sette seg i og så lenge man velger å leve slik så er det ikke forenlig med å tilhøre en menighet.

 

Velger å leve hvordan da? "Velger" å ha følelser for de av samme kjønn, og så å IKKE tvinge seg til å ha romantiske forhold med personer de ikke har følelser for?

Lenke til kommentar

Tit 2,9

9 Slavene skal du formane til å underordne seg herrene sine i alt. De skal rette seg etter dem og ikke si imot. 10 De skal ikke stikke noe til seg, men alltid vise ekte troskap, så de i ett og alt kan være til pryd for Guds, vår frelsers lære.

11 For Guds nåde er blitt åpenbart til frelse for alle mennesker. 12 Den oppdrar oss til å si nei til et ugudelig liv og verdslige lyster og leve forstandig, rettskaffent og gudfryktig i den verden som nå er, 13 mens vi venter på vårt salige håp: at vår store Gud og frelser Kristus Jesus skal komme i herlighet.

 

Fra et vitenskapelig / filosofisk perspektiv leser jeg at Paulus ønsket at slavene skulle oppføre seg eksemplarisk for at den nye religionen deres skulle bli oppfattet som en god ting.

Men det forandrer ikke det faktum at jeg kunne hatt slaver om Norge var kristent.

 

1. Tim 6,1-2

Alle som er under åket som slaver, skal vise herrene sine den respekt de har krav på, for at ikke Guds navn og læren skal bli spottet. 2 Og de slaver som har troende herrer, skal ikke vise dem mindre aktelse fordi de er søsken. Nei, de skal tjene dem desto ivrigere, nettopp fordi de som tar imot tjenestene deres, er troende og elskede søsken. Slik skal du undervise og formane.

 

Ef 6.5-9

5 Dere slaver, vær lydige mot deres jordiske herrer som mot Kristus selv, med respekt og ærefrykt og av et oppriktig hjerte. 6 Vær ikke øyentjenere som bare vil gjøre mennesker til lags, men Kristi tjenere som helhjertet gjør Guds vilje. 7 Gjør tjeneste med et villig sinn; det er Herren og ikke mennesker dere tjener. 8 Og dere vet at Herren skal gi hver enkelt igjen for det gode han gjør, enten han er slave eller fri. 9 Dere herrer, gjør det samme mot slavene deres. Bruk ikke trusler! Dere vet at både de og dere har samme Herre i himmelen, og han gjør ikke forskjell på folk.

 

Kol 3,22

22 Dere slaver, adlyd deres jordiske herrer i alt. Vær ikke øyentjenere som bare vil gjøre mennesker til lags, men adlyd dem av et oppriktig hjerte, i ærefrykt for Herren. 23 Alt arbeid skal dere gjøre helhjertet, for det er Herren og ikke mennesker dere tjener. 24 Og dere vet at Herren skal gi dere sin arv som lønn. Tjen Herren Kristus! 25 Men den som gjør urett, skal få lønn som fortjent. Her er det ikke forskjell på folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg/vi hopper ikke over noen ting. Som du sier så er det flere situasjoner en person kan sette seg i og så lenge man velger å leve slik så er det ikke forenlig med å tilhøre en menighet.

 

Velger å leve hvordan da? "Velger" å ha følelser for de av samme kjønn, og så å IKKE tvinge seg til å ha romantiske forhold med personer de ikke har følelser for?

Det er de som hevder f.eks pedofili er et naturlig avvik - det er et valg om man lever det ut eller ikke... Er det ikke et valg uansett legning om man skal praktisere det eller ikke?

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar

 

Jeg/vi hopper ikke over noen ting. Som du sier så er det flere situasjoner en person kan sette seg i og så lenge man velger å leve slik så er det ikke forenlig med å tilhøre en menighet.

 

Velger å leve hvordan da? "Velger" å ha følelser for de av samme kjønn, og så å IKKE tvinge seg til å ha romantiske forhold med personer de ikke har følelser for?

 

Det er de som hevder f.eks pedofili er et naturlig avvik - det er et valg om man lever det ut eller ikke... Er det ikke et valg uansett legning om man skal praktisere det eller ikke?

Så du mener at homofile tenner på en av samme kjønn bare fordi de velger det?

Å utøve seksuelle handlinger skal jeg være enig i, alle har et valg om å avstå fra en seksuell handling (være homofili eller pedofili). Men hvorfor skal en mann ha sex med ei dame om han bare tenner på andre menn?

 

Hvorfor kan ikke homofile/lesbiske bare få holde på med det de gjør?

Så lenge de ikke voldtar noen av samme kjønn så ser jeg ikke at de gjør noe gale.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...