Gå til innhold

Hvorfor må man være 25 år for å sterilisere seg i Norge?


Aldersgrense på sterilisering  

93 stemmer

  1. 1. Er 25 år for sent?

    • Ja!
      27
    • Nei!
      67


Anbefalte innlegg

Å gå gjennom en psykologisk test er noe jeg mener bør kreves av pasienter som ønsker sterilisering; for all del, noen kan gjøre det for feil grunn - tenk seg en mann som går gjennom skilsmisse og føler at hans egen manndom er svekket osv osv.

 

Når den biologiske klokken min begynner å tikke, vil jeg gjerne har forberedt meg i den grad at jeg har fått sterilisering og ikke behøver å tenke på naturens dumme gang. Verden trenger virkelig ikke flere barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...

Har ikke lest tråden tidligere, men jeg sier bare at 25 år er bra, man må ha levd litt først slik at man har mer erfaring før man tar et så stort valg.

 

Logikken til de fleste i denne tråden er så elendig at jeg ikke klarte å la vær å lage bruker og respondere.

 

Å skape en ny person, et menneske du risikerer å putte i et horribelt liv med depresjon og tap, sykdom, ensom alderdom, krig og elendighet, det er ikke et minst like stort valg?

Det å kaste en terning med et annet persons liv skal ikke være statens sak men om du vil forsikre deg mot å få barn i fremtiden skal?

 

Kondomer kan sprekke, jenter kan lyve om sine prevansjonsmidler, men det er irrelevant til spørsmålet om det skal være mulig å ta beslutningen tidligere i livet, om noen ikke har noe annet rasjonelt grunnlag for å forby sterilisering punktum, for det er nemlig et personlig valg som ikke direkte angår noe annet menneske.

 

Det er en skam at det ikke skal være mulig å sterilisere seg før en alder av 25, men folk får lov til å produsere barn fra før de er myndige...

 

Min kropp, mitt valg. Man kan dra til utlandet og skyte folk de jure i en alder av 18, dette er et ekstremt eksempel men det viser klart at ingen virkelig er interesserte i å passe på at folk ikke tar valg de angrer på senere; heller kun en frykt for at en norm om at det å ikke ønske å ha barn eller stille spørsmål til etikken bak reproduksjon skal spre seg og true deres egen vilje og forventing av sosiale goder ved reproduksjon.

 

(Siterte deg men det kunne likesågodt vært en av de andre som svarte på samme vis.)

Endret av EquinoxOfTheGods
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du sier at logikken er elendig her Equin? Ta en kikk på din egen logikk, vær så snill...

 

Du kommer med de dummeste argumentene jeg noen gang har lest i hele mitt liv.

Å brine en unge til verden, er ikke dømt til evig fortapelse, ensomhet, fattigdom, dop, problemer og drit.

Det er hva du gjør det til. Det er VELDIG få som får en ensom alderdom, så lenge du faktisk klarer å ta vare på familien din. Hva tror du skjer hvis du steriliserer deg? Jo du ender opp nettopp med en ENSOM ALDERDOM, fordi du ikke har barn til å komme, stelle med deg, passe på deg.

 

Du kommer med de dummeste argumentene jeg har lest i hele mitt liv, og kanskje det nettopp er derfor det er 25 års grense på å sterilisere seg? Bli voksen i hodet og alder, vurder mulighetene.

Kan hende man faktisk finner en jente man vil starte en familie med en dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Du sier at logikken er elendig her Equin? Ta en kikk på din egen logikk, vær så snill...

 

Du kommer med de dummeste argumentene jeg noen gang har lest i hele mitt liv.

Å brine en unge til verden, er ikke dømt til evig fortapelse, ensomhet, fattigdom, dop, problemer og drit."

 

Jeg sa aldri det var dømt til noe som helst, men en ting er virkelig garantert: Personen vil dø.

Jeg sa at du risikerer det, du tar en risiko med et annens persons liv, risikoer som innebærer vanvittige lidelser. Før du dømmer mine argumenter burde du lese nøyere.

 

"Det er hva du gjør det til."

 

Du har ikke kontroll over alle aspekter av ditt barns liv. Du har ingen kontroll på sykdom. Barnet blir mer og mer selvstendig over tid men bare i 3 års alderen begynner langtidshukommelsen og traumer kan sitte underbevisst enda tidligere. Du kan ha verdens beste foreldre men alikevel ha et forferdelig liv. Selvsagt øker sjansen for lidelse betraktelig med elendige foreldre.

 

"Det er VELDIG få som får en ensom alderdom, så lenge du faktisk klarer å ta vare på familien din."

 

Gå å spør eldre på gamlehjem om de føler seg ensomme mesteparten av tiden.

Folk mister interessen i deg ettersom du blir eldre, vi har en elendig kultur når det gjelder slikt. I Hellas og Italia tar de ihvertfall inn foreldrene sine når de blir skrøpelige og bor sammen med dem.

 

"Hva tror du skjer hvis du steriliserer deg? Jo du ender opp nettopp med en ENSOM ALDERDOM, fordi du ikke har barn til å komme, stelle med deg, passe på deg."

 

Jeg er ikke redd for en ensom alderdom, det var et eksempel på hva livet kan innebære. Det er et av livets risikoer uansett hvor mye du har jobbet med å opprettholde familielivet.

Jeg vil ikke ha samvittigheten til å la folk slave for meg, de yngre har et eget liv å leve og om ikke jeg klarer å ta vare på meg selv finner jeg en snarvei ut av livet.

 

"Du kommer med de dummeste argumentene jeg har lest i hele mitt liv, og kanskje det nettopp er derfor det er 25 års grense på å sterilisere seg? Bli voksen i hodet og alder, vurder mulighetene."

 

Som jeg gav eksempel på lar vi folk ta gigantiske valg i livet i en alder av 18, du har ikke gitt meg noe argument for hvorfor sterilisering ikke skal kunne være et av de valga.

 

"Kan hende man faktisk finner en jente man vil starte en familie med en dag."

 

Irrelevant.

 

Den delen av hjernen våres som styrer dømmekraften er ikke ferdig utviklet før vi er 25 år gamle.

 

Det stemmer, men som jeg har påpekt så har vi en rekke valg vi kan ta lenge før vi blir 25 år gamle, så det fungerer ikke som argument.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til at ikke alle gutter steriliserer seg egentlig.

 

Barn kan man jo få uansett hvis man ønsker det siden de aller fleste som steriliserer seg fryser ned sæd før de gjør det. Og denne fryste sæden har vel også en veldig lang "holdbarhetsdato" så lenge den holdes fryst.

 

Så det er jo bare fordeler for alle gutter og menn å sterilisere seg for da kan de ha sex uten å bekymre seg over å få barnebidrag i 18 år for et barn de ikke ønsket og hvis de etterhvert vil ha et barn så kan de bruke den fossene sæden og ha full kontroll over sin egen fertilitet.

 

For slik det er i dag så har jo menn ingen rettigheter ovenfor eget barn , mens de har alle plikter. Hele deres skjebne ligger i kvinnens hånd. Mens hvis man er sterilisert og med frossen sæd så har man jo ihvertfall full kontroll over hvem man får barn med og når.

 

Fight back folkens!

Hvis mange nok menn begynner å ta kontroll over egen fertilitet med sterilisering vil dere nok se at kvinner etterhvert deler mer av de goder de nå har for seg selv for at menn skal gidde å få barn med dem. Men det er vel alltids nok av idioter som donerer til sæd banker uansett, men da får jo ihvertfall ikke kvinnen noe bidrag fra deg.... annet enn indirekte gjennom den støtte hun får som kommer fra alle gjennom skatten.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til at ikke alle gutter steriliserer seg egentlig.

 

Jeg ser et par grunner. Tror det bare er et fåtall som ønsker å sterilisere seg.

Hva da?

 

Fordi noen klarer å tenke rasjonelt, og sterilisering er ett inngrep som i de fleste tilfeller ikke er reverserbar, og det kan få ekstreme konsekvenser.

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til at ikke alle gutter steriliserer seg egentlig.

 

Jeg ser et par grunner. Tror det bare er et fåtall som ønsker å sterilisere seg.

Hva da?

 

Fordi noen klarer å tenke rasjonelt, og sterilisering er ett inngrep som i de fleste tilfeller ikke er reverserbar, og det kan få ekstreme konsekvenser.

Som hva?

Lenke til kommentar

Om man har full lit til sædbanken er det greit, jeg liker ikke gamble med min fremtidige familie. :)

Så bruk flere forskjellige sædbanker da.... Hva er problemet?

Sæden du fryser ned når du er ung er uansett antakelig av bedre kvalitet enn den du har når du er i 30 årene eller hva du nå er når du evt bestemmer deg for å reprodusere deg. Så ofte vil du gamble mer ved å satse på din naturlige sæd i øyeblikket enn en tidligere nedfryst en.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Saken er vel den at enkelte av oss ikke ønsker å måtte gå i sædbanken for å ta ut sæd.

Personlig ser jeg helst at min sæd forblir med meg til enhver tid.

Du har altså ingen argumenter annet enn at du personlig syns det er for tungvindt å gå i sædbanken når du evt bestemmer deg for at du vil ha barn med noen. Og pga at du syns at det er tungvindt så er du villig å gi fra deg kontrollen over egen reproduksjon....

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...