Gå til innhold

Homofili og kristendom.


Anbefalte innlegg

Dette er en direkte ripoff fra sikkert flere tråder men lager den uansett.

 

3. Mosebok 20: 13

 

Og når en mann ligger med en mann slik som en ligger med en kvinne, har de begge gjort noe vederstyggelig. De skal ubetinget lide døden. Deres eget blod kommer over dem.

 

Direkte utdrag fra bibelen.

 

Jeg er verken kristen eller homofil. Jeg har heller ikke noe imot homofile.

 

Men hvorfor blir homofile kristne? Altså hvis du er kristen er bibelen din viktigste kilde til inspirasjon. Det er guds verk og guds egne ord. Du lever altså etter et trosretning som ønsker deg død... Noen som har en logisk forklaring på dette? (Bortsett fra at dette er gamle testamentet og at de bare "tuller litt der" før de lager nye testatentet).

 

Jeg syns bare det virker helt merkelig :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3. Mosebok 20: 13

 

Og når en mann ligger med en mann slik som en ligger med en kvinne, har de begge gjort noe vederstyggelig. De skal ubetinget lide døden. Deres eget blod kommer over dem.

 

Direkte utdrag fra bibelen.

Du har fullstendig missforstått. Det Gamle Testamente er jødenes tro.

 

De kristne følger ikke jødenes lover.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Viktig å huske at religion driver på "cherry picking".

 

Noen klassikere for de som ikke har lest:

http://www.religioustolerance.org/hom_bmar.htm (homosexuelle forhold i bibellen?)

http://www.religioustolerance.org/hom_bibh3.htm (diskutering av en vis oversettelse)

http://www.religioustolerance.org/homglance.htm (mer synsing)

 

Edit: Ikke glem at den du tok kan også tolkes som "en mann kan ikke ligge med en annen mann for å få barn med han" :p

Endret av del_diablo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det finnes haugevis av regler i Bibelen som blir ignorert eller tolket bort. At folk fortsatt holder på homofiliregelen, har nok aller mest med at de personlig har noe imot det.

 

Hvis Bibelen er utgangspunktet, så er Gud det mest umoralske vesen vi kjenner til, og ikke noe vi kan få god moral fra.

 

Hvem som tror på hva generelt sett er en annen sak. Homofile som har fått høre at Gud er god, at Gud er kjærlighet osv. tror kanskje rimelig nok at Gud synes det er greit at homofile får følge kjærligheten, på samme måte som heterofile. Om de prøver å ta Bibelen inn over seg, så gjør de det samme som de som ikke ønsker å gifte bort dattera til voldtektsmannen.

Endret av KarlRoger
  • Liker 3
Lenke til kommentar

IHS, Det Nye Testamentet snakker også nedsettende om homoseksuelle.

Faktisk tillegner Det Nye Testamentet homofile en hel drøss med negative attributter:

De er fulle av all slags urett, umoral, grådighet og ondskap, fulle av misunnelse, mordlyst, strid, svik og falskhet. De farer med sladder og baktalelse, hater Gud, bruker vold, er overmodige og brautende, de pønsker ut ondskap og er ulydige mot foreldrene, de er uforstandige, upålitelige, ukjærlige og ubarmhjertige. De vet hva Guds lov sier, at de som gjør slikt, fortjener å dø.
Men til kristendommens forsvar så skal det sies at Jesus selv ikke direkte talte imot homofile, ifølge bibelen. Og det finnes de vers som kan tolkes dithen at Jesus var selv homofil/bifil. Men det er tydelig at Jesus ikke var så tydelig at homsehets ikke ble tatt med inn i Kristendommen av de som stiftet religionen etter Jesus død.

 

Du har fullstendig missforstått. Det Gamle Testamente er jødenes tro.

Så Moses er bare oppspinn da Moses er en figur fra Det Gamle Testamente? Endret av O3K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke glem at den du tok kan også tolkes som "en mann kan ikke ligge med en annen mann for å få barn med han" :p

Eventuelt at det er en fysisk umulighet for en mann å ligge med en mann som han ligger med en kvinne.

 

EDIT: Med mindre man har et skalpell lett tilgjengelig.

Endret av Dr. Van Nostrand
Lenke til kommentar

Nei, Moses og hans lover er høyest virkelige. Saken er den at Jesus Kristus opphevet loven for de kristne (ikke andre)

 

(Bibelsitater)

Men Jesus sa også:

Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. For sannelig sier jeg dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå, før det er skjedd alt sammen.

Så egentlig kan man velge selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, Moses og hans lover er høyest virkelige. Saken er den at Jesus Kristus opphevet loven for de kristne (ikke andre)

 

(Bibelsitater)

Men Jesus sa også:

Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. For sannelig sier jeg dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå, før det er skjedd alt sammen.

Så egentlig kan man velge selv.

Jesus Kristus opphevet ikke loven for jødene kun for de kristne som fikk en ny lov (dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere)

Lenke til kommentar

Altså, hele bibelen er full av motsigelser, så å skulle ta noe som helst bokstavelig rett ut ifra boken er umulig. Det står tydelig at homofili er forbudt, og det står også tydelig at Gud skapte alle slik han ønsket de skulle være, og at han elsker alle.

 

Et godt eksempel i fra bibelen på at homofilt samliv er ok, er et av de ti budene: "Du skal ikke lyve!" Vil ikke det å fornekte, ignorere og motsi sine egne tanker, følelser og preferanser igjennom et helt liv være å lyve? Slik sett så vil jo en homofil person synde uansett hva vedkommende gjør, enten han lever et "heterofilt liv" eller lever ut sin rette legning. Da er personen uansett en synder og vil komme til helvete, for å være født slik han/hun er. Om det er slik, hvorfor skapte da Gud homofile? Hvorfor var han da en skikkelig drittsekk og sørget for at noen skulle komme til helvete? Om Gud gjorde det er da han ikke noe særlig snill, og da er jo hele konseptet med en god og kjærlig Gud vekk.

 

Og nei, jeg er ikke kristen om noen lurer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, levde en stund tilbake. Døde visstnok for våre synder, men strengt tatt, om han døde for våre synder, så burde vel alt i følge kristendommen være okei i dag, da vi uansett havner til himmelen fordi Jesus ofret seg.

Ikke automatisk. Men alt er tilrettelagt, ja.

Lenke til kommentar

Ikke glem at den du tok kan også tolkes som "en mann kan ikke ligge med en annen mann for å få barn med han" :p

Eventuelt at det er en fysisk umulighet for en mann å ligge med en mann som han ligger med en kvinne.

 

EDIT: Med mindre man har et skalpell lett tilgjengelig.

 

Både mannen og kvinnen har et rumpehull, så umulig er det ikke.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det de kristne gjør nå til dags er at de velger hva som er sant og ikke sant i bibelen. De kan si at homofili er en synd med OP sitt utdrag, men i det neste kapittelet i bibelen, der det står at vi skal steine barn som går imot foreldrene, den tror de ikke på. Hvis man er kristen skal en følge det nye testamentet, og bare det, ikke sant? -.-

Jeg er ikke kristen, så ikke skyld på meg hvis jeg tar feil, men Jesus var litt viktig for dere, ikke sant? Hvis han sa "alle synder er opphevet," så er vel alle synder opphevet.

Think about it. -.-

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om Bibelen fordømmer homofile handlinger, mener homofile kristne at det ikke lenger gjelder. De tolker den ikke bokstavelig, og leser det de vil skal stå der. Men skal man tolke Bibelen bokstavelig, er homofile handlinger synd, ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1) Det finnes sikkert omtrent like mange tolkninger av bibelen som det finnes folk som har lest den.

Derfor kan dere ikke snakke om "hva kristne nå til dags tror på/mener/... om ditt og datt"

 

2) Prøv å lese dere litt opp på temaene før dere spør her :)

Endret av Annonymous
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om Bibelen fordømmer homofile handlinger, mener homofile kristne at det ikke lenger gjelder. De tolker den ikke bokstavelig, og leser det de vil skal stå der. Men skal man tolke Bibelen bokstavelig, er homofile handlinger synd, ja.

 

Bare vis man tolket det som står der i en vis rettning.

Mange går for moros skyld tilbake til orginalspråket eller latin, for å så reoversette det, for å så ha noe som er mer "korrekt" enn hva motstanderen påstår.

Om det er korrekt eller ikke er ikke så viktig, fordi hvert ledd med oversettelse er det et stort tap av informasjon.

Skal man tolke bibelen bokstavelig så sliter man.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...