Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

PUA-dritten gjennomsyrer og raserer hele samfunnet


Anbefalte innlegg

"Ger hon dig LMR, kör en freeze-out"

 

"Åpnet kun et sett med HB 5, HB7,5 og amog."

 

2. Den andre kritikken går på det jeg har lest på norske PUA-forum, som viser en holdning til kvinner og dating som er både barnslig og avskyelig på samme tid. Har du lest disse rapportene som blir lagt ut? Jentene de treffer får kallenavn som "HB-bollemus", "Fr. Nipple", "HB7 Blondine" og "HB8 Brunette". Ikke kom og fortell meg at denne type rapporter ikke handler, for det meste, om å få "LR" som gir status blant de andre på forumet. Som sagt tidligere så viser forumet også mange eksempler på holdninger jeg finner skremmende (eventuelt latterlige):

 

"Ute på byen, møter en litt under middels pen jente (en plass må man jo begynne)."

 

"Prepare your victim (the girl) by building up the game."

 

Om å date en alenemor: "Skal jeg være ærlig anser jeg det selv som ganske beta og la andre spre sine gener, mens mann selv betaler for ungene deres, men men hver sin smak"

 

"En FLØRTEpus vil alltid være en flørtepus, men en FLØTEpus, er egentlig kun en fløtepus fordi han ikke tørr å være alfa/dominerende, og benekter derfor også i grunn sin egen natur (å være MANN)"

 

Hva slags holdninger viser utsagn som dette? Disse eksemplene er heller ikke unntakene, etter mitt inntrykk, men viser holdninger som er ganske så vanlige på disse forumene.

 

Hentet fra:

http://forum.pua-norge.no/

http://www.pickupartist.no/Forum/

Ikke vet jeg om du har valgt ut noen dårlige eksempler, eller om dette er normalen på de forumene, men en del av det du skriver her, eksisterer allerede i mange menns hoder. Det er allerede mange som rangerer jenter etter utseende, det er mange som tenker at man ikke vil oppdra en annen mann sitt barn, osv. Disse mennene finner du overalt i verden, og ikke kun i "PU-miljøet". Det er helt sikkert mange kvinner som også rangerer utseende på menn også.

 

Poenget mitt er at disse holdningene har eksistert i samfunnet i lang tid, og kommer nok ikke fra noe "PU-miljø". Roten av problemet ligger ikke i et enkelt miljø, men hele samfunnet. Dagens vestlige samfunn fokuserer ekstremt mye på både utseende og status. Såklart blir dette viktige faktorer for mange mennesker, og blant de som er mest opptatt av dette, har nok mange oppsøkt "PU-miljøet".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for bra og informativt innlegg, Raven. :) Så du mener at de som bruker PUA slik det er ment å brukes som oftest ikke oppholder seg på slike fora, og at de er mer for alfafjortissene (jeg har lagt mitt elsk på det uttrykket)?

 

Ikke vet jeg om du har valgt ut noen dårlige eksempler, eller om dette er normalen på de forumene, men en del av det du skriver her, eksisterer allerede i mange menns hoder. Det er allerede mange som rangerer jenter etter utseende, det er mange som tenker at man ikke vil oppdra en annen mann sitt barn, osv.

Jeg reagerer på slike holdninger uansett hvor man finner dem, men slik jeg ser dem presentert i PUA-miljøet så blir de karikert, mer ekstreme og, ikke minst, nærmest oppmuntret. Det er rett og slett kynisme, egotripping og objektifisering av det annet kjønn satt i et system med masse sprø begreper.

Lenke til kommentar

Ideen om å være en alpha male, sosial dominant og populær gjennomsyrer PUA kultur så til de de grader at unge, usikre gutter og menn blir overbevist om at deres egne personlighets-karakteristikker er tegn på svakheter og at de nærmest må undertrykke sin egen personlighet for å ha noe suksess her i livet.

 

En mann defineres ikke utitfra hvorvidt han kan hevde seg som et overmenneske i den sosiale arena eller hvor mange damer han knuller i måneden... Mitt råd, om det er valid i det hele tatt siden jeg ikke har pult et to-sifret antall damer, er å stadfeste sin egne verdier, ta moralske valg, vokse som menneske, yte noe ovenfor andre, respektere seg selv, respektere kvinner og andre mennesker i like stor grad og gi slipp på et barnslig lite ego som higer etter et harem av vaginaer og beundrere...

 

Og om det virker generaliserende, så må jeg flaut nok innrømme at jeg selv hadde en liten The Game periode når jeg var yngre der jeg vanket på PUA forum og fikk se hvilke holdninger som var mest utbredt i kulturen...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Takk for bra og informativt innlegg, Raven. :) Så du mener at de som bruker PUA slik det er ment å brukes som oftest ikke oppholder seg på slike fora, og at de er mer for alfafjortissene (jeg har lagt mitt elsk på det uttrykket)?

 

Ingen årsak, og jeg håper det var nyttig :)

 

Jeg skal være veldig forsiktig med å påstå noe konkret, da jeg som sagt ikke er inne på foraene du har hentet eksempler fra. Jeg har riktignok stukket nesa inn og sett et par kjente nick, men hvor aktive de er og hvor mye de eventuelt påvirker "alfafjortissene" skal være usagt. Dog, litt kjapp speiding tyder på at det er en ganske klar overvekt av "marsipankake" der inne :p

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det:

 

Dette er internett. Internett er den største samlingen av sosialt tilbakestående idioter, i hele verden. Så tar du den gjengen som er såpass sosialt tilbakestående at de ikke klarer å se på en pen jente uten å nesten jizz their pants. Disse får til slutt nyss om - sikkert etter litt google-søking, eller jungeltelegrafen - en fantastisk oppskrift for å sette sosialt tilbakestående i en posisjon hvor de kan stikke utovertissen sin inn i en innovertiss.

 

Til syvende og sist vil disse vokse opp. Om man er heldig. Eller bli drept av en jævel på byen, etter at retarden prøvde å være alfa. Dessverre, vil noen av disse aldri vokse opp. Og i mitt hode inkluderer det alle på pickupartist.no og pua-norge.no

 

Men, du har også de som er høvelig oppegående, og har det meste på plass fra før av. Disse vandrer også inn hit av nysgjerrighet, eller higen etter å bli enda bedre i hva de gjør.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Må si jeg sitter entusiastisk med et smil rundt munnen etter å ha lest gjennom tråden.

 

Frykt ikke, trådstarter, Mystery juniors med floss hatt og tryllestav når ikke langt hos den feminine befolkningen på byen, selv med sekken proppet full med konstruerte "negs" og sjekkelinjer.

 

Når det er sagt, så er det komisk å vitne folks uvitenhet, fordommer og stolthet skjære gjennom som en representativ rød tråd. Jeg kjenner godt til sjekkemiljøet i Norge, og hvordan det faktisk fungerer i praksis.

 

Først litt bakgrunnsinformasjon. "PUA"- historien strekker seg lengre tilbake enn det mange er klar over. Før "The Game" kom ut hadde vi blant annet David Deangelo or Ross Jefferies som produserte materiale rettet mot sjekking. The Game, med Mystery i spissen ble popularisert mye på grunn av den svært så spesifikke og regelrette fremgangsmåten. Heldigvis fungerer dette materiale dårlig i praksis, fordi 1) det var konstruert for det amerikanske markedet (hvilket passer dårlig for en lokal bygdegutt på landet), 2) det tilbyr ingen transparens og medfører mye inkongruens (dvs, hva jeg gjør reflekterer ikke hvem jeg er). Idag er "PUA" (uff som jeg hater det ordet) en voksende industri og en gullgruve, hvilket har medført at en rekke aktører har komt på banen, som RSD, SS (internasjonale), og vi har også noen norske (Gode Vibber, Genuine Connection og Dating Adventure). Nå er ikke jeg fan av å måtte betale tusenvis av kroner for en helgs mirakelkur til noe som tar mye lengre tid å endre, nemlig din egen personlighet. En positiv konsekvens av "The Game" var derimot at det oppstod en rekke internet forum, som fokuserte på emnet, uten å måtte betale en formue for det.

 

I dagens sjekkemiljø handler det ikke om triks og fanteri, men om personlig utvikling, hvilket jeg mener er en utelukkende positiv trend. Dessverre er det slik at folk flest har for stort ego til å innse at de kanskje hadde vært tjent med å forbedre sine sosiale egenskaper.

 

Både gutter og jenter har godt av å lære seg sjekking. I Australia ble det gjennomført en spørreundersøkelse som avslørte at nærmere 80% av den kvinnelige befolkningen var seksuelt frustrerte. Hva tallet er i Norge er ikke godt å si, men det fundamentale er at majoriteten av både menn og kvinner er for dårlige til å kommunisere.

 

Personlig har jeg lest mye om kognitiv adferdsterapi, psykologisk evolusjonsteori og selvsagt den klassiske boken "How to win and influence people". Men man kommer ikke langt med et teoretisk fundament om man ikke forsøker å omsette det i praksis. Uheldigvis er mye av kritikken mot sjekkemiljøet berettiget da mange tenderer mot å bruke "antall ligg" som en målvariabel på suksess. Hva man forsøker å oppnå er et fullstendig personlig valg - og ønsker man å være singel og herje rundt, ja da er det også det et valg. Det betyr nødvendigvis ikke at det er noe gale om man forstår implikasjonene av hva man gjør. Jeg tror på karma, fordi det ofte viser seg å stemme. Jeg har møtt ulykkelige folk som har hatt flere seksual partnere enn hva en hel skoleklasse vil komme til å ha i løpet av hele sitt liv. De er på randen av en identitetskrise hvor de ikke lenger vet hvem de er, eller hva de vil.

 

Personlig har jeg hatt ekstremt mye utbytte av å investere tid i personlig utvikling. Det har uten tvil gjort meg langt mer empatisk, svært intuitiv og gitt den selvfølelsen som jeg tidligere har drømt om. Forståelsen for det sosiale samspillet gjør meg, uavhengig av hva jeg ønsker å oppnå, til en mer behagelig person å være rundt, som igjen spiller inn på selvfølelsen. Å trene seg på å handle på sine egne verdier, takle sitt eget valideringsbehov, bli mer proaktiv og evne seg å sette seg inn i andres situasjon er ikke bare gunstig i sjekkesammenheng - det hjelper deg i jobb, i familie og alle andre sosiale situasjoner.

 

Selvsagt finnes det velbrukte teknikker og prinsipper innen sjekkemiljøet, som push&pull, LMR- og ASD håndtering og annet knask, men det endrer ikke det faktum at genuin tiltrekning kommer innenfra. Forøvrig fokuserer sjekkemiljøet i dag mye på mote & grooming, trening og forståelse av kroppsspråk (subkommunikasjon).

 

Trådstarter skriver følgende: "sjekking på byen har lite med hva du sier å gjøre", hvilket stemmer særdeles bra. 90% av all kommunikasjon er ikke-verbal. Men videre skriver han: "Dama ser på deg i fem sekunder og vet om hun vil ha sex med deg eller ikke". Jeg må innrømme jeg lo godt, da sitatet ofte stemmer bra ut fra en manns tankegang. Ikke bare er det et dårlig mindset å ha, men det stemmer heller ikke. Menn og kvinner er forskjellige, hvor kvinner er mer emosjonelt betinget relativt til menn. Jeg vet ikke med deg trådstarter, men sist jeg sjekket vokabularet hadde vi noe man kalte kjemi? Jeg skal ikke gå for mye inn på implikasjonene av utseende, men holder meg til å si at det er ulike faktorer som spiller inn for kvinner i forhold til menn. Om du lurer på hvordan jeg, som mann kan påstå noe sånn, så kan man blant annet gå inn å sjekke empirien gjort innenfor sosialpsykologi og evolusjonspsykologi.

 

Om en ung og usikker dataingeniør ønsker å bli bedre med damer, så er da det ikke noe gale i det. Kanskje han ønsker å lære seg hvordan han kan skaffe seg drømmedama, og hvordan han kan pleie forholdet etter beste evne? Kanskje han ønsker å skaffe seg flere venner eller å forbedre selvfølelsen? Eller kanskje har han en gammel guttedrøm om å nedlegge 20 damer. Hva så? Det folk glemmer er at om han faktisk klarte dette, så trenger det ikke å være fordi han var en drittsekk, men snarere tvert i mot fordi jentene han lå med faktisk ble tiltrukket av fyren, fordi han var en genuint hyggelig mann som etter hardt arbeid hadde klart å opparbeide seg en attraktiv personlighet.

 

Er det en ting som er sikkert så er det om hele den mannlige og kvinnelige befolkningen drev med selvutvikling og sjekking, så hadde det redusert antall nachspiel voldtekter, ført til bedre kommunikasjon, bedre sexliv og samlet sett ført til lykkeligere og mer produktive mennesker.

Endret av Thorzain
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det er mye grums i innen PUA-materiell. Ser hele tiden gutter på byen som sitter i en runkesirkel rundt et bord og snakker om HB7.5, IOI, NEGs etc. med cowboyhatter og leopardbukser for å "pea-cocke". Får meg til å trekke på smilebåndet.

 

På den andre siden har man det som baserer seg på "inner game", altså å forbedre sin egen selvtillit; hvordan man kan bli mer pratsom og vise seg selv fra en bedre side. Man lærer òg å forstå ikke-verbal kommunikasjon, og å forbedre seg i sosiale settinger.

 

Det er en stor forskjell her, det første er bare latterlig, og har ingenting med PUA å gjøre. Det andre er noe de aller fleste kunne hatt godt av.

Endret av The mighty Quinn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaså... Jeg selv er en 24 år gammel mann... Jeg sjekker meget sjeldent damer der ute... Fordi jeg vet at de er ikke noe å samle på og... de lyver rett på ansikt mitt, så jeg svarer dem med en svar som de kanskje blir veldig såret og får dårlig samvittighet, STOLT for DETTTTTEEEE. Jeg lar meg IKKE dominere av hvem som helst, jeg er nr. 1!!!! Slik burde de meget selvsikre gutter som vet hva de vil. Er grundig lei av damer som stirrer meg og samtidig er avvisende... La meg være i FRED eller vær interessert på ordentlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Brorparten av folkene som industrien tiltrekker seg har muligens underliggende psykiske problemer fra før av. De svever på en sky over en kortere periode, men så vil ikke resultatene gå opp til neste nivå. Mange gir seg med det, og faller stygt.

 

Det er ingen instruktører i verden som kan hjelpe deg dersom du har store sosiale vansker fra før, og da tenker jeg som en seriøs lidelse.

Lenke til kommentar

Nei, da psykolog løsningen. Men de fleste som oppsøker hjelp er voksne mennesker med god utdannelse, godt betalt arbeid og trenger kanskje den ekstra lille dytten som skal til for å kunne si hei til en dame og kunne holde på samtalen videre. Det er veldig få som er ute etter å ligge rundt med flest mulig.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Nei, da psykolog løsningen. Men de fleste som oppsøker hjelp er voksne mennesker med god utdannelse, godt betalt arbeid og trenger kanskje den ekstra lille dytten som skal til for å kunne si hei til en dame og kunne holde på samtalen videre. Det er veldig få som er ute etter å ligge rundt med flest mulig.

 

 

Enig med Blåbær. PUA er jo ikke noe annet enn triks for å greie å håndtere jenter bedre. Å si at det "gjenomsyrer og raserer samfunnet" er vell å dra det litt langt?

 

Jeg tenker heller på det som hjelp for folk med dårlig selvtillit som kanskje har lyst til å få seg dame, det behøver nødvendigvis ikke bare for å få seg et one-night-stand. Er mange menn som ikke tørr å prate med jenter fordi de ofte er for sjenerte og kanskje usikker på hva man skal si og gjøre. Hvis dette er tilfellet er dette veldig god hjelp å lese noen av trådene eller bøkene, og kanskje se hvordan andre litt mer "erfarene" folk gjør det. Hvis man følger tipsene blir man jo bedre med damer generelt, så som sagt er det å dra det litt langt å si det OP (original poster) sier!

Endret av lilesam
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå er vel "the game" og diverse bøker skrevet fra erfaringer i USA?

 

Vil ikke påstå at vi kan sammenligne Norge og USA når det gjelder sjekking. Erfaringer jeg har fra USA er at man kommer lettere inn på folk og faktisk er folk litt mer søkende, og ser interesser i andre mennesker.

 

I Norge er man litt på det overfladiske, veldig vanskelig å komme inn på folk dermed blir det en naturlig sperre for diverse PUA triks. Tror også at Nordmenn vil føle at disse PUA rutinene er "rare" mye på grunn av vi mangler nettopp den sosiale delen, med å være søkende og mer åpen mot "fremmede".

 

"Just my to cents" Anonym poster: a02bc947b98e1be04f82c121f0f00d52

Lenke til kommentar

Merker det egentlig på min egen dating at det er mye menn som er ute på musejakt.

 

Må bare droppe noen damer, fordi de gnager så mye om det, eller i værste fall blitt lurt tilstrekkelig mange ganger sånn at hun har blitt en mistroisk negativ dame.

 

Menn føkker det til for seg selv på dette området, siden damene påvirkes av hva vi gjør mot dem.

 

Skulle ønske jentene hadde litt høyere terskel også.

 

På min alder i dag er det svært usannsynlig, om jeg skulle ønske en norsk jente, at hun ikke allerede har 3 barn med ...8 fedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

PUA kan kanskje fungere bra for noen. Jeg hadde en ekstremt dårlig opplevelse med det, da to svensker som var ferske i gamet skulle "coache" meg. Spesielt han ene var dønn usympatisk og hadde klare narsissistiske trekk. Det han forsøkte å lære meg av holdninger minnet mest av alt om en "tillært narcissisme", altså det å innbille alle andre at du var så kul og flink (og nyte det) og hvordan man gjorde dette mest effektivt. Jeg kunne spydd av mindre. I tillegg luktet han vondt.

 

Selv om det var litt moro å prate med søte jenter på byen, så følte jeg meg som en falsk jævel. Så jeg kansellerte kurset og sendte svenskene på første tog hjem til Göteborg. De hadde ingenting å tilby meg.

 

Heldigvis betalte jeg kun togbilletten for de gutta, ikke 20.000+ som mange andre...

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...