Gå til innhold

motivasjonen bak et apple kjøp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det mange grunner til at jeg er mac-bruker, men en av de viktigste er helt seriøst touchpaden. Tror nesten jeg ville vært villig til å betale så mye som jeg gjorde selv uten alu-chassis, magsafe, tastaturet og alle de andre små og store designelementene som gjør en mac så mye mer behagelig å hanskes med enn de fleste andre PC-er, så lenge den store touchpaden ble værende.

Lenke til kommentar

Har ikke Mac, men vurderer veldig sterkt å kjøpe meg en. Mindre eksponering for virus/malware og bedre byggekvalitet er de største grunnene til at jeg vurderer dette.

 

På PC har jeg, på tross av at jeg har tatt alle forhåndsregler, hatt en del trøbbel med malware. Hver gang dette skjer må jeg kaste bort en hel masse tid på å ordne opp i det, og jeg er voksen nok til at tid har en viss verdi for meg. Kan jeg spare 20 timer med prakk i løpet av levetiden til en maskin så er dette verdt flere tusen for meg.

 

Ja, jeg kan kjøre Linux på en PC, og dermed slippe malware, men da er problemet at Linux er totalt ubrukelig for folk som skal bruke en maskin til noe mer enn bare surfing og mail. For meg er både tekstbehandleren og regnearket (spesielt regnearket) i Openoffice (star office, libre office, vet ikke hva de heter nå om dagen) alt for dårlig i forhold til MS Office. En del annen software som jeg må ha er forsåvidt tilgjengelig for Linux, men er mye mer problematisk å bruke pga. ting som dårlig integrering mot andre programmer på platformen osv. Jeg har prøvd å bruke Linux, men måtte gi opp etter et par måneder fordi det rett og slett ble for mye jeg ikke kunne gjøre tilstrekkelig bra.

 

Vedrørende byggekvalitet, så ja, det finnes windowsbaserte maskiner med tilsvarende kvalitet. Men disse koster omtrent det samme som en MBP. Og da er plutselig ikke prisen et argument for eller mot den ene eller den andre platformen. En 5000 kroners PC vil alltid være noe forbanna dritt, så det er ikke vits i å ta det med i samme diskusjon som man prater om en Mac.

 

Jeg vil rett og slett bare ha en maskin som lar meg gjøre jobben min med så lite "styr" som mulig over maskinens levetid. Akkurat nå ser det ut som Mac er den maskinen som er best i stand til å levere dette ut ifra mine behov.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke fyren er i stand til å forstå at man kan gjøre akkurat de samme tingene med en mac, som man gjør med en windows maskin..

Hva med programmer tilsvarende: Kartprogrammer og økonomi finnes det på mac?

F.eks noe som Autoruter, Encarta for windows?

 

Eller støtte for HD avspilling utenom itunes?

 

Programmer som 3dmark, virtual basic c++, Microsoft XNA Game Studio 4.0 her tror jeg mac sliter.

 

 

Forskjellen er bare at det er mer behagelig å gjøre det på en mac, da den ikke kræsjer i ett sett.

 

Nå er det kjeldent windows også kræsjer hvis det ikke er snakk om en dårlig windows bruker, som installerer dårligere drivere, malware eller tukler på operativsystemet.

 

Riktignok er det kjent at NTFS filsystemet på windows gir etterhvert dårligere ytelse på harddisker, på grunn av deframentering.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Windows kræsjer da ikke i ett sett.

 

Disse trådene ender alltid opp med at folk på hver side har helt urealistiske/foreldede oppfatninger om den andre plattformen, og man får ingen saklig debatt.

 

Jeg bruker Linux, OSX, og Windows 7. Trives best i Linux, så Windows 7, med OSX på siste plass. (Subjektiv mening, selvsagt).

 

Ingen av OSene er særlig brukbare for meg uten litt tweaking, men når jeg har fått brukt litt tid på å sette opp ting som jeg vil ha det, bryr jeg meg ikke nevneverdig om hvilket OS jeg har i bånn.

 

Edit:

Har forøvrig Fedora og OSX i dual boot på MacBooken (hvor Fedora foretrekkes og brukes oftes), og Windows 7 på den stasjonære.

FreeBSD på serveren. :p

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Forskjellen er bare at det er mer behagelig å gjøre det på en mac, da den ikke kræsjer i ett sett.

 

Fordi det gjør windows?

Tror du kan ta deg bryet med å teste W7 på en skappelig maskin så vil du bli overrasket.

 

Eneste gangene jeg har hatt blåskjerm de siste årene har vært grunnet driverfeil og lignendes så Windows har ikke hatt skylda for dette.

Heller de som står bak utviklingen av disse driverne.

Og her igjen så ville det vært hipp som happ om det er Windows, linux eller OSx som hadde vært på maskina når f.eks skjermkortet klikker.

Lenke til kommentar

Disse trådene ender alltid opp med at folk på hver side har helt urealistiske/foreldede oppfatninger om den andre plattformen, og man får ingen saklig debatt.

 

Er enig her, men tror vi snakker bare om 2-3 brukere av 100 som både har mac, PC med både windows XP, windows 7, Mac OSX Snowleopard, Mac OSX Lion, Linux Suse etc og kunne gi en formening av hva som er best.

 

Selvsagt kommer det ann på behov.

Lenke til kommentar

Hva tenker du på da? Spille lette spill?

Hva bruker du datamaskinen din til da?

Den stasjonære bruker jeg til alt mulig. Bærbaren bruker jeg til skolearbeid, minecraft og surfing.

 

edit: OSX og windows er like gode OS i mine øyne, men liker windows litt bedre.

Endret av Skrujernet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...